Epäpätevä ?

Ilmeisesti epv

Olen ajanut nyt noin 500.000km ilman rikkeitä ja sakkoja, mutta jos en käy jotain jatkokoulua / apukoulujne... olenko tosiaan vielä pätevä vai epäpätevä. Mitä tulee työntekoon ja ajamiseen liittyen. Koulutuksessa saa kuulemma pätevän leiman kun käy melkein millä hyvänsä kurssilla. Onkahan nyt oikein iso epämoka pättäjien lapsus päässyt käymään kun tälläinen pelleily keksittiin.

66

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dellortto

      Nythän on niin, että ei ne kilometrit kaikkea ratkaise. Itse tunnen paljonkin porukkaa, joilla on viisikin miljoonaa kilometriä takana ja totta puhuakseni pelottaa niiden kyydissä paljon enemmän kuin juuri autokoulusta päässeen tyttäreni kyydissä. Asenne on kumma, vedetään herneet nenään jo siitä kun vedät turvavyön kiinni ja sitten alkaa se elvistely ajotaidoista ja ajetuista kilometreistä, vaikka itse istut kyydissä ja koko ajan havainnoit, että siitä ajamisesta ei tahdo tulla mitään.

      Ennakointi ja tilanteiden nopea havannointi ja niihin oikea oppinen reagointi on ihan hukassa. Samojen jannujen kanssa sitten istut tuolla koulutuksessa ja yrität kuulla kouluttajan ääntä, kun ammattimiehet eivät periaatteesta kehtaa kuunnella kouluttajaa ja höpisevät sitten siihen päälle kilometri- ja kokemuselvistelyjään sellaisella volyymillä, ettei vahingossakaan kukaan koulutuksesta kiinnostunut voi vahingossakaan mitään oppia.

      • Dellortto

        Epäpäteviä kavereitahan kuljetusalalta löytyy pilvin pimein, eikä niitä kaikkia voi tunnistaa, mutta yksi juttu on jäänyt mieleen. Epäpätevät kaverit yleensä postailevat reilusti kuvia työstään erilaisille ammattifoorumeille. Kaikenlaisia työkuvia, mm. HIAB-kuvia nostotöistä. Tämä johtuu siitä, että ammattimieshän ei tietenkään voi koskaan kysyä neuvoa, muutenhan menisi se ammattimiehen maine. Postaamalla jonkun kuvan ammattifoorumille siihen voi saada joltain tosiproolta vinkin, jonka avulla voi taas päteä ammattilaisena. Ilman koulutusta tietty, koska eihän ammattimies sellaista tarvitse, nämä asiathan opittiin jo äidinmaidossa.


      • eka miljoona takana

        No noi "5 miljoonaa ajaneet" on pahimpia paskanpuhujia ja usein heidän kyydissään onkin aika pelottavaa.

        Viiteen miljoonaan kilometriin tarvittais 40 vuotta 125000 kilometriä ratin takana joka ikinen vuosi. Jos vuoden jokainen viikko ajaisi 5 päivää, pitäisi keskimäärin ajaa vaan 478 km päivässä. Uskoo ken tahtoo. Jos viikon talviloman ja neljän viikon kesäloman edes pitää vuosittain, pitää loppuina viikkoina ajaa jo keskimäärin 530 kilometriä päivässä. Vielä jos 19 pekkaspäivääkin pitää, nousee keskiarvo jo 576 kilometriin päivässä ja tätä siis 40 vuotta putkeen. Sairaslomia ei ainakaan parane työuralle osua.


      • 5hui
        eka miljoona takana kirjoitti:

        No noi "5 miljoonaa ajaneet" on pahimpia paskanpuhujia ja usein heidän kyydissään onkin aika pelottavaa.

        Viiteen miljoonaan kilometriin tarvittais 40 vuotta 125000 kilometriä ratin takana joka ikinen vuosi. Jos vuoden jokainen viikko ajaisi 5 päivää, pitäisi keskimäärin ajaa vaan 478 km päivässä. Uskoo ken tahtoo. Jos viikon talviloman ja neljän viikon kesäloman edes pitää vuosittain, pitää loppuina viikkoina ajaa jo keskimäärin 530 kilometriä päivässä. Vielä jos 19 pekkaspäivääkin pitää, nousee keskiarvo jo 576 kilometriin päivässä ja tätä siis 40 vuotta putkeen. Sairaslomia ei ainakaan parane työuralle osua.

        Tällä palstalla on yks kundi Hesasta,joka on styyranny kasiparivolvolla
        12 miljoonaa kilsaa.5klp moottoreita


    • 3 miljoonaa km ajett

      Virkamiehet päättävät nämä asiat. Kyse ei ole siitä osaatko hommat.
      Ehkä sinä olet Mascara-bändin hittibiisin sanoin:erittäin hyvä lähes täydellinen.
      Sitten on se luuseriporukka joka sotkee kaikki hommat. Virkamiehet ovat päättäneet
      pannaan koulunpenkille koko porukka niin ehkä osa näistä "epäpätevistä"
      putoaa pois ja teillä on turvallisempaa. Ei näitä lakeja ja asetuksia säädetä
      niiden ehdoilla jotka ovat päteviä ja ylpeitä tekemästään työstä.Nämä lait
      säädetään siksi,että ammattitaidottomat saataisiin pois alalta.Se on ainoa keino
      koska EU-kansalaisia ei saa laittaa eriarvoiseen asemaan lain edessä.

    • ei oppi ojaan kaada

      Ajattele jos olisit muurari ja muurannut koulusta valmistumisen jälkeen 5 vuotta, olisit kokemusta omaava muurari. Olet autonkuljetttaja, osaamisesi pienenee viiden vuoden välein. Voit käydä sitten vaikka 5 päivää samaa kurssia jos on ennakoivaa ajoa. Ammattitaito taas kohenee viideksi vuodeksi

    • oppia kaikille

      Kai se on niin että autonkuljettajiksi on valikoitunut niin heikko lahjainen aines
      joiden ammattitaito vähäisen koulupohjan johdosta nollaantuu automaattisesti.
      On hienoa että on löytynyt ammatti jonka työn teolle voi asettaa tuollaisia ehtoja,
      ja kupata rahaa. Tietysti tuo koulutus systeemi työllistää paljon väkeä jotka nyt pääsevät hyötymään. Olisi kuitenkin kohtuullista asettaa samat ehdot muidenkin ammattien harjoittamiselle.

    • Hohhoijaaaa

      Kursseilla on täysin turhia juttuja! Olen katsonut töissä miten porukka sitoo koneet kiinni niin ei voi muuta kuin pyöritellä päätä! Liinoja käytetään kuin ketjuja ja koneita ei kiinnitetä rungosta. Tämän kaiken lisäksi koneet ovat keskellä lavaa. Mitä tapahtuu äkkijarrutuksessa?

      Itse olen ajanut noin 200.000km ja kerran olen joutunut ratsiassa poliisien pysäyttämäksi. Missä on valvonta? Ratsiapaikkojen ohi olen kyllä ajanut lähemmäs 10 kertaa. Nyt kun LP lakkautettiin niin tuntuu ettei valvontaa ole senkään vertaa!

      • 1234567890

        sinuna lopettaisin työt.ymmärrätkö lastauksesta jotakin.200.000 ajanut,teksti sen mukaista


    • 0ppia ikä kaikki

      Hommat kannattaa lopettaa ilman muuta, koska kuulutte harvinaiseen puupääjoukkoon jolle voi kertoa että tiettynä päivänä ette ole päteviä työhönne.
      Ja mikä parasta tietty porukka vetää teiltä rahat että taas osaisitte hommanne.
      Hah hah oikein teille maksakaa, toivottavasti lisää velvotteita keksitään nopeasti.
      Olisi hauskaa nähdä miten paljon teiltä voi kupata. Ammattipätevyys on onneksi nerokkaasti sidottu henkilökohtaiseen ajokorttiin, eikä näin ollen ole lopulta ole työnantajan asia. Eikä pidäkkään olla, niiltä viedään joilta voidaan toteutukoon.

      • dhiherhiltrh

        kyllä se vaan on työnantajan asia hoitaa ja maksaa pätevyydet työntekijöilleen jos niitä työssä tarvitsee.

        en minäkään niitä kursseja pidä kovin suuressa arvossa. mutta toisaalta samapa tuo mistä sen palkan saa yhtenä päivänä vuodessa.


      • työ kuin työ
        dhiherhiltrh kirjoitti:

        kyllä se vaan on työnantajan asia hoitaa ja maksaa pätevyydet työntekijöilleen jos niitä työssä tarvitsee.

        en minäkään niitä kursseja pidä kovin suuressa arvossa. mutta toisaalta samapa tuo mistä sen palkan saa yhtenä päivänä vuodessa.

        Aha mutta ajokorttiin on sidottu tuo "ammattipätevyys" ei siitä tehty yritysten asiaa.
        Voit kuvitella tuosta mitä haluat. Mutta maksu mies olet, työnantaja voi hyvinkin
        valita joukosta ne pellet joilla on pätevyys asiat kunnossa. Jos työnantajasi on niin yksinkertainen että maksaa kurssisi. Niin olet onnellissessa asemassa, nauti siitä.
        Itselläni yli 30 v. työ uran jälkeen todettiin olevan ajokortin haltijan asia. Mikä tietysti onkin totta. Onneksi voin aloittaa syksyllä raskaankaluston korjaamolla esimies tehtävissä työt, käymättä kursseja. Aikoinaan hankitun teknikkokoulutuksen turvin.


      • jbhkvhkjbvjhkv
        työ kuin työ kirjoitti:

        Aha mutta ajokorttiin on sidottu tuo "ammattipätevyys" ei siitä tehty yritysten asiaa.
        Voit kuvitella tuosta mitä haluat. Mutta maksu mies olet, työnantaja voi hyvinkin
        valita joukosta ne pellet joilla on pätevyys asiat kunnossa. Jos työnantajasi on niin yksinkertainen että maksaa kurssisi. Niin olet onnellissessa asemassa, nauti siitä.
        Itselläni yli 30 v. työ uran jälkeen todettiin olevan ajokortin haltijan asia. Mikä tietysti onkin totta. Onneksi voin aloittaa syksyllä raskaankaluston korjaamolla esimies tehtävissä työt, käymättä kursseja. Aikoinaan hankitun teknikkokoulutuksen turvin.

        ei siinä mitään tarvii kuvitella kun on tietoa asiasta. TYÖNANTAJA MAKSAA TYÖNTEKIJÖILLEEN AMMATTIPÄTEVYYDEN JATKOKOULUTUKSET KAIKKINE KULUINEEN JOS TYÖNTEKIJÄ TARVITSEE PÄTEVYYTTÄ TYÖNSÄ SUORITTAMISEEN!!! tämä kun sattuu vielä olemaan lain määräämä asia, niin mitäpä siinä sitten tarvii enää kuvitella???

        ajokorttiin sidottu pätevyys tarkoittaa vain sitä että se ei voi olla voimassa kauempaa kuin itse ajokortti. maksuvelvoitteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        joko sulla on oma lehmä ojassa tässä asiassa, et edes ole autokuski joka tarvii pätevyyttä tai sitten olet aika saatanan tyhmä kun tuollaisia satuja uskot.


    • Hohhoijaaaa

      1234567890 ymmärrän aika paljonkin ja itse en lähtisi tuollaisella kuormalla liikkeelle. Miksi minun pitäisi lopettaa työt?

    • Lopeta heti

      No sun pitää lopettaa työt siksi että sun ammattitaito ei ole riittävä.Et tunne edes lainsäädäntöä kuormansitomisesta, vaikka ehkä oletkin kiltisti käynyt kaikki vaadittavat kurssit. Sinun tulisi maksaa höpö Einarin tilille 2000€ että saisit ammattipätevyyden ajantasalle. 35 vuotta alalla opetti vähemmän kun oppii 35 tunnissa ennakoivan ajan kurssia. Lipan alta voi kaiken aina vetää. Mutta 200tkm. ammattiliikenteessä ei riiitä työharjoitteluksi, siitä ei kannata edes keskustella

      • REJ-fanclub

        Kuorman sidonta on homma joka sujuu tai ei sitten millään.
        Vaikka kuinka opetetaan niin jotkut ovat vaan niin kömpelöitä
        etteivät ymmärrä asiasta mitään. Sivuttaiset liikkeet,Jarrutukset.kiihdytykset
        jne edelleen.Olen nähnyt monia sidontoja ja puuttunut niihin kun ne on olleet
        niin päin p...tä. Kun olen opastanut niin kaverit ovat olleet ihmeissään ja
        sanoneet "ettei olisi tullut mieleenkään koko asia".
        Koko kuormansidonta päivä koulutusohjelmassa on pielessä kun ei
        kerrota käytännön asioista mitään. Vain pelkkää lainsäädäntöä
        käydään läpi. Kuka on vastuussa missäkin tilanteessa.
        Minä kaipaisin ihan oikeaa valistusta esimerkiksi videopätkien muodossa
        miten erityyppiset kuormat sidotaan. Itse käytän 12 kuormansidontaliinaa
        8.5 m kaapissa ja ei ole koskaan kuorma vaurioitunut. Mieluimmin
        paljon liinoja kuin rikkoutunut kuorma.


    • Pena hei

      Mitä tuohon 35-vuoteen sisältyy? Tarkoitan auton kaatoja, siltaan ajoja, kuorman leviämisiä jne?

    • Pulpetti on Yes!

      Hauskaa lukea näitä PELLE HERMMANIEN JUTTUJA.voi taivas sanon minä.
      Todella monilla ammattialoilla vaaditaan jatkokoulutusta. Työpaikka jossa
      olen (30 kuljettajaa) on kurssit suoritettu ihan hyvissä ajoin. Kukaan ei
      valittanut asiasta.Pitivät koulutusta ihan normaalina asiana. Ainoa
      keskustelun aihe oli kuva kortissa joka saattoi muistuttaa vankikarkuria. Kun olen
      kysellyt kolleegoilta tuolla tienpäällä niin kaikki ovat suorittaneet kurssit
      ja kortit ovat taskussa tai ainakin tilauksessa. Voisiko joku ystävällisesti
      kertoa mikä tämä valittajaporukka oikein on. Vaan mitäpä tuosta
      syyskuussa päästään niistä eroon. Ja sen kortin maksaa aina työnantaja.
      Vain todella tyhmä tampio maksaa itse. Jos työsuhde on lyhyt niin yrittäjällä
      on lupa periä koulutuskulút takaisin.

      • ifi

        muistakkos mitä siellä kursilla opiskeltiin ?


    • PÖÖÖÖÖÖÖ

      Vali vali kiti kiti.... KYLLÄ SE ON NIIN ETTÄ NÄMÄ VALITTAJAT SIETÄÄKIN PUDOTA MATKASTA. EI TUOLLAISET ASIAKASPALVELUSTAKAAN VARMAAN MITÄÄN TAJUA.

    • Vanha-autoilija

      Tätä ammattikuljettajien morkkaamista on niin hauska lukea, ennen se oikeastaan ärsytti, mutta nykysin siihen osaa suhtautua jo huumorilla, kun tietää miten faktat oikeasti ovat.

      Totta on, että ammattikuljettajien joukosta löytyy myös huonohkoja kuljettajia, mutta silti nämä huonohkot ammattikuljettajat ovat usein monta kertaa parempia kuin huonot niin kutsutun amatööriliikenteen edustajat. Nämä huonohkot rekkakuskit ovat jopa usein parempia kuin keskiverto henkilöautonkuljettaja. Sen sijaan hyviä ammattikuskeja ei voi ikä päivänä asettaa samalle viivalle niin kutsutun amatööriliikenteen edustajien kanssa. Tämä jos mikä harmittaa audi ja bemmimiehiä, puhumattakaan koulujen takapihojen pienistä drifting-poitsuista.

      Mutta antaa amatöörien haukkua, tässä maassa kun on se kuuluisa vapaus sanoa, mitä haluaa :).

    • BMW E-30 paras

      Vanha autoilija on jo niin vanha,että voisi poistua kuljetusareenalta.
      Ei nyt häväistä kuljetusporukkaa varsinkaan niitä ammattilaisia
      jotka ovat todella arvokkaita kuljetusliikkeille.Kyllä siellä on
      paljon väkeä jotka ovat vapaa-ajalla harrastuksena kunnostanut ja
      entisöinyt nimenomaan näitä Audeja Mersuja ja BMW autoja.
      He eivät ole sikailijoita vaan antavat arvon hyvälle menopelille.
      itse omistan 30 vuotta vanhan BMW-316 bemarin 1.8 litran koneella
      ja ei ole ollut tarkoitus haistatella,mutta sanonpa vaan,että jopa teinitytöt
      hymyilee. Eli kyllä auto harrastus ´kannattaa..
      Sitä kautta löysin nykyisen tyttöystäni joka on 20 v. nuorempi ja hyvä
      on ollut yhdessä.

      • Vanha-autoilija

        Mutta huomoithan, että kyse olikin niistä Bemmi-ja Audimiehistä, jotka eivät aja työkseen. Huomaa heti, kun Audin tai Bemmin ratin takana on ammattimies eikä mikään sulkuviivoilla ohitteleva pukumies tai 19wee kylän kova Drihtinki-poju.


      • qy7

        Mitäs se nuori morsian sanoo, sitten kun tämän sippibemarin omistajan
        "kiertokanki" taipuukin kaarelle kuin U-pultti ?


      • 89qa

        yhdynnä......


    • Aikuiskoulutus ok

      Olet nyt jo niin hukassa mielipiteinesi,että olet työministeri Ihalaisen
      suosikki työtön. Muista kirjautua Ihalaisen Facebook sivuille.
      Olet syyskuun jälkeen yhtä suurta perhettä maahan muuttajien kanssa.
      Alkaa olla kuule melkoinen kiire käydä ne kurssit ja hinnoista ei kannata tässä
      vaiheessa miettiä. Viimetipan mies maksaa ja todella paljon..
      Mutta näinhän olet halunut asian hoitaa.........

      • 8 mm äänruut

        Miten niin maahanmuuttajien kanssa samaan sakkiin. Maahanmuuttajat
        ovat nykyään aktiivisia koulun penkinkuluttajia. Viime aikoina kuljetus-
        yrittäjäkursseilla on maahanmuuttajien määrä kasvanut. Ja liikenteessäkin
        kohtaa päivittäin näitä hymyileviä ratin kääntäjiä.
        Kyllä se on suomalaisella alanvaihto edessä jos ei sitä yhtä päivää
        vuodessa halunnut pulpetissa istua. Siinäkin asiassa meillä suomalaisilla on
        annettu joustoa. Muissa maissa 5 koulutuspäivää pitää suorittaa
        putkeen.


      • Reidars
        8 mm äänruut kirjoitti:

        Miten niin maahanmuuttajien kanssa samaan sakkiin. Maahanmuuttajat
        ovat nykyään aktiivisia koulun penkinkuluttajia. Viime aikoina kuljetus-
        yrittäjäkursseilla on maahanmuuttajien määrä kasvanut. Ja liikenteessäkin
        kohtaa päivittäin näitä hymyileviä ratin kääntäjiä.
        Kyllä se on suomalaisella alanvaihto edessä jos ei sitä yhtä päivää
        vuodessa halunnut pulpetissa istua. Siinäkin asiassa meillä suomalaisilla on
        annettu joustoa. Muissa maissa 5 koulutuspäivää pitää suorittaa
        putkeen.

        Missä maissa on pakko suorittaa 5 koulutuspäivää putkeen? Ei ainakaan minun tietääkseni missään??
        Osassa EU-maita ammattipätevyyden jatkokoulutuksia ei edes hoideta koulutuspäivien kautta, se on Suomen valitsema malli. Ja meillä riittää läsnäolo. OSassa EU-maita ammattipätevyyden jatkokoulutus hoidetaan esim. kirjallisin kokein tai työnäyttein.


    • Reidar G

      Kuljetusyrittäminen saattaa tulevaisuudessa ollakin maahanmuuttajien suosikki
      alaa ja nimenomaan pienet kuljetusliikkeet. Näinhän jo ravintola-
      alalla kävi 15 vuotta sitten. Kun suomalainen katsoo ettei kannata yrittää niin
      maahanmuuttaja katsoo ,että kyllä siinä on pieni mahdollisuus onnistua.
      He eivät aseta odotuksia niin korkealle.

    • Kuulijainen

      Pitäis tehdä LAKI, että kun tekee rikkeen niin silloin kursseille jos ei osaa jotain osa-aluetta esim, nopeuden seuranta ,ennakointi,sidonta jne... silloin nämä pelleily kurssit voisi hyväksyä ja se laki olisi kaikille autoilijoille niin henkilö kuin linja-kuorma.-autoille. Muuten on turha kuvitella , että jotain oppia kursseista tulee ! Kukaan ei aja tai ennakoi jne paremmin jos ei siitä todella seuraa tälläisiä 150€ päivässä vedettäviä kursseja. Mä luulen ,että oppi menis äkkiä perille. Uskonpa kouluttajienkin ajavan ylinopeutta tämän tästä jne.... ja heti rikkeestä kursseille sakon sijaan.

      • ifi

        kyllä niitä "lakeja" ja kurssituksia on jo liikaakin......


    • Puuhis

      Sopii kokeilla tulla nostohommiin, pannaan jibin kanssa hytin yli nosto, eipä taida joka pojalta onnistua vaikka olis mitä koulutuspäiviä käyny.

    • Harva

      Itse kouluttajat eivät käytännössä osaa näitä hommia, mutta paperilta tai muistista leikkivät viisaita. ( Voi olla ihan muutama poikkeus )

      • kouluttaja328

        Minä luulen ainakin jotakin kouluttajanakin tietäväni:
        -ajan ammattiliikenteessä vuodessa n 80000 km D ja E ajo-oikeuden vaatimia ajoneuvoja
        -työurani kuljettajana on kestänyt 32 vuotta
        -olen myös LEAT:in suorittanut, 2 x ATS (=D ja E)
        -lainsäädännön tuntemusta on tullut 6 vuoden työkokemuksestani työsuojelutarkastajana
        -pedagogiset on kunnossa
        -kouluttajapätevyyden myös: tieturva, ADR, työturva, EAT
        -kokemusta ammattiliikenteestä 28 maassa...
        -32 vuotta, ei yhtään vastuu- tai liikennevakuutuksesta korvattavaa vahinkoa
        -32 vuotta, ei yhtään sakkoa liikenteessä
        -32 vuotta, 6 sairaslomapäivää


      • RahtiMane
        kouluttaja328 kirjoitti:

        Minä luulen ainakin jotakin kouluttajanakin tietäväni:
        -ajan ammattiliikenteessä vuodessa n 80000 km D ja E ajo-oikeuden vaatimia ajoneuvoja
        -työurani kuljettajana on kestänyt 32 vuotta
        -olen myös LEAT:in suorittanut, 2 x ATS (=D ja E)
        -lainsäädännön tuntemusta on tullut 6 vuoden työkokemuksestani työsuojelutarkastajana
        -pedagogiset on kunnossa
        -kouluttajapätevyyden myös: tieturva, ADR, työturva, EAT
        -kokemusta ammattiliikenteestä 28 maassa...
        -32 vuotta, ei yhtään vastuu- tai liikennevakuutuksesta korvattavaa vahinkoa
        -32 vuotta, ei yhtään sakkoa liikenteessä
        -32 vuotta, 6 sairaslomapäivää

        Muuten hyvä, mutta miten nuo sairauslomapäivät liittyvät asiaan tässä yhteydessä?


      • ifi
        kouluttaja328 kirjoitti:

        Minä luulen ainakin jotakin kouluttajanakin tietäväni:
        -ajan ammattiliikenteessä vuodessa n 80000 km D ja E ajo-oikeuden vaatimia ajoneuvoja
        -työurani kuljettajana on kestänyt 32 vuotta
        -olen myös LEAT:in suorittanut, 2 x ATS (=D ja E)
        -lainsäädännön tuntemusta on tullut 6 vuoden työkokemuksestani työsuojelutarkastajana
        -pedagogiset on kunnossa
        -kouluttajapätevyyden myös: tieturva, ADR, työturva, EAT
        -kokemusta ammattiliikenteestä 28 maassa...
        -32 vuotta, ei yhtään vastuu- tai liikennevakuutuksesta korvattavaa vahinkoa
        -32 vuotta, ei yhtään sakkoa liikenteessä
        -32 vuotta, 6 sairaslomapäivää

        PERUNA- JA porkkanamaatkin


      • wuy
        kouluttaja328 kirjoitti:

        Minä luulen ainakin jotakin kouluttajanakin tietäväni:
        -ajan ammattiliikenteessä vuodessa n 80000 km D ja E ajo-oikeuden vaatimia ajoneuvoja
        -työurani kuljettajana on kestänyt 32 vuotta
        -olen myös LEAT:in suorittanut, 2 x ATS (=D ja E)
        -lainsäädännön tuntemusta on tullut 6 vuoden työkokemuksestani työsuojelutarkastajana
        -pedagogiset on kunnossa
        -kouluttajapätevyyden myös: tieturva, ADR, työturva, EAT
        -kokemusta ammattiliikenteestä 28 maassa...
        -32 vuotta, ei yhtään vastuu- tai liikennevakuutuksesta korvattavaa vahinkoa
        -32 vuotta, ei yhtään sakkoa liikenteessä
        -32 vuotta, 6 sairaslomapäivää

        Ajat siis keskimäärin 333km/vrk ja koulutushommelit päälle.?
        Työturvallisuus ?!


    • Osaatko kaiken

      Sun pitää nyt kyllä päivittää noita kurssejasi kun luulet tietäväsi kaiken. Se on nimittäin niin, että lukemalla tai työtä tekemällä ei enää opi vaan nykytrendin mukaan kursseille vähintään 5 vuoden välein ja sanoisin jos muita vielä opettaa niin puolenvuoden välein !

      • kouluttaja328

        Vaikka pidän koulutuspäiviä kymmeniä vuodessa, silti minäkin hoidan ammattipätevyyden kuntoon ihan samalla tavalla kuin muutkin, viisi seitsemän oppitunnin koulutuspäivää viiden vuoden jaksossa.

        Eikä se minnuu vituta tipan vertaa.


    • Arvon mekin ans.....

      Kouluttaja 328. Olen kanssasi samaa mieltä. On paljon ammatteja joissa
      ammattipätevyys tarkistetaan määräajoin. Ei näissä muissakaan
      ammateissa olevien henkilöiden ammattipätevyys ole mihinkään haihtunut.
      He tekevät työtään päivittäin ja ammattitaito on varmasti 100%.
      Eikö nyt porukat ymmärrä sitä,että tällainen koulutusohjelma nostaa
      kuljettajan työn arvostusta pois siitä "sekatyömies" luokasta.
      Tällöin pitkällä tähtäimellä myös palkat lähtee nousuun ja roska-porukka
      poistuu alalta. En ole yhdenkään muun ammatin edustajan kuullutvalittaneen
      koulutuksia,koska se on normaali ammattiin kuuluva rutiini heille.
      Kuljettajakoulutus kehittyy varmasti tulevaisuudessa. Tämä nykyinen
      koulutusohjelma on vaan sellainen siirtymäkauden juttu.

      • ifi9

        Kouluttajalle tiedoksi. että tämmöset kurssit on aivan tyhjänpäiväsiä
        EU-VOUHOTUKSIA!!! Ja rahastusta.
        Työ tekijäänsä opettaa.


      • Voi,voi.............
        ifi9 kirjoitti:

        Kouluttajalle tiedoksi. että tämmöset kurssit on aivan tyhjänpäiväsiä
        EU-VOUHOTUKSIA!!! Ja rahastusta.
        Työ tekijäänsä opettaa.

        ifi 9 jos olet noin viisas ,että sanot:työ tekijäänsä opettaa niin kerro nyt ihmeessä
        kuinka pitkä se ajan jakso saa olla jolloin on lupa koheltaa oikein kunnolla.
        Haistalle asiakkaat,varastaa yrittäjältä esim .polttoainetta ja rikkoa kalustoa.
        Kauanko saa harjoitella ja milloin on sitten pätevä ammattimies.
        kaikki ihmiset ovat samanarvoisia EU-asetusten mukaan. Ainoa keino karsia
        ammattitaidoton porukka pois kuljetusalalta on koulutus. Jos et läpäise koulutusta
        niin et ole sopiva alalle.Jos tiedät jonkin paremman keinon niin kerro ihmeessä.
        Tähän asti kaikki ovat voineet vakuuttaa olevansa todella ammattilaisia vaikka
        ovat sitä vihonviimeisintä roskasakkia koska mitään koulutusta ei ole ollut.
        Lakkopellet huom! melkein kaikki ovat jo suorittaneet kurssit .Niinpä mitenkä
        se nyt on sen lakon kanssa. Nolo homma olisi. myötä häpeä kaikille.


      • ifi
        Voi,voi............. kirjoitti:

        ifi 9 jos olet noin viisas ,että sanot:työ tekijäänsä opettaa niin kerro nyt ihmeessä
        kuinka pitkä se ajan jakso saa olla jolloin on lupa koheltaa oikein kunnolla.
        Haistalle asiakkaat,varastaa yrittäjältä esim .polttoainetta ja rikkoa kalustoa.
        Kauanko saa harjoitella ja milloin on sitten pätevä ammattimies.
        kaikki ihmiset ovat samanarvoisia EU-asetusten mukaan. Ainoa keino karsia
        ammattitaidoton porukka pois kuljetusalalta on koulutus. Jos et läpäise koulutusta
        niin et ole sopiva alalle.Jos tiedät jonkin paremman keinon niin kerro ihmeessä.
        Tähän asti kaikki ovat voineet vakuuttaa olevansa todella ammattilaisia vaikka
        ovat sitä vihonviimeisintä roskasakkia koska mitään koulutusta ei ole ollut.
        Lakkopellet huom! melkein kaikki ovat jo suorittaneet kurssit .Niinpä mitenkä
        se nyt on sen lakon kanssa. Nolo homma olisi. myötä häpeä kaikille.

        Vuodesta 1969 on ajettu ja enimmäkseen ojien välissä jopa 90 tonninkin kokonaispainoilla.Kohelletukin on.Sinä tunnut tietävän nämä tiissellhommatkin aika tarkkaan.Meinaat että nämä lukutoukat ,jotka osaavat EU-ASETUKSETkirjallisesti
        ovat ammattimiehiä ?Ja me muut roskasakkia.Ei muuta kun LAKKOON VAAN !
        SKDL=SuomenKansanDramaattinenLoppu.


    • rahtari oy

      Olen kova mies.

      Koska olen ajanut 12miljoonaa km raskaalla ajoneuvoyhdistelmällä.

    • Turhia vouhotuksia.

      Jos me kuskit päätetään ettei mennä kursseille niin lakiin on tultava muutos tai maidot jää kauppaan tulematta. Miettikääs sitä.

      • RahtiMane

        Ei me kuskit pystytä päättämään käytännössä yhtään mistään. Vai muistatko viimeisimmän kuljetusalan lakon reilut pari vuotta sitten? Rekkaa meni maantiellä siinä missä normaalistikin. Eli se siitä uhoamisesta.


      • aeölmhökletnhö
        RahtiMane kirjoitti:

        Ei me kuskit pystytä päättämään käytännössä yhtään mistään. Vai muistatko viimeisimmän kuljetusalan lakon reilut pari vuotta sitten? Rekkaa meni maantiellä siinä missä normaalistikin. Eli se siitä uhoamisesta.

        no se lakko oli aivan liian lyhyt. ei siitä lakon tehosta ehtinyt mitään näkyä kun hyvä että ehdittiin meilläkin autot saamaan pois liikenteestä, niin lakko oli jo ohi.

        kyllähän niitä rikkureita ja loimaalaisia siellä tiellä oli, mutta kyllä niidenkin ajot olisivat vähentyneet tukitoimien seurauksena kun vaan olisi keritty ne aloittamaan. tietysti parempi ettei lakko silloin pitkittynyt, mutta toisaalta olisi se joskus hyvä näyttää näille leuan louskuttajille ettei ne isot autot siellä tiellä turhaan ole. parikin viikkoa olisi jo ihan hyvä.....


      • Lähimaitomiäs

        Arla hoitaa homman! Siitä vaan. Kortit on jo taskussa.
        Valion miehilläkin on jo kortit taskussa joten oletko joku
        Saarenmaa meijer pelle vai kuinka??????
        Taidatkin olla Satamaidon miehiä Porista????


      • ifi
        Lähimaitomiäs kirjoitti:

        Arla hoitaa homman! Siitä vaan. Kortit on jo taskussa.
        Valion miehilläkin on jo kortit taskussa joten oletko joku
        Saarenmaa meijer pelle vai kuinka??????
        Taidatkin olla Satamaidon miehiä Porista????

        Mulla on oma maitoyritys Pohojanmaalla "Kaksi Lehmää".
        Tinkimaitoo menis enemmänkin mitä ne lypsää.
        Ostajat hakoo...


      • ifi

        Juodaanpa sitten siideriä ja Koffia....


      • rpi
        Lähimaitomiäs kirjoitti:

        Arla hoitaa homman! Siitä vaan. Kortit on jo taskussa.
        Valion miehilläkin on jo kortit taskussa joten oletko joku
        Saarenmaa meijer pelle vai kuinka??????
        Taidatkin olla Satamaidon miehiä Porista????

        Vieläkö Satamaito vie kermaa lahden taa ?


      • ifi

        Maitokuskeista nyt ei ole niin väliä,vaan kun Altian sompasankareilla on kurssit käytynä.


    • Ei onnistu

      Ammattipätevyydestä on päätetty eu-direktiiveissä eikä Suomi pysty niitä muuttamaan.

    • Out lets cou

      Kaikki laki on muutettavissa jos vai kansa haluaa. Me ne äänestetään päättämään ja jos tulee tälläisiä lapsuksia niihin on puututtava ja katsotaan sitten kuinka asiat muuttuu kun niihin otetaan kantaa. Hyvä aloitus muutokselle olisi kyseinen päivä kun laki pitäis astua voimaan.

      • 273/2007

        Ihan vaan tiedoksesi, että laki on astunut voimaan jo vuonna 2007, eli olet perkeleen paljon myöhässä...


    • rahtarivm57

      Taas tätä uhoamista.
      Maidot jäis kauppaan tulematta.... paskan marjat; jokusen päivän vaisi olla hiljaista, muta kun irtisanomisalppuja lyödään käteen työstä kieltäytyjille ja otetaan virosta tai venäjältä tai puolasta kuskeja tai pahimmassa tapauksessa yrityksiä ajamaan ajoa, niin moni yhdistelmäkuljettaja olisi pian aikuiskoulutuskeskuksessa puoli vuotta opiskelemassa uutta ammattia... mikäs siinä puolen vuoden uuden ammattiopin koulutuspäivillä pitäisi ammattiopätevyyttä yllä sen 180 vuotta....

      Laillista lakkoa asiasta ei aikaan saa itkemälläkään.

      Siksi toiseksi koulutus on loppujen lopuksi alan etu.

      Ihmettelen mikä on asenteessa ammattkuljettajilla erona; linja-automiehet kävivät kurssit kiltisti ja suhtautuivat 99% positiivisesti asiaan, mutta tavaraliikenteessä itketään kun pikkukakarat hiekkalaatikolla.

      Noh fiksummat on hoitaneet asian jo kuntoon....

      • katse kohti 2020

        Skal / Akt ovat 100% koulutusten takana. Harvoin ovat samaa mieltä
        tässä asiassa ovat.Kyllä se on meille kaikille loppupeleissä hyvä juttu.
        Työn arvostus paranee samoin palkat(ei ehkä heti mutta pitkällä tähtäimellä)
        Mutta sinä nuori kuljettaja ajat ehkä 45 vuotta. Tulet kyllä huomaamaan
        kehityksen tulevaisuudessa. Kukaan järkevä ei tuijota nykyistä tilinauhaa vaan
        ajettelee tulevaisuutta mitä tienaan 10-vuoden kuluttua.
        Koulutukset kehittyvät mielenkiintoisemmiksi tulevaisuudessa aivan varmasti.
        Kuljetusala on jo nyt ihan eri juttu kuin 1980-luvulla ja tulevaisuus tuo entistä
        enemmän haasteita ja vaatii kuljettajilta entistä kovempaa ammattitaitoa.
        Ympäristöasiat,taloudellinen ajotapa,asiakaspalvelu vaatii tulevaisuudessa
        entistä kovempaa panostusta ja vain hyvät selviävät. Näin se on.


    • Frank-pappa

      Voin olla vaikka joka viikko koulutuksessa. Työnantaja maksaa
      aamupalan,lounaan ja iltapäiväkahvit ja tietysti koulutuksen.
      Koulutuksen jälkeen vaatii vielä saunaan ja oluet siihen päälle.
      Joutenhan sitä 60 v pappa osallistuu koulutuksiin. mitä nämä valittaa oikein?
      ei tällaista herkkua ole ollut nuorena tarjolla .hyvä EU

    • yrittäjä

      Jaan kirjoittaja "katse kohti 2020" mielipiteen aivan täysin. Koulutuksen yksi tavoite on alan arvostuksen nostaminen ja se tulee onnistumaan jatkokoulutusten avulla. Ja kun arvostus nousee, on palkkakehityskin nousujohteinen.

      Alan arvostuksen nousu ja positiivinen palkkakehitys taas tuo alalle riittävästi uusia kuljettajia.

      Asiakaspalvelu on yksi asia, mikä kuljetusalalla on muuttunut todella paljon (kaluston lisäksi). Asiakaspalvelu on monen yrittäjänkin mielestä se tärkein avain menestykseen ja yrityksen hyvinvointiin. Se takaa myös sen, että työtä riittää jatkossakin.

      Minulla on itselläni 22 autoa tällä hetkellä ajossa, niistä 17 on sopimusliikenteessä. Työväkeä on 41. Vaikeasta kilpailutilanteesta ja kustannusten kasvusta huolimatta, kaikille on riittänyt töitä ja rahaa on vähintäänkin TES:n mukaisiin palkkoihin.

      Mitä tulee koulutusten kustannuksiin; kailkki päivät on nyt käyty ja meillä oli onnea, löysimme kohtuuhintaisen kouluttajan, jota oikeasti kiinnosti nyös yrityksemme. Ennen koulutuspäiviä kouluttaja vietti yrityksessämme yhden pitkän päivän, tutustuen toimintaamme ja kesksutelli ja kartoitti tarpeitamme, räätälöi koulutuspäiviä juuri meidän tarpeisiimme sopivaksi. Koko paketti maksoi meille vajaa 5000 euroa (siis reilu 100 euroa per työntekijä viidestä päivästä) plus viranomaismaksut. En pitänyt pahana hintana. Aivan varmasti jatkan kyseisen kouluttajan käyttöä myös jatkossa!

    • Autot kuntoon

      Olis rahalle muutakin kättöä kuin imagon nosto.

      • fazer

        Kun saa imagon kohdalleen, sillä saa ajoja.... niin se menee.... ja kun on ajoja tulee fyffeä ja voi uusia kalustoakin... Eikä kaikkien autojen omistaja ole Nordea Rahoitus Oy


    • Hyvin menee

      Just näi homma pelaa, ja kun tuo kuljettajien kurssitus vaatimus vähintään kolminkertaistetaan niin on asiakaspalvelut, ennakoinnit, kuormien sidonnat ja muut taidot niin korkealla tasolla että jokainen työnantaja maksaa milellään suurempaa palkkaa. Ja ostaa joka jepelle uudet reslat perseen alle. Ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Tällä tavoin vauraus koko maassa lisääntyy vahvan kuljetusalan ansiosta. Teollisuus maksaa mielellään suurempia rahtihintoja kun kuljetus kalusto on kiiltävämpää ja kuskit istuu säännöllisesti koulun penkillä sivistymässä. Muutaman sukupolven päästä uusin kuljettaja aines alkaa jo osata käyttäytyä varsin mallikelpoisesti. Ja hyvinvointi näkyy taas kaikkialla, autokauppiaat, päällirakentajat, korjaajat, yms. pulskistuvat ja sitäkautta kaikki saavat omansa.
      Kyllä Suomessa kelpaa asua ja yrittää, koska narunpää ei koskaan tule vetäjän käteen.

    • En uso

      Toi kouluttaminen on erittäin turhaa sen näkee ,että hiljan ajokortinsaaneet tekevät eniten rikkeitä ja kolareja. Siis mitä järkeä haaskata aikaa jne...tullakseen paperilla päteväksi olematta sitä !

    • Liian vanha jo!

      Kouluttaminen on kouluttamista. Nuorella iällä ei omaksuta asioita.
      Sanonta:Nuoruus ja hulluus pitää paikkansa. Nuori ihminen ei aseta
      työssään turvallisuutta etusijalle vaan päätön menemisen meininki
      on pääasia. Jos itse ajattelet silloin kun olit (en uso) nuori niin yhtä
      lyhyt näköistä päätöntä kohellusta oli myös sinun työntekosi.
      Järki alkaa voittaa vasta tuossa 25-vuoden jälkeen. Näin on!

    • Turh aa

      Joo nurille ei mee mikään päähän ja vanhemmat osaa jo hommat.

    • opetusn

      Useat oppimista koskevat tutkimukset osoittavat, että ikääntymisen myötä kyky oppia ja omaksua uusia asioita alkaa 18 ikävuoden jälkeen laskea. Radikaaleinta lasku on 40-50 ikävuoden tietämissä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27820
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17747
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9290
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4163
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3771
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      24
      1817
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1225
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1164
    Aihe