Koiran yksin jääminen

kipale

Koirani on 9kk. Kun se tuli minulle, olin keskeyttänyt koulun muista syistä. Koira on ollut itsekseen (tai no siis kissan kanssa) kotona enimmillään 4-5 tuntia. Asumme kerrostalossa. Koira ei hauku yksinollessa (paitsi jos soitetaan ovikelloa) eikä sillä ole eroahdistusta ilmennyt. Ei tuhoa paikkoja eikä syö kissaa.. :) Nyt kuitenkin hieman arveluttaa, ensi kuussa jatkan koulua, koulu sijaitsee viereisessä kaupungissa. Eli matkojen kanssa "työpäiväni" kestää pahimmillaan yli 10 tuntia (jossain vaiheessa tarkoitus muuttaa lähemmäs koulua). Alussa koulupäiväni ja -viikkoni on lyhempiä, ja pidempinä päivinä on mahdollista että joku käy päivän aikana katsomassa koiraa, ulkoiluttamassa ja antamassa päiväruoan. Minua kuitenkin vähän huolettaa, kun luulen että koira on näiden kuukausien aikana tottunut siihen että olen sen kanssa melkein 24/7, että miten käy kun syksy tulee ja kouluun pitäisi mennä. Jos jotain ongelmia ilmenee, niin koirasta en ikinä ole luopumassa. Onko teillä kokemuksia tai mielipiteitä aiheesta?

3

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pennun kanssa aina aloitetaan yksinoloharjoitukset heti.

Nyt ei muuta kuin hakemaan pidempää päivää ja uutta päivärytmiä koiralle, ihan sama vaikka itse istuisit rappukäytävässä sen ajan. Ja 5 päivää viikossa, ei niitä koulupäiviäkään valita kelin tai mielihalujen mukaan.

Siitä ovikellonhaukkumisestakin kannattaa treenata pois; pentu saattaa saada siitä vauhtia tyhjänpäiväiseen räkyttämiseen ja itsensä viihdyttämiseen. Johdonmukaisuutta, eli yksi selkeä sääntö: sisällä ei haukuta.

• 19+14

Ovikellon voi poistaa käytöstä silloin kun itse olet poissa.

• Pro koirat

Heti vain treenaaman poissaoloja koiran kanssa, sillähän se selviää vaikuttaako pidempään poissa oleminen mitään. Voi olla että koira ei niinkään ymmärrä poissaolojen pituutta, saattaa ymmärtää/keksiä jostain kyllä sen, että tiettynä kellonaikana omistaja yleensä tulee. Koiralla ei muistaakseni ole ajan tajua. Niin tai näin, tottuminen on varmaan se oikea termi. Jos koira on pitkään ollut yksin, tuo tottuminen tarkoittaa käytännössä sitä, että koira osaa rauhallisena odottaa, vaikka ehkä jo mieli tekisi jotain tehdäkin. Eli käytännössä nukkuu, tai vaikka kalvaa luutaan hetken välissä, kuten omani tekee.

Oma koirani on oppinut hyvin oman työrytmini. Näin lomallakin menee nukkumaan aamulenkin ja -ruuan jälkeen, ja alkaa osoittaa hieman elonmerkkejä tunnin, puolitoista ennen kuin normaalisti tulen töistä. Muuten rytmi on nyt sama kuin kesäloman ulkopuolella, mutta reilun tunnin pidempään nukun. Tätä rytmiä vaalin jopa viikonloppuinakin mahdollisuuksien mukaan, koska tiedän että tuo rytmi auttaa koiraa. Esim. illalla jos koiruus kokee joskus olonsa tylsäksi, se tietää että odottamalla vaan, kohta mennään vielä toinen pitkä lenkki. Ja aina on odotus palkittu :)

Itse tein rajanvedon n. 8:aan tuntiin, jos tuon yli menee, sitten joku tulee lenkittämään koiraa tunniksi. Pitkään kaikki toimi hyvin, kunnes kerran sitten lenkittäjä unohtikin tulla. Koira oli yksin tuolloin n. 10h lopulta. Kotiin mennessäni vastaani taapersi sama unenpöpperöinen haukotteleva ja venyttelevä kuonolainen kuin aina ennenkin :) Mitään kiirettä ei näyttänyt olevan asioiden hoidossakaan. Koira(ni) tarvittaessa pärjää siis ylikin 8h ilmeisen helposti, mutta tuo vahinko on jäänyt ainoaksi pidemmäksi kerraksi.

Itse pidän tuon n. 8h hyvänä rajana, ja/koska siihen pystyn lähes aina itse. Koira ei juo mahaansa täyteen heti aamusta kun tietää olevansa kotona yksin, ja kakkaakin joka aamu, joten noiden puolesta näyttää 8h hoituvan meillä ihan leikiten. Pitkään kestävät aktivointijutut pitävät koirani puuhassa vielä hyvän tovin töihinlähtöni jälkeenkin.

Tällä rytmillä 16:00 -> 21.30 tienoille onkin sitten aktiivista aikaa koiralle, mm. pari pitkää lenkkiä, ja ennen kaikkea nenätyötä koiraa väsyttämään. Kun koira saa olla aktiivinen riittävästi joka päivä, kestää se varmasti lopun ajan ihan vain ottamalla lunkisti ja nukkumalla. Koiran minimivalveillaoloajan sanotaan olevan 6h. Jos aika jää tuohon, pitää tuona aikana koiraa sitten väsyttääkin tehokkaasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1622
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1468
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      35
      859
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      829
    5. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      756
    6. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      35
      740
    7. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      708
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      700
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      42
      689
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      653
    Aihe