Hyvä uistin ahvenelle?

Ddgg

Mökin järvessä ois paljon ahvenia jota mato ongella on paljon saatu mutta entäs avo kelalla mikä ois sopiva uistin ja minkä värinen? Vesi on suht tummaa ja laiturin eessä yleensä aurinkoista. Mulla on 9g bete lotto väriltään keltainen onko väärä väri?

19

13190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Jykä-

Kokeilemalla se selviää. Lippauistin on varmasti kuitenkin se paras vaihtoehto, ainakin jos heittely tapahtuu rannalta/laiturilta. Osta kasa erilaisia lippauistimia ja testaile. Itse olen todennut, että kirkkaassa päivänvalossa ahvenelle toimii parhaiten hopean- tai kullansävyiset lipat. Illan hämärtyessä tai tummemmassa vedessä sitten hillitympää ja tummempaa väriä.

Ahven käy hyvin myös pikkukalaa jäljitteleviin vaappuihin (esim. Rapala original), mutta pientä ja kevyttä vaappua on aika hankala heittää.

Muista, että ahven on parvikala. Jos saat yhden, saat todennäköisesti toisen ja kolmannenkin samasta paikasta. Jos taas ei mitään meinaa tulla useammankaan heiton jälkeen, niin kannattaa suosiolla vaihtaa paikkaa.

• jnimijuu

Osta samanlainen lotto kun ny on mut pinkkinä

• Ddgg

Kiitos neuvoista. Saako sillä punaisella bete lotolla jossa on mustia pilkkuja niin ahvenia kun olen kuullut että se on hyvä. Kellään kokemusta?

• kalamaster

Suosittelen kokeilemaan kuparilehtisiä lippoja jos vesi on tummaa/humusta...parhaiten ainakin itsellä toiminut..ambulanssi väri voi olla heikolla syönnillä myös hyvä. Ja lotto beteä tai meps 3 lippaa mustilla pilkuilla niin avot

• kaltsu1

Haukia oon ite saanu, välillä isojakin, ahvenelle kannattaa käyttää sitä pienintä kokoa.

• eki64_
        kaltsu1 kirjoitti:

Haukia oon ite saanu, välillä isojakin, ahvenelle kannattaa käyttää sitä pienintä kokoa.

Metsäjärviltä olen saanut vihreällä tobylla parhaat ahvenet, isoilta järviltä
        ahvenen värisellä merimetsolla on myös tullut ja mustat jigit toimivat
        merellä kun aurinko porottaa ja muu ei toimi. en itse kokeilisi kuparin värisiä
        lippoja, mutta niitä on väkisin kaikilla kalapakeissa, kun halppispaketteja ostavat.
        En muista yhtä ruotsalaista lippaa, mutta pohjois ruotsista niitä saa ja niillä
        saa hyvin ahventa. Peruslipoista toimii punertava, jossa mustia pisteitä joissain paikoissa. Rapalasta en välitä oikein, mutta erittäin pientä vaappua kokeilisin mielellään ahvenparveihin. Kyllä musta/keltainen yhdistelmä pelaa, perus sininenkin on hyvä ja aina täytyy kokeilla jotain eksoottisia värejä, kun pinkki ym.

• Anonyymi
        eki64_ kirjoitti:

Metsäjärviltä olen saanut vihreällä tobylla parhaat ahvenet, isoilta järviltä
        ahvenen värisellä merimetsolla on myös tullut ja mustat jigit toimivat
        merellä kun aurinko porottaa ja muu ei toimi. en itse kokeilisi kuparin värisiä
        lippoja, mutta niitä on väkisin kaikilla kalapakeissa, kun halppispaketteja ostavat.
        En muista yhtä ruotsalaista lippaa, mutta pohjois ruotsista niitä saa ja niillä
        saa hyvin ahventa. Peruslipoista toimii punertava, jossa mustia pisteitä joissain paikoissa. Rapalasta en välitä oikein, mutta erittäin pientä vaappua kokeilisin mielellään ahvenparveihin. Kyllä musta/keltainen yhdistelmä pelaa, perus sininenkin on hyvä ja aina täytyy kokeilla jotain eksoottisia värejä, kun pinkki ym.

Sain itse ainakin 2 erittäin hyvää otti virhettä halpis paketista kuparin värinen nostaa koko ajan ahvenia meren rannalta!

• Kaltsu1

Kultanen 3koon Mepsi punasilla pilkuilla. Meillä saa vetää koko ajan semmosta 500g ahventa.
      Jos isoja haluu nii Rapala team esko punasena.

• peräpukama

varmin mikä on mulla toiminu jokapaikassa (järvillä) valkopunamusta calico cat -lippa. koolla ei niin väliä.

• morovaamfke

Mahollisimman pieni lippa, ja kelaat mahollisimman hiljaa jos syvyys vain sen saallii. itse olen huomannut että pienetkin ahvenet silloin innostuvat koukkuun iskemään. Mepsi on hyvä.

• ottaa

jigilla saa ja punertavilla lipoilla ja sitten meppseillä

• kaikkitietävä

Kannattaa kokeilla waken toukkajigellä ja lunke cityn jigillä.jigillä olen saanut eniten kalaa

• Laskee,

Yllä onkin jo paljon vinkkejä. Uistimen tyyppi vaikuttaa saaliin keskikokoon. Isompaa pyuyydettäessä tärpit harvemmassa. Pikkulippoihin, esim. Mepps Aglia 0..2 ottavat pienetkin. Eivät ole kalliita, ota vaikka kupari- ja mustalippainen, ehkä myös kulta, kokeeksi ja testaa. Huomaa etä valaistus vaikuttaa paljon siihen mihin väriin ottaa. Isompaa ahventa saa yös lusikoills, esim. ABU Atom. Jos siiman kiertyminen muodostuu ongelmaksi, siirry vaappuihin.

• Is o O li

Osta Mepsin pienehköjä lippoja. Kultaisella tai kuparisella heität päivällä ja kirkkaassa säässä. Illalla ja hämärässä sitten mustalla tai tumman vihreällä/violetilla.

• Anonyymi

Keltapisteinen meppsi

• Anonyymi

Suosittelen lippauistinta ja jigiä jos ei tiedä miten jigataan kannattaa tutustua jigaukseen

• Anonyymi

Calico cat ei oo parempaa lippa uistinta olemassa tulee myös haukea.

• Anonyymi

Moi, haluaisin tietää minkälaisella uistimella saa ahventa

• Anonyymi

Sopivalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      7789
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      55
      5798
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      80
      3283
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2923
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1678
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1620
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      332
      1335
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1182
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1169
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1071
    Aihe