Hyvä uistin ahvenelle?

Ddgg

Mökin järvessä ois paljon ahvenia jota mato ongella on paljon saatu mutta entäs avo kelalla mikä ois sopiva uistin ja minkä värinen? Vesi on suht tummaa ja laiturin eessä yleensä aurinkoista. Mulla on 9g bete lotto väriltään keltainen onko väärä väri?

19

12092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Jykä-

      Kokeilemalla se selviää. Lippauistin on varmasti kuitenkin se paras vaihtoehto, ainakin jos heittely tapahtuu rannalta/laiturilta. Osta kasa erilaisia lippauistimia ja testaile. Itse olen todennut, että kirkkaassa päivänvalossa ahvenelle toimii parhaiten hopean- tai kullansävyiset lipat. Illan hämärtyessä tai tummemmassa vedessä sitten hillitympää ja tummempaa väriä.

      Ahven käy hyvin myös pikkukalaa jäljitteleviin vaappuihin (esim. Rapala original), mutta pientä ja kevyttä vaappua on aika hankala heittää.

      Muista, että ahven on parvikala. Jos saat yhden, saat todennäköisesti toisen ja kolmannenkin samasta paikasta. Jos taas ei mitään meinaa tulla useammankaan heiton jälkeen, niin kannattaa suosiolla vaihtaa paikkaa.

      • jnimijuu

        Osta samanlainen lotto kun ny on mut pinkkinä


    • Ddgg

      Kiitos neuvoista. Saako sillä punaisella bete lotolla jossa on mustia pilkkuja niin ahvenia kun olen kuullut että se on hyvä. Kellään kokemusta?

      • kalamaster

        Suosittelen kokeilemaan kuparilehtisiä lippoja jos vesi on tummaa/humusta...parhaiten ainakin itsellä toiminut..ambulanssi väri voi olla heikolla syönnillä myös hyvä. Ja lotto beteä tai meps 3 lippaa mustilla pilkuilla niin avot


      • kaltsu1

        Haukia oon ite saanu, välillä isojakin, ahvenelle kannattaa käyttää sitä pienintä kokoa.


      • eki64_
        kaltsu1 kirjoitti:

        Haukia oon ite saanu, välillä isojakin, ahvenelle kannattaa käyttää sitä pienintä kokoa.

        Metsäjärviltä olen saanut vihreällä tobylla parhaat ahvenet, isoilta järviltä
        ahvenen värisellä merimetsolla on myös tullut ja mustat jigit toimivat
        merellä kun aurinko porottaa ja muu ei toimi. en itse kokeilisi kuparin värisiä
        lippoja, mutta niitä on väkisin kaikilla kalapakeissa, kun halppispaketteja ostavat.
        En muista yhtä ruotsalaista lippaa, mutta pohjois ruotsista niitä saa ja niillä
        saa hyvin ahventa. Peruslipoista toimii punertava, jossa mustia pisteitä joissain paikoissa. Rapalasta en välitä oikein, mutta erittäin pientä vaappua kokeilisin mielellään ahvenparveihin. Kyllä musta/keltainen yhdistelmä pelaa, perus sininenkin on hyvä ja aina täytyy kokeilla jotain eksoottisia värejä, kun pinkki ym.


      • Anonyymi
        eki64_ kirjoitti:

        Metsäjärviltä olen saanut vihreällä tobylla parhaat ahvenet, isoilta järviltä
        ahvenen värisellä merimetsolla on myös tullut ja mustat jigit toimivat
        merellä kun aurinko porottaa ja muu ei toimi. en itse kokeilisi kuparin värisiä
        lippoja, mutta niitä on väkisin kaikilla kalapakeissa, kun halppispaketteja ostavat.
        En muista yhtä ruotsalaista lippaa, mutta pohjois ruotsista niitä saa ja niillä
        saa hyvin ahventa. Peruslipoista toimii punertava, jossa mustia pisteitä joissain paikoissa. Rapalasta en välitä oikein, mutta erittäin pientä vaappua kokeilisin mielellään ahvenparveihin. Kyllä musta/keltainen yhdistelmä pelaa, perus sininenkin on hyvä ja aina täytyy kokeilla jotain eksoottisia värejä, kun pinkki ym.

        Sain itse ainakin 2 erittäin hyvää otti virhettä halpis paketista kuparin värinen nostaa koko ajan ahvenia meren rannalta!


    • Kaltsu1

      Kultanen 3koon Mepsi punasilla pilkuilla. Meillä saa vetää koko ajan semmosta 500g ahventa.
      Jos isoja haluu nii Rapala team esko punasena.

    • peräpukama

      varmin mikä on mulla toiminu jokapaikassa (järvillä) valkopunamusta calico cat -lippa. koolla ei niin väliä.

    • morovaamfke

      Mahollisimman pieni lippa, ja kelaat mahollisimman hiljaa jos syvyys vain sen saallii. itse olen huomannut että pienetkin ahvenet silloin innostuvat koukkuun iskemään. Mepsi on hyvä.

    • ottaa

      jigilla saa ja punertavilla lipoilla ja sitten meppseillä

      • kaikkitietävä

        Kannattaa kokeilla waken toukkajigellä ja lunke cityn jigillä.jigillä olen saanut eniten kalaa


    • Laskee,

      Yllä onkin jo paljon vinkkejä. Uistimen tyyppi vaikuttaa saaliin keskikokoon. Isompaa pyuyydettäessä tärpit harvemmassa. Pikkulippoihin, esim. Mepps Aglia 0..2 ottavat pienetkin. Eivät ole kalliita, ota vaikka kupari- ja mustalippainen, ehkä myös kulta, kokeeksi ja testaa. Huomaa etä valaistus vaikuttaa paljon siihen mihin väriin ottaa. Isompaa ahventa saa yös lusikoills, esim. ABU Atom. Jos siiman kiertyminen muodostuu ongelmaksi, siirry vaappuihin.

    • Is o O li

      Osta Mepsin pienehköjä lippoja. Kultaisella tai kuparisella heität päivällä ja kirkkaassa säässä. Illalla ja hämärässä sitten mustalla tai tumman vihreällä/violetilla.

    • Anonyymi

      Keltapisteinen meppsi

    • Anonyymi

      Suosittelen lippauistinta ja jigiä jos ei tiedä miten jigataan kannattaa tutustua jigaukseen

    • Anonyymi

      Calico cat ei oo parempaa lippa uistinta olemassa tulee myös haukea.

    • Anonyymi

      Moi, haluaisin tietää minkälaisella uistimella saa ahventa

      • Anonyymi

        Sopivalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe