Proseminaari kammostuttaa...

iiiik

Voi hemmetti että vihaan esiintymistä. Yo on varmaan väärä paikka ku täällä sitä joutuu tekemään. Epävarmuus ja jännitys vielä lisääntyy kun pitäisi kyetä edes jonkinlaiseen tieteelliseen argumentointiin ja olen TODELLA huono siinä. En edes tajua tenttikirjoista välillä mitään. miten pystyn itse kirjoittamaan sellaista tekstiä? Pelottaa pitää se esitelmä kun olen tosi huono perustelemaan jne. Meillä on vielä aika alkeellinen ohjaus ollut tähän mennessä...onko niitä opponointeja kaksi? Siis toinen kerta nyt talvella ja toinen keväällä? Vai tarviiko keväällä vaan palauttaa tutkielma? AAARRGGHH...ahdistaa. mitäköhän gradusta sitten tulee..sanokaa kokemuksia. ja neuvoja.

2

1022

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luuletko, että muut opiskelijat tai edes nuoret opettajat ovat kummemmassa tilanteessa? Jokaisen täytyy kuitenkin opiskelu-urallaan joskus aloittaa "julkinen esiintyminen", aika ja kokemus tuo sitten varmuutta. Tee vain esityksesi niin hyvin kuin vain osaat, loppu kyllä menee sitten itsestään.

En itsekään ole mikään huippusupliikkinen, mutta vuosien ja vuosien kokemus on tuonut tilanteen, jolloin en jännitä - en ainakaan paljoa - esiintyessäni suurellekaan joukolle.

• opettajaksi opiskeleva

Opiskelen opettajaksi, joten esiintyminen on tuttua puuhaa. Suoritin avoimessa yliopistossa opintoja ennen kuin pääsin okl:n ja suoritin myös mm. tämän proseminaarin. Eipä se minullekaan mitään helppoa ollut, mutta siitä selvittiin. Tieteelliseen kirjoittamiseen ei voi muuta kuin harjoituksen kautta oppia, eli rohkeasti kynä käteen ja teet parhaasi. Proseminaari esitelmää varten on hyvä, että teet selkeän rungon siitä mitä aiot sanoa. Jos tuntuu että esiintyminen jännittää niin harjoittele vaikka kavereiden ja perheen edessä, he voivat esittää sinulle kysymyksiä työstäsi ja voit myös itse miettiä mitä sinulta mahdollisesti kysytään. Homman tarkoitus ei ole se, että jokainen yritetään nolata toisten edessä, vaan että jokainen esittelee työnsä ja siitä keskustellaan ja "väitellään", tuot rohkeasti omia mielipiteitäsi esille ja jos joku ei niistä pidä niin se on hänen oma asiansa, jokaisen on myös kunnioitettava muiden mielipiteitä..!
      Harjoitus tekee mestarin, pärjäät hyvin kun valmistelet esityksesi tarkoin, etkä jännitä turhaan! =) tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      59
      1571
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      93
      1008
    3. Koska tulet minulle näkyväksi

Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi
      Ikävä
      44
      777
    4. Nainen, olet ihanin maan päällä

Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa
      Ikävä
      40
      760
    5. Poliis. Poliisi osoitti aseella Tampereella kun mies avasi oven

Poliisi Poliisi osoitti aseella Tampereella, kun mies avasi siviili­poliisiauton oven Mies kuvasi keski­viikkoiltana bus
      Maailman menoa
      280
      733
    6. Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?

Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,
      Sinkut
      253
      668
    7. Lääkäri Ari Miettinen kuollut 50-vuotiaana

Sillähän on Youtubessa paljon videoita.
      Maailman menoa
      44
      639
    8. Romanttisinta

Mitä hän on tehnyt sinulle?
      Ikävä
      50
      603
    9. " Hae roolisi miljardien Pyhäjärveltä"?

Perjantain 14.8. viesti TV:ssä oli hätkähdyttävän todellista kuultavaa. Tähän on tultu. Pyhäjärvi- selvitykseen, tied
      Pyhäjärvi
      75
      572
    10. Nyt aletaan terveydenhuollossa karsimaan "turhista" operaatioista

Eräitä toimia ei enää tehdä, vaan yritetään korvata halvemmilla. Nykyään esimerkiksi polven tähystysleikkaukset lähes l
      Maailman menoa
      113
      557
    Aihe