Voiko ULOSOTTO viedä perinnön ?

bablo.p

Olen ilmeisesti saamassa testamentilla määriteltyä perintöä (rahallista). Minulla on valitettavasti ns. "kahden asunnon loukku" -ajoilta ulosotossa joka kuukausi jo palkastani "kaikki" mitä irti saavat vuosiksi eteenpäin. Meneekö myös mahdollinen perintösumma suoraan jstkn "viranomaisten" kautta tuonne ulosottoon? Mitä voisi tehdä ? Voiko saatavan perinnön osoittaa tehtävässä perinnönjaossa jollekin toiselle henkilölle tms. Neuvoista jo etukäteen kiitollisena !

28

5095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nixuliina

      Luovut perinnöstä ennen ulosottoa niin se menee lapsillesi

      • bablo.p

        Kiitokset Nixuliina jo viestistäsi, mutta osaatkos neuvoa miten "virallisesti" ja missä vaiheessa "Luopuminen" tehdään ? Ilmoitus pesänjakajalleko perunkirjoitustilaisuuteen?


      • pts

        Miksi hänen pitäisi luopua perinnöstään kun nyt olisi hyvä hetki lyhentää velkaa.


      • Nimimerkki

        Kysymyksessä on testamenttisaanto, ei perintö. Testamentista luovuttaessa luopujan (A) lapset (B,C) tulevat luopujan sijaan testamentinsaajiksi ainoastaan siinä tapauksessa, että lapset ovat testaattoriin (X) nähden perillisasemassa. Jos siis X on A:han nähden kaukaisempi sukulainen kuin setä/eno/täti tai ei sukua lainkaan, B ja C eivät tule A:n sijaan testamentinsaajiksi, jos A luopuu testamentista.


      • bablo.p
        Nimimerkki kirjoitti:

        Kysymyksessä on testamenttisaanto, ei perintö. Testamentista luovuttaessa luopujan (A) lapset (B,C) tulevat luopujan sijaan testamentinsaajiksi ainoastaan siinä tapauksessa, että lapset ovat testaattoriin (X) nähden perillisasemassa. Jos siis X on A:han nähden kaukaisempi sukulainen kuin setä/eno/täti tai ei sukua lainkaan, B ja C eivät tule A:n sijaan testamentinsaajiksi, jos A luopuu testamentista.

        Erittäin paljon lisää tietoa antavia vastauksia olen Teiltä saanut, mutta hieman jää koko ajan epävarmuutta. Sinällään testamentista on kyse jossa kummi-tätini, joka on samalla mummoni sisko testamentaa minulle perinnönjaossa tilillä olevaa rahaa. Mielellään toimisin siten, että minun lapseni saisivat ne suoraan ihan tuosta omasta isosta isosta ulosotosta johtuen, jota olen maksanut jo 10 vuotta ja maksan edelleen... Kiittäen jo etukäteen tarkoista ohjeista !


      • nixuliina
        bablo.p kirjoitti:

        Erittäin paljon lisää tietoa antavia vastauksia olen Teiltä saanut, mutta hieman jää koko ajan epävarmuutta. Sinällään testamentista on kyse jossa kummi-tätini, joka on samalla mummoni sisko testamentaa minulle perinnönjaossa tilillä olevaa rahaa. Mielellään toimisin siten, että minun lapseni saisivat ne suoraan ihan tuosta omasta isosta isosta ulosotosta johtuen, jota olen maksanut jo 10 vuotta ja maksan edelleen... Kiittäen jo etukäteen tarkoista ohjeista !

        Kannattaa muistaa, että asioista voi myös sopia. Luovut perinnöstä, mutta rahojen saaja lupaa laittaa ne talteen lapsiasi varten tai lahjoittaa heille (lahjavero). Ystävät voivat auttaa.


      • Neuvova
        bablo.p kirjoitti:

        Erittäin paljon lisää tietoa antavia vastauksia olen Teiltä saanut, mutta hieman jää koko ajan epävarmuutta. Sinällään testamentista on kyse jossa kummi-tätini, joka on samalla mummoni sisko testamentaa minulle perinnönjaossa tilillä olevaa rahaa. Mielellään toimisin siten, että minun lapseni saisivat ne suoraan ihan tuosta omasta isosta isosta ulosotosta johtuen, jota olen maksanut jo 10 vuotta ja maksan edelleen... Kiittäen jo etukäteen tarkoista ohjeista !

        Ehdota kummitädille, jos hän vielä elää, että hän testamenttaa perintönsä suoraan lapsillesi.


      • Nimimerkki
        bablo.p kirjoitti:

        Erittäin paljon lisää tietoa antavia vastauksia olen Teiltä saanut, mutta hieman jää koko ajan epävarmuutta. Sinällään testamentista on kyse jossa kummi-tätini, joka on samalla mummoni sisko testamentaa minulle perinnönjaossa tilillä olevaa rahaa. Mielellään toimisin siten, että minun lapseni saisivat ne suoraan ihan tuosta omasta isosta isosta ulosotosta johtuen, jota olen maksanut jo 10 vuotta ja maksan edelleen... Kiittäen jo etukäteen tarkoista ohjeista !

        Aikaisempaan vastaukseeni viitaten vastaan:

        Testaattori X = luopuja A:n mummon sisko.
        A:n lapset B ja C ovat X:n lakimääräisiä perillisiä (PK 2:2.2). Täten he tulevat A:n sijaan testamentinsaajiksi A:n luopuessa testamentista.

        Jos testaattori olisi ollut vaikkapa edellä mainitun mummon sisaren asemesta mummon sisaren tytär (Y), B ja C eivät olisi saaneet testamenttia hyväkseen A:n siitä luopuessa.

        Aikaisemmassa vastauksessani mainitsin enon/sedän/tädin kaukaisimpina sukulaisina, joiden testamentista luopumiseen sijaantulo soveltuu. Tämän tapauksen valossa näkyy, että vielä yksi polvi tästä ylöspäin (mummon/vaarin sisaruksiin) on mentävä, ennen kuin sukulaisuus on liian etäistä. Serkuthan eivät enää peri. Esimerkissäni A:n äiti olisi ollut Y:n serkku, joka ei enää olisi ollut Y:n perillinen


      • bablo.p
        Nimimerkki kirjoitti:

        Aikaisempaan vastaukseeni viitaten vastaan:

        Testaattori X = luopuja A:n mummon sisko.
        A:n lapset B ja C ovat X:n lakimääräisiä perillisiä (PK 2:2.2). Täten he tulevat A:n sijaan testamentinsaajiksi A:n luopuessa testamentista.

        Jos testaattori olisi ollut vaikkapa edellä mainitun mummon sisaren asemesta mummon sisaren tytär (Y), B ja C eivät olisi saaneet testamenttia hyväkseen A:n siitä luopuessa.

        Aikaisemmassa vastauksessani mainitsin enon/sedän/tädin kaukaisimpina sukulaisina, joiden testamentista luopumiseen sijaantulo soveltuu. Tämän tapauksen valossa näkyy, että vielä yksi polvi tästä ylöspäin (mummon/vaarin sisaruksiin) on mentävä, ennen kuin sukulaisuus on liian etäistä. Serkuthan eivät enää peri. Esimerkissäni A:n äiti olisi ollut Y:n serkku, joka ei enää olisi ollut Y:n perillinen

        Kiitokset hienosta täsmennyksestä ! (On todella mukavaa, että saa tämmöisiin itselle hankaliin kysymyksiin apua ja saa "älyttömältä" (=ulosotto) tuntuvat asiat mahdollisiksi elää edelleen!) KIITOS !


      • NIMIMERKKI
        Nimimerkki kirjoitti:

        Aikaisempaan vastaukseeni viitaten vastaan:

        Testaattori X = luopuja A:n mummon sisko.
        A:n lapset B ja C ovat X:n lakimääräisiä perillisiä (PK 2:2.2). Täten he tulevat A:n sijaan testamentinsaajiksi A:n luopuessa testamentista.

        Jos testaattori olisi ollut vaikkapa edellä mainitun mummon sisaren asemesta mummon sisaren tytär (Y), B ja C eivät olisi saaneet testamenttia hyväkseen A:n siitä luopuessa.

        Aikaisemmassa vastauksessani mainitsin enon/sedän/tädin kaukaisimpina sukulaisina, joiden testamentista luopumiseen sijaantulo soveltuu. Tämän tapauksen valossa näkyy, että vielä yksi polvi tästä ylöspäin (mummon/vaarin sisaruksiin) on mentävä, ennen kuin sukulaisuus on liian etäistä. Serkuthan eivät enää peri. Esimerkissäni A:n äiti olisi ollut Y:n serkku, joka ei enää olisi ollut Y:n perillinen

        Valitettavasti vastauksessani on virhe. Testamentista luopumista nimittäin ei koske sama sijaantulijan sääntö kuin perinnöstä luopumista.

        Jos testamentin saaja luopuu testamentista, omaisuus joutuu sille, - jos testamentti ei muuta osoita - joka olisi ollut oikeutettu jäämistöön siinä tapauksessa, että testamenttia ei olisi tehty.

        Se, mitä testamentinsaajan sijaantulijasta olen aikaisemmin kertonut, koskee tilannetta, missä testamentisaaja on kuollut ennen testaattoria.

        Varminta on siis pyytää mummon sisarta testamenttaamaan omaisuutensa kysyjän asemesta hänen lapsilleen.


      • NIMIMERKKI
        Nimimerkki kirjoitti:

        Kysymyksessä on testamenttisaanto, ei perintö. Testamentista luovuttaessa luopujan (A) lapset (B,C) tulevat luopujan sijaan testamentinsaajiksi ainoastaan siinä tapauksessa, että lapset ovat testaattoriin (X) nähden perillisasemassa. Jos siis X on A:han nähden kaukaisempi sukulainen kuin setä/eno/täti tai ei sukua lainkaan, B ja C eivät tule A:n sijaan testamentinsaajiksi, jos A luopuu testamentista.

        Testamentinsaajan luopuessa testamentista sijaan eivät tule hänen perillisensä, vaan omaisuus joutuu sille, - jos testamentti ei muuta osoita - joka olisi ollut oikeutettu jäämistöön siinä tapauksessa, että testamenttia ei olisi tehty.


      • asoista jtn tietävä
        pts kirjoitti:

        Miksi hänen pitäisi luopua perinnöstään kun nyt olisi hyvä hetki lyhentää velkaa.

        ensinnäkin mitä helvettiä se sulle kuuluu,mihin rahansa haluaa käyttää,ja varsinkaan kun et taustoista mmtn tiedä.että voi siepata tollaset ns täydelliset ihmiset jokka itte tekis täysin samallalailla,mutta on kyllä pokkaa muita arvostella,vaihda jo palstaa,tai tee vaikka oma moraali blogi,niin hankkisit elämän!!!


      • ....,,,,
        asoista jtn tietävä kirjoitti:

        ensinnäkin mitä helvettiä se sulle kuuluu,mihin rahansa haluaa käyttää,ja varsinkaan kun et taustoista mmtn tiedä.että voi siepata tollaset ns täydelliset ihmiset jokka itte tekis täysin samallalailla,mutta on kyllä pokkaa muita arvostella,vaihda jo palstaa,tai tee vaikka oma moraali blogi,niin hankkisit elämän!!!

        Eiköhän tuo asia ole seitsemässä vuodessa jotenkin hoitunut?


      • mieti.
        nixuliina kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, että asioista voi myös sopia. Luovut perinnöstä, mutta rahojen saaja lupaa laittaa ne talteen lapsiasi varten tai lahjoittaa heille (lahjavero). Ystävät voivat auttaa.

        eiköhän ulosotto vie ennen
        kuin kukaan rahoja saa
        ja sopimisesta voi tulla helposti 5 v takaisten verojen selvitys, jokaiselta osallistujalta,
        voi olla hankala ja kallis juttu, se on verotajjalle aivan sallittua ja usein tehdäänkin, eli vilppiä voi tehdä mutta ei kannata kiinni joutua.

        itekin nyt vasta saan 1997 käräjöityä 2x 280 MK maksua johon sain 3800 MK omia kulujani,
        nyt summa on n. korkokulujen kanssa 7000 e ja olen saanut vuosittain 1000 € ja tänä vuonna 1500 €, aloin saamaan vasta kun hän jäi eläkkeelle.

        ALOITTAJALLE sanoisin,yksityisen velka vanhenee 20 vuotta, eikä sittenkään lopu,
        on kaksi vaihtoehtoa, jos joutuu maksamaan, maksaa mahdollisimman pian.
        Jos ei aijo maksaa, silloin voi käyttää konsteja, mutta jos työstä veloitetaan, ainahan kannattais maksaa, että korkokulut pienenisi,
        'taisi olla juuri nyt 2011 jouluna 8 % korko.

        minäkin aloin saamaan vuokralaiseltani vasta kun hän jäi eläkkeelle,
        eli kannatta miettiä tilannetta, useaan kertaan.


      • Anonyymi
        bablo.p kirjoitti:

        Kiitokset Nixuliina jo viestistäsi, mutta osaatkos neuvoa miten "virallisesti" ja missä vaiheessa "Luopuminen" tehdään ? Ilmoitus pesänjakajalleko perunkirjoitustilaisuuteen?

        Perunkirjoitus ei ole pesän jakoa. Ilmoitat pesänhoitajalle,eli omakätisesti allekirjoitettu,kenen jälkeen perinnöstä luovut,päiväys ja allekirjoitus. Et nimeä mutään tahoa saamaan osuuttasi- menee lain mukaan siten,kuin olisit kuollut välistä. Jos nimeät jonkin tahon,olet ottanut perinnöt vastaan ja luovutat itseltäsi eteen päin. Luopumisen jälkeen et nillään tavalla saa koskea perintöön että on tehokas luopuminen,etkä sitä ennen.
        Todistajia ei tarvita. Kuitenkin sinun pitää toimia ennen kuin uo ehtii väliin.


      • Anonyymi
        bablo.p kirjoitti:

        Erittäin paljon lisää tietoa antavia vastauksia olen Teiltä saanut, mutta hieman jää koko ajan epävarmuutta. Sinällään testamentista on kyse jossa kummi-tätini, joka on samalla mummoni sisko testamentaa minulle perinnönjaossa tilillä olevaa rahaa. Mielellään toimisin siten, että minun lapseni saisivat ne suoraan ihan tuosta omasta isosta isosta ulosotosta johtuen, jota olen maksanut jo 10 vuotta ja maksan edelleen... Kiittäen jo etukäteen tarkoista ohjeista !

        Luovut,et määritä sijaantulijaa.


    • nixuliina

      Luopuminen tehdään kirjallisesti ja se on syytä tehdä mahdollisimman pian perittävän kuoleman jälkeen esimerkiksi perunkirjoitustilaisuudessa. Luopuja ei saa määrätä, kuka perinnön saa.

      • bablo.p

        Moi ! Nixuliina -pyytäisin Sinulta @-postiosoitettasi mikäli mahdollista niin tiedottaisin miten "juttu" etenee. Eli minun postilaatikko kilahtaa osoitteessa [email protected]. Kiittäen, Bablo


    • Neuvoja

      Suosittelen, että otat perintösi vastaan, siksi että perintörahasi lyhentää ulosottovelkaasi. Jos luovut perinnöstä, jaetaan sinun perintöosuutesi muiden perinnönsaajien kesken.

      • hgjiul

        Mahtaakohan luopuminen onnistua,
        jos ei onnistu tuklee vielä kalliimmaksi.

        Ei ainakaan muissa tämäntapaisissa saa siirtää rahaa toisen tilille luvallisesti.
        (niin tiedän mitä on luopuminen, sain itsekin juuri ja ajattelin siirtää lapsilleni jne.)

        Miksi et lyhentäsi velkaa, kai korkosi on 9,5 joten kyllä kannatta maksaa niin pian kuin voi.

        Pitkä velka vie terveydenkin ja avio-onnen.


    • rintaperillisille

      Jos sinulla ei ole rintaperillistä jolle luopua, niin ulosottaja voi viedä perinnön.
      Sisaruksille tai pesään luopuminen ei suojaa ulosotolta.

      • Nimimerkki

        Ei luopua tarvitse (eikä pidäkään) "kenellekään" eli kenenkään hyväksi. Riittää, että luopuu. Luopujan osuus menee sitten lain mukaiselle sijaantuloperilliselle, olipa tämä rintaperillinen tai joku muu. Vaikutus on aivan sama ulosoton kannalta. Se, kenelle luopujan perintöosuus menee, ei siis vaikuta asiaan.

        Toisin on, jos luopuja määrää sijaantulijakseen jonkun muun kuin lakimääräisen sijaantulijan. Tällöin ei olekaan kysymys perinnöstä luopumisesta, vaan perinnön vastaanottamisesta ja sen edelleen luovuttamisesta.


      • bablo.p
        Nimimerkki kirjoitti:

        Ei luopua tarvitse (eikä pidäkään) "kenellekään" eli kenenkään hyväksi. Riittää, että luopuu. Luopujan osuus menee sitten lain mukaiselle sijaantuloperilliselle, olipa tämä rintaperillinen tai joku muu. Vaikutus on aivan sama ulosoton kannalta. Se, kenelle luopujan perintöosuus menee, ei siis vaikuta asiaan.

        Toisin on, jos luopuja määrää sijaantulijakseen jonkun muun kuin lakimääräisen sijaantulijan. Tällöin ei olekaan kysymys perinnöstä luopumisesta, vaan perinnön vastaanottamisesta ja sen edelleen luovuttamisesta.

        Asia alkaa tuntua jopa "toiveikkaalta" näiden Teidän kaikkien vinkkien perusteella ! Katsotaan miten hommassa käy. Toki, jos vielä lisätietoja ja -kokemuksia tulee niin otan kiitollisena vastaan kaikki hyvät neuvot !


      • NIMIMERKKI
        bablo.p kirjoitti:

        Asia alkaa tuntua jopa "toiveikkaalta" näiden Teidän kaikkien vinkkien perusteella ! Katsotaan miten hommassa käy. Toki, jos vielä lisätietoja ja -kokemuksia tulee niin otan kiitollisena vastaan kaikki hyvät neuvot !

        Luepa ylempänä oleva korjaus aikaisempiin vastauksiini.


      • bablo.p
        NIMIMERKKI kirjoitti:

        Luepa ylempänä oleva korjaus aikaisempiin vastauksiini.

        No voihan harmi, jos noin ajatus paremmasta "rapistuu". Kummitaäti on nyt syksyllä kuollut.. Entä jos testamentin osuudesta luopuisin ja määräisin kenen hyväksi ? tms.. Perunkirjoitus on marraskuussa, jotren kaikki hyvät keinot olisi tarpeen !


    • Velkaantunut

      Isäni kuoli hiljattain. Perunkirjaakaan ei ole vielä tehty. Äidilläni ja isälläni on keskinäinen testamentti. Itselläni on ulosotossa olevia perittäviä. Kuolinpesään kuuluu lisäkseni äitini ja viisi sisarustani.
      Äitini asuu edesmenneen isäni ja hänen omistamassa asunnossa.
      Voiko velkojat vaatia pesän jakamista ja osuuteni perimistä? Vaikuttaako keskinäinen testamentti tilanteeseen.

    • Anonyymi

      Muistakaa testamentti on niin vahva, että sitä ei ulosottokaan pysty murtamaan.

      Minultakin joskus ulosotto yritti periä yli 6v vanhoilla tiedoilla isäni kuoleman jälkeen velkojani perinnästä mutta jakokirja kumottiin vouti ja ulosottoylitarkastaja oli toiminut virheellisesti.

      Päätös kumottiin ja olen kuullut, että näillä ulosottoylitarkastajilla ei ole riittävää lakiosaamista ja osaamista näissä asioissa. Olkaa tarkkoja.

      Tehkää hyvä ihmiset testamentti hyvissä ajoin oli velkaa tai ei testamentti on niin vahva asiakirja sitä ei muuta kukaan edes ulosotto.

      Jos on omaisuutta asuntoja jne. kun on tehty testamentti säästy monelta turhalta kiusaamiselta ulosoton kanssa. Muista myös tehdä jos asunto esim. elinikäinen asumisoikeus- ja hallintaoikeus jos kiinteistö, asunto missä asut. Kukaan ei potki sinua ulos ilman sinun lupaasi.

      Näin homma pelaa ja säästytte turhalta vainoamiselta!

      • Anonyymi

        Kannattaa muistaa maksaa Perintövero testamentilla saamastaan perinnöstä.
        Ulosotto on sata varma jos tämän jättää maksamatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe