Alapohjasta lämpöä?

markkunkysymys

Kun joitain juttua lukee, niin tuntuisi talvellakin olevan jonkinlainen lämpö alapohjassa?(ilman lämmittämättä), niin eikös tätä voisi hyödyntää lämmityksessä? Ja onkos sama juttu yläpohjassa?
Vai olenko ihan hakoteillä? Että mahdoton suunnitella sellaista taloa?

13

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KokemusK

Rakennuksesta luonnollisesti karkaa lämpöä ulos jokaiseen sellaiseen suuntaan jossa on kylmempää kuin rakennuksen sisällä. Siksi ylä- ja alapohjan lähellä on vähän lämpimämpää kuin muualla ulkoilmassa.
      Jos sitä lämpöä aletaan johtaa takaisin taloon, periaate on sama kuin ilmalämpöpumpussa. Voihan sen pumpun periaattessa laittaa alapohjaan tai yläpohjaan mutta onko se millään muotoa järkevää tai edes mahdollista, onkin sitten ihan toinen juttu.
      Itse epäilen että lämpötilaero on niin pieni että se ei tarjoa mitään suurta etua.

• markkipoika

Olen kuvitellut, että myös maasta voisi nousta lämpöä? Vai onko Se tosiaan sitä lämpövuotoa mikä sitä alapohjaa lämmittää?

Eikös se Muurametalo käyttänyt jotain systeemiä sinne alapohjaan?

• hybridilämmittäjä
        markkipoika kirjoitti:

Olen kuvitellut, että myös maasta voisi nousta lämpöä? Vai onko Se tosiaan sitä lämpövuotoa mikä sitä alapohjaa lämmittää?

Eikös se Muurametalo käyttänyt jotain systeemiä sinne alapohjaan?

Jollen väärin muista niin Tm-Rakennusmaailmassa nro 4/14 oli aiheesta juttua. Kahdessa talossa oli toteutettu kyseinen suunnitelma.

• markkipoika
        hybridilämmittäjä kirjoitti:

Jollen väärin muista niin Tm-Rakennusmaailmassa nro 4/14 oli aiheesta juttua. Kahdessa talossa oli toteutettu kyseinen suunnitelma.

Niin siis lämmöntalteenotto alapohjasta?

• hybridilämmittäjä
        markkipoika kirjoitti:

Niin siis lämmöntalteenotto alapohjasta?

Ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö rossipohjassa/ryömintätilassa. Lisäksi oli laitettu lämpötilaohjaus ettei perustukset jäädy. Veden pois ohjaaminen oli mietitty valmiiksi, eli johdettu sadevesiviemäriin.

• Periaatteessa kyllä, mutta...

Onhan siellä alapohjan alla talvella selvästi lämpimämpää kuin ulkona, joten paremmat hyötysuhteet tietystikin lämpöpumpuille saisi, jos keruuputkiston laittaisi talon alle.

Pari kielteistä seikkaa on kuitenkin estänyt systeemin nopeamman yleistymisen.

Ensinnäkin se lattian alapuolinen lämpö on lähtöisin kahdesta lähteestä - syvältä maan sisästä ja lattian läpi johtuvasta hukkalämmöstä. Ja sillä lämmöllä on pari virkaa siellä maassa: se pitää ensinnäkin perustuksen alapuolista maata sulana ja siten estää routimisen. Toisaalta se pitää lattian alapuolisen maan ja sisäilman lämpötilaeroa pienempänä - ja sitä kautta lattian läpi johtuvan hukkalämmön määrää pienempänä. Kolmantena vaikutuksena lattian alapuolisen maan huokosissa olevan ilman suhteellinen kosteus on matalampi, jos siellä on lämpöä. Eli summa summarum: Jos lattian alapuolista maata viilennettäisiin lämpöpumpuin, pitäisi routasuojausta ja lattian eristystä parantaa. Toistaiseksi maalämpömiehet ovatkin laskeskelleet, että parempi ottaa kylmästä pihamaasta taivasalta kuin talon alta.

Mutta varmasti keskustelu tästäkin aiheesta jatkuu ja erilaisia kokeiluja tehdään.

• kyssäri,

Jusy oli kans mielessä se eristyksen vahvistaminen lattiassa ja kunnon routaeristys, mutta pitäiskö alapohjan olla täysin auki, mutta ilman Kuitenkin tuulettuvan??

• kyssäri, kirjoitti:

Jusy oli kans mielessä se eristyksen vahvistaminen lattiassa ja kunnon routaeristys, mutta pitäiskö alapohjan olla täysin auki, mutta ilman Kuitenkin tuulettuvan??

Tuossa asetelmassa on sen verran monta kumpaankin suuntaan vaikuttavaa muuttujaa, että pikaisesti on mahdotonta sanoa mitään varmaa...

• pumppujaalapohjassa

Kertokaas nyt tyhmälle, että mitenkä tämä toimii tämä ilmalämpöpumppu alapohjassa?

• markku,,
        pumppujaalapohjassa kirjoitti:

Kertokaas nyt tyhmälle, että mitenkä tämä toimii tämä ilmalämpöpumppu alapohjassa?

Olen kans kuullut, että olis alapohja eristetty ja laitettu talon ilmastoinnin yhteyteen vaan en tiedä miten?..

Mitenkäs tässä kun käytetään ilmalämpöpumppua alapohjassa niin onko millaInen eristys On siellä alapohjassa.
        Ja millaisia ilmankosteuksia lämpöjä on alapohjassa, kun tätä käytetään ja tosiaan mikä se säästö oli? Että tuliko tuottava talo:)

• erkkikysyjä
        pumppujaalapohjassa kirjoitti:

Joo, pumppuja sielä ja täällä:)
        Mutta mitä varten se ulkoyksikkö on sielä alapohjassa, siis mitä se tekee ja miten ottaa hyödyn?

• make,.

Niin käviskö se sillai, että ottais myös viilennystä? Alapohjasta, kun tuntuu olevan viilee paikka tälläi kesällä....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2073
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1896
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1669
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1544
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1183
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1142
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe