Help! Mten langaton verkko kotiin?

Jep jep ... :)

Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on kotona muu kuin mobiilinetti eli internet tulee johdolla seinästä. Miten saan asuntooni langattoman verkon? Mikä laite minun pitää ostaa, että voin käyttää kotona läppäriä missä vain?

Hieman nolottaa, etten tiedä tätä, mutta tosiaan mulla on ollut tähän asti mobiilinetti... :)

11

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wlan reititin. Se riittää etenkin jos verkkojohto tulee suoraan seinästä eikä välissä ole modeemia.

• langaton modeemi
    • Ei kannata hankkia jos modeemia ei tarvita. Wlan reititin riittää tällaisessa tapauksessa.

Mutta jos kuitenkin tarvitsee tuollaisen wlan modeemi laitteen niin wlanin nopeus voi olla hitaampi kuin lankayhteydellä. Kokemusta on muutaman vuoden ajalta ja senvuoksi käytän erillistä wlan reititintä.

• yksi vai kaksi?

Esim. tuossa reilun satasen Asuksessa se "hitaampi wlan-nopeus" -ongelma lienee ratkaistu sillä, että siinä on "Integrated home gateway with independent CPUs for modem and router" (lähde http://www.asus.com/Networking/DSLN55U_Annex_A/). Mutta halvemmissa langattomissa modeemeissa eroja voi huomatakin, mutta ne eivät kuitenkaan ole suuria ja nettiselauksessa niitä ei huomanne, koska WLANin nopeus on kuitenkin moninkertainen nettiliittymän nopeuteen verrattuna.

Siis, ostaako kaksi halvempaa laitetta tai yksi kalliimpi? Kaksi vai yksi laitetta sähköpistorasiassa? Hm... itse yleensä ostaisin yhden, mutta jos asuisin alueella, jossa on vaara että ukkonen rikkoo modeemin puhelinlinjojen kautta esim. yhdenkin kerran kesässä, niin ostaisin kaksi, koska silloin modeemin uusiminen tulisi halvemmaksi, eikä koko pakettia tarvitsisi uusia.

• yksi vai kaksi?
        yksi vai kaksi? kirjoitti:

Esim. tuossa reilun satasen Asuksessa se "hitaampi wlan-nopeus" -ongelma lienee ratkaistu sillä, että siinä on "Integrated home gateway with independent CPUs for modem and router" (lähde http://www.asus.com/Networking/DSLN55U_Annex_A/). Mutta halvemmissa langattomissa modeemeissa eroja voi huomatakin, mutta ne eivät kuitenkaan ole suuria ja nettiselauksessa niitä ei huomanne, koska WLANin nopeus on kuitenkin moninkertainen nettiliittymän nopeuteen verrattuna.

Siis, ostaako kaksi halvempaa laitetta tai yksi kalliimpi? Kaksi vai yksi laitetta sähköpistorasiassa? Hm... itse yleensä ostaisin yhden, mutta jos asuisin alueella, jossa on vaara että ukkonen rikkoo modeemin puhelinlinjojen kautta esim. yhdenkin kerran kesässä, niin ostaisin kaksi, koska silloin modeemin uusiminen tulisi halvemmaksi, eikä koko pakettia tarvitsisi uusia.

Mutta tietenkin, lisäyksenä kysymykseen, yksi vai kaksi laitetta:

jos se aloittajan "internet tulee johdolla seinästä" tarkoittaa sitä, että joko on jo modeemi puhelinpistorasiassa kiinni (tulee seinästä) tai että seinässä on verkkopistoke (kuten voi olla uusissa asunnoissa), josta saa netin, niin ei silloinkaan tietenkään tarvitse tai pidäkään ostaa koko pakettia vaan pelkkä langaton reititin riittää. Jälkimmäisessä tapauksessa (verkkopistoke) se modeemikin olisi turha. :)

• RJ-45
        yksi vai kaksi? kirjoitti:

Mutta tietenkin, lisäyksenä kysymykseen, yksi vai kaksi laitetta:

jos se aloittajan "internet tulee johdolla seinästä" tarkoittaa sitä, että joko on jo modeemi puhelinpistorasiassa kiinni (tulee seinästä) tai että seinässä on verkkopistoke (kuten voi olla uusissa asunnoissa), josta saa netin, niin ei silloinkaan tietenkään tarvitse tai pidäkään ostaa koko pakettia vaan pelkkä langaton reititin riittää. Jälkimmäisessä tapauksessa (verkkopistoke) se modeemikin olisi turha. :)

Jepulis, aloittajalla seinässä RJ-45 pistoke ja siihen tarvitaan siis se WLAN-reititin. Aloittajalla siis tulee valokuidulla Internet, vaikka hän itse ei sitä kertonutkaan.
        Modeemi tarpeen vain, jos netti saadaan puhelinpistorasiasta.

• RJ-45 kirjoitti:

Jepulis, aloittajalla seinässä RJ-45 pistoke ja siihen tarvitaan siis se WLAN-reititin. Aloittajalla siis tulee valokuidulla Internet, vaikka hän itse ei sitä kertonutkaan.
        Modeemi tarpeen vain, jos netti saadaan puhelinpistorasiasta.

Tai kaapelipiuhan paikasta.

• Jos asennossa ei ole modeemia ja netti toimii silti niin silloion pelkkä wlan reititin riittää.

• täh

?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4396
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2501
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2314
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      20
      1807
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1542
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      1331
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe