Takaisinperintä

Luottoäiti

Haloo!

Tilapäisesti työkykynsä menettänyt poikani (ei kuitenkaan kiistattomasti kuntoutus- eikä eläkekunnossa) sai hylkypäätöksiä joka suunnasta, jonka tuloksena hänen ainoa tulonsa oli asumistuki, jota maksettiin sen mukaan, että jokainenhan jotain saa eli olletikin olisi saanut sossusta. Nyt sitten vuoden alusta myönnettiin aikuisopintotuki, josta päätös tuli loppukeväästä ja kaksi päivää siitä Kelan ilmoitus, että asumistuet olisi maksettava takaisin.

Toki oli kysytty, että onko hän edes maksanut vuokraansa. Tähän poika oli vastannut viemällä ENSIMMÄISEN itse maksamansa vuokrakuitin. Mitä arvelette? Olisiko Kela niin ymmärtäväinen, että ottaisi huomioon vallitsevan tilanteen? Ei ole nimittäin tullut vielä karhulaskua. Nyt lapsi on lisäksi kesätöissä ja ansaitsee jotain. Kuuluuko periä takaisin?

Jos ihmettelette, miten hän on tullut toimeen, niin kerron, että minä olen sponsannut hänen opintojaan. Mielestäni on parempi ottaa oikea-aikaisesti ohjat omiin käsiinsä kuin odotella yhteiskunnan lupaa. Kuitenkin olisimme mieluusti kaikki yhdenvertaisia lain edessä.

Ja vielä lainaus Kelan omalta sivulta:

2 EETTISET PERIAATTEET
Kelan strategiaperusta on arvolähtöinen ja rakentuu neljän toimintaan juurrutetun arvon
ympärille:
• Ihmistä arvostava
• Osaava
• Yhteistyökykyinen
• Uudistuva
Eettiset periaatteet kuuluvat kaikkiin arvoihin. Ne sisältävät Kelan toimintaan ankkuroitavia ja
organisaation yhteiskuntavastuuta tukevia periaatteita seuraavasti:
• Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, jotka konkretisoituvat tasa-arvosuunnitelmassa ja
yhdenvertaisuussuunnitelmassa.
• Luottamus, joka on avoimen ja vuorovaikutteisen toiminnan kulmakivi sekä puolueettoman ja
riippumattoman toiminnan edellytys.
• Rehellisyys, joka luo pohjaa luottamuksen ja avoimuuden ilmapiirille.
• Ammattitaito, jonka ylläpitoa ja kehittämistä tuloksellinen toiminta ja asiakkaiden laadukas palvelu
edellyttävät.
• Tuloksellisuus, joka tarkoittaa vaikuttavaa ja taloudellista toimintaa.

4

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luottoäiti

Mutta siis toimittuani itse tarpeeksi kauan yhteiskunnallisessa erityisasiantuntemustehtävässä heitan kirvekseni kaivoon.

Tässä erään kerran ilmoitin riemurinnoin paikalliseen työvoimatoimistoon, että poika on työllistynyt (arvasin, ettei hän itse töiltään ehdi / älyä). Vastaanotto oli hyytävä; minut jätettiin aivan yksin iloni kanssa - ja siitä seurasi takaisinperintä Kelan taholta.

• Luottoäti

Mielestäni olen oikeasti hyväosainen - ja poika sitä myötä, kun hänet vielä kolmekymppisenä tunnustan omakseni.

Eikö voitaisi muuttaa systeemeitä niin, että kaikkien ei tarvitsisi hakea yhteiskunnalta sitä optimaalista ja maksimaalista hyötyä? Jäisi aikaa varsinaiselle niin yksilölliselle kuin yhteiskunnallisellekin rakentamiselle.

Mun lapsellani on kaiken lisäksi vielä isäkin.

• Luottoäiti
        Luottoäti kirjoitti:

Mielestäni olen oikeasti hyväosainen - ja poika sitä myötä, kun hänet vielä kolmekymppisenä tunnustan omakseni.

Eikö voitaisi muuttaa systeemeitä niin, että kaikkien ei tarvitsisi hakea yhteiskunnalta sitä optimaalista ja maksimaalista hyötyä? Jäisi aikaa varsinaiselle niin yksilölliselle kuin yhteiskunnallisellekin rakentamiselle.

Mun lapsellani on kaiken lisäksi vielä isäkin.

Totean vielä, että olin itsekin Kelassa kesätöissä lukioaikanani: todellakin hieno paikka kaikkine työsuhde-etuineen. Ja kaikki, ketä tunnen, ovat päteviä. Samoin työkkärissä. Mutta ei tarvinnut kuin tavata tämä yksi, joka ei yhtynyt ilooni.

Haloo! Olet erehtynyt ja hakoteillä. Sua ei tue tää kaivosbuumi iänkaiken! Opettele paikkakunnan viidakonlait! Näillä mennään.

• Luottoäiti
        Luottoäiti kirjoitti:

Totean vielä, että olin itsekin Kelassa kesätöissä lukioaikanani: todellakin hieno paikka kaikkine työsuhde-etuineen. Ja kaikki, ketä tunnen, ovat päteviä. Samoin työkkärissä. Mutta ei tarvinnut kuin tavata tämä yksi, joka ei yhtynyt ilooni.

Haloo! Olet erehtynyt ja hakoteillä. Sua ei tue tää kaivosbuumi iänkaiken! Opettele paikkakunnan viidakonlait! Näillä mennään.

Ja mitä tulee asumistukeen, niin todellakaan (mitä enemmän siitä luen) se ei ole tarkoitettu meikäläisille, jotka haluavat elää omilla ehdoillaan.

Muistuttaisin, että valtaapitävät tahot ovat kovilla seuraavissa vaaleissa! Jotain aivan uutta olisi tilauksessa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe