kansalaisaloite

oikeusomaantuntoon

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860 Terveydenhuollon henkilökunnalle lakisääteinen oikeus kieltäytyä elämän lopettamisesta vakaumuksellisista syistä.

Tällä ei yritetä estää abortteja. Abortin haluavat ohjataan toiselle lääkärille, jos toinen lääkäri ei omantunnonsyistä halua aborttia suorittaa. Käy tutustuu aloitteeseen ja allekirjoita(jos niin koet). Jos allekirjoitat, kerrotko myös kaverille esim facebookissa.

3

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi lääkäriressukat!

      Teepä kansalaisaloite suomen kielen oppimäärän lisäämisestä peruskoulussa. Sitten ehkä ihmiset eivät jatkossa laita viestejä väärälle palstalle...

      Varmasti jos ei hyväksy aborttia niin voi erikoistua vaikkapa korvalääkäriksi. Korvalääkäri ei joudu niitä tekemään. Myöskään jos ei hyväksy lihansyöntiä niin ei kannata alkaa teurastajaksi, tai jos ei hyväksy huvikseen lentelyä, niin ei pidä mennä töihin matkatoimistoon. Niin helppoa se on. Jos taas kieltäytyy tekemästä työtään, niin silloin saa potkut, ja on aivan vapaa etsimään itselleen uuden ja sopivamman ammatin.

      Lääkäreille on jo Suomessa ilmainen koulutus ilman mitään vaatimuksia esim. työskentelystä terveyskeskuksissa valmistumisen jälkeen, valtavasti työpaikkoja vapaasti valittavana ja korkeat palkat. Yksityinen gynekologi laskuttaa 200 euroa puolen tunnin rutiinitarkistuskäynnistä, eikä potilas voi kuin maksaa, koska julkiselle ei pääse tarkistuksiin. Ehkäpä lääkärien lisäpaapomisen sijaan kannattaisi säädellä gynekologien taksoja, niin aborttien tarve voisi vähentyä? Se nyt vielä puuttuisi, että gynekologeille jotka ovat hyvinvoivimpia ammattiryhmiä koko maassa annettaisiin vielä oikeus julkisellakin puolella valikoida, mitä hommia huvittaa tehdä ja mitä ei.

      • hedelm

        "Varmasti jos ei hyväksy aborttia niin voi erikoistua vaikkapa korvalääkäriksi. Korvalääkäri ei joudu niitä tekemään. Myöskään jos ei hyväksy lihansyöntiä niin ei kannata alkaa teurastajaksi, tai jos ei hyväksy huvikseen lentelyä, niin ei pidä mennä töihin matkatoimistoon. Niin helppoa se on."

        Ei se ihan niin helppoa ole. Vakaumus voi muuttua elämän varrella. Joku voi olla ensin kouluttautunut johonkin ammattiin, ja vakaumus voi muuttua sen jälkeen, kun on työssä ollut ja asioita vuosia nähnyt. Itse asiassa tämä on jopa kohtalaisen yleistä, sillä vasta työssä näkee monet todelliset vääryydet.

        Mitä taas tulee ammattiryhmiin, niin kyllä tuo on vielä enemmän tai vähintäänkin yhtä lailla kätilöitä koskeva asia kuin lääkäreitä. Moni kouluttautuu kätilöksi, haluten auttaa synnyttäviä naisia. Mutta jostain kumman syystä Suomessa juuri kätilöitä pakotetaan auttamaan myös aborteissa, mikä on täsmälleen päinvastainen asia kuin mitä kätilöt yleensä haluavat tehdä.


      • Voi!
        hedelm kirjoitti:

        "Varmasti jos ei hyväksy aborttia niin voi erikoistua vaikkapa korvalääkäriksi. Korvalääkäri ei joudu niitä tekemään. Myöskään jos ei hyväksy lihansyöntiä niin ei kannata alkaa teurastajaksi, tai jos ei hyväksy huvikseen lentelyä, niin ei pidä mennä töihin matkatoimistoon. Niin helppoa se on."

        Ei se ihan niin helppoa ole. Vakaumus voi muuttua elämän varrella. Joku voi olla ensin kouluttautunut johonkin ammattiin, ja vakaumus voi muuttua sen jälkeen, kun on työssä ollut ja asioita vuosia nähnyt. Itse asiassa tämä on jopa kohtalaisen yleistä, sillä vasta työssä näkee monet todelliset vääryydet.

        Mitä taas tulee ammattiryhmiin, niin kyllä tuo on vielä enemmän tai vähintäänkin yhtä lailla kätilöitä koskeva asia kuin lääkäreitä. Moni kouluttautuu kätilöksi, haluten auttaa synnyttäviä naisia. Mutta jostain kumman syystä Suomessa juuri kätilöitä pakotetaan auttamaan myös aborteissa, mikä on täsmälleen päinvastainen asia kuin mitä kätilöt yleensä haluavat tehdä.

        Moni kouluttautuu ammattiin, joka ei sovikaan tai josta loppuvat työt, tai työehdot käyvät mahdottomiksi. Sitten pitää vaihtaa johonkin toiseen ammattiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe