Päästäisitkö 14-vuotiaan lapsesi kaverin kanssa elokuviin?

54v yksinhuoltajaäit

Hei,

Olen 54-vuotias yksinhuoltajaäiti Vantaalta. 14-vuotias tyttäreni on jo kauan kinunnut lupaa lähteä kaverinsa kanssa esim. elokuviin, mutta mielestäni noin nuorten on liian vaarallista lähteä kuljeksimaan kaupungille yksistään, joten olen kieltänyt sen.

Kodin lähipiirissä saa kyllä liikkua, mutta ei keskustassa päin.

Mielestäni olen ollut aika joustava äiti, mutta lapseni on jo alkanut sanomaan minua huonoksi ja ylihuolehtivaksi.

Mitä mieltä te olette? Voinko päästää tyttäreni? Olen kamalan huolissani, joten ajattelin että voisin mennä mukaan elokuviin, tai ainakin viedä sinne, ja sitten odottaa elokuvan loppumista.

Kiitos vastauksistanne!

37

3172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti :)

      Mielestäni voi ihan hyvin. Tosin vaikeaa kun en tiedä millainen lapsi tyttäresi on. Entäs jos päästäisit päivä näytöstä kattomaan, eaim joku leffa joka alkaa 14-16? Kerkeis hyvissä ajoin koti alueelle :)

    • Minäkin antaisi 14 v tyttö lähteä!Kun minä olin 14 v minä joi minua humalassa pilsnerilla monta pulloa ja ajoi mopolla humalassa!
      Ei bioreisu voi olla vaarallinen!

    • 14vpoikA

      Olen itse 14v poika ja turvallista se liikkuminen on.
      Illalla klo. 9 jälkee ei ehkä kannata päästää klo.8 on yleensä hyvä kotiin tulo aika.
      Ihan sanoin vaan kun ne muistot joita kavereiden kanssa saa on se arvosia.
      Mielummin tekee jotain hauskaa kun istuu kotona. Ite meen kavereiden kanssa leffaa kun tulee hyvä.
      Hyvin voi päästää ulos.

    • azyzz

      Kai tajuat, että ellet anna jo 14 vuotiaan lapsesi hieman itsenäistyä, hän ei opi huolehtimaan itsestään, hänen itseluottamuksensa kärsii ja hän saa kuvan siitä että sinä et luota häneen. Kuulostat ylisuojelevalta ja sinun on pakko hyväksyä se fakta, että joskus sinunkin lapsesi pitää levittää siipensä ja kokeilla vapautta, ilman sinun apuasi. Mikäli 14 vuotias lapsesi ei saa liikkua ystäväpiirinsä kanssa hänellä ei tule olemaan mukavia muistoja nuoruudestaan eikä opi sosiaalisia ja itsenäisiä taitoja, mitä hänen tulee osata tulevaisuudessa. Ymmärrän huolesi, mutta tämä on sinun tyttärellesi parhaaksi, ethän halua että hän kokee nuoruusajansa olleen kurjaa sinun vuoksesi?

    • Plague Rat

      Olen itse 14 ja saan liikkua kavereiden kanssa keskustassa aivan vapaasti, kunhan en aivan myöhäisiltaan asti siellä ole. Ihmetyttää, että miksei tyttäresi muka saisi? Se on aivan normaalia tässä iässä, että kuljetaan kaupungilla kaveriporukassa ihan päiväsaikaan. Tulee mukavia muistoja ja yhteistä aikaa.

    • t20

      Minusta on kummallista jos 14-vuotias ei ole käynyt elokuvissa kaverin kanssa.

      Tuon ikäinen osannee mennä ja tulla kouluun ja harrastuksiin itse (jotka vastannevat elokuvissa käyntiä).

      Itse pääsin festareille tuossa iässä kavereiden kanssa. Ja olin viikonloput ja osan vanhempieni kesälomasta yksin kotona koska en suostunut lähtemään vanhempieni mukaan sukuloimaan.
      Mitään pahaa ei noissa tapahtunut koska osasin käyttäytyä järkevästi.

    • nimimerkki12456953

      12v olin 9 asti kaupungilla perjantai iltana kamujen kanssa, mutta sillon äiti oli kyllä aika vihainen kun tulin myöhään kotiin. 14v sain vapaasti mennä kaupungille kunhan kerroin milloin menin ja milloin tulin.

    • ngfd

      Itse olen 15 ja minut päästetään yksin 20 km päähän kaupunkiin bussilla ja uimaan 2 km päähän järvelle yksinäni. Ja silti tuntuu toisinaan, että vanhempani ylihuolehtii, kun huolestuu puolikuoliaaksi jos kaupungissa kännykkäni itsestään soittaa jollekulle, eikä linjalta kuulu mitään. Elokuvissa kävin ensi kertaa kaverin kanssa viidennellä luokalla kahdestaan ja kaupungilla olin yksin äidin shoppaillessa läheisessä kauppakeskuksessa ensi kerran neljännellä luokalla. Olen oppinut huolehtimaan paremmin itsestäni ja liikkumaan yksin ja tuntemaan paikkoja. Ja eksyminen tullut sen verran tutuksi, että osaa toimia kun eksyy kaupungilla.

    • ...

      Miksi et päästäisi? Onhan 14-vuotias jos kohtuu "iso". Minä kävin kaupungissa kaverin kanssa jo ala-asteella. Tietenkin kannattaa päättää kotiintulo aika, esim. klo 21. Jokainen tietää että varsinkin viikonloppuna kaupungissa keskellä yötä ei ole kovin järkevää liikuskella.

    • 14v boyaah

      VITUN KUKKAHATTUTÄTI ton ikäsen pitää antaa liikkua kylillä jo yksisteen ite oon liikkunu jo 8v kyläölä kamujen kaa nyyäänki kylällä kännäänki joskus -.- ja tuun 00jälkee kotii viikonloppusin et siitä vaa annat lähtä!!

      • Anonyymi

        Tämä


    • kolmen äiti

      Nuoret itse ovat vastailleet tähän, ja tietysti haluavat että heidät päästetään mihin vaan. Aikuisen kannalta asia on vähän mutkikkaampi, kun on vastuu siitä ettei mitään tapahdu. Riippuu paljon siitä, kuinka luotettava ja vastuullinen tyttö on muuten, ja kuinka levoton tai vaarallinen on asuinalue. Mieti, mitä pahaa voi elokuvareissulla tapahtua, vai pelkäätkö sittenkin turhaan. Pelkäätkö ehkä liikennettä, kavereiden vaikutusta, ulkopuolisia nuoria tai aikuisia...

      Ensimmäiset kerrat on hyvä neuvotella nuoren kanssa, niin että tiedät mihin kuviin hän menee, kenen kanssa, mitä tekevät sen jälkeen ja milloin tulee kotiin. Voit olla rauhallisempi kun tiedät, ja hän varmasti ymmärtää tämän. Kun molemmat saatte kokemusta, kuinka se sujuu, voit vähentää kontrollia ja antaa hänelle lisää vapautta - sehän tulee joka tapauksessa pian eteen, kun ikää tulee. Jos välimatkat pimeässä kaupungissa huolettaa, voit tarjota tytöille kyydit ainakin aluksi. Voitte myös sopia että lähettelette tekstareita että tiedät illan sujuvan hyvin.

      Et voi loputtomiin pitää häntä kotonakaan, ja kavereitten kanssa oleminen on nuorille hyvin tärkeää ja myös hyväksi

    • Eeäsmies

      Muista että silloin kuin lapsesi on lukiossa, hänellä saattaa olla jotain retkiä keskustassakin missä ei ole mitään valvojaa matkassa. Opettaja odottaa vasta määränpäässä, kuten museossa.

    • itsokaytobeafriendofex

      Moikka !

      Vastaukseni kysymykseesi on kyllä.

      Tyttäresi alkaa olla jo siinä iässä, että hän haluaa levittää omat siipensä ja kokeilla miten ne kantavat. Hänellä voi suorastaan olla jo tarve opetella lentämään ! Anna tyttäresi toteuttaa itseään. Tyttäresi varmasti ilahtuu, kun huomaa kuinka paljon luotat häneen. Tyttäresi ei opi lentämään, jos et anna hänen opetella.

      Hän ei ole menossa yksin elokuviin, vaan ystävän tai jopa useamman kanssa. Hänellä on puhelin, jolla hän saa sinuun tarvittaessa yhteyden. Helsingissä on paljon ihmisiä, niin siviilejä kuin vartijoita, jotka ovat valmiina auttamaan tarvittaessa.


      // Lentämisellä viittaan itsenäistymiseen.

    • Eesesezses

      54-vuotias nuoren tytön äiti. Ei ihme, että yksinhuoltaja.

      • 1säpappa

        Eihän tuo niin ihmeellistä ole.
        Itse olen 49 ja tyttäreni 13v.


      • Anonyymi

        No jep 🤣🤣


    • oujwwuyppoww

      Onko tämä provo? Minun 10v on käynyt itsekseen samanikäisen kaverin kanssa leffassa...

      Itse muutin opiskelujen perässä yksin asumaan kun olin 16v.

      Herätys, lapsesi on teini! Kyseessä ei ole mikään pikkutyttö enää. Kulkeehan hän kouluun, harrastuksiin, kavereiden luo yms itsenäisesti, eikö? Niin miksi sitten ei leffaankin? Vai vaatisiko se erikseen esimerkiksi bussin opettelua tms? Uusista jutuista voit toki ohjeet kertoa, mutta muista että nuori osaa itsekin ottaa selvää.

      Vaikutat vahvasti vainoharhaiselta...

      Minun tytärpuoleni äiti on hyvin samankaltainen YH kuin sinä. Hieman normaalia vanhempana tullut äidiksi, ja se yksi ainoa lapsi, eikä parisuhdetta. Lapsi on ekaluokalainen. Hän ei esimerkiksi saa kulkea kouluun tai kaverin luo itsekseen, vaikka kaikki luokkakaverit saa. Lapsi ei saa käydä lähikaupalla ostamassa karkkipäivän karkkeja ilman äitiä. Lapsi ei saa jäädä yksin kotiin hetkeksikään, vaan äiti on läsnä koko ajan. Tuntuu itselle todella murheelliselta... Tyttö nauttii valtavasti, kun meillä saa mennä puistoon siskon ja veljen kanssa.:)

      • 7r68r68

        oujwwuyppoww, on provo, mutta aika harva kommentoija ymmärtää sen. Ap:lla on varmaan hauskaa


    • wzxbhg

      Olin 13v, kun aloin karkailemaan kotoa, sillä en päässy muuten mihinkään. Antakaa hyvät vanhemmat jotain hauskaa nuorten lapsienne tehdä. Tai siinä käy niin, että sit tulee kaikki ongelmat tai nuori ei kypsy ikäisetensä tavoin.

      • Anonyymi

        Samaa minä.


    • Vaielokuviin

      Älä missään nimessä päästä lastasi mihinkään ulos varsinkaan ns ”kaverin” kanssa. Kyllä sen tietää millaisiin porukoihin menevät jos vähänkin antaa liekaa. Tuon ikäisten lasten pitää pysyä iltaisin kotona eikä luuhata pitkin kaupunkia.

    • ööölady

      Mie oon 11v ja saan liikkuu kauppakeskuksessa kavereitten kaa ja kotiintuloajat riippuu mut esim. La tuun 18 kotii viimestää. Ja leffa oon käyny ekan kerran kaverin kaa 9v et vanhemmat vei ja haki nii päästä jos tytär jos fiksu on.💛

      • Anonyymi

        Ööölady asutko Karjalassa jos sä sanot mie


    • Minun lapset on tuon ikäisenä saaneet mennä kyllä omineen elokuviin (ei toki asuta missään helsinki alueella) - toki jos ns myöhäinen elokuva, niin voithan ehdottaa, että tule sitten hakemaan kotiin?

      • ohhhohh

        Onko siellä böndellä leffateatteri?


      • 1säpappa
        ohhhohh kirjoitti:

        Onko siellä böndellä leffateatteri?

        Kyllä pitää olla juntti, jollei tiedä että Kehä III ulkopuolella on elämää.

        Andyn sanoja (ulkomuistista) lainatakseni: juntti ei tarkoita Helsingin ulkopuolella asuvaa, juntteja on joka puolella.


    • Kaija.Koooooooooooo

      Ei missään nimessä, takuulla joku huumehörhö raiskaa ja tappaa. Katsokaamme keskustan kaduille, liikkuuko siellä muka nuorisoporukoita? Ei liiku. Minulla on asiasta omakohtaista empiiristä kokemusta: uskaltauduin kerran ravintolaan ja siellä kaikki olivat kypsässä iässä, ainakin viisikymppisiä.

    • 73528

      Asenna tyttären kännykkään seuranta ohjelma. Näet tietokoneelta missä tytär liikkuu. Anna lupa mennä elokuviin. Jos ei meekkään niin seuraavalla kerralla et anna lupaa.

    • Anonyymi

      Olen 16 ja voiko minun 7 v poikaani päästää kaverin kanssa leffaan ettei olisi vanhempia siellä

    • Anonyymi

      Siis niinku voisko suomen finnkinoihin tulla squid game

    • Anonyymi

      Ja oon 16

    • Anonyymi

      Täh... Onko tämä totta? Oikeesti?

    • Anonyymi

      Olen päästänyt itsekseen kamun kans noin 9v alkaen ostamaan vaattert, köyttämään lahjakortin jonka pukki toi.

      Eipä tullut mieleen, että miks ei.

      Apua. Teinkö väärin!

    • Anonyymi

      14-vuotias?! Tottakai voi!! Itse olen 13v, äitini on usein todella ylihuolehtiva mutta kyllähän minäkin sain jo 6-7 vuotiaana mennä kaverin kaa leffaan niin, että äiti vei ja sitten haki leffan loputtua. Itse sain mennä kaupungille kai 10-vuotiaana tai jotain, ilman että äidin tarvitsi viedä. Mutta vain päivisin, iltaisin vanhemman pitää olla mukana tai jotain. Mutta kai mä sitten 14-vuotiaana voin illallakin käydä.

    • Anonyymi

      Mä oon mennyt jo 9v yksin leffaa ja mun kotiin tulo aika on 23.30 ja oon 14?

      • Anonyymi

        Okei


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe