Pakokaasun LT-mittaus:

kerran rempattu

En pikku haulla löytänyt tästä mitään. Eli olisin kiinnostunut rakentamaan (arvokkaaseen) dieselmoottoriini pakokaasujen lämpötilamittauksen ylärajahälytyksen.

Eikös se olekin turvallisempi tapa valvoa (ainakin makeavesijäähdytteisen) moottorin ylikuumenemista? Tarkoitan siis, että normi_jäähd.veden_mittauksen ylärajahäly tulee jälkijunassa, kun ainakin sylinterikannen kannalta voi olla jo myöhäistä.

Tämä olisi ensi talven projekti, mutta eihän mikään estä sitä nyt jo suunnittelemasta. Ja eikös tästä ollut muutama vuosi sitten Kipparissa vai Venemestarissa hyvä juttu? - jos joku vielä tietää numeron, niin kaivan sen jostakin.. muutkin vinkit yms. tervetulleita!

Eikös tuo mittaus kerro muutakin kuin ylikuumenemisen?

20

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakokaasun lämpötila

      Venemestarissa 7/2012 oli artikkeli tuon rakentamisesta.

      • kerran remp

        Kiitos, ostin jo ton jutun ja luin läpi. Siinä wanhaan MD6:een laitettiin pakosarjan mutkaan 80 asteen kytkin.

        Nyt kun taas mietin, niin eihän tuosta saa edes kunnon projektia! JOS haluan VAIN ylärajahälytyksen, niin ostan lämpötilakytkimen (ehkä 10-20 eur) ja muutama metri piuhaa. Kytkimen voi kytkeä suoraan siihen moottorin oman, glykolin ylilämmöstä hälyttävän lämpötilakytkimen rinnalle.

        Oletan, että oma moottorini (Merc. R-Tr.) vastaa toiminnallisesti tätä Volvoa, tietenkin lämpötilan hälytysraja-arvo on omansa.

        Se että mitä muuta se pakokaasun LT kertoo..? Jos se on hyödyllistä tietoa, niin tarvittaisiin pakosarjaan lisäksi lämpötila-anturi mittari kojelautaan.

        Muistan kyllä, että aiheesta on ollut perusteellisempikin juttu jossain venelehdessä...?


      • pt100
        kerran remp kirjoitti:

        Kiitos, ostin jo ton jutun ja luin läpi. Siinä wanhaan MD6:een laitettiin pakosarjan mutkaan 80 asteen kytkin.

        Nyt kun taas mietin, niin eihän tuosta saa edes kunnon projektia! JOS haluan VAIN ylärajahälytyksen, niin ostan lämpötilakytkimen (ehkä 10-20 eur) ja muutama metri piuhaa. Kytkimen voi kytkeä suoraan siihen moottorin oman, glykolin ylilämmöstä hälyttävän lämpötilakytkimen rinnalle.

        Oletan, että oma moottorini (Merc. R-Tr.) vastaa toiminnallisesti tätä Volvoa, tietenkin lämpötilan hälytysraja-arvo on omansa.

        Se että mitä muuta se pakokaasun LT kertoo..? Jos se on hyödyllistä tietoa, niin tarvittaisiin pakosarjaan lisäksi lämpötila-anturi mittari kojelautaan.

        Muistan kyllä, että aiheesta on ollut perusteellisempikin juttu jossain venelehdessä...?

        http://www.nokeval.com/products.php?maingroup_id=10&
        Tuolta anturit, näytöt ym. komponentit.


    • Päin vastoin.

      Varmaan kiva tietää pakokaasujen lämpö, joka
      riippuu mm. kuormituksesta, ahtopaineesta , overlap suhteesta ym ja vaihtelee aika lailla ajon aikana vaikka kahva olisi samassa asennossa koko ajan.
      Siinä vaiheessa kun lämpötila nousee poikkeuksellisen korkeaksi, vahinko on jo sattunut, jäähdytinnesteen lämpö on se kun vahtii moottorin toimintaa, vain kuivalle pakoputkelle kaasujen lämmön valvonnasta on hyötyä.

      • e.v.v.k.

        Näin on. Kuiva pakoputki voi sulaa , jos se on liian lämmin, märkä ei.


    • Pakokaasujen lämmön mittaamisesta on paljon hyötyä, etenkin kaksimoottoriasennuksissa. Pakokaasujen lämpötila kun kertoo suoraan moottorin kuormituksen. Kaksimoottorisissa veneissä mottorit eivät samalla kierrosluvulla yleensä käy samalla teholla, seurauksena toisen moottorin loppuunkuluminen ennenaikaisesti. Sen sijaan samat pakokaasujen lämpötilat kertovat tasaisesta kuormituksesta, melkein samaan lopputulokseen toki pääsee säätämällä ahtopaineet samalle tasolle.

      Pakokaasulämpömittarin anturia ei sitten asenneta mihinkään vesivaippaan, vaan nimenomaan pakoputken kuivaan osaan. Lisää tietoa löytyy lyhenteellä egt monitoring jne.

      • >>"Pakokaasujen lämpötila kun kertoo suoraan moottorin
        kuormituksen"


      • e.v.v.k.
        e.d.k kirjoitti:

        >>"Pakokaasujen lämpötila kun kertoo suoraan moottorin
        kuormituksen"

        Hiljaa!
        Nimenomaan mikään muu ei kerro paremmin siellä sylintereissä vallitsevaa kuumuutta. Ja kun tietenkin halutaan välttää ylisuuria lämpöjä, niin tämähän on juuri se mihin voi heti reagoida esim. vähentämällä kaasua.


      • Värin taas
        e.v.v.k. kirjoitti:

        Hiljaa!
        Nimenomaan mikään muu ei kerro paremmin siellä sylintereissä vallitsevaa kuumuutta. Ja kun tietenkin halutaan välttää ylisuuria lämpöjä, niin tämähän on juuri se mihin voi heti reagoida esim. vähentämällä kaasua.

        Palamis- tai sylinteriseinämän lämpötila on eri asia kuin pakokaasun lämpötila .
        Kansipahvin saa käräytettyä tyhjäkäynnilläkin, kun jättää nesteet pois.


      • e.v.v.k.
        Värin taas kirjoitti:

        Palamis- tai sylinteriseinämän lämpötila on eri asia kuin pakokaasun lämpötila .
        Kansipahvin saa käräytettyä tyhjäkäynnilläkin, kun jättää nesteet pois.

        Varmaan se on eri asia , mutta nyt kun kaikilla on jo se jäähdytysnesteen mittari ,kuten topikin aloittajallakin , niin tällä pakokaasun lämpömittarilla päästäisiin vähän nopeammin ja eri kantilta kiinni lämpötiloihin. Voisi reagoida heti kun näkee , että lämpöä syntyy enemmän kuin normaalisti Se lämpöhän siirtyy glýkoliin pienellä viiveellä ja glykolin ylilämpö voi johtua muustakin kuin isosta tehosta , kuten itsekin sanoit , nesteen puutteesta tai vaikka hihnan luistosta , tuskin pakolämpöjen takia. Voisi sulkea pakolämmöt pois ja kohdistaa korjaavat toimenpiteet helpompiin asioihin. Ei korkeat pakokaasulämmöt tod.näk. edes näy glykolin lämmöissä, mutta saattaahan ne kansipahville tai männille jotain aiheuttaa ennen pitkää.


      • Raskasta kalustoa
        e.v.v.k. kirjoitti:

        Varmaan se on eri asia , mutta nyt kun kaikilla on jo se jäähdytysnesteen mittari ,kuten topikin aloittajallakin , niin tällä pakokaasun lämpömittarilla päästäisiin vähän nopeammin ja eri kantilta kiinni lämpötiloihin. Voisi reagoida heti kun näkee , että lämpöä syntyy enemmän kuin normaalisti Se lämpöhän siirtyy glýkoliin pienellä viiveellä ja glykolin ylilämpö voi johtua muustakin kuin isosta tehosta , kuten itsekin sanoit , nesteen puutteesta tai vaikka hihnan luistosta , tuskin pakolämpöjen takia. Voisi sulkea pakolämmöt pois ja kohdistaa korjaavat toimenpiteet helpompiin asioihin. Ei korkeat pakokaasulämmöt tod.näk. edes näy glykolin lämmöissä, mutta saattaahan ne kansipahville tai männille jotain aiheuttaa ennen pitkää.

        Niin , pakoputkesta purkautuva lämpömäärä on verrannollinen
        kuormitukseen, mutta lämpömäärään vaikuttaa lämpötilan lisäksi myös virtausmäärä.
        Turboahdin on tavallaan "itseään ruokkiva kierto", mitä suurempi
        ahtopaine, sitä suurempi pakokaasuvirtaus, josta suurempi ahtopaine josta ... jne.
        Ahtopaineen rajaukseen on useita tapoja, joista
        venemoottoreissa yleisin läpipuhallus (imu-ja pakoventtiilin yhtäaikainen aukiolo, puhaltaa ylimääräisen paineen suoraan pakosarjaan) ja mitoitus.
        Ahdetuissa moottoreissa pakokaasun lämpötila ei siis kerro
        kuormituksesta, koska kaasujen läpivirtausnopeus ei riipu
        kierrosluvusta.
        Pakokaasujen lämpöön vaikuttaa toki moni muukin asia, ahtopaine kun muuttaa täytössuhdetta, paisuntasuhdetta ja puristuslämpötilaa.

        Moottorin kannalta tärkeää on että rakenteiden lämpötila ei nouse liian suureksi, jos pakokaasun lämpötila on korkea, se tarkoittaa että se hoitaa asiaansa, mutta jos sylinterin ja kannen jäähdytys ei hoida omaa osaansa, pakokaasujen lämmöillä ei ole mitään merkitystä.

        Lyekö vanha muisto pensakoneista ja vapaasti hengittävistä elää omaa elämäänsä ehdottomana totuutena tai valmistajat on tyhmiä, kun eivät laita noin yksinkertaista ja välttämätöntä laitetta vakiona.


    • kerran ja viimeisen?

      No nyt putosin viimeistään kärryiltä, mutta tuntuu hedelmälliseltä keskustelulta!

      Se oleellinenhan tässä mitä etsin (etsimme) on, että millä konsteilla jatkossa voisi välttyä äkillisen ylikuumenemisen aiheuttamilta moottorivaurioilta.

    • Exxon Valdez

      Eli olisin kiinnostunut rakentamaan (arvokkaaseen) dieselmoottoriini pakokaasujen lämpötilamittauksen ylärajahälytyksen.

      Tai mennä "rolliksi" tää sun juttu,kun luin tuon (arvokkaaseen) nokivasaraan viittauksen..

      Jos motin jäähdytysveden lämmöt on kohillaan,kaikki on OK.
      Taidat olla joku "snopi-insinööri, jolle on tärkeitä joka nippeli ja rööri"!
      Laita vielä paattiin se "rectumin lämpömittari" mittaamaan kuskia,kun joku mittarimania on iskenyt!

      Ei se purtilos kulje yhtään lujempaa lisämittareilla,päinvastoin.

      • Juha T-38583

        Oho, johan pomppas! Taidan vastedes esiintyä omalla nimelläni, loppuu ehkä tällainen.

        Ei voi olla noin vaikea ymmärtää avuntarvettani. Jos olet vähänkään aikuinen, mietit sitä. Kiitos ja näkemiin,


      • Waste gate
        Juha T-38583 kirjoitti:

        Oho, johan pomppas! Taidan vastedes esiintyä omalla nimelläni, loppuu ehkä tällainen.

        Ei voi olla noin vaikea ymmärtää avuntarvettani. Jos olet vähänkään aikuinen, mietit sitä. Kiitos ja näkemiin,

        Älä hermostu näihin sössöttäjiin, sillä heillä ei ole muuta tekemistä kuin sotkeutua aikuisten keskusteluihin. On sääli etteivät pysy omissa ketjuissaan - saisivat pölistä siellä rauhassa keskenään.

        Ota yhteyttä VTT:n mootori labraan ja kysele sieltä tuosta lämpöjen mittauksesta. Luulisi siellä olevan tarpeeksi tietoa aiheesta.


      • Kuka sössöttää ?
        Waste gate kirjoitti:

        Älä hermostu näihin sössöttäjiin, sillä heillä ei ole muuta tekemistä kuin sotkeutua aikuisten keskusteluihin. On sääli etteivät pysy omissa ketjuissaan - saisivat pölistä siellä rauhassa keskenään.

        Ota yhteyttä VTT:n mootori labraan ja kysele sieltä tuosta lämpöjen mittauksesta. Luulisi siellä olevan tarpeeksi tietoa aiheesta.

        "Ota yhteyttä VTT:n mootori labraan ja kysele sieltä tuosta lämpöjen mittauksesta."

        Mahdatkohan edes elää reaalimaailmassa ?


      • pt100

        Kyllä se sylinterikohtainen pakolämpöjenmittaus kertoo paljon mitä jäähdytysveden lämpotila ei kerro!
        Esim. kantamaan jäänyt tai muuten vuotava pakoventtiili näkyy kohonneena lämpönä vs. pitävä pakoventtiili koska palaminen tapahtuu osittain pakoputkessa. Samoin alleen kuseva pa suutin nostaa sylinterikohtaisesti pakolämpöä koska palaminen osittain hidastuu ja siirtyy pakoputkeen.
        Näissä siis palaminen on siirtynyt "väärään" paikkaan. Saatu data helpottaa vian paikantamista ja havainnointi tapahtuu ajoissa ennen isompaa vahinkoa.


    • Miten tuon nyt ottaa

      Palanut pakoventtiili päästää puristuspaineetkin ulos, joten puristuksen aiheuttama lämmön nousu (voi olla yli 500 C) alenee !
      Mitä se sitten vaikuttaa pakokaasun lämpötilaan, en tiedä, mutta "kuseva" suutin ei lämpötilaa nosta, vuotanut polttoaine syttyy jo puristuksessa ennen aikojaan, josta seuraa se "kalahtava" ääni ja ruiskutushetkellä määrä on vastaavasti pienempi.
      Palamisen ja puristuksen aikanahan suutin ei vuoda paineeseen päin.

      Sylinterikohtainen mittaus kertoo kyllä että jotain on vialla, jos lukemat poikkeaa toisistaan, mutta hälytysrajan asetus ei enää ole kovin selvä juttu, sen enempää kuin jatkuva lämpöjen seuraaminen mittareista, varsinkin kun näissä mittaus kertoo jo tapahtuneesta vauriosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      133
      2616
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1514
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1357
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      353
      1288
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      108
      1198
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1085
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      781
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      779
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      749
    10. 55
      734
    Aihe