Hissien rakentaminen

Hyötyliikuntaa

Lähistöllä olevaan kerrostaloon, 3 krs, rakennetaan hissi joka rappuun. Mietin vaan että onks järkee? Vanhukset jotka ei jaksa enää kävellä rappuja voi muuttaa sopivampiin asuntoihin, vaikka vaihtaa saman talon sisällä! Itsekin asun 3 krs. ja pidän tätä oikein sopivana liikuntana. Hissin rakentaminen maksaa? ja lisäksi siitä tulee käyttökuluja:sähköt ja huollot.

Jotenkin ajattelen, että nuorille ihmisille sopii hyvin mennä rappuja-vanhukset ja lapsiperheet voivat asua heille sopivimmissa taloissa. Ettei nyt taloa tarvitse muuttaa

2

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma koti hyvä asua?

En oikein ymmärrä ajatusmaailmaasi. Itse olen ostanut tilavan asunnon, jossa on tarkoitus elää toistaiseksi. Pitäisikö minun sitten koettaa ostaa joku alimman kerroksen yksiön asukas ulos, jotta voisin muuttaa siihen vaimoni kanssa. Se yksiön asukas ei varmaan myy asuntoaan, koska tarvitsee juuri itse sitä. Unohda koko ajatus ja anna ihmisten kohottaa elämisensä tasoa. He sen käytön maksavat, joten tuskin sinulle siitä lisäkuluja tulee (paitsi minkä valtio ja kunta maksavat hissin rakentamisen tukea).

https://www.rakennustieto.fi/Downloads/RK/RK030602.pdf

Liikkumisen esteettömyys on monella tavoitteena ja yhteiskunnalla on tavoitteena, että vanhus tulee toimeen kotonaan mahdollisimman pitkään. Siksi hissien rakentamista tuetaan yhteiskunnan varoin.

Kun eläkepäivät lähenivät, niin muutin vaimoni kanssa kaksikerroksisesta rivarista kerrostaloon. Tämä kerrostalo on suunniteltu siten, että esteettömyyttä on otettu huomioon mahdollisimman paljon. Kynnyksiä ei ole, hissi on tilava, jne. Me satsattiin siihen, että pystymme eläkkeellä ollessamme elämään kahdestaan ja lasten ei tarvitse olla heti auttamassa meitä. Kun siirryimme eläkkeelle, niin asunto on nyt maksettu ja tulemme itsenäisesti toimeen, ainakin toistaiseksi. Ei haittaa, vaikka polvi natisee ja lonkkaa vihloo. Painetaan vain hissin kerrosnappia ja ollaan heti kotona;)

Lähellä olevaan taloon rakennettiin hissit siten, että portaikkojen ulkoseinään rakennettiin erillinen hissikuilu. Jää siitä tietenkin asukkaille maksettavaa, mutta eipä eläkeläisten tarvitse muuttaa pois kotoaan hoitolaitokseen vain siksi, ettei pystynyt enää portaikossa liikkumaan.

• Anonyymi

Täällä Pohjois-Karjalassa on paljon tyhjiä kerrostaloja. Yksi sellainen kerrostalo (3.kerroksinen)on päätetty purkaa, vaikka siihen olisi jälkeenpäin helppo rakentaa hissi. Varmasti asunnot menisi kaupaksi ,jos olisi hissi. Ei se purkaminenkaan ole ilmaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      237
      10292
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      126
      6851
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      48
      6464
    4. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      81
      5096
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4690
    6. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      3974
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3354
    8. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      25
      3258
    9. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      28
      3215
    10. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      26
      3063
    Aihe