Isyysloman pitäminen erotilanteessa

k0tti

Erosin eilen avovaimostani ja olen nyt kesälomalla töistä. Olen ilmoittanut töihin pitäväni isyysloman suoraan kesäloman jälkeen alkaen 15.7. Haluaisin silti pitää isyyslomani, mutta pitääkö minun nyt ilmoittaa töihin, että tulenkin takaisin 15.7, vai onko tilanteeseen olemassa joku poikkeussääntö. Töihin paluuni aiheuttaisi työttömyyttä korvaajalleni.

28

5323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkea kyseletkin

      Mitä erolla ja isyysloman pitämisellä on keskenään tekemistä. Kait sinä lapsestasi välität ja opit hänet tuntemaan paremmin vaikka ero tulikin ?

      • mek

        Isyyslomaa ei makseta kelasta jos isi ja äiti ei asu samassa osoitteessa vaikka pariskunta olisi naimisissa niin ei saa korvausta kelasta jos ei asuta samassa osoitteessa.


      • kaikkea kyseletkin
        mek kirjoitti:

        Isyyslomaa ei makseta kelasta jos isi ja äiti ei asu samassa osoitteessa vaikka pariskunta olisi naimisissa niin ei saa korvausta kelasta jos ei asuta samassa osoitteessa.

        Kuinka ihmeessä se voi olla mahdollista? Jos on lapsensa tunnustanut omakseen aivan viranomaisten luona, niin ei kait kukaan voi vaatia että täytyy asua samassa osoitteessa.
        Tämähän on aivan mahdoton vääryys niin isää kuin lastakin kohtaan jos isä haluaa erosta huolimatta pitää isyysloman ja oppia hoitamaan lastansa ja sitten eron takia isyyslomaa ei voisikaan pitää.
        Jos näin on, niin mielestäni kyllä äidin ja isän täytyy pystyä olla lapsen takia olla ne muutamat viikot saman katon alla.


    • Jumala-daavid

      Tervetuloa Suomi24 isien jutut-palstalle. Päivän Menu joka päivä:

      a) näsäviisaita kommentteja,
      b) täyslaidallinen p*****,
      c) katkeria yh-mammoja,
      d) joskus jopa hyödyllisiä vastauksia!

    • kesäheinä

      Meillä mies hoiti lastamme kotona kotihoidontuella, kun ero tuli. Kotihoidontuen maksu loppui siihen pisteeseen kun mies muutti kirjansa muualle, vaikka mies edelleen hoiti lastamme päivät, kun itse kävin töissä.

      Muutimme sitten miehen kirjat takaisin, jolloin kotihoidontuen maksu jatkui normaalisti, vaikka mies jo toisessa osoitteessa käytännössä asuikin. Kannattaa siis selvittää Kelasta, että miten ero teillä vaikuttaa.

      • pimeää politiikkaa

        Toisessa asunnossa ei siis virallisesti asunut silloin ketään..


      • isäloma samassa osoi
        pimeää politiikkaa kirjoitti:

        Toisessa asunnossa ei siis virallisesti asunut silloin ketään..

        Ei asunnossa ole pakko asua ketään. Myös sinä voit vuokrata itsellesi vaikka muutaman salakämpän eri puolelle Suomea ja viettää niissä aikaa tai olla viettämättä. Kunhan vuokrat tulee maksettua.


      • pimeää politiikkaa
        isäloma samassa osoi kirjoitti:

        Ei asunnossa ole pakko asua ketään. Myös sinä voit vuokrata itsellesi vaikka muutaman salakämpän eri puolelle Suomea ja viettää niissä aikaa tai olla viettämättä. Kunhan vuokrat tulee maksettua.

        .....ja kunhan vuokranantaja maksaa verot ym. kulut yhteiskunnalle. Jos virallista sopimusta ei ole niin tulo on pimeää tuloa asunnon omistajalle.


      • Höpö höpö
        pimeää politiikkaa kirjoitti:

        .....ja kunhan vuokranantaja maksaa verot ym. kulut yhteiskunnalle. Jos virallista sopimusta ei ole niin tulo on pimeää tuloa asunnon omistajalle.

        Ei vuokrasopimuksella ja asumisella ole mitään tekemistä keskenään. Moni vuokraa esim. työhuoneen tai kakkosasunnon. Myös vanhemmat voivat vuokrata lapselleeen asunnon tai työnantaja työntekijälleen.

        Ihminen asuu virallisesti siellä, missä hän on maistraatin mukaan kirjoilla. Lisäksi hänellä on postin tiedossa yksi tai useampia postiosoitteita. Postiosoitteen ei tarvitse olla sama kuin asuinosoite. Postiosoite voi olla myös postilokero.

        Joissain tilanteissa viranomaiset voivat selvittää, missä henkilö oikeasti asuu, jos se vaikuttaa esim. etuisuuksiin. Enimmäkseen ketään ei kiinnosta, missä yösi vietät tai montako asuntoa omistat tai vuokraat.


      • pimeää politiikkaa
        Höpö höpö kirjoitti:

        Ei vuokrasopimuksella ja asumisella ole mitään tekemistä keskenään. Moni vuokraa esim. työhuoneen tai kakkosasunnon. Myös vanhemmat voivat vuokrata lapselleeen asunnon tai työnantaja työntekijälleen.

        Ihminen asuu virallisesti siellä, missä hän on maistraatin mukaan kirjoilla. Lisäksi hänellä on postin tiedossa yksi tai useampia postiosoitteita. Postiosoitteen ei tarvitse olla sama kuin asuinosoite. Postiosoite voi olla myös postilokero.

        Joissain tilanteissa viranomaiset voivat selvittää, missä henkilö oikeasti asuu, jos se vaikuttaa esim. etuisuuksiin. Enimmäkseen ketään ei kiinnosta, missä yösi vietät tai montako asuntoa omistat tai vuokraat.

        Verottajaa kiinnostaa lähinnä se maksaako vuokran-antaja verot vuokratuloistaan. Kuka tahansahan voi ostaa kymmeniä sijoitusasuntoja muuten ja vuokrata ne pimeästi. Asunnon omistajan tulee maksaa aina vero saamastaan vuokratulosta.
        Kyse ei ollut nyt siitä mikä on virallinen osoite kenelläkin vaan lakisääteisestä veronmaksusta asunnon omistajalla.


      • mamuvero

        ...no, minusta se mistä on kyse lukee aloittajan isyyslomasta jne., tuota verokyttäystä tyrkytät sinä itse ja viet aiheesta sivuun.

        Kumma kun on vaikeaa pysyä aiheessa ilman että puhe väännetään väkisin toisten kyttäämiseen, mamuihin tai hallituksen haukkumiseen.


    • Hän

      Jos muutat kirjat eri osoitteeseen kuin lapsi ei isyyslomaa makseta, mutta jos asutte silloin vielä saman katon alla niin saat pitää isyyslomasi ja kela maksaa normaalisti isyyspvrahan. Tässä ei tietääkseni tehdä poikkeuksia, sillä jos asut eriosoitteessa kuin missä lapsi on kirjoilla katsotaan ettet häntä hoida isyyslomallasi, etkä näin ollen ole oikeutettu isyyspvrahaan, joka maksetaan nimenomaan lapseen tutustumisen ja hänen hoitoonsa osallistumisen vuoksi, menetettyjä palkkatuloja korvaamaan. Kovasti jaksamista tilanteeseesi.

      • Näin vuonna 2015

        Vaikka lapsi muuttaisi isän luokse virallisesti asumaan ja isästä tulisi virallisesti yksinhuoltaja ei isällä ole oikeutta pitää isyyslomaa hos lapsen äiti asuu eri osoitteesss. Tasa-arvoa feministien tapaan?


    • Silloin kun odotin esikoistani, niin mulle kerrottiin kylmästi ja suoraan, et isä ei voi pitää isyyslomaa, jos ei asuta saman katon alla.

    • Venus vs Mars

      Miksi erositte? Tuliko arki vastaan, avokkisi keskittyi liikaa lapseenne, et saanut tarpeeksi huomiota, halusit seksiä vaimosi ei antanut.
      Miksi pitää tehdä lapsia jos pitää heti perään erota. Olet tyypillinen mies, halutaan kyllä pesää, mutta ei ymmärretä että sinne pesään voi ilmestyä pikkuruinen "pulla."
      Pidät lomasi tietenkin ja palaat töihin sitten 15.07, ei ero vaikuta siihen mitenkään.
      Ei sinun erosi kuulu työnantajallesi pätkääkään, varsinkin kun olitte avoliitossa.

      • Jore 50

        Mistäs nim."Venus vs Mars" päättelet, että juuri mies on syypää ja aloitteellinen
        eroon. Niele oma katkeruutesi äläkä syyttele täällä muita...


      • Venus vs Mars

        Älä vaan mene työpaikallas kertomaan että erositte, äläkä anna ainakaan uutta osoitetta. Kerroit että erosit juuri, eli ero tapahtui sinun aloitteestasi, osin edellisessä viestissä mainituista syistä(kö?) Missään ei anneta miehille opastusta siitä miten ja miten paljon raskaus& synnytys muuttaa naista ja ihan fyysisestikin naisen elimistöä(että sitä seksiä ei kannata hirveäasti vongata sen jälkeen kun toinen pullauttanut ulos n 3kg möhkäleen) puhumattakaan siitä mitä raskaus&synntys tekee naisen psyykkeelle(hormonitasapaino,epävarmuus omasta viehättävyydestä,haluttavuudesta miehen silmissä, valvominen ym) Mies on parisuhteessa koko ajan ottaja:mies haluaa:hellyyttä,seuraa, ihailua, jakamatonta huomiota,seksiä.Naisen pitäisi vaan hymyillä koko ajan ja olla kuin jokin aivoton muumimamma,kantaa vaan ruokaa pöytään ja vääntää jotain helkkarin kakkua ja pullaa. Jos ero tapahtui avovaimosi aloitteesta, niin propsit hänelle!


      • mistä näitä sikiää.
        Venus vs Mars kirjoitti:

        Älä vaan mene työpaikallas kertomaan että erositte, äläkä anna ainakaan uutta osoitetta. Kerroit että erosit juuri, eli ero tapahtui sinun aloitteestasi, osin edellisessä viestissä mainituista syistä(kö?) Missään ei anneta miehille opastusta siitä miten ja miten paljon raskaus& synnytys muuttaa naista ja ihan fyysisestikin naisen elimistöä(että sitä seksiä ei kannata hirveäasti vongata sen jälkeen kun toinen pullauttanut ulos n 3kg möhkäleen) puhumattakaan siitä mitä raskaus&synntys tekee naisen psyykkeelle(hormonitasapaino,epävarmuus omasta viehättävyydestä,haluttavuudesta miehen silmissä, valvominen ym) Mies on parisuhteessa koko ajan ottaja:mies haluaa:hellyyttä,seuraa, ihailua, jakamatonta huomiota,seksiä.Naisen pitäisi vaan hymyillä koko ajan ja olla kuin jokin aivoton muumimamma,kantaa vaan ruokaa pöytään ja vääntää jotain helkkarin kakkua ja pullaa. Jos ero tapahtui avovaimosi aloitteesta, niin propsit hänelle!

        Jos elämäsi on mennyt päin h-vettiä, olet katkeroitunut yh, joka on menettänyt kaiken uskon miehiin jne, se ei välttämättä tarkoita sitä, että olisit asiantuntija tietämään v.ttuakaan että mistä syystä nämä kaksi ihmistä tässä tapauksessa ovat päättäneet erota.


      • Venus vs Mars
        Jore 50 kirjoitti:

        Mistäs nim."Venus vs Mars" päättelet, että juuri mies on syypää ja aloitteellinen
        eroon. Niele oma katkeruutesi äläkä syyttele täällä muita...

        en syyttele he(aloittaja ja avovaimonsa) voineet erota myös ns."yhteisessä ymmärryksessä." Ei eroon tarvita aina syyllisiä. En ole katkera. Mutta, aloittaja itse toi tilanteensa esille, hän itse kirjoitti tälle palstalle, hän itse kertoi juuri eronneensa avovaimostaan, voidaan olettaa hänen olleen aloitteentekijä. Aloittajan pitää pystyä myös kestämään myös arvostelua.


      • Venus vs Mars
        mistä näitä sikiää. kirjoitti:

        Jos elämäsi on mennyt päin h-vettiä, olet katkeroitunut yh, joka on menettänyt kaiken uskon miehiin jne, se ei välttämättä tarkoita sitä, että olisit asiantuntija tietämään v.ttuakaan että mistä syystä nämä kaksi ihmistä tässä tapauksessa ovat päättäneet erota.

        Voi olla etten tiedä h-vettiäkään monesta asiasta kuten ett varmaan sinäkään.
        En ole menettänyt uskoani miehiin, en ole yh. Aloittaja toi tilanteensa esille, kysyi neuvoa, niin mitä sitten? Ero voi olla toisinaan hyväksikin kaikkien kannalta.
        He, aloittaja ja avovaimonsa erosivat, jompikumpi oli aloitteellinen, piste.


    • kaikenlaista

      Miten aioit isyysloman viettää. Karuinta minulle on ollut tietää, että oma vävyni meni kavereiden kanssa matkoihinsa isyyslomansa ajaksi eli ei ollut kotosalla hoitamassa lastaan yhtään päivää. Sika.
      Nyt on sitten tunnustanut tehneensä valtavia virheitä kun on erottu. Aluksi valahteli vanhemmilleen mitä sattui erostakin, mutta kun sain tietää, kyllä saivat hänen vanhempansakin, että herralla ollut salasuhteita koko avioliiton ajan.

      Kun ero tuli vävyn äiti soitti minulle tiesinkö ja moiti lapseni alusta loppuun ja meidätkin hänen vanhempansa.

      Olin aivan ällikällä lyöty, sillä en tiennyt asioiden tilasta yhtään mitään, vasta jälkeenpäin on selvinnyt miten julmasti hän kohteli perhettään. Vävyn isä taisi olla tietoinen, kun on vähän samanlainen menijä ollut.

      Jos et hoida lastasi, ei minkäänlaista isyyslomaa, kunpa joku tarkistaisi mitä sillä aikaa teet.

    • muista kondomi jatk

      Saathan sinä lomaa pitää 15.7 lähtien kuten olet ilmoittanut. Et vaan saa siitä isäpäivärahaa, ellet asu äidin kanssa vielä. Voit viettää palkattomana, koska sulla lienee siihen varaa. Ihmetyttää tuo, että ainoa huolesi on, voitko pitää lomaa ja sun sijainen olla töissä.
      Entä ikioma lapsesi? Entä lapsen äiti?

    • voiherrantähden

      Kaiken kaikkiaan hyvin on hoidettu pariutumisasiat, jos pitää erota jo ennen isyysvapaata - ja kesälomaa? mutta mukavaa olisi pitää isyysvapaa kesäloman jatkoksi? Kuuluuko lapsi millään tavalla mukaan suunnitelmiin, olisiko SIIHEN olemassa jokin poikkeussääntö?

    • Ei lapsia lapsille

      Kyllä lapsia ei saisi tehdä vastuuntunnottomat nulikat, vaan oikea aika isäksi on 40-v, niinkuin itselläni, ei sitä ennnen miehistä ole mihinkään. Itsekin jos lapsen olisin saanut 25-v, niin huonosti olisi käynyt, olin sen verran pentu ja itsekäs silloin. Join viinaa ja rellestin. Nyt en juo enää ollenkaan ja haluan vain olla kotona lapseni kanssa.

      • ...

        Kaikki miehethän ei suinkaan vietä nuoruuttaan -> keski-ikää alkoholismin rajoilla nuokkuen. Hyvä, että tajusit lopettaa, mutta älä nyt kuvittele, että koska sinä vedit viinaa, niin kaikki muutkin vetää. Nimim. 16-vuotiaana esikoinen ja edelleen onnellinen perhe


      • amis_jää_kesken

        no tuossa tuo tunnusti reaaliteetit eikä vahinkoa päässyt tapahtumaan, vasta sitten kun oli elämä hanskassa. Ei ole varmaan sinulta mitään pois, 16-v morsian.


    • hyvätsuhteet

      Kyllä minä tunnen yhden miehen, joka ei asu tulevan äidin kanssa samassa osoitteessa, haluaisi pitää isyysloman juurikin lapsen ja lapsen äidin kanssa. Ikävää ettei sitä voi niin tehdä.

      • mekkk

        Kyllä isyysloman voi pitää vaikka ei asu lapsen aj äidin kanssa yhdessä mutta ei saa kelalta korvausta siitä ajasta mitä loman kesto on ja siitä oli kysymys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      885
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      598
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      37
      571
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      527
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      525
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      465
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe