Kulutusjuhlaa sekin

Kävin hautajaisissa.
Perheen isä ja elättäjä oli kuollut ja hautausväkeä oli runsaasti.
Nuori leski ja lapset murheen murtamina.

Hautakumpu peittyi toinen toistaan kauniimmilla kukkakimpuilla. Mitä enemmän kukkia laskettiin kummulle, sitä raivokkaammaksi aloin tulla, vaikka yritin kaikin voimin olla hautaustunnelman edellyttämässä surussa ja kaipauksessa.
Kun tiedän, miten vaikeaksi perheen toimeentulo muodostuu, oli irvokasta, että jokainen kummulla kävijä laski n. 40-50 euron verran rahaa tuhlattavaksi biokompostiin päivän-parin päästä kukkien lakastuttua.

Joskus, hyvin harvoin, on muistamiset osoitettu perheen tukemista varten avatulle tilille. Ilmeisesti suomalainen selviytyjä ei ota tällaista apua vastaan kuin hätätilassa. Olisi kuitenkin jotenkin kunnioittavampaa perhettäkin kohtaan, että hautajaiskukat olisivat vaatimattomampia kimppuja. Minusta on irvokasta, että kukkakauppias hykertelee käsiään, kun joku lähipiirissä elänyt tunnettu henkilö siirtyy tuonpuoleiseen. Se tuo hyvät tulot kaupan kassaan. No, tietysti sitä vartenhan kukkakauppa tietenkin toimiikin, huomaa tässä vain, miten ristiriitaisia tilanteita syntyy suurien tunteiden palossa.

Varmasti monelle pienituloiselle hautajaisiin osallistuminenkin on kallista, jvarsinkin pienellä paikkakunnalla, missä kaikki tuntevat toisensa ja vertailun pelossa joutuu satsaamaan hautakimppuun enemmän kuin kukkaro kestäisi.

Sanoin perheelleni, että aikanaan minun kummullenii riittää ruusu tai kaksi.

49

1450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nosääntö

Kyllä täällä on aina siis aina! keräyslista (rahalista) kukkakaupassa omaisille. Kukat haudalle tietty lisänä, aina.

Näin AINA!

• Teillä on hyvä yhteisö! Todella hienoa.
        Kuoleminen ei ole halpaa.

• Makriina kirjoitti:

Teillä on hyvä yhteisö! Todella hienoa.

Kilpailuyhteiskunnassa kilpaillaan loppuun asti.

Kukkakimppujen suuri lukumäärä kertoo "lähteneen" ihmisen arvosta ja asemasta.

Olen Makriinan kanssa täysin samaa mieltä tuosta kauheasta tavasta tuhlata rahaa kukkasiin, vaikka oikealla tavalla voitaisiin osoittaa aitoa tukea sureville.

Suurempikin joukko voisi tulla hautajaisiiin, jos kehtaisivat niin tehdä ilman kukkia.

Olisiko mahdollista avata pankkitili, johon surevat voisivat tallettaa muistorahat.

Paikallinen pankki, vainajan tunteneet ja työnantajatkin voisivat olla mukana.

• .-..-.
        Ruuneperi kirjoitti:

Kilpailuyhteiskunnassa kilpaillaan loppuun asti.

Kukkakimppujen suuri lukumäärä kertoo "lähteneen" ihmisen arvosta ja asemasta.

Olen Makriinan kanssa täysin samaa mieltä tuosta kauheasta tavasta tuhlata rahaa kukkasiin, vaikka oikealla tavalla voitaisiin osoittaa aitoa tukea sureville.

Suurempikin joukko voisi tulla hautajaisiiin, jos kehtaisivat niin tehdä ilman kukkia.

Olisiko mahdollista avata pankkitili, johon surevat voisivat tallettaa muistorahat.

Paikallinen pankki, vainajan tunteneet ja työnantajatkin voisivat olla mukana.

Lie vieläkin jossain maaseudulla tapana, että esim. jossain kaupassa kerätään vainajan muistoksi ihkakuivaa rahaa.
        Antaja laittaa nimensä ylös, ja antaa rahansa.

Monta kymmentä vuotta sitten äitini hautajaisissa sukulaiseni sanoi minulle, että olettepa saaneet paljon rahaa, kun yksi muistokortti oli täynnään nimiä.
        Kun ihmettelin asiaa, hän sanoi, että tokihan ihmiset samalla laittoivat mukaan rahaa.
        Se oli vain kortti, ei muuta, kerroin hänelle.

Liekö yksi kukkalaite niin maatakaatavan kallis, ettei sillä vainajaa muistaisi.

• .-..-. kirjoitti:

Lie vieläkin jossain maaseudulla tapana, että esim. jossain kaupassa kerätään vainajan muistoksi ihkakuivaa rahaa.
        Antaja laittaa nimensä ylös, ja antaa rahansa.

Monta kymmentä vuotta sitten äitini hautajaisissa sukulaiseni sanoi minulle, että olettepa saaneet paljon rahaa, kun yksi muistokortti oli täynnään nimiä.
        Kun ihmettelin asiaa, hän sanoi, että tokihan ihmiset samalla laittoivat mukaan rahaa.
        Se oli vain kortti, ei muuta, kerroin hänelle.

Liekö yksi kukkalaite niin maatakaatavan kallis, ettei sillä vainajaa muistaisi.

Kysymys ei olekaan siitä, van ylenpalttisesta kukkalaitteiden määrästä. Saattoväkihän voi ostaa kukkansa oman lompsansa mukaan.
        Mutta kukista ei ole mitään hyötyä maksuvaikeuksien kanssa kamppailevalle perikunnalle. Siksi tuntuu suorastaan ylimieliseltä kasata kummulle tuhannen euron edestä biojätteeksi meneviä kukkia, kun jälkeenjäävillä tulee vaikeuksia hautajaisten maksamisessa, muusta elämän menosta puhumattakaan.

• .-..-.
        Makriina kirjoitti:

Kysymys ei olekaan siitä, van ylenpalttisesta kukkalaitteiden määrästä. Saattoväkihän voi ostaa kukkansa oman lompsansa mukaan.
        Mutta kukista ei ole mitään hyötyä maksuvaikeuksien kanssa kamppailevalle perikunnalle. Siksi tuntuu suorastaan ylimieliseltä kasata kummulle tuhannen euron edestä biojätteeksi meneviä kukkia, kun jälkeenjäävillä tulee vaikeuksia hautajaisten maksamisessa, muusta elämän menosta puhumattakaan.

Mainitsinhan vaihtoehdon, kuihtuvien kukkien sijasta kerättäisiin rahaa jälkeenjääneille.

Yhteiskunta maksaa hautaanpanon, jos pesä on varaton.

• Rauha sieluilleen
        Makriina kirjoitti:

Teillä on hyvä yhteisö! Todella hienoa.

Kalliiksi tulee kuoleminen vaikka ruumis olisikin omasta takaa, sanotaan...

Sukulaismies kuoli viinaan (4 ‰) vaikka koko ikänsä harjoitteli. Lähetin naiskaverilleen (jonka mies linnassa taposta) kukkapuskan hinnan rahana kun tiesin, että tarpeeseen menee. Kiitti ja sanoi ostaneensa rahoilla maitokärryn renkaat.
        Kuoli itse muutaman vuoden päästä syöpään. Oikein mukavan tuntuinen ihminen oli. Miestään en tuntenut.

• Olin kauppiaana ja tapanani oli autella kaikenlaisissa asioissa.

Kun joku vanhus kylällä kuoli,Kylätoimikunnan puheenjohtaja keräyslistan kaupalle toi,kukkavihkoa varten .
      Minä tukussa käydessäni sen toisin,niin tehtiin,kukkaseppeleeseen ei kaikki rahat menny,minä vainajan pojan ostoksista hyvitin loput rahat, Se ei ollut ainoa useita samantyylisiä palveluita oli,kun
      kerroin miten loppurahat annoin perheen hautaus kuluihin .
      olivat tosi vihasia... Kyllä tuntui pahalle,mutta sekin pala oli nielaistava..

• ruusu suu

Muistotailaisuus kutsuun, vain yksi ruusu, muistamiset tilille 000-1123000,varsinkin jos kyse omasta perheestä.

Yksi ruusu systeemi on hyvää vauhtia yleistymässä.

• Hieno avaus, Makriina!

• Kallan kukka vain

Hyvä juttu ja järkeviä ajatuksia. Helpotti myös huomata, että en olekaan ainoa, jonka käyrä lähtee nousukiitoon hautajaisissa. Käsittämätöntä tuhlausta. Eikä oikein komeaa ja isoa kukkaseppelettä taida 50 €:lla saada.

Itse olen pyytänyt, että saisin kukat jo eläessä, haudalle niitä on myöhäistä kantaa.

• satanen.

Ei taida minkäänlaista seppelettä saada alle satasen.

En kyllä usko, että nykyisin paljon seppeleita suositaankaan. Tosin kukkalaite maksaa varmaan samat.

• Makriina ek
        satanen. kirjoitti:

En kyllä usko, että nykyisin paljon seppeleita suositaankaan. Tosin kukkalaite maksaa varmaan samat.

Seppeleet ovat poissa muodista nykyisin. Niitä ei edes tarjota, eikä komeita nauhoja.
        Edes se edistys. Luultavasti nauhojen kirjoittaminen ei edes onnistu nykyaikaisilla tikkukirjaimilla. Pienikokoinen näyttävä kimppu oli minun kaupassani 40 e, isompia ja komeampia tietenkin oli monissa hintaluokissa.
        Erään tuttavan hautajaisiin tulli sukulaisia kaukaa eri puolilta Suomea, ja ne ruusuvihdat olivat jo aivan omaa luokkaansa. Eiväthän ne edes olleet kauniita. Sukulaiset vertailivat niitä keskenään.

• ja se on siinä

kukka vain
        Minäkin pyysin ensimmäisiin sukuhautajaisiin kukkaseppelettä. Kukkakauppian ohjeisti että sotilaiden tai merkiottävien ihmisten haudoille seppeleitä tilataan, mutta kukkalaitteet ovat yleisiä.
        Mitä lie maksanut, mutta tilaisuuden upein se oli. Vältän kyllä hautajaisia kun tunteet tulevat mukaan liikaa vaikka olen mies.
        Lapsena pelkäsin kuolemaa ihan höpsönä. Se jopa tuhosi vielä nuoruusikääkin. Saattoi kannattaa, vaikka se tiedostamatonta pelkoa osin ehkä olikin.
        Nyt asiat ovat iäkkäänä selkiytyneet; esityshän on loppumaisillaan. Pian väliverho laskeutuu joka tapauksessa.

• Yksi kukka vain
        satanen. kirjoitti:

Jooo, noin on. Vuonna 2010 vein isäni haudalle havuseppeleen, sen hinta oli € 80,-. Sen kokoista kukkalaitta tai -seppelettä ei olisi saanut lähellekään sillä hinnalla.

• Kuolemaa ei ole
        ja se on siinä kirjoitti:

kukka vain
        Minäkin pyysin ensimmäisiin sukuhautajaisiin kukkaseppelettä. Kukkakauppian ohjeisti että sotilaiden tai merkiottävien ihmisten haudoille seppeleitä tilataan, mutta kukkalaitteet ovat yleisiä.
        Mitä lie maksanut, mutta tilaisuuden upein se oli. Vältän kyllä hautajaisia kun tunteet tulevat mukaan liikaa vaikka olen mies.
        Lapsena pelkäsin kuolemaa ihan höpsönä. Se jopa tuhosi vielä nuoruusikääkin. Saattoi kannattaa, vaikka se tiedostamatonta pelkoa osin ehkä olikin.
        Nyt asiat ovat iäkkäänä selkiytyneet; esityshän on loppumaisillaan. Pian väliverho laskeutuu joka tapauksessa.

Mistä sinä tiedät että "se on siinä"?

• Kyllä hyvät kekkerit saavat mulle järjestää, sapuskat ja juomat, ei kiitos on virsille, mut jottain ilolauluja. Ihan on sovittu, ettei lehteenkään ilmotusta, tietäähän juhlaväki muutenkin miun kuolleen. Tuhkaks vaan ja tuuleen, ei myöskään hautapaikkaa näin ollen.

• Useammat tuhkataan,niin yksi kukkavihkohan arkun päälle riitäisi..

Runsaasti yleistynyt tuhkaaminen, joten olen mielessäni ajatellut
      edullinen arkku kelpaisi siksi hetkeksi.
      Turhaa tammiarkkua ostetaan,olisikohan sekin vielä näytön paikka.

• yty21212112

Kyllä se on näytön paikka, valitettvasti, tuokin tilanne. Ei ihmiset kehtaa ostaa halpaa tai v'ähän, mitään, hautajaisiin liittyen.

• Veren maku suussa
        yty21212112 kirjoitti:

Kyllä se on näytön paikka, valitettvasti, tuokin tilanne. Ei ihmiset kehtaa ostaa halpaa tai v'ähän, mitään, hautajaisiin liittyen.

Kilpavarustelua loppuun asti...

• tuhka tuuleen
        Veren maku suussa kirjoitti:

Kilpavarustelua loppuun asti...

Vuosittaisista haudanhoitomaksuista ajan myötä kasvaa melkoinen summa.
        Siksi minä ainakin haluan tulla tuhkatuksi.
        Ja varsinkin, kun ei ole perikuntaa, miestä enempää.

• Kuullut tai luullut
        tuhka tuuleen kirjoitti:

Vuosittaisista haudanhoitomaksuista ajan myötä kasvaa melkoinen summa.
        Siksi minä ainakin haluan tulla tuhkatuksi.
        Ja varsinkin, kun ei ole perikuntaa, miestä enempää.

Mutta eikö se tuhkauurnakin lasketa hautaan? Taivaan tuuliin tai pihapuun alle ei ole lupa.

• ......

Eikö tuollaisessa tapauksessa voisi kysyä suoraan leskeltä, voisiko kukat antaa rahana.
      Vai loukkaisiko se jota kuta.

• Ramoona*

Juuri äskettäin osui silmiini perheenisän kuolinilmoitus, jossa kukkien sijasta toivottiin laitettavaksi rahaa pojan koulutustilille.

Mielestäni kukat kuuluvat kaikkiin elämän käännekohtiin, myös viimeisenä tervehdyksenä. Mutta elossa oleville niitä ensisijassa täytyy viedä, sairasvuoteellekin ! Äitini nautti kovin saadessaan kotipihan terveisinä istuttamiaan kukkia ollessaan viimeisen puoli vuottaan sairaalahoidossa, ja niitä viedään vielä vanhempien haudalle, sillä talo on suvulla kesäpaikkana. Isän haudalla ja muistotilaisuudessa oli paljon oman tontin havuja, hän kun harrasti erikoisia havukasveja. Lapsenlapset heittivät hautaankin vaarinsa arkulle pieniä havun oksia, mummilleen kukin yhden ruusun.

Minulle riittäisi arkulle kimppu lempikukkiani, mutta tuskin mitään toivomuksia kukista tulen esittämään omaisilleni. Uskon, että osaavat valita mieleiseni ja näköiseni, tuntevathan he minut niin hyvin. Itse olen hankkinut hautajaisiin kauniin kukkakimpun, luonnollisen näköisen ja vainajan persoonaa ajatellen suunnitellun. Maksaahan se, mutta arvostan floristin työtä. Kukat arkulla kirkossa ja haudalla ovat niin kaunis ja lohdullinen silmiin ja sydämeen jäävä näky muuten raskaassa päivässä, ja jääväthän valokuvatkin muistoksi. En voisi kuvitella viimeisiä jäähyväisiä ilman kukkia.

• täältä tähän

Kulutusjuhlat kaventumassa. Nimittäin. Jotkut seurakunnat velvoittavat tuomaan omat hiekat vainajiensa arkun peittämiseksi talousahdinkonsa takia.

Pian kysytään olisiko teillä vapaata tonttia tai tilusta hoitaa koko baletti, hautapaikkoine, muistotilaisuuksinne omin voimin.

• Kauppa kannattaa?

Mihin ne sitten vievät hiekat kun kaivavat arkulle paikan? Myyvät pois talousahdingossaan ja omaiset tuovat uudet hiekat tilalle?

• puuristiä kummempaa
        Kauppa kannattaa? kirjoitti:

Mihin ne sitten vievät hiekat kun kaivavat arkulle paikan? Myyvät pois talousahdingossaan ja omaiset tuovat uudet hiekat tilalle?

Tuosta omat hiekat jutusta luin kirjaston lukusalissa minäkin. Siellä on joka maakunnan lehtiä. En tuota tarkemmin sitten katsonut, mitä oli haettu.

• Lakataan sitten

maksamasta iänikuista kirkollisveroakin, jos sillä ei saa muuta kuin
      piispoja

rovasteja

pappeja

valtavine kuukausipalkkoneen!

• senkun vaan

Senkun lakkaat, sen voit ihan vapaasti itse helposti tehdä netissä eroamalla kirkosta. Ei siihen mukaan ketään muuta tarvita.

• Lakkasin(lopetin)jo

En ole maksanut kirkollisveroa, mutta en ole sillä rikastunut.

Hautajaiseni ajattelin itse järjestää, siis antaa toimeksiannon tyttärelleni, kuinka toimia.

Katselin googlesta krematoriot, missä olisi lähin ja löysin sieltä myös ilmoituksen edullisista arkuista polttohautaukseen. Koko lysti (suru) maksaisi alle 1.000,-€ ja huolehtivat kaiken alusta-loppuun. En halua mitään saattopalvelua itselleni, joten hoitakoot homman.

Tyttäreni naureskeli, että tilaa se arkku heti ja pistä sinne jo valmiiksi nuo kaikki ylimääräiset roinasi! Roinat?? Minun hyvin tärkeät tavarat mukanani pääsen siis polttouuniin.

Kuulostaa hyvältä.

• tyytyväinen srk

Valtavat kuukausipalkatko papeilla, nyt puhut potaskaa. Kokeakoulutetuista he ovat pienipalkkaisia ja työajat ovat hankalat. Luontaisetuna on tosin hautajaiskahveja ja kakkuja, vatsahaava on uhkaamassa.

Seurakunnissa on toimintaa vaikka kuinka paljon, mene mukaan niin näet.
        Jos ei kelpaa muu anti kuin vihkiminen ja hautaan siunaaminen, voi vero tuntua tietysti isolta.

• ha-ha

"Korkeakoulutettuja"? Teologinen TIEDEkunta! ha-ha!

• näin meilläpäin

Ihminen kuolee omaiset asioivat hautaustoimistossa ja siellä virkailija kysyy voidaanko laittaa lista pankkiin, että siihen voi laittaa nimensä ja lahjoittamansa rahasumman voi kieltäytyä tai myöntyä. Siihen listaan laitetaan hautauspäivä ja jos on hiljaset hautajaiset. Yleensä siihen laitetaan haluamansa määrä rahaa esm. yksittäisen adressin hinta.

• isoäiti*

Meillä hautajaiskutsun ohessa yleensä ilmoitetaan EI KUKKIA.
      Jotkut antavat hyväntekeväisyysjärjetön nimen, johon voi lahjoittaa tai ilmoittavat vapaamuotoisesti, että kukin voi lahjoittaa mielensä mukaan mihin haluaa.
      Itse haluan lähettää kukkia surutaloon vasta jonkin aikaa hautajaisten jälkeen varsinkin silloin, jos on kysymyksessä yksinäisestä ihmisestä.

Poikkeuksiakin on, ja kukkia haudalla näkee varsinkin mafiosojen hautajaisissa, jotka ovat melkoinen kukkaseppeleiden ja sidontatöiden kavalkaadi.
      Siellä näyttäminen ja näkyminen on tärkeää satojen saattajien joukossa.
      Kadut täyttyvät yleensä uteliaista, sillä pällistelemistä riittää tässä prameudessa.

• Merilii

Eikä juhlan vaitonainen päähenkilö tiedä mitään enää
      koko prameudesta!
      ...

Nykyisin lapsetkin antavat vain yhden ruusun tai aivan pienen kukkavihkon vainajan arkulle.

Vanhimman sisareni hautajaisissa lapsemme , jotka tunsivat vainajan hyvin, koska olimme käyneet katsomassa häntä, antoivat yhden ruusun hänen arkulleen.

Mutta kyllä siellä kotipuolessani oli vielä paljon suuria kukkalaitteita silloin v.2010, olin tunnin kirkossa ennen hautajaisten alkua, ja mustan sen kotikirkkoni rauhan ja niiden penkkeihin valmiiksi kukkakaupasta tuotujen liljojen ja ruusujen tuoksun, se on unohtumaton tunti.

• korj.

lapsenlapsemme

• onko-kukkatili

sus.morsian
        5.7.2014 17:03
        Kyllä hyvät kekkerit saavat mulle järjestää, sapuskat ja juomat, ei kiitos on virsille, mut jottain ilolauluja. Ihan on sovittu, ettei lehteenkään ilmotusta, tietäähän juhlaväki muutenkin miun kuolleen. Tuhkaks vaan ja tuuleen, ei myöskään hautapaikkaa näin ollen.
        I
        LISÄÄ KOMMENTTI

• evakkoseniori

Sota on paha asia - paitsi asekauppiaille ja haudankaivajille!

lainaus jostakin

• jakolasku

Unohdit evakkoseniori kukkakauppiaat apulaisineen. Seppeleitä tehtiin urakalla koska rintamalta tuli kaatuneita. Toisen osapuolemme sisar teki tyttöikäisenä seppeleitä sukulaisensa kukkakaupassa.

• Niin tyypillinen rempseän asiallinen toivomus susmorsiamelta :D Osuipa sitten kohdalleen tuo muistokseen laittamani La Bohe'me laulu Facebookissa!
      Siskon hautajaiskutsuun oli etukäteen kutsussa jo ilmoitettu, 1 ruusu kaikille saattajille, oli miehensä varannut valmiiksi. Kaunis tapa minustakin, ihan hämmästyin:)

• sus-toivoo-komeet-juhlat

Erittäin hyvä v a n h a alotus, aina ajankohtainen ,

kannataa alkaa miettiä arvokaita edullisempia hautajais- juhlia ajoissa jälkeenjäävien hyväksi,
      kalliit kukkasepeleet on turhuutta,
      muutama vuosi sitten puolisoni hautajaiset tuli maksamaan hiukan yli kymmenetuhatta euroa,
      vaikka oli pienehköt hautajaiset,
      arkku on älyttömän kallis nykyään, ei ymmärrä mistä arkun hinta kerääntyy, siinä luulisi olevan i l m a a hinnassa,
      halpaki arkku maksaa 1000 euroa,
      vaikka tuntuisi että krematorioon kelpaa joku pahvilaatikosta tehty kaunis laatikko, arkunmallinen,
      hautapaikka on kallis hakinta,
      samoin kukkalaittet, hautakivi , kahvia ja ruokatarjoilu kaikkea en muistakkaa mitä kaikkea siihen kertyi maksettavaksi,
      mutta kallis oli loppulasku,

sus toivoo komeet poismenojuhlat toivottavasti hänelle ne nyt järjestetään,
      osaaottoni sus-morsiimelle !

• hoit_su

Mieheni hautajaiset järjestin kolme vuotta sitten, 57 vierasta. Koko paketti arkku, uurna, hautapaikka, tarjoilukulut yms. noin 5000 euroa. Siunaus kirkossa, ruoka ja kahvitukset seurakuntatalolla. Hautakiven hankin seuraavana vuonna, maksoi 900 euroa.
        Tuohon alkuperäiseen asiaan kukkien paljoudesta sanoisin, että täytyy etukäteen ilmoittaa ettei haluta kukkia haudalle. Annetaan tilinumero, johon voi mahdolliset muistamiseen tarkoitetut rahat laittaa. Ei ihmisillä ole kristallipalloa, mistä tietävät ettei kukkia haluta. Hyvää päivän jatkoa kaikille.

• outoakäytöstä

Ompa outoa kun toivotat susmorsiimmelle osanottosi, hänhän se vainaja on.
        Ei ollut fiksua nostaa tällaista ketjua ylös, ette kai te palstalaiset järjestä sentään hautajaisia ja vainaja on asiat varmasti puhunut omaisilleen. Olisitte kyseisen henkilön eläissä käyneet keskustelua, nyt hän ei ole enää vastaamassa eikä puolustautumassa. Ei ehkä pitäisi tällaisesta asioiden kaivelusta. Ottakaa huomioon, että hänen elämänkumppaninsa seuraa palstaa ja ovat kai täällä tutustuneetkin. Arkoja asioita, pitäisihän vähänkin herkkyyttä omaavan ja fiksun tajuavan.

• Ruusukimppu-iloksesi
        outoakäytöstä kirjoitti:

Ompa outoa kun toivotat susmorsiimmelle osanottosi, hänhän se vainaja on.
        Ei ollut fiksua nostaa tällaista ketjua ylös, ette kai te palstalaiset järjestä sentään hautajaisia ja vainaja on asiat varmasti puhunut omaisilleen. Olisitte kyseisen henkilön eläissä käyneet keskustelua, nyt hän ei ole enää vastaamassa eikä puolustautumassa. Ei ehkä pitäisi tällaisesta asioiden kaivelusta. Ottakaa huomioon, että hänen elämänkumppaninsa seuraa palstaa ja ovat kai täällä tutustuneetkin. Arkoja asioita, pitäisihän vähänkin herkkyyttä omaavan ja fiksun tajuavan.

Tietenki vastaajan oli tarkotus sanoa,

" osaanottoni sus-morsiimen poismenon johdosta "

vanhuus ja kielenkäyttö on jo kankeeta, usein vaajaata,

ON se meillä muillaki,
        emme ole täydellisiä, mutta olemme inhimillisä vielä kanssakulkijoille,
        yhtä vanhoja ja vaivasia alamme olemaan,
        moni kiva kirjoittaja on poistunu jo tuonpuoleiseen,

usein kaipaan " tulenliskaa " hänen rununurkaansa,

kaikki ei ole niin täydellisiä kuin tämä ankara ärtyny edellinen arvostelija,
        nukuitko yösi huonosti,

näitkö painajais-unia oppitunneilta ku lapset teki virheitä,
        vai miksi olet noin äree palstalaisten virheeliselle kielenkäytölle,

voisitko kertoa todellisen huolesi miksi ärhentelet kanssa-kirjoittajille niin usein,
        miksi olet vihanen,
        mikä sinua aina toisten kirjoitukset suututtaa,

• leimaat-turhaan

Tuskin on ammattiltaan opettajan huomautus, ei oikea
      opetus ole pikkumaista huomauttelua lapsillekkaan. Kyllä täällä on ihan eri kielipoliisitkin, taita olla insinööri se pahin.

• Kat.leija

Toivomus yhden ruusun tuomisesta kukkalaitteen sijaan on selvästi lisääntynyt. Syynä lienee vainajan polttohautaus, joten jää pois se hautakummun kukittaminen.
      Tapaukset ovat erilaisia rahalahjoitusta ajatellen. Miten sen parhaiten ja selkeästi ilmaisisi kukin kohdallaan.

• Kukatietäis

Eikö todellakaan ole edullisia arkkuja?Mitä maksavat ne arkut ,jotka sossu kustantaa.Eihän ole mitään jätkeä polttaa kallista arkkua.Uusrnan voi valita mieeisensä.

• irtw

Mieheni hautajaiskulut 3 vuotta sitten:
        Arkku 500€
        Kappelin vuokra 170€
        Krematorio ja uurnien yhteislasku Muistolehtoon 60€
        Lounas ja kahvit 3:lle 60€
        Arkun päälle laitettiin Alba. Sen päälle ei saa laskea kukkia.
        Vein pienen ruususeppeleen 50€.
        Muilta toivoin yhtä ruusua.
        Lehteen en laittanut ilmoitusta.
        Mies oli rakas. Ei ulkoinen komeus näytä rakkauden ja kaipuun määrää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe