Ruodelaudat homeessa?

ruodelaudat

Olen rakentanut kesämökkiä viime vuoden heinäkuusta alkaen ja se alkaa olla jo lähes valmis. Asentaessani räystäänaluslautoja huomasin, että aluskatteen ja kattopeltien välissä olevista ruodelaudoista osa on homeen tms. peitossa.

Kasvusto on samannäköistä kuin tuo tumma kasvusto tässä kuvassa: http://i.imgur.com/vW1AV.jpg

Käsittelin ne, mihin yletin Boracolilla. Mitähän tuo mahtaa olla, ja onko aihetta huoleen. Ruodelaudat tuntuivat ainakin nyt olevan todella kuivia. Viime syksynä saattoi olla pari tai muutama kuukausi, kun ei tuuletus ollut ihan kohdallaan, kun ei ollut höyrynsulkua paikoillaan mökissä ja ikkunat ja ovet olivat muutoin kiinni.

5

1874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruoteet2

      Minulla sama juttu. Viimekesänä rakennettu. 32x100 rautakaupan ruodelaudat mustanaan homeessa. Epäilen että laudat myytiin minulle märkinä vai mikä vois olla syy

      • Ruodelaudat

        Minullakin oli nimenomaan 32x100 ruodelaudat. Kastumaan eivät päässeet, olivat ehkä pari kolme viikkoa pressujen alla tosin.

        Kuinka sinun tapauksessa, onko "homeesta" vai mitä lie ollut haittaa? Onko levinnyt tms?


      • Ruodelaudat
        Ruodelaudat kirjoitti:

        Minullakin oli nimenomaan 32x100 ruodelaudat. Kastumaan eivät päässeet, olivat ehkä pari kolme viikkoa pressujen alla tosin.

        Kuinka sinun tapauksessa, onko "homeesta" vai mitä lie ollut haittaa? Onko levinnyt tms?

        Ja vielä teitkö asialle jotain? Itse käsittelin uloimmat ruodelaudat Boracolilla, mutta sisäpuolelle en tietenkään yltänyt.


      • homesweathome
        Ruodelaudat kirjoitti:

        Minullakin oli nimenomaan 32x100 ruodelaudat. Kastumaan eivät päässeet, olivat ehkä pari kolme viikkoa pressujen alla tosin.

        Kuinka sinun tapauksessa, onko "homeesta" vai mitä lie ollut haittaa? Onko levinnyt tms?

        Homettahan tuo on - ei siinä mitään. Tuskin mitään syytä huolestua asiasta, kunhan tuuletus on kunnossa niin, että puut pääsevät kuivumaan hyvin.

        Vaikka puut olivat pressujen alla niin, ettei sade ole päässyt kastamaan niitä, niin silti ne voivat olla märkiä maasta nousevan kosteuden takia. Olen nähnyt niin monia "suojauksia", joista on enemmänkin haittaa kuin hyötyä - puut lähellä maata tiiviin muovin alla. Oikea tapa olisi nostaa puut noin parikymmentä senttiä ylös maasta, jättää puiden väliin raot tuuletusta varten ja peittää ne ehjällä pressulla sateelta suojaan kuitenkin jättäen päät avoimiksi, jotta ilma pääsee vaihtumaan puiden välissä.

        Oikeastaan olen nähnyt vain yhden rakennustyömaan omieni lisäksi, joissa puutavara oli varastoitu oikein - yleensä puu on joko sateen armoilla tai pakattu muoviin tiiviisti maata vasten - kumpikin homekasvustolle suosiollisia tapoja lisääntyä puussa pilaten sen.

        Sinistymä taas, jota tummat pilkut voivat myös olla, on oikeastaan hyödyksi - se ei tuhoa puun solustoa ja estää muiden sienten kasvua puussa. Ainoa haitta siitä on lähinnä kosmeettinen. Sinistymää tulee puun joutuessa säiden armoille ja ilmenee aluksi tummina laikkuina puun pinnalla ja myöhemmin puun "harmaantumisena".

        Joten ole huoleti ja pidä vesikatteesi kunnossa, ettei kosteutta pääse rakenteisiin ja anna auringon polttaa tuuletustila kuivaksi.


    • ruodelaudat

      Kiva kuulla, ettei välttämättä ole syytä huoleen... Huomasin kun siveltimellä levittelin Boracolia, että homeesta näytti lähtevän jotain pölyä (ilmeisesti itiöitä).

      Toivottavasti sain Boracolilla tapettua enimmät pois :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe