mikä jyrsiä

jyrsiän saaja

Olen saamassa ensimmäisen lemmikin, joka olisi joko kani, hamsteri tai gerpiili. Mikä sopii parhaiten kerrostalohuoneistoon, lapsi perheeseen ja huoneeseen jossa on 5 tai 6 neliötä?

6

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Riippuu millaisen lemmikin haluat. Hamsu ja gerbiilit on lähinnä katseltavia terraarioeläimiä, kun taas kanin on parasta saada asua aina vapaana, ei häkissä. Hamsu on erakko, gerbiilejä pitää olla aina ainakin kaksi, ja kani vaatii joko paljon ihmissruraa tai mieluiten kanikaverin. Paras ratkaisu on ottaa eläinsuojeluyhdistykseltä koditon kastroitu uros ja naaras -pari, niin säästyt myös totuttamisen vaivalta. Aikuinen kani on aloittavalle muutenkin helpompi, koska kanit voivat murrosiässä olla tosi ikäviä. Ja ikävä kani on paljon ikävämpi kuin ikävä hamsteri, koska kania ei voi vain pitää häkissään. Vapaana liikkuessaan kani tuhoaa yhtä sun toista irtotavaraa, ja kaikki eivät välttämättä opi sisäsiisteiksi. Toisaalta kanista on ehdottomasti eniten seuraa, ja sitä onkin monessa mielessä parempi verrata koiraan kuin hamsteriin :) Hamsteri saattaa herätä vasta 11 jälkeen illalla jonka jälkeen sitä pitää vasta käsitellä, kani ja gerbiilit on päiväaktiivisia.

      Kani on noista ainoa jota voi viedä ulos, se onnistuu valjaissa kerrostalossakin, jos kani ei ole hirveän ujo. Ihan pieni lapsi ei hamsua tai gerbuja vielä osaa käsitellä, mutta ne on helppo pitää lasten ulottumattomissa. Kanin kanssa kaikkien pitää ymmärtää antaa sille tarpeeksi tilaa ja rauhaa.

      • Hamsutypy

        Me asutaan maalla ja täällä ainakin voi hamsteria ulkona pitää (serkun hamsteri aitauksessa valvovien silmien alla, onnistuu :D), ei tietenkään talvella. Ja tottahan se on ettei hamsua varmaan kaupungilla voi pitää ulkona edes aitauksessa, mutta maalla on sitten eri asia... :)


      • Sedä
        Hamsutypy kirjoitti:

        Me asutaan maalla ja täällä ainakin voi hamsteria ulkona pitää (serkun hamsteri aitauksessa valvovien silmien alla, onnistuu :D), ei tietenkään talvella. Ja tottahan se on ettei hamsua varmaan kaupungilla voi pitää ulkona edes aitauksessa, mutta maalla on sitten eri asia... :)

        No en kyllä suosittele maallakaan. Hamsteri on yöeläin, jota ulkoilu päiväsaikaan stressaa. Yöllä taas on viileää, ja hämärässä vaikea vahtia. Hamsteri karkaa äärimmäisen helposti, sisätiloihin tottuneena pelkää avoimia paikkoja, ja kaupan päälle ulkoa saa helpolla loisia ja tauteja. Tottumattomalle veto aiheuttaa vilustumista. En väitä että ei olisi hamsteria joka viihtyisi ulkona, mutta suurimmalle osalle ulkoilu on varmasti ennemmin pelottavaa kuin kivaa :/ Parempi ratkaisu on tuoda hamsulle kesä sisään poimimalla sille erilaisia myrkyttömiä kasveja tulijaisiksi ulkoiluhuoneeseen. :)


    • gerbiili!

      Gebiili voisi olla ihan mukava lemmikki:) Omasta mielestäni se sopisi parhaiten, koska se on melko helppohoitoinen ensimmäiseksi lemmikiksi ja se olisi päivisin hereillä. Hamsterit eivät nauti seurasta, joten jos siskosi ja/tai veljesi haluaisi päästä ''leikkimään'' hamsterin kanssa niin se ei olisi kovin kivaa hamsun mielestä:/ Kerrostalo ei ole hyvä vaihtoehto kanille koska se tarvitsee paljon tilaa ja mieluusti myös ulkona juoksemista. Kani myös tarvitsee enemmän vastuuta kuin gerbiili ja se elää melkein yhtä pitkään kuin koira. Itse siis suosittelisin ENSIMMÄISEKSI lemmikiksesi gerbiiliä. Kyllä se oikea eläin teille löytyy vielä, joten ei kannata hätäillä!;)

      • Sedä

        Kerrostalo on kanille aivan hyvä, kunhan sille on tarpeeksi tilaa (esim oma huone) ja etenkin jos sitä viedään valjaissa ulos. Ei tilanne eroa omakotitalosta mitenkään, paitsi jos kanilla on ulkohäkki tai kaninpitävästi aidattu piha.


    • Rottia <33

      Mhh... Miksette ottaisi vaikka kesyrottia? Olen melkeen kaikki lemmikkijyrsijät käynyt läpi vuosien varrella ja ne on MUN mielestä parhaita jyrsijöitä!
      Ja noista muista jyrsijöistä mistä puhuit. Kuten aina kerrotaan , että hamsut ei välitä ihmisistä. Se kuitenkaan ei oo totta ja riippuu tosiaan lemmikistä. Mulla on ollu tosi ihmisrakkaita hamsuja, niinkuin kaneja ja gerbuja. Mutta kaikissa noistakin on läytynyt yksilöitä, joita ihmiset ei kiinnosta ;D
      Kaikissa noista on siis hyviä ja huonoja puolia.

      ROTAT ON SILTI KAIKISTA SOSIAALISIMPIA JA ÄLYKKÄIMPIÄ! XD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe