lastenkoti

palaaja

50-luvulla oli lastenkoti Talsoilan koulun takana. Mistä löytyisi talon historiaa ja kuvia?

27

2640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pena47
    • palaaja

      Kiitos tosi paljon! Kävin Talsoilan alakoulun ja muistan, että luokallani oli pari poikaa lastenkodista. Talo näyttää tosi isolta. Olikohan siellä lapsia lähikunnistakin?
      Ihmettelin kun Kaisa Lepola Forssan 50-vuotisjuhlapuheessa sanoi, että Kaarisilta oli Forssan ensimmäinen lastenkoti ja itse muistin, että Talsoilan takana sellainen oli ainakin minun kouluaikanani. Tottahan se oli, ei muistikuva pettänyt.

      • pena47

        oli lapsia Hesastakin, Sofialehdon lastenkoti oli yhteistyössä Fossan lastenkodin kanssa. Lapsia oli Tammelasta, Loimaalta, Porista, ym. Koppala on varmaan jo 30-luvun lopulla tai 40-luvun alusta. Tuossa kuvassa on juuri istutettu kuusiaita, joka oli perunapellon ympäröimänä. Tähän rakennettiin Talsoilan koulu 50-luvun lopulla.


      • enÄänestäEnään

        Kaisa nyt puhuu mitä sattuu!!
        Mutta onneksi hän sai pakolaisia Forssaan ja hänen mukaansa kotouttaminen sujuu erittäin hyvin! He ovat Sannin kanssa erittäin tyytyväisiä(tyydytettyjä?) tilanteeseen ja toivovat Forssan saavan lisää monikulttuurista rikkkautta!


    • maulvon

      Wanha kaunis Forssa on jo hävinnyt, ja häviää tulevaisuudessa vinhaa vauhtia. Kohta täällä ole muuta kuin moskeijoita ja minareetteja. Joku ukko ulvoo kuin kamelia kidutettaisiin, aamuherätyksen aamulla kello viisi.

    • palaaja

      Mistähän nimi Koppala tuli?

    • Mara-49

      Olin koppalassa hoidettavana vuosina 50 luvun puolesta väilistä 60luvun alkupuolelle,minut oli lähetetty Sofialehdon vastaanottokodista.Palattuani Helsiinkiin en ole tavannut ketään joka olisi ollut samaan aikaan siellä hoidettavana,harmi .Hauska olisi ollut joskus vaihtaa ajatuksia.

      • palaaja

        Olen 50-luvun alkupuolella syntynyt ja meidän luokan lastenkodin pojista tiedän toisen (Juhani) kuolleen ja toisesta (Erkki) ei ole mitään tietoa. Erkki oli lähes mustatukkainen, olisi saattanut olla näin aikuisena jälkikäteen ajatellen mustalainen, lappalainen tai sitten ulkomaalainen syntyperältään. Jussin tiedän olleen forssalainen. Erkkiä en ole aikuisiällä tavannut, saattoi olla muualta sijoitettuna Forssassa. Molemmat kivoja poikia, eivät koskaan aiheuttaneet mitään häiriötä. Kunnan monoja saivat niin kuin monet muutkin.


      • pena47

        Minä olin Koppalassa 1954-60, en muista että sinä aikana olisi ollut yhtään romaania. Muistan Helsingistä tulleita, Arvi Forsblom ja Martti Piipponen. Ainoa Erkki oli Virtanen ja hänen veljensä Henry. Aika kului Koppalassa kivasti, oli kivat henkilöt meitä paimentamassa. Johtajatar Martta Heiskala oli mainio Äiti-hahmo, "Eikka-täti" Eine Sillanpää oli oiva kouluttaja. Keittäjätär Anna Afanaff oli hyvän ruuan loihtija, jäi hyvät muistot hänestä, olin mielelläni keittiössä avustamassa pikkuasioissa. Talonmiehenä oli Reino Vahto, temperamenttinen poikamies, hänellä oli välillä kausia, ettei pitänyt mennä lähelle häntä, silloin sai kyllä kyytiä. Pyykkärinä oli muistaakseni Lahja Laakso, ja mankelissa olin usein, hänen kanssa, olihan lakanoita, pyyheliinoja reilusti, olihan 30 henkilöä joiden pyykit, mankeloitiin. Kyseinen mankeli oli pelottava kone, oli pienessä huoneessa, sen kelkka kulki seinästä seinään, sen äänikin oli pelottava, siksi pikku apulaisia varoitettiin useasti, sen vaarallisuudesta. Lähdin 1960 Koppalasta, kävin siellä, joka kerta kun kävin Forssassa, aina lopettamiseen asti. Nyt en muista, minä vuonna lopetti toimintansa, joskus 70-luvun taipeessa, kun talo osoittautui palotarkastuksessa, liian vaaralliseksi, toimia lastenkotina.


    • holjat

      oisko kellään linkkiä misä olisi kuvia kauppadulta.

      • museot

        www.piipunjuurella.fi on vanhaa Forssaa ja forssalasia kuvattuna


    • pena47

      Tuota en tiennyt, että Talsoila muuttuu "Talsolaksi" kirjakielessä. On kovin vähän tietoa Forssan ensimmäisestä lastenkoti "koppalasta" Kuviakin vain muutama. Itse olin vuodet 1954-1960. Tosi on näitä koppalassa olleita olen tavannut vain muutaman. Myös tiedän että useat ovat siirtyneet paremmille leikkipaikoille, Jarmo, Marjatta, Erkki, Arvi, Rauno ym. http://www.piipunjuurella.fi/search.php?s_class=1&s_fulltext=talsoilan lastenkoti "koppala"&s_adv[0]=&s_advfrom[0]=1&s_adv[1]=&s_advfrom[1]=3&s_adv[2]=&s_advfrom[2]=5&s_org=0&s_viewmode=2

    • Perseestä

      Oliko siihenaikaan Forssassa joutilaita Irakinpoikia?

      • forssa

        Tämä nyt oli tässä yhteydessä asiaton kommentti. Ihan joka juttuun ei tarvitse liittää matu-viittausta.


    • J.R.1943

      Eini täti vielä elossa.On yli 100 vuotias. T.J.R

      • pena47

        Onko näin, kyllä se hänelle suokaamme, hän oli niin iloinen ja valoisa luonne.

        t: pena


      • pena47

        J.R =ko Jorma Rissanen


      • J.R

        J.R on kyllä Jori eli Jorma rissanen


      • Pena47
        J.R kirjoitti:

        J.R on kyllä Jori eli Jorma rissanen

        Muistan sinut näistä kesyistä linnuista, oravista. Oli Tuulihaukka, Varis. Myöhemmin kun kävit Koppaassa, sinulla oli Susikoira lemmikkinä. Veljesi Markku myös muistuu mieleeni.


    • pena47

      kuten jo monasti olen kertonut, historiaa ei ole kirjattu, kuvat ovat vähissä, vain muutana museolla, mutta ei muuta tietoa, henkilökunnasta ja vuosiluvutkin on hukassa. Koska alkoi? koska loppui? virallisesti. Tästä on joskua menty "koppalaan" http://www.piipunjuurella.fi/imageinfo.php?id=127424&view=lres&prms=
      Piipun juutella on lisää muutama kuva.

    • Muistelu

      Sinikka Olavi ja Rauno oltiin lastenkodissa 4kk. 1964 lämmöllä niitä aikoja muistelen. Veljeni molemmat ovat taivaassa . Forsberin Ollin muistan hyvänä laulajana, hänkin on taivaassa ollut monet ajat. Terveisin Sinikka

    • Mara49

      pena 47 Minä ole martti piipponen olisin kiitollinen jos saisin sinuun jotenkin yhteyttä koska sinulla tuntuu olevan selkeitä muistoja ajoilta jotka on lähestulkoon huuhtoutunut umpiluisesta päästä,olen koittanut jopa Arvi Forsblommia tavoitaa mutta ei ole tietoa enään hänestäkään saanut. Jos saat tämän viestin taikka joku osaa yhdistää niin ottaisiyhteyden ,minä asun Helsignissä ja tietokonetta apuna käyttäen kaikki tiedot löytyy sitä kautta ,voin toki surfata tällä sivulla ja koitaa saada tätä kautta yhteyden .Terv Mara P

      • pena47

        Terve Mara. Voitaisi joskus tavat, pianhan tulen Keravalta stadiin. Oletko fasebookissa? minä olen.


    • Jori43

      Eine täti on tietojen mukaan nyt kuollut jo marraskuussa.

      • Anonyymi

        Kiitti Jori tiedosta. Tapasin vanhan kaverin 60-vuoden takaa. Oli kiva tavata ja muistella menneitä. Ehkä käymme paikalla, katsomassa "juuria"


    • Anonyymi

      oikaisin usein lastenkodin pihan läpi, 1950 luvulla, kun kävin tapaamassa kavereita.

      • Anonyymi

        Kiitos tiedosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe