Bukh dv20 "ilmavaiva"

Tiiselpukki

Oiskos tiatoo??? Eli ongelmana ilma diesel-järjestelmässä. Paluu puolen letku
Vaihdettu läpinäkyväksi josta ilmakuplat näkyy. Tyhjäkäynti ollut aaltoilevaa ja yksi syöttöpumppu leikannut kiinni. Nyt uusi pumppu , letkut ja tiivisteet uusittu. Nostopumppu vaihdettuu uuteen sähköiseen. Parantunut on mutta edelleen menee vähän ilmaa paluupuolella.
Käynnistettäessä ja jäädessä tyhjäkäynnille ei ilmakuplia mene. Mutta kun antaa kaasua niin jo alkaa sellaisia ohuita ilmaputskeita menemään. Siitä tyhjäkäynnille niin hetken menee vielä yksityäisiä ilmakuplia ja sitten lakkaa.
Kuuluuko siellä kierroksilla mennä ilmaa?
Paineistin järjestelmän 1.5kg painetta tulo letkuun ja paluu umpeen. Fairivettä ruiskin ympäriinsä ,ei vuotoja ja paine pysyi vakaana.
Tankin ja runkoputkiston erotin järjestelmästä vian rajaamiseksi niin että laitoin tulon ja paluun moottorinvierstä kanisteriin. Sama juttu ilmaa menee kierroksilla.
Toiset sanoo että kyllä siellä kuuluu mennä ilmaa ja toiset sanoo että ei kuulu. Tässähännon tuo paluu ja tulo lyöty ns. Yhteen.
Ei muuten mutta luotto on kärsinyt ja pelkää että hajoaako tuo uusikin pumppu ja jää johonkin saaren nokkaan.
Jos jollakin kokemusta asiasta niin kiitollisin mielin otetaan kommenttia vastaan.

11

1658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile nää

      Järjestelmässä ei pitäisi olla yhtään paikkaa, josta paluuletkuun pääsisi ilmaa. Sinällään ilmiö on tuttu, itsellä Bukhissa oli matkakierroksilla "oksankohtia", joissa kierrokset laskivat 100-200 rpm muutamaksi sekunniksi. Vika oli siirtopumpussa, johon ei enää varaosia saanut, sähköinen tuli tilalle.

      Ilmeisesti letkuissa on sittenkin vuoto. Mutta sellainen, joka pitää kyllä ylipaineen, mutta vuotaa alipaineessa. Siis käytännössä jossain tankin ja siirtopumpun välillä ilmeisesti. Mitäpä jos vaihtaisi suosiolla letkun, se ei omaisuuksia maksa. Samalla vaivalla vaihtuu paluuletkukin.

      Onko muuten moottorin oma siirtopumppu ohitettu? Sehän voisi olla vielä yksi vuotokohta, vieläpä takaiskuventtiileitä sisältävä.

    • Onko se ilmaa ?
      Suuttimien ylivuoto tulee suuren paineen purkautuessa hyvin ahtaasta välistä jossa jotkut polttoaineen jakeet voivat höyrystyä tilapäisesti.
      Jos painepuolella on ilmaa, sen havaitsee kyllä käynnistä, paluupuolen kuplista ei kannata huolehtia.

      Ps.
      Samanlaista kuplimista on ihmetelty erään saksalaisen dieselauton tankin ja siirtopumpun välisellä osalla ja todettu vain ominaisuudeksi.

      • Tiiselipukki

        Juu eli siirtopumppu on jätetty varalle ja sen virkaa hoitaa sähköinen facetin polttoainepumppu. Tankin ja sieltä tulevan linjaston sivuutin kanisterin kanssa kokeeksi eli sähkösiirtopumpusta letku kanisteriin ja paluu kanisterrin kanssa ,niin sama homma kuplaa tulee kierroksilla. Kaikki letkut on käyty uusimassa ja tehty puristusliittimillä alan liikkeessä.
        Se voi olla että tosiaan tuossa bukissa on ominaisuutena tuo kupliminen paluupuolella.
        Voihan sinne olla jäänyt ilmaa jonnekkin "pussiin" joka nyt kierroksilla tulee esiin. Pitänee vaan ajella ja seurata tilannetta ,ja toivoo että uusi dieselpumppu ei kilahda kiinni .


      • kokeile nää
        Tiiselipukki kirjoitti:

        Juu eli siirtopumppu on jätetty varalle ja sen virkaa hoitaa sähköinen facetin polttoainepumppu. Tankin ja sieltä tulevan linjaston sivuutin kanisterin kanssa kokeeksi eli sähkösiirtopumpusta letku kanisteriin ja paluu kanisterrin kanssa ,niin sama homma kuplaa tulee kierroksilla. Kaikki letkut on käyty uusimassa ja tehty puristusliittimillä alan liikkeessä.
        Se voi olla että tosiaan tuossa bukissa on ominaisuutena tuo kupliminen paluupuolella.
        Voihan sinne olla jäänyt ilmaa jonnekkin "pussiin" joka nyt kierroksilla tulee esiin. Pitänee vaan ajella ja seurata tilannetta ,ja toivoo että uusi dieselpumppu ei kilahda kiinni .

        Minun ei edes tarvitse ilmata mitään polttoaineen suodattimen vahdon jälkeen. Riittää, jos antaa sähköpumpun kierrättää löpöä hetkosen, ei jää ilman tippaa mihinkään. Suodattimet ovat niillä sijoilla, johon ne tehtaalla on joskus asennettu.

        Jätin moottorin oman siirtopumpun jopa linjaan mukaan ohjeiden vastaisesti. Sehän olisi ooikeastaan pitänyt ohittaa kokonaan.


    • Tiiselpukki

      Vuotokohta löytyi, dieselsuuttimen ja suutinputken liitoskohta vuotaa. Käytin liitoksen auki ja kiristin kunnolla. Vuoto väheni mutta ei lakannut. Mahtaako ottaa myös ilmaa tuosta kohtaa paluupuolellekkin? Miten tuon saisi korjattua tiiviiksi?Lujempaa ei uskalla kiristää enään.

      • Tuskin vaan

        Ei paineputket vuoda ilmaa sisään.


    • ilmattu on

      Tarkista vielä että ei ole imuletkussa, tankissa, esisuotimessa tai siirtopumpussa roskia tukkimassa. Silloin kasvaa alipaine kovaksi ja alkaa väkisin imemään ilmaa. Onko tankki putsattu ja imuletkun liitokset vapaita roskista?

      • Jussi dv20

        Samanmoinen mootytori kyseessä. Ravistaa voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tasaantuu kun nostaa kierroksia.Kuulin että pitäisi käydä tasaisesti.Samanlainen olllut 7 vuotta, eli kun ostin veneen. Mikä vikana?


      • käänä ruuvia
        Jussi dv20 kirjoitti:

        Samanmoinen mootytori kyseessä. Ravistaa voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tasaantuu kun nostaa kierroksia.Kuulin että pitäisi käydä tasaisesti.Samanlainen olllut 7 vuotta, eli kun ostin veneen. Mikä vikana?

        Liian alhaiset tyhjäkäyntikierrokset. Nosta 800 rpm:aan ja ravistus loppuu kuin seinään.


      • Jussi dv20
        käänä ruuvia kirjoitti:

        Liian alhaiset tyhjäkäyntikierrokset. Nosta 800 rpm:aan ja ravistus loppuu kuin seinään.

        OK. Kiitti. Oletin ravistuksen kuuluvan moottorin piirteisiin kun on tehnyt sitä hankinnasta asti.


      • Mitä turhaan
        Jussi dv20 kirjoitti:

        OK. Kiitti. Oletin ravistuksen kuuluvan moottorin piirteisiin kun on tehnyt sitä hankinnasta asti.

        Fiksusti päätelty.
        Et sitten ole huoltanut kertaakaan seitsemän vuoden aikana?
        Ohjekirjassa on kyllä maininta tyhjäkäynnistä ja sen tarkistamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      133
      2616
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1514
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1357
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      353
      1288
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      108
      1198
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1085
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      781
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      779
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      749
    10. Mikä elokuva kuvaa ikävöityä henkilöä ja sinua?

      Otsikossa aloitus.
      Ikävä
      55
      734
    Aihe