Olenko "viallinen"??

ahdistunut:/

Olen 161 cm ja painan 41 kg ja olen 15 vuotta (eli menen ysille syksyllä). Kasilla terveydenhoitaja huolestyi siitä että mahdollisesti minulla saattaa olla anoreksia (ei ole). Joten minun piti alkaa käymään säännöllisesti terkkarin luona punnituksessa ja "jutustelemassa". Joskus uudenvuoden aikoihin myös kuraattori astui mukaan kuvioihin ja minun piti alkaa käymään myös hänen juttusillaan noin kerran viikossa, alhaisen mielialani vuoksi. Kyllä saatan kärsiä osittaisesta masennuksesta, joka johtuu osittain siitä että pysyn kotona, yksin omassa huoneessani ja näen tosi harvoin kaveriani sekä minulla on alhainen itsetunto. No puhuttiin kuraattorilla jotain muistoistani ja plaahplaah. Ja kuraattorilla käynti ei auttanut minua mitenkään pahensi vain oloani. joten lopetin käynnit ennen kuin koulu loppui.
Koko ikäni olen ollut alipainoinen ja olen tottunut siihen, jopa nautin siitä että olen ns laiha vaikkakin mahan seudulla on hieman ylimääräistä mutta sitäkään ei huomaa ellen istu. Mutta minua on alkanut ihan toden teolla nyt ahdistaa kun joka puolelta saan kuulla että minun pitää syödä ja saada lisää painoa, en saa laihduttaa ja minulla on luultavasti syömishäiriö. Mutta itse tiedostan etten ole sairastunut siihen sillä minulla ei ole tarpeeksi vahva mieli olla syömättä ja urheilla 24/7. Eli en tajua miksi minua pitää tarkkailla niin tiiviisti??
Nyt alkukesästä kävin koululääkärin tarkastuksessa ja eivät silloin löytäneet mitään vakavaa. Mutta nyt terkkari oli soittanut äidilleni että minun pitäisi käydä taas verikokeessa (kävin viimeksi seiskan syksyllä) ja EKG:ssä eli sydänfilmissä. En ymmärrä miksi minua pitää nuin kovasti tutkia sillä en itse tiedosta olevani jotenkin "viallinen". Ja varsinkin EKG minua pelottaa ja hieman ärsyttää, koska en itse koe sitä tarpeelliseksi, sillä kun minulta otettiin se sydänääni(??) stetoskoopilla(mikälie laite??) niin olin silloin todella hengästynyt, itkuinen ja jännitynyt sillä vain minuutti aikaisemmin minulle oltiin laitettu jäykkäkouristusrokotus (neulakammoinen ilmoittautuu) ja itkin ja tärisin silloin kun sitä piikkiä laitettiin. Joten minusta en tarvitse sitä EKG:tä sillä se sydänääni(??) oli viallinen koska tärisin yms. silloin.
Niin siis tarkoituksena olikin vain sanoa että minua ahdistaa kun minua yritetään "tutkia" ja tuputtaa koko ajan sitä että en saa laihtua yms juttuja joka suunnalta. Terkkari onkin suunnitellut jtn ravintoterapeuttiakin.
Niin että miksi kaikki ovat niin huolissaan ja tuollaisia^^. Entä mitä tuolla EKG tutkimuksella edes tekee ja onko se niin tarpeellinen. Entä onko muita hengenheimolaisia joilla on samoja ongelmia kuin minulla tällä hetkellä.
Olisiko joku niin ihana ja vastaisi:)
(Jos jäi vielä jtn epäselvää niin minulta voi kysyä anteeksi romaani...)

13

289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pizzaifakindelishus

Jännää miten oot noin laiha vaik oot himas niinku sanoit...
      Pitsalla siitä pääsee.

• ahdistunut:/

okeu kyl mie joskus käyn lenkillä (kesäsin) mutta muuten en kovin useasti käy ulkona kuin joskus kaupassa, kaverilla tai kaupungilla

• fuck me

toi aika ilkeet mun mielest.. mul ei omakohtast kokemust oo.. mut on masennus ja ahdistus ei tosin yht paha ku enne.. en ehk osaa auttaa mitenkää.. mun mielest sua ei tarttis tutkia jos et ite tunne sitä tarpeelliseks.. kyl sä varmaa osaisit ite apuu hankkii tai juttu seuraa kun sitä kaipaat :) sul voi olla geenit sellaset et oot vaan laiha..

voii tsemppii sulle, koita pärjätä:)
        oon oikeeastan hakenukki kasin syksyllä ku ruoka ei maistunu kovin hyvin ja sen takii oikeestaan oonki näissä tarkkailluiss -_- ja en kyl koe nyt apua kovin tarpeelliseksi.
        ja tosiaan äitini on ylipainoinen ja iskäkin normaalia isompi että ei geeneistä ainakaan voi johtua:/ (??)
        mutta kiitos vastauksesta:)

• fuck me
        ahdistunut:/ kirjoitti:

voii tsemppii sulle, koita pärjätä:)
        oon oikeeastan hakenukki kasin syksyllä ku ruoka ei maistunu kovin hyvin ja sen takii oikeestaan oonki näissä tarkkailluiss -_- ja en kyl koe nyt apua kovin tarpeelliseksi.
        ja tosiaan äitini on ylipainoinen ja iskäkin normaalia isompi että ei geeneistä ainakaan voi johtua:/ (??)
        mutta kiitos vastauksesta:)

kyl mä pärjään netti tutuis apuu ollu mulle.. jos sun suvus on laihoi ollu nii niilt voi tulla ei ne kaikki tuu vanhemmilt vaa koko suku vaikuttaa..
        vaikutat mun mielest kivalta :) mä luulen et ei sul oo mitää syyt huolee ja kyl ne tutkinnat loppuu jos ei mitää löydä (ainaki luulisin niin)
        kaikki on erilaisii.. voi olla et sun paino nousee myöhemmi tai sit ei..

• EKG eli "sydänfilmi" on helppo ja nopea toimenpide ja siksi se tehdään hyvin usein ihan rutiiniluontoisesti eli kaiken varalta. Rintaan, ranteisiin ja nilkkoihin teipataan elektrodit, jotka rekisteröivät sydämen impulssit - sähkö kulkee siis sydämestä laitteeseen eikä laitteesta sydämeen. Jos jotain vakavaa olisi, se olisi varmaan löytynyt jo stetoskoopilla kuunnellessa, ja jos nyt löytyy jotain lievää niin lääkäri tietää kyllä mistä on kyse. Ja jos mitään erikoista ei löydy niin aina parempi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Stetoskooppi

http://fi.wikipedia.org/wiki/EKG

kiitos vastauksesta:)
        mutta en ymmärrä mitä siinä tutkitaan. Että mikä minussa voisi mahdollisesti olla että pitäisi tuolla tutkia:/
        ja luin että siinä ei saa olla ollenkaan paitoja ylävartalossa:( enkä haluaisi olla siinä puoli alasti jonkun vieraan hipelöidessä rintaani ja laittamassa niitä ihme läpysköjä...

• kyllästyttääääääääää
        ahdistunut:/ kirjoitti:

mutta en ymmärrä mitä siinä tutkitaan. Että mikä minussa voisi mahdollisesti olla että pitäisi tuolla tutkia:/
        ja luin että siinä ei saa olla ollenkaan paitoja ylävartalossa:( enkä haluaisi olla siinä puoli alasti jonkun vieraan hipelöidessä rintaani ja laittamassa niitä ihme läpysköjä...

No eikö mennyt perille: rutiiniluontoisesti ja ihan vain kaiken varalta, koska se on nopea ja helppo tehdä.

Ja jos et kehtaa hoitajan nähden paitaa riisua niin olet päästäsi vähän pipi.

• ahdistunut:/ kirjoitti:

No, olet sen verran laiha, että joku voisi epäillä jotain lievää aineenvaihduntahäiriötä, ja silloin on järkevää tehdä noita suht yksinkertaisia kokeita. Ota rauhallisesti - jos sinulla olisi joku vakavampi sairaus, se olisi varmasti jo huomattu.

• ~95

Onks siul kikkii?

• gg hf :P

Noo, itse olen kuutisentoista ja alipainoinen vaikka syönkin aivan pirusti.. Nopea aineenvaihdunta sen aiheuttaa liikuntakin hyvää tekee aina, itse en liiku olen laiska paska siinä mielessä ja voisin mahdollisesti olettaa että sulla on murrosikä vähän myöhäinen? joka myös voisi aiheuttaa alipainoisuutta ja nopeaa aineenvaihduntaa.. :p hf

• minävaa

Terveydenhoitaja ja kuraattori ovat varmasti huolestuneita sinusta alavireydestäsi ja yksinäisyydestä. Jos et itse koe juttelun auttavan niin siitä on sanottava, ehkä voit jatkaa juttelua jollekin muulle?
      Minulle itselleni on diaknosoitu vakava masennus, paniikkihäiriö, anoreksia ja syömishäiriö sekä trauma peräiset harhakuvat. Kun olin osastolla niin EKG oli aina verikokeiden yhteydessä rutiinina. Ylävartalon pitää olla paljas, joskus ritsikat on poikkeuksellisesti saanut jättää mutta itse ainakin olin aina ilman mitään. Naislääkäri tulee sinulle tietenkin kun olet tyttö, se tuntuu inhottavalle aluksi mutta lääkäreille se on normaalia joten koita rentoutuu! :)
      Paljon onnee ja voimia!

• `gyku

Tekstistäsi saa kuvan, että kuvittelet syömishäiriön olevan vain syömättömyyttä ja tolkutonta liikuntaa. Syömishäiriöitä on monenlaisia. Ilmeisesti lääkärit haluavat kuitenkin tutkia myös, että sinulla ole mitään perussairaitta, joka vaikuttaa painoosi, kun väität itse ettei sinulla syömishäiriötä ole. Mitäpä jos antaisit kuitenkin ammattilaisten selvitellä asioita ihan rauhassa, jos heistä tässä jotain selviteltävää on.

Miksi kaikki ovat huolissaan? Alipainolla voi olla vakavia vaikutuksia ihmisen terveyteen ja jos on syytä epäillä muitakin ongelmia (mm. siellä mielenterveyspuolella), niin hoitohenkilökunta on velvollinen auttamaan. Vanhemmat taas toivottavasti ovat huolissaan lapsensa terveydestä ja pyrkivät huolehtimaan sinusta parhaan kykynsä mukaan, vaikka sitten kiikuttamalla sinua milloin mihinkin lääkäriin.

Jos sinulla on sydämessä sivuääni tai muuten ongelmaa sydämenlyönneissä, et sinä niitä itse välttämättä tiedostakaan. Eikö olisi aika oleellisen tärkeää hoitaa sydäntutkimukset silti alta pois?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      36
      3759
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3110
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3016
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      458
      2685
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      183
      1976
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1876
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      28
      1488
    8. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      38
      1365
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1261
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1202
    Aihe