Ödemin tableteista kysymys

ihmeissään

Täällä varmaan osalle glaukoomaa sairastavista
on tuttu tuo ödemin tabletti.
Sehän on laitettu myyntikieltoon Suomessa.
Onko kukaan tietoinen, että miksi

28

10097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeissään

      Tänään sain tiedon tilalle on tullut vastaavanlainen lääke.
      Eihän noita silmälääkkeitä paljoa ole markkinoilla.

    • Eihän ole.

      Ei ole myyntikiellossa. Valmistus lopetettu. Diamoxia saa tilalle,

    • mää

      Diamoxikin kuulema loppu tällä hetkellä. Asetatsolamidi- valmistetta saatavana kyllä, mutta vaatii Fimealta luvan. Joten ottakaa yhteyttä lääkäriinne, joka laittaa asiat rullaamaan. Esim. Englannissa kyllä saapi useampaakin asetatsolamidivalmistetta (juuri sieltä itse ostaneena tiedän), jotenka Suomen Ödemin poisto todennäköisesti kaupallinen syy. Pienet markkinat.

      • Anonyymi

        Ei se ole loppu eikä loppumassa Ruotasista saa vapasti, SUomi on vaan hankala maa.


    • omaishoitaja2

      Miksi ödeminin poiston jälkeen on ollut jatkuvasti saantivaikeus niin Diamoxin kuin Asetatsolamidin kanssa, nyt Glaukox nimisenä määräaikaisesti lupa myydä.
      Kuka tässä nyt pompottaa lääkettä jatkuvasti tarvitsevaa potilasta. Kelakorvauksia ei myönnetä ym , Potilaalla ei siis oikeusturvaa.

      • Anonyymi

        Suomi on hankala maa. Ruotissa diamoxia sa 20 euroa purkki, aivan riittää siellä jatkuvasti myynnisä.


    • Murr1

      Aivan mahdotonta kun mitään lääkkeitä ei ole apteekissa saatavilla ja ei osata edes sanoa milloinka tulee tukkuun vaan annetaan arvioituja päiviä milloin tulisi. Lääkkeetkin vaihtuu koko ajan eka Ödemin, Diamox, Acetazolamide ja nyt Glaupax.. lopettaisivat nuo ulkomailta tulevien lääkkeiden tuonnit ja alkaisivat taas valmistamaan Ödeminiä. Acetazolamide sentään on Kela-korvattava.

      Itselläni menee silmänpainetautiin 4 tablettia päivässä, joten lääkkeet kuluu nopeaan. Glaupax 30tabl on ollut saatavilla, mutta sekään ei riitä minulle kuin viikoksi ja on tosi kallista koska korvausta ei tule.

      Osaisiko joku sanoa mistä ulkomaisesta verkkokaupasta kuluttajana jotain noista tableteista olisi helppo ja halpa tilata? Kohta tässä ei nimittäis muu auta..
      En voi ymmärtää mikä siinä takkuaa että ei sieltä ulkomailta lääkkeitä saa.

      Onkohan edes silmänpainetautiin muuta vastaavaa tablettilääkitystä kun tuo mitä olisi saatavilla, onko täällä kenelläkään omaa kokemusta tai samaa tilannetta?

      • Silmä:D

        Moikka, mulla todettiin juurikin ennen jolla silmänpainetauti ja itselleni määrättiin acetazolamidea, mutta eipäs ollut joten vaihdettiin glaupaxiin, pirun kallista, ei tuu kela korvausta ja ja joo.. Enpäs tiedäkkään sitte enempää :D lääkkeiden haittavaikutukset painaa mieltä.. Jäätävä pistely sormenpäissä ja jaloissa, oon kokoajana uninen, vatsa sekaisin.. Kontrolli käyntiä odottelen mikä piti tulla kiireellisesti no kohta kolmeviikkoo menny eikä lähetettä näy.. Plääh oks muilla tullu noita haittavaikutuksia? :) kirjottelen mielelläni koska tää on ihan tuiki tuntematon asia mulle viellä..


      • Kallistaon

        Asetazolamidia tulossa tukkuun ehkä 16.4, Glaupaxia saa 100tbl:n paketeissa tukusta 1-2 päivässä ja hinta on sen rapiat 80€...


      • Anonyymi

        Pitää olla kansainvöäline resepti. Sitten saa EU:sta


    • Murr1

      Minulla on ollut silmänpainetauti lapsesta asti tuli synnynnäisen harmaakaihin seurauksena molempiin silmiin. Nyt ollut jotain n. 18 vuotta. Siitä asti olen syönyt noita nesteenpoistotabletteja eka Ödemin nimellä ja nyt tuota Azetacolamidea ja Glaupaxia. Tablettien vuorokausi määrät on vaihdelleet.

      Minulla ei onneksi tullut sivuvaikutuksena ihon pistelyä, mutta väsymystä aiheuttaa tosi paljon! Varsinkin tabletin ottamisesta 1-2 tunnin päästä älytön väsymys ihan niinkun olisi ottanut uninapin vaikuttaa varmaan jotenkin keskushermostoon. Pikkuhiljaa menee se enin väsymys onneksi.

      Minustakin on kiva lukea muitten kokemuksia noista silmänpainelääkkeistä ja muutenkin kuulla muiden kuulumisia ja mietteitä joilla silmänpainetauti.

    • Silmä:D

      Okkei kiva kun sai näinkin nopeasti vastauksia :) eikös tämä tauti ole kuitenkin aika harvinainen.. Tai mitä nyt oon kaikenlaista lueskellut niin about 8 ihmistä sairastuu vuodessa, oonko ihan hakoteillä? :D

    • Murr1

      Jos nyt samasta sairaudesta puhutaan niin silmänpainetauti eli glaukooma on aika yleinen silmäsairaus minun mielestäni. Terveyskirjaston mukaan suomessa todettaisiin glaukoomaa vuosittain n. 2500 ihmisellä. Ja se riski sairastua kasvaa iän myötä eli silmänpainetautia tavataan usein yli 60-vuotiailla mutta on sitä nuoremmillakin.

      Saa nähdä keksitäänkö ajan kuluessa jotain tehokkaampia hoitotoimenpiteitä millä silmänpaineen saisi silmistä pitemmäksi aikaa tai pysyvästi laskemaan toivotulle tasolle vaikka joutuisikin käyttämään paineenalentavia silmätippoja. 90-luvun puolivälistä vaihtoehtoisia hoitoja ja leikkaustoimenpiteitä on tullut enemmän silloin molteno-putki taisi olla uusi juttu.

      Onko sinulla ''Silmä:D'' vasta todettu silmänpainetauti? Paljon sinulla on paineet olleet?

    • Silmä:D

      Joo siis mulla varsinainen nimike mikä mulla todettiin on spedotumor cerebri eli kallon sisäinen aivopaine, mikä on silmänpainetauti tauti.. Oon vähä pihalla itekki vielä mutta näin ja öö molemmin puolin staasipapillat ja vikvor avauspaine selkäydin näytteessä 29,5 vesicm... Mitä ikinä tarkoittaakin noi sanat nii semmoinen :D en tiä ymmärtääkö näistä mukaa mitää, mut paremmin en oikein vielä osaa selittää kun odottelen sitä kontrollia että pääsisi kyselemään tuhat ja sata kysymystä :)

      • Sirkku332

        Kallonsisäinen paine, ei ole silmänpainetauti.


    • Silmä:D

      Ja joo ennen joulua todettiin :)

      • Diadora

        Mulla todettiin myös kallon sisäisen paineen noususta johtuvat staasipapillat näköhermon turvotus. Toinen silmä sokeutui ja toisella näki huonosti. Asennettiin shuntti päähän ja Glaupax lääkitys muutamaksi kuukaudeksi, jonka jälkeen sen sai lopettaa. Näkö palautui täysin. Glaupax ei ole Kela-korvattava, mutta mielestäni rinnakkaislääke Diamox on.


      • Mirkku889

        Minulla myös sama sairaus, kestänyt yli kuusi vuotta eikä vieläkään tietoa miksi. Käytin Ödeminia sekä nyt Diamox. Ilmeisesti verisuonissa ahtaumia, jotka nostavat painetta.


      • Sirkku332

        Minulla myös laskimoahtauma. Onko sinulle löydetty syytä ahtaumalle? Minulla ei, yli viisi vuotta menty lääkkeillä.


    • kohtalotoveri1
    • Elvikki

      Täällä myös yksi iih. Itseäni pelottaa hirveästi, että kaikki lääkkeet loppuu markkinoilta.

    • Ekfif

      Heippa,

      Itselläni Ödemin käytössä ja sen lisäksi vielä kolmea eri painetippaa.

      Tosin olen yrittänyt vältellä Ödeminin ottamista, sillä saan siitä tajuttomia vatsakipuja, menevät kyllä nopeasti ohi mutta on silti lamaannuttavaa.
      Onko muilla ollut Ödeminin kanssa vastaavaa?

      Viimeksi kontrollikäynnillä antoivat reseptin tuohon Glaupaxiin, mutta miten voi olla mahdollista, ettei siitä muka tule kelakorvausta?

      • Mirkku889

        Älä ota tyhjään vatsaan, aina ruoan jälkeen.


    • Kriss__

      Minulla todettiin aivopainetta helmikuussa ja sain siihen Diamoxia ja sitä on vedetty aika kovilla annoksilla siitä lähtien Topiramat ja vähän aikaa jotain kolmatta nesteenpoisto lääkettä kun nämä ei meinannut tehota.
      Itselläni avauspaine oli 48cm, kun normaali oli lääkärin mukaan siinä alle 20. :D Raja tässä heidän hienossa mittarissa on 50cm.
      Joo ja turvotus näköhermoissa oli molemmissa silmissä niin hirveä, että silmälääkäri, joka tämän totesi laittoi minut kirjeen kanssa taxiin ja suoraan ensiapuun. Ihmetteli, miten minä näen yhtikäs mitään.
      Ehkä 1,5kk sitten alkoi näköhermot siistiytyä kun olin rampannut lääkärissä viikon välein ja nyt ne turvotus on täysin poissa (jee!).

      Aikaisemmin minulla oli täydellinen näkö, mutta nyt näen kauas vähän huonommin, että saisin kuulema lasit jos haluaisin. Jotain sokeita kohtia minulla oli ekassa vilkkuvalotestissä, mutta seuraava testi sitten kertoo onko tilanne niiden osalta parantunut :D Syytä sairastumiselleni ei myöskään löydetty. Olen nuori nainen, mutta en ylipainoinen, enkä myöskään ole laihduttanut/lihonut 10kg nopeasti. Mitään oireitakaan ei ollut muuta kuin näköhäiriöt.

      Mut siis suurin ongelma itselläni oli väsymys, paineen aiheuttama pahoinvointi aamuisin lääkkeen aiheuttama pahoinvointi, muistiongelmat ja pistely.
      Joten, tsemppiä kaikille! Tää on aika perseestä, mutta jos yhtään rohkaisee, todennäköisyys on, että tulee vain kerran elämässä :D

      • Mirkku889

        Onko aivojen verisuonia kuvattu varjoaineella? Minulla sairastelu kestänyt kuusi vuotta ja nyt vasta huomattiin vanhoista kuvista ahtaumat, olen myös nuori nainen ja normaali painoinen eikä muuta syytä ole löydetty.


    • Läheinen

      Kannattaa seurata tuleeko diamoxista sivuvaikutuksia. Verenpaineen laskua, laihtumista, lihasten surkastumista, pistelyä jaloissa käsissä, vapinaa. Väsymystä, muistiongelmia, sekavùutta, hikoilua varsinkin öisin. Allergisia reaktioita, ihottumaa. Tässä muutamia esimerkkejä.

    • Mies30

      Voi keturan viuhkeet... Viikon nyt maannu neurologisella ja diamoxia napostellu. Oireita oli viikko ennen silmälääkäriä, jonka ajan olin varannu 3 aikasemmin, yllättäen ilmestynyt sokea piste näkökentässä, outo tuntemus silmässä ja jumi olo. Aattelin aluksi että lasit niin likaset vaa eipä johtunu siitä. Silmälääkäri tutki silmäpohjat, kyseli jotai ja tuumas että "helvetin hyvä että tulit käymään, laitan siulle lähetteen mukaan ja meet heti aamu kasilta keskussairaalan päivystykseen!".. Tein työtä käskettyä. Aluksi yleislääkäri tutki, ei keksiny mitää, jutteli neurologin kans ja laitto osastolle oottelee magneettikuvausta. Yllättävän nopeesti sit saikin miun mielest ajan kuvaukseen ja eiku putkeen radiota kuuntelee. Kuvista ei löytynyt mitään. Sitten tulivat tökkimään piikillä selkään. Kun saivat piikin paikalleen eka kommentti lekuril oli "tästä ne silmäongelmat johtu". Sitten tulee veikeä osuus, makaat kyljelläsi ja lekuri selän takana ihmettelee "voiko tää olla? Ei tää voi.. Pakkoha tää on olla ku mittari näyttää.. Voiko tää olla?" Lekurin piti konsultoida toista lekuria että voiko paineet olla näin korkeat. Voi kuulemma olla kun sillä toisella lekurilla oli ollut yksi tapaus ennen tätä... Mittarissa ei riittäny taulukko vaa nestettä tuli letkun päästäkin. Mitä lie sit ollu, en tiiä... Nesteestä ei löytynyt mitään tulehdusta tai vikaa, paine vaa koholla. Nyt viikko maattu, popsittu diamoxia ja seurattu munuaisarvoja, hyvällä tuurilla huomen kotia. Kun googlettelin niin pitäis liittyä päänsärkyä mutta kun ei ole ollut minkäänlaista ennen tännne tuloa. Ja googlessa oli että "naistentauti" nii mitä helvettiä? :D

      • Anonyymi

        Arokukka
        Mitenköhän teillä nyt menee,itse just lääkityksen aloittanut.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe