eli mul ois sellanen kysymys, että näkyykö siinä lukion päättötodistuksessa kaikki numerot mitä on kaikista aineista saanut? vai onko siinä vain ne keskiarvot? jos esim. olen saanut bilsasta yhen 8 ja yhen 9, nii onko ne siinä todistuksessa molemmat vai vain se 9 eli keskiarvo?
Thanks.
lukion päättötodistuksesta
21
4022
Vastaukset
- Hape
Todistuksessa on vain ja ainoastaan aineiden keskiarvot.
- maija
Jos oon lukenu 2 kurssia pitkää matikkaa ja sitten vaihtanut lyhyeen, tuleeko päättötodistukseen keskiarvo sekä pitkästä että lyhyestä matikasta?
- rector
Päättötodistuksen arvosanat pohjautuvat kurssiarvosanojen keskiarvoihin. Lopullinen arvosana voi olla korkeampikin, jos opettaja arvioi lukion lopulla osaamistason paremmaksi tai abi osoittaa tentissa parempia tietoja.
- niins
maija kirjoitti:
Jos oon lukenu 2 kurssia pitkää matikkaa ja sitten vaihtanut lyhyeen, tuleeko päättötodistukseen keskiarvo sekä pitkästä että lyhyestä matikasta?
tuo matikka kiinnostaisi minua..näkyykö nuo pitkän matikan numerot päättärissä, vaikka olisi lukenut vain 2 kurssia??
- Opettaja
rector kirjoitti:
Päättötodistuksen arvosanat pohjautuvat kurssiarvosanojen keskiarvoihin. Lopullinen arvosana voi olla korkeampikin, jos opettaja arvioi lukion lopulla osaamistason paremmaksi tai abi osoittaa tentissa parempia tietoja.
Voi se lopullinen arvosana olla myös alempi kuin kurssien keskiarvojen mukaan määräytyvä, jos opettaja sen oikeaksi katsoo. Ajatelkaa nyt esimerkiksi jos oppilas on saanut vaikka jossain kielessä arvosanat 9977755 niin kyllähän seiska olis liian hyvä arvosana sellaiselle oppilaalle sen lopullisten taitojen perusteella.
- -abi 2002-
niins kirjoitti:
tuo matikka kiinnostaisi minua..näkyykö nuo pitkän matikan numerot päättärissä, vaikka olisi lukenut vain 2 kurssia??
Eivät näy, koska pitkä matematiikka katsotaan keskeytetyksi (eikä tätäkään mainita päättötodistuksessa). Eikä numeroilla, joita on saanut pitkän matematiikan kursseista, ole mitään merkitystä lyhyen matematiikan päättöarvosanan muodostumisessa - ei edes niiden pitkän matematiikan kurssien osalta, joilla saa korvattua lyhyen matematiikan kursseja, koska korvaukset kirjataan lyhyen matematiikan sarakkeeseen pelkkinä suoritusmerkintöinä.
- Primrose
Opettaja kirjoitti:
Voi se lopullinen arvosana olla myös alempi kuin kurssien keskiarvojen mukaan määräytyvä, jos opettaja sen oikeaksi katsoo. Ajatelkaa nyt esimerkiksi jos oppilas on saanut vaikka jossain kielessä arvosanat 9977755 niin kyllähän seiska olis liian hyvä arvosana sellaiselle oppilaalle sen lopullisten taitojen perusteella.
Mitämitä, että opettaja saa vaikuttaa päättötokarin numeroon? Onko vähän väärin, jos alkupään kursseissa on ollut joku mukava opettaja, jonka kanssa on tullut toimeen ja loppupäässä joku sellainen, jolle pärstäkerroin ei ole kelvannut, niin tämä viimeinenkö opettaja saa laskea päättöarvosanaa jos tykkää, vaikka kurssien arvosanat ovat suurinpiirtein noudattaneet samaa linjaa?
Voihan kampela, jos näin on :'( Matikassa on tullut kymppiä, yksi ainut kasi ja jos nämä viimeiset kurssit tulee väh. 10 ja 9, keskiarvo olisi 10. Ja sattumoisin tämä minun viimeinen opettajani on ihan pehvareikä. - Opettaja
Primrose kirjoitti:
Mitämitä, että opettaja saa vaikuttaa päättötokarin numeroon? Onko vähän väärin, jos alkupään kursseissa on ollut joku mukava opettaja, jonka kanssa on tullut toimeen ja loppupäässä joku sellainen, jolle pärstäkerroin ei ole kelvannut, niin tämä viimeinenkö opettaja saa laskea päättöarvosanaa jos tykkää, vaikka kurssien arvosanat ovat suurinpiirtein noudattaneet samaa linjaa?
Voihan kampela, jos näin on :'( Matikassa on tullut kymppiä, yksi ainut kasi ja jos nämä viimeiset kurssit tulee väh. 10 ja 9, keskiarvo olisi 10. Ja sattumoisin tämä minun viimeinen opettajani on ihan pehvareikä.Kuka siihen sitten voisi vaikuttaa ellei opettaja - opettajahan ne muutkin kurssit on arvostellut.
Opettaja arvostelee sinut suoritusten perusteella, ei pärstäkertoimen mukaan. Perustelu opettajalla on tietysti oltava, ja se näkyy niistä kurssiarvosanoista se perustelu. Eli kuten totesin, jos esimerkiksi koko ajan on ollut laskevaa suuntaa kurssiarvosanoissa, niin väärinhän se olisi antaa parempi numero.
Mieti nyt itsekin, jos on kaksi oppilasta, joista toinen on saanut 557799 ja toinen 997755 niin onhan se nyt ihan selvää että tuo ensinmainittu on huomattavasti parempi lopputaidoiltaan, mutta kummallekin pitäisi antaa arvosanaksi 7. Eikö sinustakin ole ihan selvää, että ensinmainittu saa 8 ja toinen saa 6. Se on oikeudenmukaista. - -abi 2002-
Opettaja kirjoitti:
Kuka siihen sitten voisi vaikuttaa ellei opettaja - opettajahan ne muutkin kurssit on arvostellut.
Opettaja arvostelee sinut suoritusten perusteella, ei pärstäkertoimen mukaan. Perustelu opettajalla on tietysti oltava, ja se näkyy niistä kurssiarvosanoista se perustelu. Eli kuten totesin, jos esimerkiksi koko ajan on ollut laskevaa suuntaa kurssiarvosanoissa, niin väärinhän se olisi antaa parempi numero.
Mieti nyt itsekin, jos on kaksi oppilasta, joista toinen on saanut 557799 ja toinen 997755 niin onhan se nyt ihan selvää että tuo ensinmainittu on huomattavasti parempi lopputaidoiltaan, mutta kummallekin pitäisi antaa arvosanaksi 7. Eikö sinustakin ole ihan selvää, että ensinmainittu saa 8 ja toinen saa 6. Se on oikeudenmukaista."Opettaja arvostelee sinut suoritusten perusteella, ei pärstäkertoimen mukaan."
Kunpa tuo ideaali toteutusikin oikeassa elämässä! Valitettavasti rohkenen väittää, että kuten työelämässä, koulussakin henkilön pärstäkertoimella ja luonteella on jonkin verran vaikutusta hänen osaamisensa arviointiin. Enpä oikein tiedä, vaikuttavatko nämä asiat sitten tuohon päästötodistuspyöristelyyn, mutta ainakin yksittäisten kurssien kohdalla opettajat voivat halutessaan hyvinkin mielivaltaisesti päättää, antavatko esimerkiksi kokeesta numeron 8 tai 8½ saaneelle kurssiarvosanaksi kasin vai ysin - tuntiosaamisellakaan ei välttämättä ole paljon merkitystä. Omakohtaista kokemusta minulla ei oikeastaan ole tältä osin kuin yhdestä ruotsin kurssista, (jossa minulla oli eri opettaja kuin kuudessa muussa kurssissa, ja sain tuosta kurssista kasin täysin perusteettomasti; suoritukset osoittivat ysin tasoista osaamista, kaikista muista kursseista sain ysin ja kirjoitinkin ruotsista L:n) mutta onhan sitä nyt tutuilta juttuja tullut kuultua.
Lisäksi on huomattava, että opettajien numeronantomielivaltaa vastaan ei voi pyristellä. Hallinto-oikeuteen voisi periaatteessa valittaa, mutta moniko lukiolainen nyt tuolle tielle viitsii/osaa lähteä. Ja vaikka lähtisikin, voisi siellä opettajan argumentit painaa jonkin verran enemmän - puhumattakaan koko koulun opettajiston silmätikuksi joutumisesta.
Ja jos opettajan kanssa ei synkkaa, niin kyllähän niitä puolikkaita varmasti alaspäin viilataan, en voi olla uskomatta näin. Siinä sitten saadaan todistukseen numerolla alakanttiin vääristelty arvio. Tätä tukee se huomaamani tosiseikka, että monesti lahjakkaimmat oppilaat lukiossa (9-10) ovat jokseenkin laiskoja - tehdään läksyjä, jos jaksetaan eikä paljon viittailla - jolloin he vääjäämättömästi joutuvat tulilinjalle opettajien
kanssa, jotka arvostavat seiskan-kasin tasoista tunnollista pakertajaa paljon enemmän. Muutenkin ihmettelen, mikä hemmetin muinaisjäänne jokin tuntiosaaminen arviointikriteerinä on - kyllä se kokeessa näkyy, mitä osataan ja mitä ei. Voihan yliopistossakin mennä tenttiin (=kokeeseen), vaikkei olisi yhdelläkään luennolla ollut, ja tentin tulos lyödään opintorekisteriin sellaisenaan! - Opettaja
-abi 2002- kirjoitti:
"Opettaja arvostelee sinut suoritusten perusteella, ei pärstäkertoimen mukaan."
Kunpa tuo ideaali toteutusikin oikeassa elämässä! Valitettavasti rohkenen väittää, että kuten työelämässä, koulussakin henkilön pärstäkertoimella ja luonteella on jonkin verran vaikutusta hänen osaamisensa arviointiin. Enpä oikein tiedä, vaikuttavatko nämä asiat sitten tuohon päästötodistuspyöristelyyn, mutta ainakin yksittäisten kurssien kohdalla opettajat voivat halutessaan hyvinkin mielivaltaisesti päättää, antavatko esimerkiksi kokeesta numeron 8 tai 8½ saaneelle kurssiarvosanaksi kasin vai ysin - tuntiosaamisellakaan ei välttämättä ole paljon merkitystä. Omakohtaista kokemusta minulla ei oikeastaan ole tältä osin kuin yhdestä ruotsin kurssista, (jossa minulla oli eri opettaja kuin kuudessa muussa kurssissa, ja sain tuosta kurssista kasin täysin perusteettomasti; suoritukset osoittivat ysin tasoista osaamista, kaikista muista kursseista sain ysin ja kirjoitinkin ruotsista L:n) mutta onhan sitä nyt tutuilta juttuja tullut kuultua.
Lisäksi on huomattava, että opettajien numeronantomielivaltaa vastaan ei voi pyristellä. Hallinto-oikeuteen voisi periaatteessa valittaa, mutta moniko lukiolainen nyt tuolle tielle viitsii/osaa lähteä. Ja vaikka lähtisikin, voisi siellä opettajan argumentit painaa jonkin verran enemmän - puhumattakaan koko koulun opettajiston silmätikuksi joutumisesta.
Ja jos opettajan kanssa ei synkkaa, niin kyllähän niitä puolikkaita varmasti alaspäin viilataan, en voi olla uskomatta näin. Siinä sitten saadaan todistukseen numerolla alakanttiin vääristelty arvio. Tätä tukee se huomaamani tosiseikka, että monesti lahjakkaimmat oppilaat lukiossa (9-10) ovat jokseenkin laiskoja - tehdään läksyjä, jos jaksetaan eikä paljon viittailla - jolloin he vääjäämättömästi joutuvat tulilinjalle opettajien
kanssa, jotka arvostavat seiskan-kasin tasoista tunnollista pakertajaa paljon enemmän. Muutenkin ihmettelen, mikä hemmetin muinaisjäänne jokin tuntiosaaminen arviointikriteerinä on - kyllä se kokeessa näkyy, mitä osataan ja mitä ei. Voihan yliopistossakin mennä tenttiin (=kokeeseen), vaikkei olisi yhdelläkään luennolla ollut, ja tentin tulos lyödään opintorekisteriin sellaisenaan!Tuntiosaaminen on opettajille annettu oikein ohjeeksi kurssiarvioinnin tekemisessä, eli opettajan on se pakko ottaa huomioon. Onhan sellainenkin asia kuin innostus oppiaineeseen edelleen arviointiperusteiden joukossa.
En oikein ymmärrä tuota pärstäkerroinjuttua, tai kenties se minun kohdallani toimii toisinpäin, koska jos tiedän etten pidä jostain oppilaasta niin olen kyllä äärimmäisen lempeä hänen kohdallaan arvostelua tehdessäni. No, toisaalta olen pitkän urani aikana tavannut vain pari-kolme oppilasta joista en ole pitänyt...
Jos useammat saavat kokeestani esimerkiksi 6 1/2, niin joko lasken heidät kaikki kutoseen tai nostan kaikki seiskaan. Samalla tavalla kohdellaan kaikkia... - Primrose
Opettaja kirjoitti:
Tuntiosaaminen on opettajille annettu oikein ohjeeksi kurssiarvioinnin tekemisessä, eli opettajan on se pakko ottaa huomioon. Onhan sellainenkin asia kuin innostus oppiaineeseen edelleen arviointiperusteiden joukossa.
En oikein ymmärrä tuota pärstäkerroinjuttua, tai kenties se minun kohdallani toimii toisinpäin, koska jos tiedän etten pidä jostain oppilaasta niin olen kyllä äärimmäisen lempeä hänen kohdallaan arvostelua tehdessäni. No, toisaalta olen pitkän urani aikana tavannut vain pari-kolme oppilasta joista en ole pitänyt...
Jos useammat saavat kokeestani esimerkiksi 6 1/2, niin joko lasken heidät kaikki kutoseen tai nostan kaikki seiskaan. Samalla tavalla kohdellaan kaikkia...Entäpä kuka opettajista sen viimeisen silauksen aineen päättötodistuksen numeroon antaa? Minulla on ollut neljä eri matematiikan opettajaa. Se, joka antoi arvosanan useimmasta kurssista, ei enää opeta koulussamme. Onko se tämä viimeisten kurssien opettaja joka asiaan vaikuttaa, vai onko tällä toisellakin, koulussa jäljellä olevalla opettajalla (joka piti minulle vain yhden kurssin) sananvaltaa asiaan? Vai katsotaanko pyöristys suoraan numerorivistä puolueettomasti?
- rector
Opettaja kirjoitti:
Ei voi olla alempi kuin kurssiarvosanojen keskiarvo. 0,5 pyöristetään ylöspäin. Alempaa kuin kurssiarvosanojen keskiarvo ei opettaj voi antaa.
- -abi 2002-
Primrose kirjoitti:
Entäpä kuka opettajista sen viimeisen silauksen aineen päättötodistuksen numeroon antaa? Minulla on ollut neljä eri matematiikan opettajaa. Se, joka antoi arvosanan useimmasta kurssista, ei enää opeta koulussamme. Onko se tämä viimeisten kurssien opettaja joka asiaan vaikuttaa, vai onko tällä toisellakin, koulussa jäljellä olevalla opettajalla (joka piti minulle vain yhden kurssin) sananvaltaa asiaan? Vai katsotaanko pyöristys suoraan numerorivistä puolueettomasti?
Lukiolain mukaan tuossa tapauksessa kyllä pitäisi ottaa yhteyttä siihen pois lähteneeseen opettajaankin, mutta rohkenen epäillä, ettei näin käytännössä toimita, varsinkaan, jos lähdöstä on jo jonkin verran aikaa.
Mutta uskon, että saat toivomasi numeron lopputodistukseen. Minulla oli lopputodistuksessa kaksi ainetta, joita yllä kuvailluilla perusteilla olisi voinut pyöristellä alaspäin. Fysiikassa "lottorivini" oli 9777 (=keskiarvo 7,5), mutta sain silti kasin; saksassa puolestaan 109998898, (ka. 8,8) ja 9 tuli - ja molemmissa oli selvää laskusuuntaa nähtävissä. Nyt kun tarkemmin ajattelen, luulen, ettei opettajillakaan rohkeus riitä näin isoissa asioissa ratkomaan numeroita omien mieltymystensä perusteella.
Ja "Opettajalle" sen verran, että on kyllä hienoa, jos toimit noin puolueettomasti numeroita antaessasi, vaikka olet kertomasi mukaan vielä tätä kokeneempaa opettajakaartia. Huomaamani mukaan nimittäin juuri vanhoissa opettajissa on suhteellisesti paljon enemmän "naamapyöristelijöitä" kuin nuorissa. - Opettaja
rector kirjoitti:
Ei voi olla alempi kuin kurssiarvosanojen keskiarvo. 0,5 pyöristetään ylöspäin. Alempaa kuin kurssiarvosanojen keskiarvo ei opettaj voi antaa.
Lukioasetus 9$: "Opiskelijan arvioinnista päättää kunkin oppiaineen tai aineryhmän osalta opiskelijan opettaja tai, jos opettajia on useita, opettajat yhdessä. Päättöarvioinnista päättävät rehtori ja opiskelijan opettajat yhdessä. "
Tuossa ei ole mitään rajoituksia siihen miten arvosanoja voidaan antaa. Uuden lukion opetussuunnitelman perusteissa todetaan, että kurssiarvosana määräytyy aritmeettisena keskiarvona ja sitä voidaan tietyissä tapauksissa korottaa, mutta tällä hetkellä voimassa olevan opetussuunnitelma on jättänyt tämän koulun oman opetussuunnitelman määriteltäväksi. Joten sekä korottaminen että alentaminen on tällä hetkellä mahdollista. - Opettaja
Primrose kirjoitti:
Entäpä kuka opettajista sen viimeisen silauksen aineen päättötodistuksen numeroon antaa? Minulla on ollut neljä eri matematiikan opettajaa. Se, joka antoi arvosanan useimmasta kurssista, ei enää opeta koulussamme. Onko se tämä viimeisten kurssien opettaja joka asiaan vaikuttaa, vai onko tällä toisellakin, koulussa jäljellä olevalla opettajalla (joka piti minulle vain yhden kurssin) sananvaltaa asiaan? Vai katsotaanko pyöristys suoraan numerorivistä puolueettomasti?
Kyllä se lukioasetuksen mukaan pitäisi kaikkien opettajien antaa. Mutta jos joku heistä ei ole enää tavoitettavissa koulussa, niin sitten sen tietysti antavat ne jotka koulussa edelleen ovat. On aika luonnollista, että jos joku toinen on antanut suuren osan numeroista, ei mitään muutoksia kurssien keskiarvoihin tehdä.
Ei tästä kannata nyt mitään elämää suurempaa juttua tehdä, käytännössä opettajat antavat sen keskiarvon tai sitten korottavat. - Opettaja
-abi 2002- kirjoitti:
Lukiolain mukaan tuossa tapauksessa kyllä pitäisi ottaa yhteyttä siihen pois lähteneeseen opettajaankin, mutta rohkenen epäillä, ettei näin käytännössä toimita, varsinkaan, jos lähdöstä on jo jonkin verran aikaa.
Mutta uskon, että saat toivomasi numeron lopputodistukseen. Minulla oli lopputodistuksessa kaksi ainetta, joita yllä kuvailluilla perusteilla olisi voinut pyöristellä alaspäin. Fysiikassa "lottorivini" oli 9777 (=keskiarvo 7,5), mutta sain silti kasin; saksassa puolestaan 109998898, (ka. 8,8) ja 9 tuli - ja molemmissa oli selvää laskusuuntaa nähtävissä. Nyt kun tarkemmin ajattelen, luulen, ettei opettajillakaan rohkeus riitä näin isoissa asioissa ratkomaan numeroita omien mieltymystensä perusteella.
Ja "Opettajalle" sen verran, että on kyllä hienoa, jos toimit noin puolueettomasti numeroita antaessasi, vaikka olet kertomasi mukaan vielä tätä kokeneempaa opettajakaartia. Huomaamani mukaan nimittäin juuri vanhoissa opettajissa on suhteellisesti paljon enemmän "naamapyöristelijöitä" kuin nuorissa."Ja "Opettajalle" sen verran, että on kyllä hienoa, jos toimit noin puolueettomasti numeroita antaessasi, vaikka olet kertomasi mukaan vielä tätä kokeneempaa opettajakaartia. Huomaamani mukaan nimittäin juuri vanhoissa opettajissa on suhteellisesti paljon enemmän "naamapyöristelijöitä" kuin nuorissa. "
No ainakin yritän toimia niin, ja jos pärstäkerroin numeroissani näkyy, niin se ei ole tahallista. Totta kai kun inhimillisiä olentoja opettajatkin ovat, virheitä voi sattua, mutta sitähän varten oppilaalla on mahdollisuus tulla asiasta kysymään ja sitten juttu tutkitaan yhdessä oppilaan kanssa. - rector
Opettaja kirjoitti:
Lukioasetus 9$: "Opiskelijan arvioinnista päättää kunkin oppiaineen tai aineryhmän osalta opiskelijan opettaja tai, jos opettajia on useita, opettajat yhdessä. Päättöarvioinnista päättävät rehtori ja opiskelijan opettajat yhdessä. "
Tuossa ei ole mitään rajoituksia siihen miten arvosanoja voidaan antaa. Uuden lukion opetussuunnitelman perusteissa todetaan, että kurssiarvosana määräytyy aritmeettisena keskiarvona ja sitä voidaan tietyissä tapauksissa korottaa, mutta tällä hetkellä voimassa olevan opetussuunnitelma on jättänyt tämän koulun oman opetussuunnitelman määriteltäväksi. Joten sekä korottaminen että alentaminen on tällä hetkellä mahdollista.Asetuteksti on kyllä oikein lainattu, mutta Opetushallituksen antamat arviointiohjeet ovat täysin yksiselitteiset. Kurssiarvosanojen keskiarvon perusteella syntyvää numeroa on opettajalla mahdollisuus vain korottaa. Jos opettaja toisin tekee, väärin menee.
- rector
rector kirjoitti:
Asetuteksti on kyllä oikein lainattu, mutta Opetushallituksen antamat arviointiohjeet ovat täysin yksiselitteiset. Kurssiarvosanojen keskiarvon perusteella syntyvää numeroa on opettajalla mahdollisuus vain korottaa. Jos opettaja toisin tekee, väärin menee.
NUORILLE TARKOITETUN LUKIOKOULUTUKSEN OPISKELIJAN ARVIOINNIN PERUSTEET
Opetushallituksen määräys 19.3.1999 8/011/99 - Opettaja
rector kirjoitti:
NUORILLE TARKOITETUN LUKIOKOULUTUKSEN OPISKELIJAN ARVIOINNIN PERUSTEET
Opetushallituksen määräys 19.3.1999 8/011/99Olen nojautunut omaan rectoriini, jonka ohjeen mukaan alentaminenkin on mahdollista.
Mutta mitäs me tästä kiistelemään, en ole alentamismahdollisuutta enää vuosiin käyttänyt. Kurssiarvosanani ovat riittävät tiukoilla perusteilla annetut, joten ainoastaan korotuksiin on ollut toisinaan tarvetta. - Opettaja
Opettaja kirjoitti:
Olen nojautunut omaan rectoriini, jonka ohjeen mukaan alentaminenkin on mahdollista.
Mutta mitäs me tästä kiistelemään, en ole alentamismahdollisuutta enää vuosiin käyttänyt. Kurssiarvosanani ovat riittävät tiukoilla perusteilla annetut, joten ainoastaan korotuksiin on ollut toisinaan tarvetta.Nyt tajusin oman rectorini kannan, arvointiperusteistahan voidaan rehtorin päätöksellä poiketa, ja aina olen hänen kanssaan keskustellut menneisyydessä jos on ollut tarvetta jonkun päättöarvosanaa alentaa.
- ABI
Opettaja kirjoitti:
Kuka siihen sitten voisi vaikuttaa ellei opettaja - opettajahan ne muutkin kurssit on arvostellut.
Mieti nyt itsekin, jos on kaksi oppilasta, joista toinen on saanut 557799 ja toinen 997755 niin onhan se nyt ihan selvää että tuo ensinmainittu on huomattavasti parempi lopputaidoiltaan, mutta kummallekin pitäisi antaa arvosanaksi 7. Eikö sinustakin ole ihan selvää, että ensinmainittu saa 8 ja toinen saa 6. Se on oikeudenmukaista.Opettaja voi halutessaan korottaa keskiarvoa ylöspäin, jos numerot ovat loppukursseissa nousseet.
Keskiarvoa opettaja EI voi tiputtaa, vaikka numerot olisivat loppukursseissa laskeneet kuin lehmän häntä. Tentillä voi keskiarvoa korottaa, mutta harva siinä onnistuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1542505Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot971009- 64881
- 61764
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85680Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648