Hei! Onko muilla ollut vastaavaa: näen ihan täysin tarkasti lähelle, mutta minulla kipeytyy silmät ja pää niskan ja otsan kohdalta "silmien välistä", kun katson töissä tietokoneen näyttöä useamman tunnin putkeen. Minulla on ihan vähän miinusta ja toisessa silmässä hajataittoa, mutta tarvitsen kaukolaseja vain harvoin, kun luen kaukana olevaa tekstiä esim. luentosalisasa. Kävin näöntarkastuksessa ja näkö oli pysynyt ihan samana. Optikko puhui ohimennen akkommodaatiospasmista, että minulla spasmaa silmän lihakset, kun katson liian kauan lähelle, vaikka lähinäköni on kunnossa. Hän suositteli nuorten yksilöllisiä erikoislinssejä, joissa olisi miinuksia ja plussaa 0,5. Onko kenelläkään kokemusta vastaavista laseista tai akkommodaatiospasmin hoidosta lähilaseilla pienellä plussalla? Sellaiset lasit on kalliit enkä haluaisi ostaa, koska näen ihan tarkasti lähelle, mutta ne kuulemma rentouttaisi silmiä.
Akkommodaatiospasmi?
9
7499
Vastaukset
- Ex valelikinäkönen
Jos teet paljon töitä tietokoneella, on kaikista järkevintä ostaa erikseen päätelasit oikeilla vahvuuksilla. Ne todellakin rentouttavat silmiä ja suojaavat silmiä pahemmalta akkommodaatiospasmilta ja ns. valelikinäöltä. Terveys on niin tärkeää, että siihen kannattaa laittaa rahaa. Päätelasit eivät ole vain vanhempien ihmisten asia.
En usko, että sinun kannattaisi ostaa moni- tai kaksitehoja. Lasien alaosalla on todella vaikeaa katsoa päätteelle eli ihan omat päätelasit ovat paremmat.
On hienoa, että olet löytänyt optikon, joka ymmärtää näitä asioita. Minulla oli akkommodaatiospasmi ja ns. valelikinäköä sekä väärän vahvuiset lasit vuosia ennen kuin asia huomattiin. Koko tämän ajan kärsin pahoista päänsäryistä. - Rillitär
Minulla on kanssa todettua akkommodaatiospasmia. Tällä hetkellä minulla on erikseen yleislasit ja sitten lähityöskentelyyn omat erilliset lasit, joissa vähän jopa plussaa. Optikko kertoi minulle näistä ns. nuorisomonitehoista, joissa alaosassa olisi juuri about 0,50 enempi voimakkuutta kuin yläosasta, mutta jäin vielä harkitsemaan. Olisi tosiaan kiva kuulla kokemuksia, jos joku tällaiset nuorisomonitehot on hommannut, että miltä ne tuntuvat käytössä. Onko helpottanut lähelle näkemistä? Oletteko olleet tyytyväisiä?
- Nuorisomonitehot
Minulla oli ns. nuorisomonitehot käytössä, mutta ostin hyvin pian erilliset lähilasit. Lasien alaosalla oli hyvin vaikea katsoa lähelle (päättelle). Toki voi olla, että lähialue oli minun laseissani liian pieni. En kokenut saavani monitehoista mitään hyötyä. Jatkoin toki niiden käyttöä, mutta en tiedä paljonko katsoin lähialueella. Lähialue taisi hyödyttää vain suoraan alas katsoessani.
Joillekin nuorisomonitehoista saattaa olla hyötyä. Tärkeintä on se, että lasit eivät rasita silmiä ja aiheuta oireita kuten päänsärkyä. - Jojoko
Hei, näin viestissäsi että sinullakin on akkomodaatio spasmi. Olen yrittänyt etsiä muita joilla nostama sairaus. Olisi mukava jutella! Tein Facebook ryhmän accomodation spasm. Olen ainoa jäsen silläkin tunne muita. Minulla on kestänyt melkein vuoden verran eikä mikään tunnu vievän oireitani kokonaan pois. Olisiko sinulla jotain vinkkejä?
- silmäsärkyinen
Hankin ihan tavalliset yksiteholasit ja kävin vielä silmälääkärillä varmistuttamassa ja hän sanoi, että juuri tällaiset lasit onkin hyvät. Kuten muutkin ovat kirjoittaneet, monitehojen alaosalla näkyisi varmasti huonommin ja olisi vaikeampi katsoa. Vielä tuntuu oudolta katsoa lähilasien läpi, mutta siihen pitäisi kuulemma tottua :) lievää piilokarsastusta on myös, mutta se ei kuulemma ole epänormaalia, melkein kaikilla on sitä väsyneenä.
- hyperoopikko
1 diopterin valmislukulasit voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu, luultavasti ensin on vähän sumeaa,
mutta akkomodaatio sopeutuu kyllä kun likitaittoa on vain vähän.
pienellä tsäkällä likinäkösi on spasmin aiheuttamaa valelikinäköä ja pääset kaukolaseista eroon.
Silmien säännöllinen lepuuttaminen kauas tuijottelemalla on ensiarvoisen tärkeää,
pienissä tiloissa vaikka ne lukulasit päässä.
Ja näytön etäisyys, sillä on rasituksen kannalta aika paljon merkitystä tuijotteletko näyttöä yli vai alle puolen metrin päästä, mitä kauempana, sitä parempi. - Jojoko
Hei, näin viestissäsi että sinullakin on akkomodaatio spasmi. Olen yrittänyt etsiä muita joilla nostama sairaus. Olisi mukava jutella! Tein Facebook ryhmän accomodation spasm. Olen ainoa jäsen silläkin tunne muita. Minulla on kestänyt melkein vuoden verran eikä mikään tunnu vievän oireitani kokonaan pois. Olisiko sinulla jotain vinkkejä?
- Spasminen
Täällä myös yksi spasminen :) , silmälääkärini mukaan hän ei ole koskaan törmännyt vastaavaan.. Spasmi n. 8 diop. Luokkaa.. Miten hoidat spasmia ja onko minkälaisia oireita / vaivoja taudin kanssa ?
- Jojoko
Spasminen kirjoitti:
Täällä myös yksi spasminen :) , silmälääkärini mukaan hän ei ole koskaan törmännyt vastaavaan.. Spasmi n. 8 diop. Luokkaa.. Miten hoidat spasmia ja onko minkälaisia oireita / vaivoja taudin kanssa ?
Hei ota minuun yhteyttä mahdollisimman pian :) tässä mailisoitteeni [email protected]. Tai löydät minut Facebookin accommodation spasm sivustoni kautta. Olen ainoa jäsen :D mutta laita viestiä pian niin voidaan jutella :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa1162768SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän241761Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava621744Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2721638Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --151594Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue281291Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.281164Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?971098Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411082RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041032