Luonnonkivi

Kivittelijä

Onko suomessa saatavilla luonnonkiveä muunkin kuin kivijalan rakennusmateriaaliksi? Eli onko Suomessa mahdollista tehdä esim. graniittiharkoista taloa? Ulkomailla näitä olisi näköjään saatavilla, mutta onkohan tämä sitä "ei kuulu Suomeen" osastoa. ;)

9

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei köyhille

      On mahdollista tehdä. Onhan esim. eduskuntatalokin tehty. Onko sulla lompakko kunnossa?

    • Kivittelijä

      Juu, onhan noita julkisia graniittirakennuksia olemassa. Mietinkin lähinnä omakotirakentajan kannalta. Onko tietoa yrityksistä, jotka myyvät luonnonkiveä rakentamiseen? Pika googletuksella löysin tälläisen: http://www.ikikivi.com/fi/tuotteet/julkisivukivet/item/perustuskivi?category_id=4

      Nuokin myydään perustuskivenä, mutta kaipa samoista harkoista voisi tehdä seinätkin. Kukkaron kuntoa olisi helpompi arvioida kun olisi useampi hinnasto vertailtavana, mutta aika vaikea on löytää.

      Onkohan itse rakentaminen kalliimpaa? Tarvitaanko siihen jotain erityisosaamista tms. ?

    • rkm

      200-300 €/ neliö - asennus.
      Voi asentaa itsekin, tarvitsee vain nostolaitteen, esim kaivinkone pihdeillä.

      • Ja päin persettä

        Rälläkällä helppo leikata. Tosi helppo asentaa itse. Vahva mies nostelee käsin, mitä sitä nyt kaivinkonetta turhaan kuluja tekemään. Louhokseltakin kannattaa käydä itse räjäyttämässä, ei siihen tarvita kuin dynamiittia.ja kuljettaa voi vaikka Corollan takakontissa luukku auki.Suomi on oikein tunareiden temmellyskenttä, kaikki mahdollinen tehdään itse ja sen kyllä huomaa.


      • eimeidänsyy
        Ja päin persettä kirjoitti:

        Rälläkällä helppo leikata. Tosi helppo asentaa itse. Vahva mies nostelee käsin, mitä sitä nyt kaivinkonetta turhaan kuluja tekemään. Louhokseltakin kannattaa käydä itse räjäyttämässä, ei siihen tarvita kuin dynamiittia.ja kuljettaa voi vaikka Corollan takakontissa luukku auki.Suomi on oikein tunareiden temmellyskenttä, kaikki mahdollinen tehdään itse ja sen kyllä huomaa.

        "Suomi on oikein tunareiden temmellyskenttä, kaikki mahdollinen tehdään itse ja sen kyllä huomaa. "

        Maailman kovimpiin luuluva verotus pakottaa tekemään itse. Toisaalta jos tekee paljon itse, osaa myöskin tehdä laatua ja usein paremmin kuin työhönsä kypsyneet ammatilaiset, varsinkin rakennusalalla.


    • kiviä seinään

      Kiilaamallahan saa kiven haluttuun muotoon ja jos tarvitsee tarkempaa niin työkalujahan on jolla saa kiven viimeisteltyä.
      Aika lailla käsityötähän toi on vaikka raaka-aine olisi ilmaista niin jos sen jollakin teettää niin maksaahan se. Itse tehden sitä ei montaakaan neljöä päivässä tee ellei sitten pistä kuution kokoisia kiviä seinään.

    • Been there dunnit

      Graniittia on ikävä työstää. Tein tapitetun porrasasennuksen. Leikkasin timanttisirkkelillä. Vesialtaasta huolimatta pölyä oli jopa ...

      Minulla meni kaksi päivää 9 m2 portaiden asennuksiin. Levyt olivan sentään vain 30 mm paksuja. Hirvittää ajatellakaan, mitä paksumman graniitin leikkaaminen vaatisi.

      Ei ole hyvä idea!

    • Kivilinna Lieto

      Idea ei ole todellakaan kovinkaan hyvä, kivitalon saa aikaiseksi helpommallakin.
      Meillä Turussa päin on ainakin kaksi taloa, jotka on muurattu Paraisten kaivoksen päänkokoisista kivistä.
      Sitten sisäpuolelle eristys ja näyttää kivilinnalta.
      Ovat olleet jo ainakin parikymmentä vuotta, eikä runko ole mennyt miksikään. Joten ilmeisen vahvaa on kunhan perustukset kestää, eikä pääse routimaan.
      Materiaalit eivät ole kalliita, mutta työtä tietysti on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe