sk.collie ja pk-haku

collieko

Onko sk.colliesta pk-hakua harrastamaan? MIllainen on "nenätyöskentelijänä"?

6

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skcollie + haku = :)

      Mielestäni sopii oikein hyvin pk-hakuun. Sk colliesta löytyy neljä hausta tulleita käyttövalioita. Hakua tavoitteellisesti harrastavia on jonkin verran, joten tulevaisuudessa toivottavasti valioituneita tulee lisää :)

      Osaa käyttää hyvin nenäänsä, kunhan koulutetaan oikein (collie saattaa etsiä myös silmillään/korvillaan, mikä kannattaa huomioida koulutuksen suunnittelussa alussa, eli alusta asti painotetaan nenätyöskentelyä... )
      Hyvinä puolina collien kohdalla hakukoirana on se, että nauttii juoksemisesta ja on sopivasti sosiaalinen. Maalimiehellä käyttäytyvät hyvin, eivätkä röyhkeile. Haukkuilmaisu irtoaa helposti.

      Nämä tällaisia yleistyksiä, millaisia vaikutelmia itsellä tullut. Toivottavasti joku muukin kommentoi tätä. Sitä kun toivoisi, että yhä useammin pk-lajeja harrastavat uskaltautuisivat valitsemaan rodukseen collien, kummalla turkkilaadulla tahansa :).

      • skcu

        Opeta collielle tottis kunnolla, se on aina collieilla huono. Maastossa toimivat, kentällä ei. Ei nahkalla SM-tasolla pärjää, mutta oman seuran kokeissa tutulla radalla ja tuomarilla voivat saada koularin.


    • pronahka

      Tuon olen kuullut ennenkin, eli colliella maasto yleensä hyvä, mutta tottiksessa enemmän tekemistä. Mietin, että mistä se johtuu..
      a) colliella ei ole yhtä vahva moottori kuin jollain muulla rodulla, eikä suorituksesta sen vuoksi saada tuomarin silmään tarpeeksi vietikkään näköistä
      b) colliet ovat usein ohjaajapehmeitä, ja ohjaajan koejännitys latistaa koiran suorituksen (maastossa itsenäisesti työskennellessä ohjaajan jännitys ei pääse häiritsemään niin paljon)
      vai
      c) colliet ovat usein kokemattomampien harrastajien koiria, joilla ei ole osaamista kouluttaa tottista alusta asti oikein

      Vai joku muu syy? Mielelläni kuulisin tästäkin näkökulmia.

      SM-tasolla muuten kisaa EK-puolella yksi pitkäkarvainen collie. En tiedä, onko koira aivan erityislaatuinen vai onko vain käynyt niin, että kerrankin collie on päätynyt osaavan ja oikein tavoitteellisen ohjaajan käsiin :) (En itse tunne koirakkoa..)

    • Kirppu671

      Koiran ohjaaja on myös koiran kasvattaja :)

    • kirppu671

      Edelliseen kommentti, että nähdäkseni kaikki tuo yhteensä. Ja Marsun heikkous on juuri tottis.

      Parikymmentä vuotta sitten tottikset olivat ihan eri näköisiä. Nyt patoamisesta on tullut arkipäivää. Ennen seuruut oli matkalaukkuilua ja koularin sait vaikka tottiksesta ei tullut 70 % pisteistä...

    • xyz25

      Onhan Colliella SM-mitalikin hausta ja nyt samalla ohjaajalla on uusi Collie :) On niistä vaikka mihin jos ohjaaja osaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe