adhd ja koulumatkat

huolestunut äippä

Hei!
Osaisiko joku neuvoa kuinka toimia tilanteessa jossa koulunsa aloittavalla lapsella adhd ja haasteita erityisesti toiminnanohjauksessa. Lapsen pitäisi selvitä muutamana aamuna viikossa yksin aamutoimista ja koulumatkasta kun vanhemmista toinen klo 7-16 töissä ja toinen vuorotöissä. Kaupunki ei myönnä henkilökohtaista avustajaa koska ei kehitysvammadiagnoosia, aamukerhoa koulussa ei ole eikä tukiverkostostakaan löydy ihmistä joka auttaisi lasta aamuissa. Työajan lyhennys vuorotyöläiselle myönnetty mutta vaikuttaa vapaapäivien määrään, ei voi aamuvuoroissa tulla myöhemmin töihin. Onko mitään lakia tms. joka turvaisi lapsen selviämistä?

3

617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattikasvattaja

Keskustele opettajan ja rehtorin kanssa, onko heillä mitään neuvoa.

• aadeehoodee tai ei

Mitään lakia ei ole, mutta työnatajilla on yleensä tuossa tilanteessa joustavuutta. Osittaisen hoitovapaa toimii useimmilla hyvin.
      http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen_osittainen-hoitovapaa-ja-raha

Minulla on liukuva työaika, joten selvisimme lasten koulunaloituksesta niin, että "liuuin" aamuisin ja laitoin lapsen kouluun. Lapsi oli IP-kerhossa koulun jälkeen ja tuli kotiin isänsä kanssa samaan aikaan. Syksyllä koulun alkaessa pidin kesälomani ja opetin lapselle koulutien.

Naapureista oli myös todella paljon apua erilaisissa pulmatilanteissa, jos esim. työtilanteeni vaati, etten voinut liukua. Vuorotteluvapaa on myös yksi varteenotettava vaihtoehto. Joskus teimme myös niin, että lapsi meni koulukumminsa luokse aamuisin.

• häslän äiti

Meillä matka-avuksi on taksipäätös ainakin ekavuodelle ja aamut pyritään tekemään niin että jompikumpi on lähettämässä lasta kyytiin. Hän on kyllä hyvin ohjattavissa kuvin ja merkein ja olemme jo hänen kanssaan keskustelleet millä keinoin selviäisi kouluun sellasina aamuina kun kumpikaan vanhemmista ei ole kotona. Lähdemme näin liikkeelle ja katsotaan sitten tarviiko keksiä muuta keinoa.
      Koulussa on myös tieto tästä ja pyyntö että kertovat jos ongelmia on ehtiä sinne.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1863
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1650
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1225
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1108
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe