Kansallispuku perinnöksi

Miten on?

Äitini on 85 vuotias ja on hyvin huonona, kuolemaisillaan.

Hän oli ommellut itse kansallispuvun ja on monta kertaa sanonut, että hän haluaa että minä tyttärenä saisin sen.

Hänen miehensä (isäpuoli) kieltää kuitenkin ja sanoo että koska heillä on "keskinäinen testamentti", niin se ei käy!

Miten tämä asia oikein on?
Jos äitini haluaa antaa minulle itse tekemänsä kansallispuvun, niin voiko hänen nykyinen miehensä kieltää sen?
(Äitini on siis hyvin huonona ja on palvelukodissa ja ei voi itse hoitaa asiaa).

Mielestäni tämä on törkeää hänen miehensä puolesta!
Jos äitini haluaa antaa tekemänsä kansallispuvun tyttärelleen, niin mies pistää hanttiin! Miksi ei voi noudattaa vaimonsa toivetta? Mitä hän sillä kansallispuvulla tekee? Meinaako myydä tai antaa omille lapsilleen, jos äitini kuolee ensin?

Mitä laki sanoo?

Kerrottakoon vielä, että kun äitini joutui palvelutaloon, niin isäpuoleni (oli ollut omaishoitaja ja saanut liksat) hankki heti itselleen Mersun, ei päästä äitiäni käymään kotonaan enää.

16

484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matre Santa

Testamentti luetaan vasta kuoleman jälkeen. Eläessään ihminen saa tehdä omaisuudelleen mitä tahtoo.

• dlkfjlskdjfj

Vaikea kuvitella mitä äitisi mies tekee naisten kansallispuvulla.

Äitisi pitää antaa tai lahjoittaa puku sinulle eläessään. Hänet täytyy vain saada jollain konstilla kotiin, jossa hän voi sen antaa sinulle, miehensä tuskin alkaa sitä kuskaamaan. Värvää itsellesi pari avustajaa ja todistajaa ja viette mamman himaan.

• jaalle
        dlkfjlskdjfj kirjoitti:

Vaikea kuvitella mitä äitisi mies tekee naisten kansallispuvulla.

Äitisi pitää antaa tai lahjoittaa puku sinulle eläessään. Hänet täytyy vain saada jollain konstilla kotiin, jossa hän voi sen antaa sinulle, miehensä tuskin alkaa sitä kuskaamaan. Värvää itsellesi pari avustajaa ja todistajaa ja viette mamman himaan.

Ja äitisi voi repiä keskinäisen testamentin ja se sitten siitä verukkseesta.

• uivelo55

Voit pyytää pari todistajaa (riippumattomia) avuksesi, menette äitisi luo ja hän kertoo, että kansallispuku on annettava sinulle heti. Sitten haette sen puvun tai viette sen äidillenne, ja hän voi antaa sen itse.

äitisi voi myös tosiaan todistajien läsnä olleessa repiä sen keskinäisen testamentin alkuperäis- ja ainoan kappaleen tai tehdä uuden testamentin, jossa kumoaa kaikki vanhat.

Tämä tietysti onnistuu vain jos äiti on kykenevä hoitamaan asioitaan eikä pahasti dementoitunut.

• Miten on?

Onko se mahdollista?
      Mitä siitä seuraisi, jos (todennäköisesti) äitini kuolee ensin?

Nyt luulen, että isäpuoleni tulee lahjoittamaan kesämökkinsä omille lapsilleen. Se oli kuulemma äitini nimissä (miehellä oli ollut konkurssi). Samoin oli ollut autonsa äitini nimissä. Nähtävästi uusi mersu on nyt isäpuoleni nimissä.

Jotenkin on kaikki ruvennut haiskahtamaan, nää isäpuolen touhuilut.

Olen aina aikaisemmin luottanut, että asiat ovat oikein, ja en ole mitenkään sotkeutunut heidän keskinäisiin väleihinsä, mutta en enää luota ollenkaan tähän isäpuoleeni.

• 9+6

Mikä on äitisi tilanne, ymmärtääkö hän mihin paperiin nimensä laittaa?
      Jos ei, niin käy maistraatissa kysymässä edunvalvonnan mahdollisuutta. Parasta olisi, jos puoliso ei olisi edunvalvojana, kerro epäilysi hänen toimistaan.

• 11+20

Kyllähän sitä voi mennä jo suoraan poliisin puheille. Poliisin päällystö mielellään antaa neuvoja ja huomaa kyllä, jos on syytä epäillä rikosta.

• aloittajamitenon

Kirjoitin aloituksena ja kerroin aikaisemmin kansallispuvusta.

Äitini kuoli hiljattain.
      Äitini oli siis halunnut eläissään jo antaa kansallispuvun minulle. Mutta mies ei suostunut (äiti ei voinut itse hakea sitä kesämökiltä kun oli hoitokodissa). Asun itse ulkomailla ja en voinut mennä hakemaan sitä itse sieltä.

Nyt isäpuoleni oli laittanut sen kansallispuvun äitini päälle kirstuun haudatessa.
      Äitini oli halunnut itselleen tekemään feresin päälle ja kertoi siitä minulle. Varmistin vielä tälle miehelle että laittaa feresin (karjalainen kansanpuku) päälle.
      (Mies tietää ihan varmasti eron mikä on feresi ja mikä on kansallispuku!)

Luulen että isäpuoleni teki tämän ihan keljuillessaan. On ollut kelju ja haukkunut minut aiheetta aikaisemmin.

Mitä se kansallispuku - jonka äitini halusi antaa minulle - tekee siellä haudassa happanemassa? Saiko isäpuoleni laittaa sen vastoin äitini tahtoa?

On niin surullista! Itselläni on kaksi tytärtäkin, joille varmaan heillekin äitini olisi mieluummin jättänyt ompelemansa kansallispuvun perinnöksi - kuin että hautaan mätänemään!

Aion vaatia tätä miestä hankkimaan omilla rahoillaan vastaavanlaisen uuden kansallispuvun (maksaa melkein 2 000 euroa).

Voinko tehdä näin?
      Miten menettelen?
      Teenkö rikosilmoituksen?

• Onnibonni

Miten todistat äitisi tahdon?

Jos et pysty todistamaan sen, että äitisi tahtoi antaa ko. puvun juuri sinulle, et pysty tekemään oikein mitään. Ja sinun oma väittämäsi äitisi tahdosta ei tule riittämään.

Jos ei äitisi määrännyt testamentissaan siitä, mitä vaatteita hänellä tulee olla haudassa päällä, hänellä ei ollut tahtoa suuntaan tai toiseen siinä vaiheessa kun puku laitettiin hänen päälleen.

Jutussasi on muutakin heikkouksia, mutta ilman todisteita ei edes päästä niihin asti. Suosittelen, että unohdat asian.

• Ostauusiavaatteita

Eiks se ole ihan saman tekevää mitä yhdelle kansallispuvulle tapahtuu. Aivan turha riidellä jonnin joutavista asioista. Tunnearvoa sinulle ehkä muutamaksi vuodeksi. Mutta mitä sitten. Ole mielummin hyvissä väleissä sukulaisten kanssa. Ja jos isäpuolesi haluaa käyttää pukua niin kannusta häntä vaan käyttämään sitä. Ei ole sen väärti tuo yksi puku että kannattaa vetää herneitä nenään siitä. Voi, voi, voi miten tyhmistä asioista ihmiset käy kuumana.

• eirehtiäpeliä

Ei ole samantekevää, koska äitini puhui siitä vuosikausia, että hän nimenomaan haluaa antaa sen minulle! Hän puhui muillekin sukulaisille asiasta.

Kyseessä on se että isäpuoli halusi vain keljuilla.
      En saanut edes tavata kahdestaan äitiäni.
      Istui aina koko ajan kyttäämässä vieressä. Viimeisen kerran kun kävin, niin soitin ja kysyin hoitokodin henkilökunnalta että onko vielä mies paikalla jotta saan tavata kahdestaan.
      En aio pitää yhteyksiä häneen sen jälkeen kun pesänselvitys on ohi.

Itselläni on kansallispuku enkä tee sillä äitini kansallispuvulla mitään, - mutta olisin antanut sen tyttärilleni, jotta heillä olisi muisto mummostaan.

Kyseessä on paremminkin, että ärsyttää isäpuoleni kiero peli.

Rehti mies olisi noudattanut äitini tahtoa ja ei ruvennut pimittämään yhtä kansallispukua! - Oikea isäni ei olisi koskaan toiminut näin!

• mitäsanoolaki

Nähtävästi tällaiset ”kansallispukukysymykset” ärsyttävät miespuolisia vastaajia.

Mutta jospa olisi kyseessä vastaavanlainen ”miesmäinen” ongelman asettelu?

Ajatellaanpa että 75-vuotias vielä täysin järjissään oleva papparainen haluaa vielä eläessään antaa pojalleen Kallelle omakorjaamansa "Volkkarinsa-vuosimallia 60" (arvo jotain 100 euroa, mutta sillä olisi tunnearvoa pojalle). Pappa asuu hoitokodissa, ei pääse enää itse liikkeelle kesämökilleen jossa säilyttää ”Volkkariaan”, mutta pyytää nuorempaa vaimoansa (joka asuu yhteisessä kodissaan, ei tosin laske pappaa käymään enää siellä) luovuttamaan sen auton muistoksi pojalleen Kallelle, joka on edellisestä avioliitostaan.
      - Lain mukaan saa eläessään luovuttaa omaisuuttaan.

Mutta vaimopa (jolla on auton ja kesämökin avaimet itsellään) ei kiusallaan luovutakaan Volkkaria -60 (= pitää siis autoa luvattomasti hallussaan), kertoo vielä että tiedusteli asiaa jopa lakimieheltä, joka oli muka kertonut että auto pitää säilyttää papan kuolemaan asti ja sitten lasketaan. Hm.
      Kalle ajattelee että odotetaan nyt sitten että periihän hän sen Volkkarin isänsä kuoleman jälkeen, ei ole auto arvokas hinnaltaan eikä vaimolla ole käyttöä. Tottapa saa sen ajallaan.
      Papparainen kuolee sitten.

Heti papparaisen kuoleman jälkeen vaimo ajaa kuitenkin sen ”Volkkarin” mäsäksi (voi verrata että ”laittoi hautaan kansallispuvun” = mitättömäksi teko kummassakin tapauksessa)
      Väittää että auto on nyt rikki sitten. (= vastaavasti kansallispuku haudassa) Pitääkö pojan vain hyväksyä tilanne vai onko tällä vaimolla velvollisuus korvata se "Volkkari" tälle pojalle jotenkin?

Vaimo oli siis syyllistynyt ”laittomaan hallintaan” (elossa olevalla kun oli oikeus antaa se autonsa pojalleen, mutta vaimo kieltäytyi) ja sen jälkeen vielä ajoi auton mäsäksi että varmasti poika ei saisi sitä Volkkaria.

Mitä sanoo laki tästä tilanteesta?

• vätysukko

Tyypillinen esimerkki raukkamaisesta vätys-miehestä!

Mitä se ukko sillä kansallispuvulla olis tehnyt?
      Olis antanut suosiolla sen tyttärelle, kun tyttären äiti sen oli itse ommellut ja halusi antaa sen hänelle muistoksi!

Voi että tää ukko osaa olla pikkumainen! Tosi inho tyyppi!
      Ei oo mitään empaattisuutta ukolla!

• Helaaureijahupsis

En mä muuta, kun että, miksi riidellä näin pienistä asioista. Ihan naurettavaa. Kun seuraa perintöriitoja, niin onko se ihmisen joku aivokemia vai mikä, mutta jostain kummallisesta syystä, ihmiset tarvitsee riitansa. Jos niitä ei ole, ne on keksitäävä. Eihän tässäkään ketjussa ole järjen hiventä. Ja sekin, et ei ne lapset koskaan tule käyttämään mitään kansallispukua, hyvä kun joskus kysyvät, mikä sen mummon nimi oli.

• vätysukko

Minusta on taas ihan naurettavaa että mies yrittää pimittää naisten kansallispukua ja sinä tulet sitä vielä puolustelemaan!

Jos oma äitisi on halunnut antaa sinulle jotain ja toinen pimittää pelkkää keljuiluaan, niin sinäkö tyynenä katselet sivusta?
      Kun et tiedä asiasta mitään, niin olisit itse hiljaa riitelemättä ja miettisit omaa aivokemiaasi kun rupeet puolustamaan tuota miehenvätystä.

Eli tarkoitat, että pitäisi vain vieresta sanati katsoa miesten pikkumaisuuksia. Onhan tuo aloittaja kertonut selvään jo miehen muutakin v-käytöstä!

• Anonyymi

Näyttää siltä että saa lesken arvonimen,kun käyttää kansallispukuja, CD valmiina .kehen haukkuu kulkiessaan suvulleen onnistuu,leskeys.
      PMMP

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      247
      4639
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      77
      3086
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1813
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      81
      1470
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1295
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe