Hei!
Osaisiko joku neuvoa kuinka toimia tilanteessa jossa koulunsa aloittavalla lapsella adhd ja haasteita erityisesti toiminnanohjauksessa. Lapsen pitäisi selvitä muutamana aamuna viikossa yksin aamutoimista ja koulumatkasta kun vanhemmista toinen klo 7-16 töissä ja toinen vuorotöissä. Kaupunki ei myönnä henkilökohtaista avustajaa koska ei kehitysvammadiagnoosia, aamukerhoa koulussa ei ole eikä tukiverkostostakaan löydy ihmistä joka auttaisi lasta aamuissa. Työajan lyhennys vuorotyöläiselle myönnetty mutta vaikuttaa vapaapäivien määrään, ei voi aamuvuoroissa tulla myöhemmin töihin. Onko mitään lakia tms. joka turvaisi lapsen selviämistä?
adhd ja koulumatkat
3
517
Vastaukset
- Ammattikasvattaja
Keskustele opettajan ja rehtorin kanssa, onko heillä mitään neuvoa.
- aadeehoodee tai ei
Mitään lakia ei ole, mutta työnatajilla on yleensä tuossa tilanteessa joustavuutta. Osittaisen hoitovapaa toimii useimmilla hyvin.
http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen_osittainen-hoitovapaa-ja-raha
Minulla on liukuva työaika, joten selvisimme lasten koulunaloituksesta niin, että "liuuin" aamuisin ja laitoin lapsen kouluun. Lapsi oli IP-kerhossa koulun jälkeen ja tuli kotiin isänsä kanssa samaan aikaan. Syksyllä koulun alkaessa pidin kesälomani ja opetin lapselle koulutien.
Naapureista oli myös todella paljon apua erilaisissa pulmatilanteissa, jos esim. työtilanteeni vaati, etten voinut liukua. Vuorotteluvapaa on myös yksi varteenotettava vaihtoehto. Joskus teimme myös niin, että lapsi meni koulukumminsa luokse aamuisin. - häslän äiti
Meillä matka-avuksi on taksipäätös ainakin ekavuodelle ja aamut pyritään tekemään niin että jompikumpi on lähettämässä lasta kyytiin. Hän on kyllä hyvin ohjattavissa kuvin ja merkein ja olemme jo hänen kanssaan keskustelleet millä keinoin selviäisi kouluun sellasina aamuina kun kumpikaan vanhemmista ei ole kotona. Lähdemme näin liikkeelle ja katsotaan sitten tarviiko keksiä muuta keinoa.
Koulussa on myös tieto tästä ja pyyntö että kertovat jos ongelmia on ehtiä sinne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1171709
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381448Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201286Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272- 1451236
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1491201- 521175
- 571101
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46989