Suodattimet

suodattaja

Oletteko kokeillut erillaisia suodattimia digikuvauksessa? Tarkoitus hankkia liukuharmaa suodatin. Polarisaatiosudatin on aika mahtava veden kuvauksessa.

14

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L-n

      Iso (21x16cm) liukuharmaa-vastavalosuoja yhdistelmä on lähes vakiona maisemalaajakulmassa (Samyang 16mm).
      Mustavalkokuvissa käytän usein Nikonin kellanvihreää (Y48)

      Polarisaatiosuodinta käytän vain poistamaan kiiltoa lasipinnoilta.
      Joskus kaksi päällekäin (säädettävä ND)

    • M.D.

      Olen hankkimassa harmaasuodinta. Onko kokemuksia säädettävien harmaasuotimien laadusta, esim. ND2 - ND400? Nopeasti tulee kuitenkin tarve useammalle suotimelle, jos ostaa kiinteän mallin, niin tuollainen säädettävä olisi hyvä. Onko joku tietty merkki, jota kannattaisi suosia? eBay on näitä pullollaan, ja hinnat alkavat muuamasta eurosta.

      • L-n

        Halpaa (huonoa) polaroidia ei kannata ostaa (paitsileikkikaluksi) se vain pilaa kaikki kuvat ja vääristää värit.

        Hyvä säädettävä:
        B W Suodin ND XS-Pro MRC
        esim.
        http://www.scandinavianphoto.fi/tuote/1003991745/bw-suodin-nd-xs-pro-mrc-nano-77-mm

        Säädettäväksi ND-suotimeksi käy mitkä tahansa kaksi polaroidia päällekkäin (aiheuttaa vinjetointia erikoislaajakulmilla suurimmilla aukoilla)
        Mun polaroidit on:
        B W XS Pro 77mm Kaesemann Circular (MRC Nano)


    • ihan normi harrastelijakäyttöön olen hankkinut cokinin puoliharmaita.

      http://www.telefoto.fi/tuotteet/344/kameroiden-lisavalineet/suodattimet/cokin/p-sarja/p-sarja-jarjestelmakameroilla/puolivarisuotimet/

      ostin joskus tuon ylimmän setin jossa kolmea eri vahvuutta puoliharmaita.

      sinänsä kätevä että soviterenkailla saa eri objektiivikokoihin. maksaa n 10 €/rengas.

      Tosin esim 18-55mm katoaa reunoista vasta n 24mm:ssä. tosin kroppaamalla sen saa pois laajemmistakin mutta.........

      kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen vaikka käytänkin melko harvoin.

    • M.D.
      • laatu ilmeisesti

        Mikä tuossa on harmaaliuku? Et taida ymmärtää mitää ns. liuku-käsitteestä. Liuku-suodattimissa ei säädetä voimakkuutta vaan varjostuksen sijaintia kuvassa.

        ”laajakulma asennossa kulmat näkymään”
        —heh


      • M.D.
        laatu ilmeisesti kirjoitti:

        Mikä tuossa on harmaaliuku? Et taida ymmärtää mitää ns. liuku-käsitteestä. Liuku-suodattimissa ei säädetä voimakkuutta vaan varjostuksen sijaintia kuvassa.

        ”laajakulma asennossa kulmat näkymään”
        —heh

        On se hyvä, että täältä löytyy todellisia alan asiantuntijoita. Kiitos kun korjasit väärinymmärrykseni. Minä kun olen täysin amatööriharrastaja valokuvauksessa, mutta haluan oppia ja kokeilla erilaisia asioita. Siksipä tilasin juurikin tuon Fotgan säädettävän (mutta ei liuku!) harmaasuotimen hintaan 6.49 £. Myös loitonnerenkaat tilasin eBaysta (vastaavan halpisvalmistajan merkillä olevat), ja ovat toimineet erinomaisesti.


      • laatu ilmeisesti
        M.D. kirjoitti:

        On se hyvä, että täältä löytyy todellisia alan asiantuntijoita. Kiitos kun korjasit väärinymmärrykseni. Minä kun olen täysin amatööriharrastaja valokuvauksessa, mutta haluan oppia ja kokeilla erilaisia asioita. Siksipä tilasin juurikin tuon Fotgan säädettävän (mutta ei liuku!) harmaasuotimen hintaan 6.49 £. Myös loitonnerenkaat tilasin eBaysta (vastaavan halpisvalmistajan merkillä olevat), ja ovat toimineet erinomaisesti.

        En ole alan asiantuntija vaan ihan tavis harrastelija.

        Netistä löydät ”ihan hyviä kokemuksia” kaikenlaisesta krääsästä, älä kuitenkaan usko ihan kaikkea mitä löydät netistä. Tuo sinun tietosi ”harmaaliukusuodin” on hyvä esimerkki.
        Yhtä ”erikoinen” on
        – ”Ei pitäisi tulla niin helposti objektiivin laajakulma asennossa kulmat näkymään. … jotain ihme vinjetointia niihin on tullut”.
        18mm ei ole erikoislaajakulma kroppikennoisessa
        Liukusuotimessa on usein kulmat, mutta tuolleaisessa Fotgan säädettävässä ei ole kulmia.
        – 1. kuva otettu ilman linssiä
        – Kuvat on otettu D7k (mikähän tuo D7k mahtaa olla, APS-kennoinen D7000)?
        – ”ei enää oikeen riitä tuon kameran valoituksen mittaus”?
        – ”saa siitä tehtyä myös pyöröpolankin”. Miten ihmeessä pyöröpolarisaatiosuotimesta saa pyöröpolan?

        Vinjetointi vaihtelee kummallisesti kuvien eri kulmissa joten koko ”testi” lienee pelkää huijausta.


      • ladamies nyt ja aina
        laatu ilmeisesti kirjoitti:

        Mikä tuossa on harmaaliuku? Et taida ymmärtää mitää ns. liuku-käsitteestä. Liuku-suodattimissa ei säädetä voimakkuutta vaan varjostuksen sijaintia kuvassa.

        ”laajakulma asennossa kulmat näkymään”
        —heh

        "Mikä tuossa on harmaaliuku?"

        Tiedätkö paremmin ruskean liu'un?

        " Et taida ymmärtää mitää ns. liuku-käsitteestä."

        Luikkari ku liukkari

        " Liuku-suodattimissa ei säädetä voimakkuutta vaan varjostuksen sijaintia kuvassa."

        Kultainen suihkaus kittaa bajonetin?


    • M.D.

      Sen verran olen tuota Fotgan säädettävää harmaasuodinta nyt testaillut, että voin sanoa, etten suosittele kenellekään. Vaikka käsin hypisteltäessä vaikuttaakin laadukkaalta, hyvälaatuisia kuvia sillä ei saa. Pienemmällä suodatuksella kuvaan tulee voimakasta vinjetointia, ja suuremmalla suodatuksella nuo varjostumat voimistuvat ja siirtyvät kuvan keskiosaa kohti niin, että reunaosat ovatkin kirkkaammat, ja kuvan keskelle tulee pystysuuntaiset tummat palkit... Minimiasennossaan sitä voi käyttää, mutta sitten ei taas riitä suodatus kuin korkeintaan 1/4s valotukseen päivänvalossa.

      • laatu ilmeisesti

        M.D.
        ”tilasin juurikin tuon Fotgan säädettävän (mutta ei liuku!) harmaasuotimen hintaan 6.49 £. Myös loitonnerenkaat tilasin eBaysta (vastaavan halpisvalmistajan merkillä olevat), ja ovat toimineet erinomaisesti.”
        vs.
        ”kuvaan tulee voimakasta vinjetointia, ja suuremmalla suodatuksella nuo varjostumat voimistuvat ja siirtyvät kuvan keskiosaa kohti niin, että reunaosat ovatkin kirkkaammat, ja kuvan keskelle tulee pystysuuntaiset tummat palkit”
        —onpa hassua tuo erinomaisesti toimiminen ”, että voin sanoa”


      • M.D.
        laatu ilmeisesti kirjoitti:

        M.D.
        ”tilasin juurikin tuon Fotgan säädettävän (mutta ei liuku!) harmaasuotimen hintaan 6.49 £. Myös loitonnerenkaat tilasin eBaysta (vastaavan halpisvalmistajan merkillä olevat), ja ovat toimineet erinomaisesti.”
        vs.
        ”kuvaan tulee voimakasta vinjetointia, ja suuremmalla suodatuksella nuo varjostumat voimistuvat ja siirtyvät kuvan keskiosaa kohti niin, että reunaosat ovatkin kirkkaammat, ja kuvan keskelle tulee pystysuuntaiset tummat palkit”
        —onpa hassua tuo erinomaisesti toimiminen ”, että voin sanoa”

        Luepa viestit ennenkuin kommentoit. Kuten tekstiäni lainasit, aiemmat kokemukseni olivat halvoista loitonnerenkaista, ei harmaasuotimesta. Meiken loitonnerenkaat (n. 20 euroa) toimivat hienosti, ja niillä tulee hyviä kuvia. Fotgan harmaasuodin sen sijaan on susi. Ainakin tämä yksilö.


      • ihan ok susi?
        M.D. kirjoitti:

        Luepa viestit ennenkuin kommentoit. Kuten tekstiäni lainasit, aiemmat kokemukseni olivat halvoista loitonnerenkaista, ei harmaasuotimesta. Meiken loitonnerenkaat (n. 20 euroa) toimivat hienosti, ja niillä tulee hyviä kuvia. Fotgan harmaasuodin sen sijaan on susi. Ainakin tämä yksilö.

        Ihan hyviä kokemuksia netissä näyttää olevan halvoistakin suotimista. Esim Fotgan harmaaliukusuodin maksaa alle kympin, ja laatu ilmeisesti ihan ok:
        http://pnkuvat.blogspot.fi/2013/02/fotga-fader-nd-testi-osa1.html?m=1
        Tuosta löytyy arvosteluja ja videoita enemmänkin.
        vs.
        Fotgan harmaasuodin sen sijaan on susi.


      • merkillä olevat
        ihan ok susi? kirjoitti:

        Ihan hyviä kokemuksia netissä näyttää olevan halvoistakin suotimista. Esim Fotgan harmaaliukusuodin maksaa alle kympin, ja laatu ilmeisesti ihan ok:
        http://pnkuvat.blogspot.fi/2013/02/fotga-fader-nd-testi-osa1.html?m=1
        Tuosta löytyy arvosteluja ja videoita enemmänkin.
        vs.
        Fotgan harmaasuodin sen sijaan on susi.

        – laatu ilmeisesti ihan ok:
        – Siksipä tilasin juurikin tuon
        – hyvälaatuisia kuvia sillä ei saa
        – Ihan hyviä kokemuksia netissä näyttää olevan
        – etten suosittele kenellekään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe