Australiaan kuukaudeksi

Taru84

Hei! Olemme lähdössä australiaan joulukuuksi 2014 ja kysyisinkin, että mihin paikkoihin kannattaa ehdittomasti ja mitkä kohteet kannattaa jättää välistä. Onko esimerkiksi Uluru näkemisen arvoinen vai kannattaako skipata?

4

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simbah1

      Se on iso kivi. Vau. Jätä viimeseks sun listalle :D Tai jos ehdottomasti kuitenkin haluaa sen nähdä niin ostakaa joku retki missä nukutte tähtitaivaan alla jossain siellä keskellä ei mikään ja sitten kattomaan Ayers rockia. Muuta skipattavaa ois mun mielestä ainakin Phillip Island ja Surfers paradise (ellei haluu pelkkää biletystä) Paras osa mun mielestä Queenslandia on Sunshine coast (Noosa, Maroochydore, Mooloolaba) ja Great barrier reef on ihan ehdoton! Fraser Island on kans näkemisen arvonen, sinne kannattaa ottaa ainakin yhden yön retki! Sydney on ihan mun lemppari kaupunki ja siellä pääsee surffaa ja Blue mountains on kaunis! Menkää ihmeessä tekee Coogee to Bondi coastal walk, upeet maisemat!!! Byron bay on yleensä paikallisten mielestä paras osa ausseja kun kyselee niiltä vinkkejä :) Great ocean road on must!!!!! Toivottavasti autoin edes vähän :D

    • go west

      Uluru on tosiaan iso kivi. Vaikuttava sellainen. Itse koin sen käymisen arvoisena, siinä seudussa oli jotain mykistävää. Mutta mielipiteitä on monia, asiat koetaan eri tavalla ja se on hienoa.

      Mieti mitä haluat reissulta. Kaupunkeja/pieniä kyliä? luontoa? merellistä elämää? Itse suosittelisin myös länsi-australiaa; Ningaloon koralliriuttaa Exmouthissa, Perth ja siitä etelään (vehreyttä ja viinialueita)...Rauhallisempaa kuin itärannikon "must" reiteillä. Mutta kuten sanottua, riippuu mistä tykkää.

    • Aussi74

      Port Campbellin kansallispuisto Melbournesta länteen on todella näkemisen arvoinen. Siellä on tehty joku tv-sarjakin, joka lähetettiin myös Suomessa. Siellä meri on louhinnut kalliota ja täten ovat muodostuneet nämä 12 apostolia, josta kuulemma kivisilta on jo romahtanut. Myöskin suuri valliriutta Queenslandin rannikolla on kuulemma katsomisen arvoinen. Queenslandissa pakkaa olemaan joulu-tammikuussa valtavia tulvia, mistä syystä emme itse pääseet sinne. Ajoimme Melbournesta Queenslandiin nähdäksemme tämä, mutta kun tulva esti vallliriutalle pääsyn, palasimme takaisin, ja tämä RISOO VIELÄKIN.
      Sydneytä voi suositella. On hienoin kaupunki, jonka olen nähnyt, ja olen nähnyt niitä aika monta.

    • Down Under

      Muutama kysymys vastattavaksi itsellesi:
      - Mistä olette kiinnostuneet?
      - Miten aiotte kulkea?
      - Miten aiotte asua?
      - Onko teillä tuttuja Ausseissa? (esim. FB friends)
      - Mihin rahanne riittävät?
      - Ja onhan teillä edes jollakin luottokortti ja siinä puhtia joka lähtöön?

      Jos kuljette autolla, on muistettava, että etäisyydet ovat siellä uskomattoman pitkät. Silloin kannattaa ketjuttaa kohteita mahdollisimman paljon, eli päivämatkan ollessa esim. 600 km (~ 12 h) sen varrelle voi jo sijoittaa useammankin kohteen. Niitä on nykyään helposti löydettävissä netistä.
      Meillä ei ole varsinaisesti muista liikennevälineistä kokemusta kuin junalla Perthistä Adelaideen ja lentämisestä väleillä SYD-ASP, ASP-CNS, MEL-HBA, HBA-SYD, SYD-BNE-DRW. Muuten olemme matkanneet aina autolla. Niin ja maasta lähdönhän ei tarvitse olla sama paikka kuin tulon.

      Jos käyttää jotain motelliketjua, varauksia voi tehdä etukäteen tai matkan varrella tilanteen mukaan. Jos olette iäkkäämpiä tai muuten mukavuuden haluisia, ehdottomasti kannattaa varata huone etukäteen siten, että illalla on aina paikka, missä päänsä voi tyynyyn painaa. Silloin voi matkaa tehdä huolettomammin ja nauttia kokemuksistaan täysin siemauksin.
      Olen jo aikaisemminkin suositellut Best Westernin ketjua. Kannattanee tsekata, minkälaiset sen palvelut ovat nykyään. Ja netistähän löytyy kaikki!
      Vielä sana matkaseurasta. Kaksi hlöä on osoittautunut parhaaksi. Yksin on ikävää, ja usemmalla alkaa tulla erimielisyyksiä eri valinnoista. Jälkimmäisessä tapauksessa kannattaa sopia pelin säännöt jo kotimaassa ennen lähtöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      442
      2154
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      219
      1908
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1542
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1521
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1283
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1241
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1227
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      37
      1082
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1036
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe