Olen ostamassa sahaa panelointi- ja listoitushommiin - keskihintaista, jossa hyvä hinta/laatusuhde. En siis ammattilaistason sahaa, ne ei sovi budjettiini. Mikä olisi hyvä merkki ja malli? Mitä tulisi ottaa huomioon sahaa valitessa? Mikä hammasmäärä terässä on sopiva panelointiin ja listoitukseen? Vakiona monessa on esim. 24 hampainen, joka vaikuttaa aika karkealta.
Joissain malleissa on liukukisko, joka mahdollistaa leveiden lankkujen sahauksen. Kannattaako liukukiskosta maksaa paljoa extraa? Minkä mittaisen puun pitäisi sahalla vähintään pystyä katkaisemaan esim. 45-asteen jiiriin?
Katkaisu- ja jiirisaha
4
18702
Vastaukset
- Patu33
Katso ensin irtoterien tarjontaa, josta huomaat että mitä kokoja on helposti ja edullisesti saatavissa. Varmista että myytävän koneen terän koko on tuollainen "tavallinen".
Kaikista halvimmat jiirit lähtee neljällä kympimillä ja mieletäni ne on ihan riittävän hyviä panelointiin yms. puuhaan, jossa äärimmäinen tarkkuus ei ole tärkeää. Halvoilla koneilla katkaisee panellin mihin kulmaan tahansa ja kakkosnelonenkin menee vielä suoraan poikki, mutta ei kulmaan.
Jos on tarkoitus katoa leveitä lautoja, kuten parkettia tai laminaattialattiaa, niin liukuvakelkkainen on hyvä hankinta. Lattiassa katkaistaan vain reunaan jäävää saumaa, joten tarkkuus ei siinäkään ole pääasia ja ne voi katkoa vaikka pistosahalla. Liukuvakelkkainen on noin 3 kertaa kalliimpi. - saha
patu tuossa jo antoikin tärkeimmät vinkit.
Itse kyllästyin noihin neljänkympin sahoihin juuri sen epätarkkuuden takia.
Minulla oli niitä kolme kipaletta ja lahjoitin ne pois saatesanoilla: "saat nämä yhdellä ehdolla; älä edes humalassa uhkaile näiden palauttamisella, käy vaikka lyömässä mieluummin".
No, ei oo koneita näkynyt sen jälkeen...
Asiaan.
Laitoin sellaisen vajaan yhdeksänsadan euron koneen ja hyvin on pelannut. En tosin ole raskinut laminaattihommia tehdä, koska se syö terää niin pirusti. Pistosahaa olen minäkin laminaattihommissa käyttänyt.
Neljänkympin koneessa suuren ongelman muodostaa se terä.
Juteltuani taannottain paikallisen teroitusyrittäjän kanssa, hän sanoi näiden halpojen terien olevan koostumukselleen sellaista, ettei sitä teroitettua edes saa.
Toisinsanoen terä on jo uutenakin tylsä ja teroituksen jälkeenkin se on tylsä.
Ja sen huomaa työstöjäljestä.
Sanomattakin lienee selvää, että ostettuaan koneen tuolta halpahallista, siihen joutuu ostamaan kunnollisen terän ensi töikseen.
Asiallisen terän saa 40-50 eurolla.
Sitten ainakin minun koneissa oli akseli jotain 21,5 mm joten siihen ei sopivaa terää löytynyt uutta edes koneen myyjältä. Soviterengas piti tehdä teipistä......
Kyseinen kone sopii hyvin karkeaan ja kevyeen työhön. Ei listoitukseen eikä sisäpanelointiin, jos vähänkään jälkeä aikoo katsella.
Keskihintainen kone voisi olla hintaluokaltaan ehkäpä 100-200 euroa?
Sillä saa jo huomattavasti paremman koneen.
Jos kone on liukukiskoilla "vedettävä" malli, niin kannattaa tarkistaa kuinka herkkä se on sivusuunnassa antamaan periksi.
Koneen tulisi olla jämäkkä silloinkin, kun katkaisuyksikkö on vedettynä ääriasentoonkin.
Ikäväkyllä tähän kompastuu useimmat koneet.
Jos sulla on 125mm leveä lauta ja leikkaat 45:n asteen kulmaan, niin sahausjälki on jo aika pitkä, ja jos kone ei ole tukeva, se voi esim. oksan kohdalla tehdä kieron leikkauspinnan.
Kannattaa tämä sivusuuntainen tukevuus tarkastaa.
Yksi asia minkä olen huomannut (myös kalliimpienkin koneiden kohdalla) on se, että vaste terän lähellä antaa periksi.
Tällöin kappale ei leikkaannu suoraan kulmaan, eikä jiiristäkään tule tiivistä.
Mutta jos keveitä hommia harrastuksen vuoksi tekee, niin omasta mielipiteestähän se on kiinni millaisella puuhansa hoitaa.
Monet ajelee mersullakin, vaikka ladallakin matkansa tekee.
Minusta ainakin on mukava tehdä kunnollisilla välineillä hommia, tosin välillä niitä teen ihan ammatikseni.
Ps. Ostin juuri käsisirkkelin. Festool -merkkiin olen tykästynyt ja en vielä merkistä luopunut.
Edellinen oli myös, mutta alkoi jo ikä painaa (vm1986). Onko muilla kokemuksia Festosta?
Kalliita ne ainakin ovat, mutta hyviä. Ja tämä oli vain minun mielipide.
Hyviä hetkiä PUUhastelujen parissa.- saha
Muistaakseni DeWaltilla on sellainen rakentajan malli, jossa on jiirisahaus, sekä halkaisusahausmahdollisuus.
Hinta on jossain 300-400 euron tienoilla.
Se ei ole paha, sillä itseasiassahan siinä on kaksi sahaa samassa, vaikka onkin yksi.
Ja hyvällä terällä tulee asiallinen jälki.
Muistaakseni K-rauta myy. - duunari
saha kirjoitti:
Muistaakseni DeWaltilla on sellainen rakentajan malli, jossa on jiirisahaus, sekä halkaisusahausmahdollisuus.
Hinta on jossain 300-400 euron tienoilla.
Se ei ole paha, sillä itseasiassahan siinä on kaksi sahaa samassa, vaikka onkin yksi.
Ja hyvällä terällä tulee asiallinen jälki.
Muistaakseni K-rauta myy.DeWaltin yhteissaha (jiiri/halkaisu) on hyvä saha. käytän sitä itse ammattikäytössä ja juuri halkaisusahan ansiosta se on erittäin monikäyttöinen vähän leveämpääkin tavaraa sahattaessa (esim laminaattia) tehoa ammattikäytössä saisi olla hieman lisää mutta toistaiseksi silläkin on toimeen tullut. halvimmillaan kyseisen sahan (ilman ammattialennuksia) saa bauhaussista josta saa myös teriä laitteeseen. 24 hampainen on enimmäkseen karkeaan sahaukseen ja halkaisuun. 38 hampainen on hyvä yleisterä joka tekee siistiä jälkeä. halkaisuissa se saattaa joskus polttaa puuta, mutta maltti on valttia. dewalttiin käy myös halvemmat terät joita saa bauhaussista. itse pidän sahasta ja voin myös suositella sitä muillekkin, jos olet tee-se-itse miehiä kannattaa panostaa tähän koneeseen, se maksaa kyllä itsensä takas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849