Venemaksu

Mikä käytäntö?

Hei,

mikä on käytäntönä venemaksun kanssa. Jos kuuluu kahteen seuraan, niin maksetaanko maksu molemmille vai vain siihen, johon vene on rekisteröity?

Onko venemaksulle jokin raja tai muu peruste, esimerkiksi jos saimaalla on soutuvene, miin maksetaanko siitä venemaksu Helsinkiin? Tai jos vene on vaikkapa Kroatiassa?

Maksetaanko veneestä ja jollasta molemmista venemaksu?

Miten on kimppaveneiden ja vuokraveneiden kanssa, jos sellaisella liikkuu, niin kuuluuko venemaksu maksettavaksi?

Entä jos kimppavene on kahden seuran jäsenen yhteinen, niin maksaako molemmat maksun?

38

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vene kirajataan vain yhden seuran rekisteriin, jonka jäsen omistajan pitää olla. Riippuu seuran säännöistä ja käytännöstä mitkä veneet pitää/saa rekisteröidä. Tuskin missään seurassa jollaa kirjataan rekisteriin.

    • postiennakoilla

      saat antaa rahaa niin moneen seuraan ja järjestöön kuin haluat, minullekin voit lähettää jos sinulla kerran on sitä liikaa.

      • Rahat ja vene

        Hiukan tätä minäkin pohdin. Jos jokainen perheenjäsen ilmoittaa jokaisen vähänkin kelluvan laitteen veneeksi, siitä tulee aika iso summa. Toisaalta olisi jossain määrin oikeudenmukaista, että ei tarvitse tulkita vaan sääntö on selvä.ja että sen voisi jollain tavalla tarkistaakin. Tuppaavat nuo näkemyksen ja omatunnotkin olevan kulijan vastuulla...


    • 20+16

      Tehdääs vähän gallupia. Meinaan, kun tuo "venemaksu" kuulostaa vähän oudolta. Meidän seurassa peritään:
      1) jäsenmaksu, joka ei liity mitenkään veneisiin
      2) laituri-, telakkapaikka- ja komerovuokrat niiltä, joilla noita on
      3) katsastusmaksu kaikista seuran rekisteriin merkityistä veneistä (jotain parinkympin luokkaa, en muista oikokädeltä).

      Jäsenellä voi olla vene(itä), jota ei ole merkitty seuran rekisteriin ja se on ihan hänen oma asiansa, kukaan ei kysele eikä edellytä sellaista merkintää. Seuran lippua tietysti saa käyttää vain rekisteriin merkityssä venessä.

      Eli se gallup: miten monen seurassa on
      a) ylläolevan kaltainen käytäntö
      b) jokin tiukempi/kalliimpi
      c) ei mitään maksua veneille, joilla ei ole seuran satama- tai telakointipaikkaa?

      • Meidän seurassa peritään:

        1) liittymismaksu ja vuotuinen jäsenmaksu
        2) laituripaikkamaksu, joka riippuu veneen koosta
        3) veneen ensirekisteröintimaksu ja vuotuinen venerekisterimaksu

        Katsastusmaksua ei peritä vaan se sisältyy jäsenmaksuun. Katsastamattomasta veneestä peritään erityismaksu.


      • Monimutkaista
        Hakro kirjoitti:

        Meidän seurassa peritään:

        1) liittymismaksu ja vuotuinen jäsenmaksu
        2) laituripaikkamaksu, joka riippuu veneen koosta
        3) veneen ensirekisteröintimaksu ja vuotuinen venerekisterimaksu

        Katsastusmaksua ei peritä vaan se sisältyy jäsenmaksuun. Katsastamattomasta veneestä peritään erityismaksu.

        Aika jännä noiden maksujen kanssa monessa seurassa. Jotenkin monimutkaista.

        Meillä peritään jäseniltä maksu laituripaikasta ja talvisäilytyksestä. Lisäksi jäsenmaksu. Siinä kaikki. Lisäksi Kaikki kokonaiskustannukset jäsenelle ovat noin puolet siitä, mitä naapurissa olevalla isolla pursiseuralla. Meillä on kaikilla myös oma sähköpistoke ympäri vuoden, myös talvella, ja tila kaikkien autoille.


      • Yksi vertailu
        Hakro kirjoitti:

        Meidän seurassa peritään:

        1) liittymismaksu ja vuotuinen jäsenmaksu
        2) laituripaikkamaksu, joka riippuu veneen koosta
        3) veneen ensirekisteröintimaksu ja vuotuinen venerekisterimaksu

        Katsastusmaksua ei peritä vaan se sisältyy jäsenmaksuun. Katsastamattomasta veneestä peritään erityismaksu.

        Yksi hintavertailu Helsingistä:

        Isohko matkavene kesät laiturissa poijupaikalla, talvet seuran alueella ylhäällä.
        Kokonaiskustannukset mukaan lukien nostot, laskut, jäsenmaksut ym. pakolliset maksut seuralle.
        HSK 1985 euroa/vuosi
        Pursiseura Sindbad 1128 euroa/vuosi

        HSK:lla iso osa veneistä on lisäksi vietävä omistajansa kustannuksella noin viikoksi muualle Uivan Venenäyttelyn ajaksi. Tästä helposti 100--200 euron lisäkustannus jäsenelle. Vastapainoksi Sindbadilla ison veneen on maksettava sähkönsä erikseen kulutuksen mukaan. Nämä huomioiden kustannusero on noin 800 euroa/vuosi. Sinänsä erikoista, koska luulisi HSK:lla seuran suuruuden tuottavan mieluummin eroa toisinpäin palvelujen yksikkökustannusten halventuessa. Näin ei kuitenkaan ole. Kumpikaan seura tuskin tuottaa voittoa, sehän ei ole pursiseurojen toiminnan tarkoitus.

        Muille kuin Helsinkiläisille kerrottakoon, että paikka on käytännössä sama, pursiseurat sijaitsevat noin parinsadan metrin etäisyydellä toisistaan Helsingin Lauttasaaressa.


      • EPS-Espoo
        Yksi vertailu kirjoitti:

        Yksi hintavertailu Helsingistä:

        Isohko matkavene kesät laiturissa poijupaikalla, talvet seuran alueella ylhäällä.
        Kokonaiskustannukset mukaan lukien nostot, laskut, jäsenmaksut ym. pakolliset maksut seuralle.
        HSK 1985 euroa/vuosi
        Pursiseura Sindbad 1128 euroa/vuosi

        HSK:lla iso osa veneistä on lisäksi vietävä omistajansa kustannuksella noin viikoksi muualle Uivan Venenäyttelyn ajaksi. Tästä helposti 100--200 euron lisäkustannus jäsenelle. Vastapainoksi Sindbadilla ison veneen on maksettava sähkönsä erikseen kulutuksen mukaan. Nämä huomioiden kustannusero on noin 800 euroa/vuosi. Sinänsä erikoista, koska luulisi HSK:lla seuran suuruuden tuottavan mieluummin eroa toisinpäin palvelujen yksikkökustannusten halventuessa. Näin ei kuitenkaan ole. Kumpikaan seura tuskin tuottaa voittoa, sehän ei ole pursiseurojen toiminnan tarkoitus.

        Muille kuin Helsinkiläisille kerrottakoon, että paikka on käytännössä sama, pursiseurat sijaitsevat noin parinsadan metrin etäisyydellä toisistaan Helsingin Lauttasaaressa.

        Taitaa kuitenkin HSK:n tarjoamat fasiliteetit olla aika lailla eri luokkaa, kuin Sinbadin. Liekö Sinbadilla vastaavaa saaripaikkaakaan?


      • Harvainhuvi
        EPS-Espoo kirjoitti:

        Taitaa kuitenkin HSK:n tarjoamat fasiliteetit olla aika lailla eri luokkaa, kuin Sinbadin. Liekö Sinbadilla vastaavaa saaripaikkaakaan?

        Aika pieni osa veneilijöistä käyttää saaripaikkoja. Niihin kyllästyy nopeasti eikä niissä ole palveluja.


      • hyvä huvi
        Harvainhuvi kirjoitti:

        Aika pieni osa veneilijöistä käyttää saaripaikkoja. Niihin kyllästyy nopeasti eikä niissä ole palveluja.

        Saaripaikoissa palvelua, mitä se olisi??????

        Omalla seuralla on saaripaikka ja siellä poijut, osin laituria, todella hyvä sauna ja seurustelutilaa sisälläkin. Eiköhän tuo ole suunnilleen standardivarustus seurojen saarissa. Mitä muuta pitäisi olla?

        Helsingin lähitienoilla ei paljoa valinnanvaraa ole ja ainakin meillä saari on suosittu. Eivät siellä kuitenkaan kaikki käy, mutta eivät kaikki muutenkaan viikoloppujaan vesillä vietä.


      • Kyllä on eroa
        EPS-Espoo kirjoitti:

        Taitaa kuitenkin HSK:n tarjoamat fasiliteetit olla aika lailla eri luokkaa, kuin Sinbadin. Liekö Sinbadilla vastaavaa saaripaikkaakaan?

        Kyllä. Sindbadin satamafasiliteetit ovat paremmat. Sauna on jäsenten käytössä ja varattavissa ilman veloitusta ja satamassa on sekä puu- että metalliverstas työkaluineen.

        Saarta ei ole, mutta 800€/vuosi on toisaalta aikamoinen saarenkäyttömaksu, vai mitä?


      • kaikki väärässä?
        Kyllä on eroa kirjoitti:

        Kyllä. Sindbadin satamafasiliteetit ovat paremmat. Sauna on jäsenten käytössä ja varattavissa ilman veloitusta ja satamassa on sekä puu- että metalliverstas työkaluineen.

        Saarta ei ole, mutta 800€/vuosi on toisaalta aikamoinen saarenkäyttömaksu, vai mitä?

        Ovatko nyt kaikki HSK:n jäsenet mielestäsi väärässä? Jos minä asuisin siellä päin, HSK olisi maksuineenkin minun seurani.


      • Kyllä on eroa
        kaikki väärässä? kirjoitti:

        Ovatko nyt kaikki HSK:n jäsenet mielestäsi väärässä? Jos minä asuisin siellä päin, HSK olisi maksuineenkin minun seurani.

        Eivät tietenkään. En kai niin ole väittänyt? Miksi olisivat väärässä ja missä asiassa?

        Kunhan kerroin, että seurojen hinnalla on isojakin eroja, ja hintoja kannattaa vertailla.

        Olen melko varma, että keskimääräinen HSK:n jäsen maksaa tuon hinnaneron ihan tyytyväisenä. Ei kai koko seuraa muuten olisi edes olemassa?


      • Sivistyssanoja?
        EPS-Espoo kirjoitti:

        Taitaa kuitenkin HSK:n tarjoamat fasiliteetit olla aika lailla eri luokkaa, kuin Sinbadin. Liekö Sinbadilla vastaavaa saaripaikkaakaan?

        Sekoitatko nyt fasiliteetit ja statuksen keskenään? Eipä silti, statuksesta maksetaan yleensä enemmän kuin fasiliteeteista.


      • tarvetta olis
        Kyllä on eroa kirjoitti:

        Kyllä. Sindbadin satamafasiliteetit ovat paremmat. Sauna on jäsenten käytössä ja varattavissa ilman veloitusta ja satamassa on sekä puu- että metalliverstas työkaluineen.

        Saarta ei ole, mutta 800€/vuosi on toisaalta aikamoinen saarenkäyttömaksu, vai mitä?

        > Sindbadin satamafasiliteetit ovat paremmat. Sauna on jäsenten käytössä ja varattavissa ilman veloitusta ja satamassa on sekä puu- että metalliverstas työkaluineen.


        Mitä työkaluja sieltä metalliverstaasta löytyy?
        Onko CNC jyrsintä?
        Saako jäsen tehdä siellä työstöjä muihinkin kuin omaan veneeseen, ja vaikka myydä niitä ulkopuolisille veneilijöille?
        Jos saa, niin onkon yhteystietoja niihin ko seuran jäseniin, jotka voisivat tuollaista toimintaa harjoittaa.


      • Kerholainen
        tarvetta olis kirjoitti:

        > Sindbadin satamafasiliteetit ovat paremmat. Sauna on jäsenten käytössä ja varattavissa ilman veloitusta ja satamassa on sekä puu- että metalliverstas työkaluineen.


        Mitä työkaluja sieltä metalliverstaasta löytyy?
        Onko CNC jyrsintä?
        Saako jäsen tehdä siellä työstöjä muihinkin kuin omaan veneeseen, ja vaikka myydä niitä ulkopuolisille veneilijöille?
        Jos saa, niin onkon yhteystietoja niihin ko seuran jäseniin, jotka voisivat tuollaista toimintaa harjoittaa.

        Verstaat ovat jäsenten käytettävissä veneiden kunnostusta varten.

        Eiköhän ammatinharjoittajilla ole omat työkalunsa ja verstaansa. Ei noita palveluja kannata lähteä veneseuroista etsimään.


    • Merihiiri

      Venemaksu on yleinen seuroissa, mutta sen määräytymisperustetta en ole saanut selville. Minulta kysyttiin omistatko venettä, sanoin että on ja maksu tuli. Maksuun saisi katsastuksen, jos vene olisi katsastettavaa laatua ja seuran rekisterissä.

      Tapin, airot ja äyskärin osaan itsekin katsoa eikä veneellä ole mitään rekisterinumeroa eikä nimeäkään. Se sentään kelluu eikä ole paristoilla toimiva :)

    • Kommorori

      Soita seuraan, idiootti!

      • Komodovaraani

        Itse olet


      • mitä kysyttiin?

        Kysyttiin eri seurojen käytäntöä. Mihin seuraan olisi pitänyt soittaa? Tai osaanhan vastata itsekin: kaikkiin seuroihin.


    • Äly ja väläys

      Tämäkin ongelma poistuu, kun käyttää puhdasta siniristilippua ja lopettaa seura- ja katsastussekoilun. Voi käyttää sitten nuokin säästyneet rahat vaikka saariston palveluiden tukemiseen tai veneensä varusteluun.

      • hyvä sulle

        Lähimmät käyttökelpoiset kaupungin paikat olisivat 10 km päässä, oman seuran satamaan 3 km. Pelkästään siitä maksaisin muutaman satasen. Nyt tosin maksan vain yhden satasen enemmän kuin kaupungille maksaisin ja saan vähintään sen satasen edestä enemmän. Naapuriseurassa ero jäisi kymppeihin, mutta omasta mielestäni saan nyt rahoille täyden vastineen.

        Kaikki eivät halua seurojen palveluita ja se on minun puolestani aivan ok. Mutta turha älyväläyksenkään tulla tuputtamaan omaa ratkaisuaan kaikille oikeana.


      • Parhautta muille
        hyvä sulle kirjoitti:

        Lähimmät käyttökelpoiset kaupungin paikat olisivat 10 km päässä, oman seuran satamaan 3 km. Pelkästään siitä maksaisin muutaman satasen. Nyt tosin maksan vain yhden satasen enemmän kuin kaupungille maksaisin ja saan vähintään sen satasen edestä enemmän. Naapuriseurassa ero jäisi kymppeihin, mutta omasta mielestäni saan nyt rahoille täyden vastineen.

        Kaikki eivät halua seurojen palveluita ja se on minun puolestani aivan ok. Mutta turha älyväläyksenkään tulla tuputtamaan omaa ratkaisuaan kaikille oikeana.

        Ehkä on tosiaan parasta sinulle ja meille muille, että makselet nuo maksut ja käyt vain siinä seurasaaressa 3 kilometrin päässä kun me muut keräämme maileja vaihtelevissa maisemissa.


      • Murhautta paille
        Parhautta muille kirjoitti:

        Ehkä on tosiaan parasta sinulle ja meille muille, että makselet nuo maksut ja käyt vain siinä seurasaaressa 3 kilometrin päässä kun me muut keräämme maileja vaihtelevissa maisemissa.

        Onko luetun ymmärtäminen todella noin vaikeaa?


      • Bossu

        Ainakin minä säästän vuodessa n. 500 euroa olemalla seuran jäsen, enkä edes käytä seuran laituria. Meillä seuran katsastetut veneet saavat laituripaikan, muut eivät. Henkilöjäsenyys ei edellytä veneen tuomista seuraan. Mitään väijyjä ei täällä päin tarvita. Maksut näyttävät olevan ehkä puolet Sinbadin maksuista.


      • Hoskilainen
        Bossu kirjoitti:

        Ainakin minä säästän vuodessa n. 500 euroa olemalla seuran jäsen, enkä edes käytä seuran laituria. Meillä seuran katsastetut veneet saavat laituripaikan, muut eivät. Henkilöjäsenyys ei edellytä veneen tuomista seuraan. Mitään väijyjä ei täällä päin tarvita. Maksut näyttävät olevan ehkä puolet Sinbadin maksuista.

        Meillä HSK:lla on vartiovuorot, vaikka portit satamaan ovat aamusta iltaan auki, ja veneille pääsee silloin kuka tahansa. Sitten illalla kun portit suljetaan, alkaa vartiovuoro. En ole vielä keksinyt, miksi portit ovat aina auki, mutta ehkä se liittyy jotenkin seuraan kuulumattomien nuorten purjehdusharrastukseen? Toisaalta myös ravintola Blue Peterin kautta satama-alueelle pääsee vapaasti, oli portti auki tai ei. Joskus tämmöisiä tulee mietittyä, kun oma arvokas vene on siellä laiturissa yksikseen.


      • Bossu
        Hoskilainen kirjoitti:

        Meillä HSK:lla on vartiovuorot, vaikka portit satamaan ovat aamusta iltaan auki, ja veneille pääsee silloin kuka tahansa. Sitten illalla kun portit suljetaan, alkaa vartiovuoro. En ole vielä keksinyt, miksi portit ovat aina auki, mutta ehkä se liittyy jotenkin seuraan kuulumattomien nuorten purjehdusharrastukseen? Toisaalta myös ravintola Blue Peterin kautta satama-alueelle pääsee vapaasti, oli portti auki tai ei. Joskus tämmöisiä tulee mietittyä, kun oma arvokas vene on siellä laiturissa yksikseen.

        Täällä Paraisilla ei ole tuollaista painetta, kun asukasmäärän ja rantaviivametrien suhde on päinvastainen.


      • Ison seuran ongelma
        Hoskilainen kirjoitti:

        Meillä HSK:lla on vartiovuorot, vaikka portit satamaan ovat aamusta iltaan auki, ja veneille pääsee silloin kuka tahansa. Sitten illalla kun portit suljetaan, alkaa vartiovuoro. En ole vielä keksinyt, miksi portit ovat aina auki, mutta ehkä se liittyy jotenkin seuraan kuulumattomien nuorten purjehdusharrastukseen? Toisaalta myös ravintola Blue Peterin kautta satama-alueelle pääsee vapaasti, oli portti auki tai ei. Joskus tämmöisiä tulee mietittyä, kun oma arvokas vene on siellä laiturissa yksikseen.

        Hoski on avoin kaikille, ilman avaimia pääsee kuka tahasa seuran alueelle. Suraan kuulumattomia on paikalla jatkuvasti.
        Pienemmissä seuroissa kaikki tuntee toisensa, ja vierailta kysellään "kuulumisia"
        koska kaikki ovat huolissaan omaisuudestaan.


      • varkaisiin vaan
        Ison seuran ongelma kirjoitti:

        Hoski on avoin kaikille, ilman avaimia pääsee kuka tahasa seuran alueelle. Suraan kuulumattomia on paikalla jatkuvasti.
        Pienemmissä seuroissa kaikki tuntee toisensa, ja vierailta kysellään "kuulumisia"
        koska kaikki ovat huolissaan omaisuudestaan.

        Ihan totta. Hoskin veneistä olisi helppo viedä tavaraa, vaikka keskellä kirkasta päivää. Pienemmässä seurassa ei onnistu. Esim. naapurin Sindbadilla on portit aina kiinni, eikä uloskaan pääse ilman avainta. Lisäksi porukka tuntee tosiaan toisensa.


    • Espoo syrjii omiaan

      Seurojen pyörittämät laiturit on suoraa rahallista tukea seuroille.
      Kaupunki voisi hyvin kolminkertaistaa hinnat, thdä voittoa ja silti se olisi halvempi veneilijälle.

      Kaupunkin kuvittelee, että se palvelee, vaikka todellisuudessa se sortaa suurinta osaa veneilijöistä, etenkin niitä, jotka on pakotettu seuran jäsenyyteen vain saadakseen itsensä verorahoilla jo kertaalleen maksaman paikan.

      • kuka hyötyisi?

        Kaupungin pitäisikin kolminkertaistaa hinnat, jos sen pitäisi huolehtia myös laiturien hallinnosta, minkä seurat nyt tekevät talkootyönä. Lopputulos olisi pelkkä laituri ilman seuran muuta palvelutarjontaa, ei vartiointia, sähköt ja vedet olisi jos olisi.


      • kuntatalous
        kuka hyötyisi? kirjoitti:

        Kaupungin pitäisikin kolminkertaistaa hinnat, jos sen pitäisi huolehtia myös laiturien hallinnosta, minkä seurat nyt tekevät talkootyönä. Lopputulos olisi pelkkä laituri ilman seuran muuta palvelutarjontaa, ei vartiointia, sähköt ja vedet olisi jos olisi.

        Kunta vastaa tekniikasta, seuroilla ei siihen ole osuutta. Toisaalra jos paikan hinta olisi se, minkä seuran jäsen joutuu kaikkineen maksamaan, niin se ei olisi väärin. Yhfistymisvapauteen kuuluu oikeus olla olematta jäsen yhdistyksessä. Kunnat eivät kohtele heitä tasapuolisesti.


    • espoo kusettaa

      Totta, kun paikat on rakennetu kunnan veronmaksajien rahoilla ja kunnan maalle, niin miksi niistä pitää maksaa toiseen kertaan jollekin seuralle?
      Eikö kaikilla kuntalaisilla pitäisi olla oikeus niihin paikkoihin ilman, että joku seura rahastaa välistä, onhan ne paikat kuntalaisten omaisuutta.

      • 11+14

        Kun nimenomaan Espoota tuossa haukut, niin käsittääkseni kyllä Espoossakin on myös suoraan kaupungin hallinnoimia paikkoja eli seuraan ei ole pakko liittyä saadakseen venepaikan. Voi olla, että saa paremman paikan kylläkin seurasta.
        Vantaa on ainoa tietämäni isoista kaupungeista, jossa seurajäsenyys on venepaikan edellytys. Saattaa johtua siitä, ettei Vantaalla ole (enää) merenrantaa, joten ovat valinneet sopimuksen yhden stadilaisseuran kanssa.
        En tunne Espoon systeemeitä, mutta ainakin Helsingissä kaupunki vuokraa lähtökohtaisesti vain maa-alueen ja laiturinpito-oikeuden. Laiturit voivat olla seuran omia tai kaupungilta vuokrattuja, mutta seurat vastaavat sähköstä, vedestä, viemäröinnistä, jätehuollosta jne. Toki siinäkin on voitu vuokrata kaupungilta palveluita. Ja hallintotyö eli venepaikkojen jakelu yms. on seurojen niskoilla.
        Mutta käsittääkseni perussyy siihen, että kaupunki vuokraa osan paikoista seuroille on itse asiassa se, että seurojen katsotaan olevan kaupungille hyödyksi. Osin ehkä nuorisotoiminnan yms. vuoksi, osin "maisemointina", osin ehkä muista syistä.


      • hyväksi havaittu

        Ja uimahalleistakin seurat saavat varata aikoja ja ratoja vain heidän käyttöönsä. Entä sitten jäähallit, joihin ei yleisö pääse oikeastaan ollenkaan.

        Nämä nyt ovat vain yleisiä käytäntöjä, jotka yhteiskunta on hyväksi katsonut. Ne saavat kunnan asukkaat voimaan paremmin ja edesauttavat siten yleistä hyvää.


      • lahjaveroa?
        hyväksi havaittu kirjoitti:

        Ja uimahalleistakin seurat saavat varata aikoja ja ratoja vain heidän käyttöönsä. Entä sitten jäähallit, joihin ei yleisö pääse oikeastaan ollenkaan.

        Nämä nyt ovat vain yleisiä käytäntöjä, jotka yhteiskunta on hyväksi katsonut. Ne saavat kunnan asukkaat voimaan paremmin ja edesauttavat siten yleistä hyvää.

        Yleinen hyvä ei olesitä, ettei halleihin pääse kuin vapaamuurarit ja heidän kaverit. Uimahallit eivät ole onneksi kiellettyjä ei-jäseniltä.

        Kaupungit voisivat kilpailuttaa satamat sen sijaan, että antaisivat ne silmäätekevän seuralle nautintaoikeudeksi. Sillä tavalla kaupunki saa rahaa, luodaan työpaikkoja, maksetaan veroa ja synnytetään kustannusvastaavuus.j


      • kustannusta vastaava
        lahjaveroa? kirjoitti:

        Yleinen hyvä ei olesitä, ettei halleihin pääse kuin vapaamuurarit ja heidän kaverit. Uimahallit eivät ole onneksi kiellettyjä ei-jäseniltä.

        Kaupungit voisivat kilpailuttaa satamat sen sijaan, että antaisivat ne silmäätekevän seuralle nautintaoikeudeksi. Sillä tavalla kaupunki saa rahaa, luodaan työpaikkoja, maksetaan veroa ja synnytetään kustannusvastaavuus.j

        Aivan kuten uimahalleissa on yleisölle vapaita aikoja ja allastilaa, on myös niitä kaupungin suoraan asukkaille tarjoamia venepaikkoja. Jäähalleihin pääsevät vain seurojen joihinkin ryhmiin kuuluvat jäsenet.

        Kustannusvastaavuus toimii jo, laitureista peritään kustannukset pois. Kaupunkihan huolehtii vain siitä, että ponttoonit pysyvät paikoillaan ja perätolpat tai peräpoijut ovat kunnossa. Seurat tekevät kaiken muun. Kaupunki tekee bisnestä myymällä rantatontteja, mutta muutoin kunnat eivät ole liikeyrityksiä. Jonkinlaisen markkinahinnan tekeminen laituripaikoille ei olisi järkevää. Pitäisihän sitten ne kuntien ylläpitämät yksityttäiset laituripaikatkin huutokaupata.

        Mikä ihme on silmäätekevän nautintaoikeus? Seuroja perustavat ja niihin liittyvät aivan tavalliset ihmiset. Ja mistä muodustuisi nykyistä enemmn työpaikkoja? Siitäkö, että seurojen tekemä talkootyö teetettäisiin palkkatyönä?


      • Uskotko sattumaan?
        kustannusta vastaava kirjoitti:

        Aivan kuten uimahalleissa on yleisölle vapaita aikoja ja allastilaa, on myös niitä kaupungin suoraan asukkaille tarjoamia venepaikkoja. Jäähalleihin pääsevät vain seurojen joihinkin ryhmiin kuuluvat jäsenet.

        Kustannusvastaavuus toimii jo, laitureista peritään kustannukset pois. Kaupunkihan huolehtii vain siitä, että ponttoonit pysyvät paikoillaan ja perätolpat tai peräpoijut ovat kunnossa. Seurat tekevät kaiken muun. Kaupunki tekee bisnestä myymällä rantatontteja, mutta muutoin kunnat eivät ole liikeyrityksiä. Jonkinlaisen markkinahinnan tekeminen laituripaikoille ei olisi järkevää. Pitäisihän sitten ne kuntien ylläpitämät yksityttäiset laituripaikatkin huutokaupata.

        Mikä ihme on silmäätekevän nautintaoikeus? Seuroja perustavat ja niihin liittyvät aivan tavalliset ihmiset. Ja mistä muodustuisi nykyistä enemmn työpaikkoja? Siitäkö, että seurojen tekemä talkootyö teetettäisiin palkkatyönä?

        Miten kehtaat väoittää, ettei markkinahintaa kannata selvitää?
        Kuulosta sosialismilta :D

        On kuntalaisten etu selvitää markkinahinta kilpailuttamalla laituripaikkojen vuokrauspalvelujen tarjoajat. Taitaa olla myös lain vaatimus.

        Silmäöätekevillä tarkoitan niitä seuran johtohahmoja, joilla on myös rooli kunnan johdossa ja mahdollisuus suhtaiellaan vaikuttaa siihen, että heidän seuransa saa harjoittaa taloudellisesti kannattavaa, mutta juridisesti epäkaupallista toimintaa.

        Voit itse googlata seurojen ja kuntien johtohenkilöitä ja löytää yhtäläisyyksiä. Katso löytyykö vaikkapa joku seuran johtajista saman kunnan johtotehtävistä, josta seura saa nautintaoikeuden venepauikoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      152
      8953
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2669
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2450
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      52
      2449
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1855
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1733
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1275
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe