Bukh dv20 "ilmavaiva"

Tiiselpukki

Oiskos tiatoo??? Eli ongelmana ilma diesel-järjestelmässä. Paluu puolen letku
Vaihdettu läpinäkyväksi josta ilmakuplat näkyy. Tyhjäkäynti ollut aaltoilevaa ja yksi syöttöpumppu leikannut kiinni. Nyt uusi pumppu , letkut ja tiivisteet uusittu. Nostopumppu vaihdettuu uuteen sähköiseen. Parantunut on mutta edelleen menee vähän ilmaa paluupuolella.
Käynnistettäessä ja jäädessä tyhjäkäynnille ei ilmakuplia mene. Mutta kun antaa kaasua niin jo alkaa sellaisia ohuita ilmaputskeita menemään. Siitä tyhjäkäynnille niin hetken menee vielä yksityäisiä ilmakuplia ja sitten lakkaa.
Kuuluuko siellä kierroksilla mennä ilmaa?
Paineistin järjestelmän 1.5kg painetta tulo letkuun ja paluu umpeen. Fairivettä ruiskin ympäriinsä ,ei vuotoja ja paine pysyi vakaana.
Tankin ja runkoputkiston erotin järjestelmästä vian rajaamiseksi niin että laitoin tulon ja paluun moottorinvierstä kanisteriin. Sama juttu ilmaa menee kierroksilla.
Toiset sanoo että kyllä siellä kuuluu mennä ilmaa ja toiset sanoo että ei kuulu. Tässähännon tuo paluu ja tulo lyöty ns. Yhteen.
Ei muuten mutta luotto on kärsinyt ja pelkää että hajoaako tuo uusikin pumppu ja jää johonkin saaren nokkaan.
Jos jollakin kokemusta asiasta niin kiitollisin mielin otetaan kommenttia vastaan.

11

1888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile nää

      Järjestelmässä ei pitäisi olla yhtään paikkaa, josta paluuletkuun pääsisi ilmaa. Sinällään ilmiö on tuttu, itsellä Bukhissa oli matkakierroksilla "oksankohtia", joissa kierrokset laskivat 100-200 rpm muutamaksi sekunniksi. Vika oli siirtopumpussa, johon ei enää varaosia saanut, sähköinen tuli tilalle.

      Ilmeisesti letkuissa on sittenkin vuoto. Mutta sellainen, joka pitää kyllä ylipaineen, mutta vuotaa alipaineessa. Siis käytännössä jossain tankin ja siirtopumpun välillä ilmeisesti. Mitäpä jos vaihtaisi suosiolla letkun, se ei omaisuuksia maksa. Samalla vaivalla vaihtuu paluuletkukin.

      Onko muuten moottorin oma siirtopumppu ohitettu? Sehän voisi olla vielä yksi vuotokohta, vieläpä takaiskuventtiileitä sisältävä.

    • Onko se ilmaa ?
      Suuttimien ylivuoto tulee suuren paineen purkautuessa hyvin ahtaasta välistä jossa jotkut polttoaineen jakeet voivat höyrystyä tilapäisesti.
      Jos painepuolella on ilmaa, sen havaitsee kyllä käynnistä, paluupuolen kuplista ei kannata huolehtia.

      Ps.
      Samanlaista kuplimista on ihmetelty erään saksalaisen dieselauton tankin ja siirtopumpun välisellä osalla ja todettu vain ominaisuudeksi.

      • Tiiselipukki

        Juu eli siirtopumppu on jätetty varalle ja sen virkaa hoitaa sähköinen facetin polttoainepumppu. Tankin ja sieltä tulevan linjaston sivuutin kanisterin kanssa kokeeksi eli sähkösiirtopumpusta letku kanisteriin ja paluu kanisterrin kanssa ,niin sama homma kuplaa tulee kierroksilla. Kaikki letkut on käyty uusimassa ja tehty puristusliittimillä alan liikkeessä.
        Se voi olla että tosiaan tuossa bukissa on ominaisuutena tuo kupliminen paluupuolella.
        Voihan sinne olla jäänyt ilmaa jonnekkin "pussiin" joka nyt kierroksilla tulee esiin. Pitänee vaan ajella ja seurata tilannetta ,ja toivoo että uusi dieselpumppu ei kilahda kiinni .


      • kokeile nää
        Tiiselipukki kirjoitti:

        Juu eli siirtopumppu on jätetty varalle ja sen virkaa hoitaa sähköinen facetin polttoainepumppu. Tankin ja sieltä tulevan linjaston sivuutin kanisterin kanssa kokeeksi eli sähkösiirtopumpusta letku kanisteriin ja paluu kanisterrin kanssa ,niin sama homma kuplaa tulee kierroksilla. Kaikki letkut on käyty uusimassa ja tehty puristusliittimillä alan liikkeessä.
        Se voi olla että tosiaan tuossa bukissa on ominaisuutena tuo kupliminen paluupuolella.
        Voihan sinne olla jäänyt ilmaa jonnekkin "pussiin" joka nyt kierroksilla tulee esiin. Pitänee vaan ajella ja seurata tilannetta ,ja toivoo että uusi dieselpumppu ei kilahda kiinni .

        Minun ei edes tarvitse ilmata mitään polttoaineen suodattimen vahdon jälkeen. Riittää, jos antaa sähköpumpun kierrättää löpöä hetkosen, ei jää ilman tippaa mihinkään. Suodattimet ovat niillä sijoilla, johon ne tehtaalla on joskus asennettu.

        Jätin moottorin oman siirtopumpun jopa linjaan mukaan ohjeiden vastaisesti. Sehän olisi ooikeastaan pitänyt ohittaa kokonaan.


    • Tiiselpukki

      Vuotokohta löytyi, dieselsuuttimen ja suutinputken liitoskohta vuotaa. Käytin liitoksen auki ja kiristin kunnolla. Vuoto väheni mutta ei lakannut. Mahtaako ottaa myös ilmaa tuosta kohtaa paluupuolellekkin? Miten tuon saisi korjattua tiiviiksi?Lujempaa ei uskalla kiristää enään.

      • Tuskin vaan

        Ei paineputket vuoda ilmaa sisään.


    • ilmattu on

      Tarkista vielä että ei ole imuletkussa, tankissa, esisuotimessa tai siirtopumpussa roskia tukkimassa. Silloin kasvaa alipaine kovaksi ja alkaa väkisin imemään ilmaa. Onko tankki putsattu ja imuletkun liitokset vapaita roskista?

      • Jussi dv20

        Samanmoinen mootytori kyseessä. Ravistaa voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tasaantuu kun nostaa kierroksia.Kuulin että pitäisi käydä tasaisesti.Samanlainen olllut 7 vuotta, eli kun ostin veneen. Mikä vikana?


      • käänä ruuvia
        Jussi dv20 kirjoitti:

        Samanmoinen mootytori kyseessä. Ravistaa voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tasaantuu kun nostaa kierroksia.Kuulin että pitäisi käydä tasaisesti.Samanlainen olllut 7 vuotta, eli kun ostin veneen. Mikä vikana?

        Liian alhaiset tyhjäkäyntikierrokset. Nosta 800 rpm:aan ja ravistus loppuu kuin seinään.


      • Jussi dv20
        käänä ruuvia kirjoitti:

        Liian alhaiset tyhjäkäyntikierrokset. Nosta 800 rpm:aan ja ravistus loppuu kuin seinään.

        OK. Kiitti. Oletin ravistuksen kuuluvan moottorin piirteisiin kun on tehnyt sitä hankinnasta asti.


      • Mitä turhaan
        Jussi dv20 kirjoitti:

        OK. Kiitti. Oletin ravistuksen kuuluvan moottorin piirteisiin kun on tehnyt sitä hankinnasta asti.

        Fiksusti päätelty.
        Et sitten ole huoltanut kertaakaan seitsemän vuoden aikana?
        Ohjekirjassa on kyllä maininta tyhjäkäynnistä ja sen tarkistamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      4848
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2711
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2504
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      26
      1933
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1832
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      88
      1661
    7. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1612
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1532
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1348
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      94
      1200
    Aihe