tukeva kuvausasento

pikkuasian merkitys

Täällä on noita jotka kuvaavat aina ja kaikkialla jalustalla?
Ja niitä jotka vakaajalla.

Sanosin niin ettei jalustan käyttö ole aina kaikissa kuvaustilanteissa ja kohteissa
mahdollista vaikka se ois sallittua.
=menee liikaa aikaa/tilaa pystyttämiseen, säätämiseen, purkamiseen ja voimia kantamiseen..=kuvat meni ohi .

Helppoahan on ennalta järjestää mutta kun se kuvattava ei aina ole silloin parhaimmillaan tai odota kuvaa sillon kun on..

Ja sitten vakaajalla toivo että,,,se lieventää tärinää edes joissain sarjankuvissa.

On melko selvää että, jalustan tai tuen käyttö on hyödyllistä aina kun se auttaa muttei
aina edes mahdollista joten?

Vakaajalla?

Jos turvautuisin tukevaan kuvausasentoon jolla voi olla ihmeen suuri merkitys?

41

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 920

      Sopivan kokoinen kamera ja pystykuvissa pystykuvauskahva auttavat kameran vakaana pitämistä.
      Jalustaa kannattaa käyttää kun voi, mutta aina se ei ole mahdollista ja se saattaa hidastaa käyttöä liiaksi. On myös tilanteita että on pakko käyttää jalustaa.
      Vakaaja on hyvä apu monessa tilanteessa.

      • että on pakko

        ” On myös tilanteita että on pakko …”
        —kannattaisi ehkä vaihtaa harrastusta jos alkaa tulla pakko-oireita. Harrastuksen pitäisi aina olla vapaaehtoista ja hauskaa.
        Vapaus on se arvo joka tekee harrastuksesta (ja taiteesta) arvokkaan ja koukuttavan. Kaikenlainen pakko pilaa hyvänkin harrastuksen. Ei kannata misään tapauksessa jatkaa jos jalusta, kuvanvatkain tms. alkaa tuntua pakolliselta. Siinä menee ilmeisesti terveys.


      • 920
        että on pakko kirjoitti:

        ” On myös tilanteita että on pakko …”
        —kannattaisi ehkä vaihtaa harrastusta jos alkaa tulla pakko-oireita. Harrastuksen pitäisi aina olla vapaaehtoista ja hauskaa.
        Vapaus on se arvo joka tekee harrastuksesta (ja taiteesta) arvokkaan ja koukuttavan. Kaikenlainen pakko pilaa hyvänkin harrastuksen. Ei kannata misään tapauksessa jatkaa jos jalusta, kuvanvatkain tms. alkaa tuntua pakolliselta. Siinä menee ilmeisesti terveys.

        Vai et saivartelija parempaa keksinyt, sääli.


      • että on pakko kirjoitti:

        ” On myös tilanteita että on pakko …”
        —kannattaisi ehkä vaihtaa harrastusta jos alkaa tulla pakko-oireita. Harrastuksen pitäisi aina olla vapaaehtoista ja hauskaa.
        Vapaus on se arvo joka tekee harrastuksesta (ja taiteesta) arvokkaan ja koukuttavan. Kaikenlainen pakko pilaa hyvänkin harrastuksen. Ei kannata misään tapauksessa jatkaa jos jalusta, kuvanvatkain tms. alkaa tuntua pakolliselta. Siinä menee ilmeisesti terveys.

        Jos haluaa hyviä makrokuvia niin jalusta on "must" tuote. Jo 1:1 kuvauksissa terävyysalue on varsin pieni ja pienikin heiluminen kamerassa pilaa helposti kuvan.

        Silti ei kannata lopettaa harrastusta vaan kehitää taitojaan sen suhteen. Maisemakuvia saa helposti ilman jalustaa joskaan siitä ei ole haittaakaan. Monessa kohden kun valopisuudesta on nuusaa auttaa vakaaja pitämään kuvaajan vapinat ja heilumiset kurissa.


      • saa helposti
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Jos haluaa hyviä makrokuvia niin jalusta on "must" tuote. Jo 1:1 kuvauksissa terävyysalue on varsin pieni ja pienikin heiluminen kamerassa pilaa helposti kuvan.

        Silti ei kannata lopettaa harrastusta vaan kehitää taitojaan sen suhteen. Maisemakuvia saa helposti ilman jalustaa joskaan siitä ei ole haittaakaan. Monessa kohden kun valopisuudesta on nuusaa auttaa vakaaja pitämään kuvaajan vapinat ja heilumiset kurissa.

        ”kun valopisuudesta on nuusaa”

        Tämä oli ihan paras


      • Super Major
        että on pakko kirjoitti:

        ” On myös tilanteita että on pakko …”
        —kannattaisi ehkä vaihtaa harrastusta jos alkaa tulla pakko-oireita. Harrastuksen pitäisi aina olla vapaaehtoista ja hauskaa.
        Vapaus on se arvo joka tekee harrastuksesta (ja taiteesta) arvokkaan ja koukuttavan. Kaikenlainen pakko pilaa hyvänkin harrastuksen. Ei kannata misään tapauksessa jatkaa jos jalusta, kuvanvatkain tms. alkaa tuntua pakolliselta. Siinä menee ilmeisesti terveys.

        Aukko revitty täysille ja ajat hipovat sekuntia, siinä loppuu pöydänkulman tai ovipielen apu ja alkaa jalustaan liittyvien pakko-oireiden paikka. Salama. Useimmiten ei kiitos, ei ainakaan suoraa.


    • =kuvat meni

      Täällä on noita jotka kuvaavat aina ja kaikkialla jalustalla?
      – kylläpä siellä teilläpäin on kummallista porukkaa. Kerro heille terveisiä, että täällä on kesällä lähes aina ja kaikkialla niin paljon valoa että lyhyen valotusajan takia ei tarvita jalustaa eikä vatkaajaa.

      =menee liikaa aikaa/tilaa pystyttämiseen, säätämiseen, purkamiseen ja voimia kantamiseen..=kuvat meni ohi
      – puhumattakaan siitä ajasta joka kuluu matkalla kuvauspaikalle. Matkaan saattaa kulua aikaa useampi tunti.=kuvat meni ohi

      Sinun pitää aivan ehdottomasti kuvata aina vakaajalla, mutta muiden jalustan käytöstä ei kannata sairastua.

    • ladamies nyt ja aina

      kannattaa laittaa hernepussi perseensä alle, kun istuu mättäälle, niin ei tärise kuvat.=kuvat ei menny ohi 3h kuvauksen jälkeen on hernerokka valmis

    • cemooon

      Käytä kyynärpäätä.. puuhun nojaten tai kyykyssä polveen, ei ole noin vaikeeta.

    • Miten vakaaja ja tukeva kuvausasento ovat toistensa poissulkevia?

      • poissulkevia?

        No siten, että vatkaaja täristää kuvaa jos kamera ei tärise riittävästi.


      • poissulkevia? kirjoitti:

        No siten, että vatkaaja täristää kuvaa jos kamera ei tärise riittävästi.

        Tyypillinen heitto henkilöltä jolla ei ole hajuakaan asiasta!

        Eikö silloin kannattaisi mennä ostamaan kunnon valokuvausvehkeet ja kokeilla miten ne oikeasti toimivat. Jo muutamalla tonnilla pääsee mukaan kunnon laitteilla. Jos sen vertaa ei plakkarista löydy niin ei ainakaan kannata moisia typeryyksiä muiden nähtäville kirjoitella.

        Vakaaja ja hyvä asento antavat paljon anteeksi ja sallivat todella pitkiä kuvia (valotuksia) ilman jalustaa kuten olen joskus tänne linkannut. Laajakulmalla luokkaa 1/4 sek kuvia olettaen, ettei maali ole kovin vikkelä liikkeissään..


      • poissulkevia? kirjoitti:

        No siten, että vatkaaja täristää kuvaa jos kamera ei tärise riittävästi.

        Mitä ihme satuiluja tämä on. On totta, että jalustalla on hyvä ottaa vakaa ja pois, jos se ei itse osaa sitä tehdä automaattisesti. Tämä johtuu siitä, että kun kuvaa pitkällä valotusajalla on systeemi ilman vakaa jaa täysin staattinen. Asialla ei ole mitään tekemistä käsivaralta kuvaamisen kanssa.


      • ottaa vakaa?
        okaro kirjoitti:

        Mitä ihme satuiluja tämä on. On totta, että jalustalla on hyvä ottaa vakaa ja pois, jos se ei itse osaa sitä tehdä automaattisesti. Tämä johtuu siitä, että kun kuvaa pitkällä valotusajalla on systeemi ilman vakaa jaa täysin staattinen. Asialla ei ole mitään tekemistä käsivaralta kuvaamisen kanssa.

        Sinähän se vasta satuilija olet.
        ”että jalustalla on hyvä ottaa vakaa ja pois”
        Ei sillä ole mitään merkitystä tuetaanko kamera liikkumattomaksi jalustalla vai jollakin muulla tuella. Jalustalla ei ol tässä asiassa mitään merkitystä.


      • kuten olen
        nikon_d90 kirjoitti:

        Tyypillinen heitto henkilöltä jolla ei ole hajuakaan asiasta!

        Eikö silloin kannattaisi mennä ostamaan kunnon valokuvausvehkeet ja kokeilla miten ne oikeasti toimivat. Jo muutamalla tonnilla pääsee mukaan kunnon laitteilla. Jos sen vertaa ei plakkarista löydy niin ei ainakaan kannata moisia typeryyksiä muiden nähtäville kirjoitella.

        Vakaaja ja hyvä asento antavat paljon anteeksi ja sallivat todella pitkiä kuvia (valotuksia) ilman jalustaa kuten olen joskus tänne linkannut. Laajakulmalla luokkaa 1/4 sek kuvia olettaen, ettei maali ole kovin vikkelä liikkeissään..

        ”Eikö silloin kannattaisi mennä ostamaan kunnon valokuvausvehkeet”
        Tuossa on ideaa, kyllä sinun varmasti kannattaisi, itsellä on Fx.

        ”aika pitkiä kuvia voi ottaa” sanoi hän ”luokkaa 1/4 sek kuvia olettaen”


      • vakaa jaa?
        okaro kirjoitti:

        Mitä ihme satuiluja tämä on. On totta, että jalustalla on hyvä ottaa vakaa ja pois, jos se ei itse osaa sitä tehdä automaattisesti. Tämä johtuu siitä, että kun kuvaa pitkällä valotusajalla on systeemi ilman vakaa jaa täysin staattinen. Asialla ei ole mitään tekemistä käsivaralta kuvaamisen kanssa.

        Mitenkäs se vaikuttaa kuvaan heiluuko kamera huonolla jalustalla vai kädessä?


      • ottaa vakaa? kirjoitti:

        Sinähän se vasta satuilija olet.
        ”että jalustalla on hyvä ottaa vakaa ja pois”
        Ei sillä ole mitään merkitystä tuetaanko kamera liikkumattomaksi jalustalla vai jollakin muulla tuella. Jalustalla ei ol tässä asiassa mitään merkitystä.

        Nyt taas muutat asioita. Vakaa kuvausasento ja "muu tuki" ovat eri asioita. Vakaalla kuvausasennolla et sa kameraankin vakaaksi, että voisit käyttää niin pitkiä valotusaikoja, että vatkaajasta voisi olla haittaa. Tuskin edes millään ad-hoc tuella saat.


      • vakaa jaa? kirjoitti:

        Mitenkäs se vaikuttaa kuvaan heiluuko kamera huonolla jalustalla vai kädessä?

        Jos jalusta on niin huono, etä kamera siinä tärisee, niin ei kannata käyttää sitä. lisäksi voi hattutempulla estää laukaisusta tulevan epäterävyyden.


      • Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

        Nyt taas muutat asioita. Vakaa kuvausasento ja "muu tuki" ovat eri asioita. Vakaalla kuvausasennolla et sa kameraankin vakaaksi, että voisit käyttää niin pitkiä valotusaikoja, että vatkaajasta voisi olla haittaa. Tuskin edes millään ad-hoc tuella saat.

        Tuo ei pidä paikkansa, sillä vakaajia on kovin eri tasoisia. Halpisten vakaajat ovat kaikki tuota vatkaaja tasoa, mutta kalliissa erikoisobjektiiveissa on kyllä vakaajia, jotka pystyvät usimmiten vakaamaan eivätkä aina vatkaa. Eihän siitä ole kuin pari vuotta, kun Canon esimerkiksi mainosti uutta 100 mm macroa lauseella "nyt meillä on toimiva vakaaja"!


    • Nikonero

      Aloittajalla erittäin hyvä kysymys. Tämä on asia joka tulee meille harrastajille usein eteen. Olen entinen kilpa-ampuja ja jotain tuosta tähtäämisestä ja tarkennuksesta oppinut. Valmennuksessa oli kaksi tärkeintä juttua asennon jälkeen: mieli ja hengitys. Hyvän tarkennuksen ja pidon saa aikaiseksi vain kun mieli on rento ja kiinni siinä suorituksessa. Keskity siis kohteeseen, vain ja ainoastaan kohteeseen. Hengitystekniikka on sellainen, että vedä kaksi hengenvetoa ja päästä kolmannen ilmat puoliksi ulos. Purista laukaisinta hitaasti jotta kamera ensin tarkentaa ja sitten laukeaa. Puristus on kevyt ja tasainen, ei nopea liipaisu ta laukaisu.
      Suorituksen aikana kropasi on rento, sinulle parhaassa asennossa ja molemmat kyynärpäät kiinni kyljissäsi.

      Tiedän, että tämä lyhyt ohje tuntuu joistakin lukijoista naurettavalta ja turhan tarkalta. Joskus ollaan kuitenkin suljinajan kanssa siinä äärirajoilla jolloin kaikki mahdollinen etu kannattaa käyttää hyödyksi. Tuo ohje voi tuntua hankalalta mutta se tulee ihan automaattiseksi toiminnaksi kun sitä rupeaa aluksi pakkoliikkeinä harjoittelemaan ja vähänajan päästä sen toteuttaa ihan huomaamatta.

      • kilpa-ampuja

        Tuossa nyt unohtui, että kilpa-ampuja ei voi vapaasti valit tukea aseelleen niinkuin valokuvaaja. Mikä tahansa liikkumaton tuki on parempi kuin ”vapaalta kädeltä”. Molempi parempi.

        Joudun varsin harvoin sellaiseen tilanteeseen, että kameraa ei voi tukea mihinkään. Ja harrastelijan ei ole pakko kuvata eikä onnistua.


      • Super Major

        Laukaisu sydämenlyöntien välissä. Siis kameralla. Ihan oikeasti. Kaikki keinot tarvittaessa käyttöön.


    • Nikonero

      Kilpa-ampuja ei ole ilmeisesti joutunut nopeaan tilanteeseen jossa kohde on kuvattavissa vain lyhyen aikaa. Et ole joutunut esim. kuvaamaan väentungoksessa tai metsäkävelylläsi vilahtelevia villieläimiä. Aloittajan ongelmana oli juuri nopeat tilanteet joissa ei ole valmisteluaikaa.

      Kyllä minäkin laitan sen jalustan tai haahuilen tukea jos kuvaustilanne on erilainen kuin ketjun aloittajalla.

      Olet oikeassa siinä, että harrastajan ei ole pakko kuvata. Voihan kuvausharrastuksen vaihta johonkin muuhun. Jos taas haluaa harrastaa valokuvausta, niin ei sitä oikein kuvaamattakaan voi tehdä?

      Ainut mikiä minua valokuvauksessa harmittaa ovat ne kuvat joita en ole ottanut.

      • kilpa-ampuja

        ”Kilpa-ampuja ei ole ilmeisesti joutunut nopeaan tilanteeseen jossa kohde on kuvattavissa vain lyhyen aikaa. Et ole joutunut esim. kuvaamaan väentungoksessa tai metsäkävelylläsi vilahtelevia villieläimiä.”

        Olet oikessa, olen valokuvauksen harrastaja joten en joudu kuvaamaan mitään. Minusta harrastusta ei kannata jatkaa jos siitä tulee ”joutumista”.

        Taisit keksiä aloittajalle ongelman ihan omasta päästäsi. Minusta näyttää, että aloittajalla ei ole muuta ongelmaa kuin ”menee aikaa”

        ”Jos taas haluaa harrastaa valokuvausta, niin ei sitä oikein kuvaamattakaan voi tehdä?”
        Keksitkö tuon ihan itse?

        ”Ainut mikiä minua valokuvauksessa harmittaa ovat ne kuvat joita en ole ottanut.”
        Sääliksi käy kun olet valinnut harrastuksen joka aiheuttaa sinulle harmia. Voihan kuvausharrastuksen vaihta johonkin muuhun.

        Minulle valokuvaus (ja ampuminen) on onnekseni kiva harrastus jossa ei ole mitään ”joutumista” eikä vähäisintäkään harmin aiheuttajaa. En jatkaisi jos joutuisin kuvaamaan tai jokin harrastuksessa harmittaisi.


      • Nikonero
        kilpa-ampuja kirjoitti:

        ”Kilpa-ampuja ei ole ilmeisesti joutunut nopeaan tilanteeseen jossa kohde on kuvattavissa vain lyhyen aikaa. Et ole joutunut esim. kuvaamaan väentungoksessa tai metsäkävelylläsi vilahtelevia villieläimiä.”

        Olet oikessa, olen valokuvauksen harrastaja joten en joudu kuvaamaan mitään. Minusta harrastusta ei kannata jatkaa jos siitä tulee ”joutumista”.

        Taisit keksiä aloittajalle ongelman ihan omasta päästäsi. Minusta näyttää, että aloittajalla ei ole muuta ongelmaa kuin ”menee aikaa”

        ”Jos taas haluaa harrastaa valokuvausta, niin ei sitä oikein kuvaamattakaan voi tehdä?”
        Keksitkö tuon ihan itse?

        ”Ainut mikiä minua valokuvauksessa harmittaa ovat ne kuvat joita en ole ottanut.”
        Sääliksi käy kun olet valinnut harrastuksen joka aiheuttaa sinulle harmia. Voihan kuvausharrastuksen vaihta johonkin muuhun.

        Minulle valokuvaus (ja ampuminen) on onnekseni kiva harrastus jossa ei ole mitään ”joutumista” eikä vähäisintäkään harmin aiheuttajaa. En jatkaisi jos joutuisin kuvaamaan tai jokin harrastuksessa harmittaisi.

        Vastauksestasi päätellen ammut oikein Eestin maajoukkuessa?


      • Nikonero kirjoitti:

        Vastauksestasi päätellen ammut oikein Eestin maajoukkuessa?

        Mitä merkitystä tuolla olisi itse asiaan?

        Mikset ota kantaa johonkin joka liittyy keskustelun aiheeseen?

        Oletko edes nähnyt koskaan kameraa joka on tavalla tai toisella vakaajalla varustettu?


    • pakkoharrastaminen

      ”Täällä on noita jotka kuvaavat aina ja kaikkialla jalustalla?
      Ja niitä jotka vakaajalla.”

      Enpä usko tuohon. Luulen useimpien kuvaavan sekä, että ja ilman kumpaakaan. Jos valotusaika on riittävän lyhyt niin niin vakaajalla ja jalustalla ei ole mitään merkitystä kuvan ”tärähtämisen” kannalta. Enemmän auttaa jos lukitsee peilin yläasentoon.

      Suurimman osan kuvistani olen ottanut ennenkuin vakaaja tuli yleiseen käyttöön. Jalustaa tai/ja vakaajaa olen varsin harvoin käyttänyt kirkkaassa valossa.

      Tälläpalstalla esiintyy yllättävän paljon sellaisia joilla on pakollisia tilanteita joissa ”joutuu” kuvaamaan.
      Joutuu kuvaamaan hämärässä metsässä väentungoksessa arkoja tipuja käsivaralta kovassa kiireessä.

    • Kai se jalustan valinta riippuu kulloisestakin tilanteesta.
      Jos lähden yksikseni jonnekin, ja on aikaa ja rauhaa ja tilaa, niin voin ottaa mukaan kunnon jalustan.
      Jos taas tiedän että edessä voi olla odottelua eikä tilaa ehkä ole, niin kiinnitän kameran valmiiksi monopodiin, se mahtuu monon olalle heitettävään pussukkaan. Esilleotto ja korkeudensäätö ei vie aikaa enempää kuin kameran kaivaminen kassin pohjalta. Ja kun yksijalkainen on oman koiven vieressä, niin ei siihen kukaan ulkopuolinen kompuroi. Kädet voi rentoutua ja sen kanssa voi liikkua. (hyvä juttu esim kylmällä ilmalla, kun kädet alkaa vatkata vilusta.) Tai sen voi vaikka nostaa puun/tolpan runkoon nojaamaan, niin saa kuvattua vähän korkeammalta.

      • Super Major

        Miksi kukaan ei ole maininnut kameran painon ja suljinkoneiston merkitystä.


      • OMD
        Super Major kirjoitti:

        Miksi kukaan ei ole maininnut kameran painon ja suljinkoneiston merkitystä.

        Jup.
        Mamiya RB:n massa ja keskussulkimen pieni napsahdus on vakaa systeemi.


      • quatropod

        Jos eo levitä kolmijalan tai nelijalan jalkoja niin mikä on oleellisin ero yksijalkaisella kuvaamiseen verrattuna?


      • kukaan?
        Super Major kirjoitti:

        Miksi kukaan ei ole maininnut kameran painon ja suljinkoneiston merkitystä.

        Kameran paino on toisssijainen asia. Kevyeen voi helposti lisätä painoa tarvittaessa. Liian painavaa ei pysty keventämään tarvittaessa.
        Verhosuljin heiluttaa kameraa, sama tauti on etsinpeilillä (paitsi kiinteäpeilisissä).
        Keskussuljiin (ja ns. sähköinen) mahdollistaa myös salaman käytön lyhyimmillä suljinajoilla (esim taustan tummentamiseksi).


      • quatropod kirjoitti:

        Jos eo levitä kolmijalan tai nelijalan jalkoja niin mikä on oleellisin ero yksijalkaisella kuvaamiseen verrattuna?

        Yksjalkanen on kevyempi kuljettaa ja siirrellä ku hakee hyvää kuvakulmaa ja sen kääntyvän 'kenkälenkuran' päälle voi pistää oman jalkansa, ni siinähän sitte pysyy.
        Mun kolmijalat on raskaampia ja isompia eikä kunnolla nouse levittämättä, tai sitte jos yhden niistä laskee pitkäks ni yläosa on vinkkelissä ja muut jalantyngät sojottaa johonkin.


      • Super Major
        kukaan? kirjoitti:

        Kameran paino on toisssijainen asia. Kevyeen voi helposti lisätä painoa tarvittaessa. Liian painavaa ei pysty keventämään tarvittaessa.
        Verhosuljin heiluttaa kameraa, sama tauti on etsinpeilillä (paitsi kiinteäpeilisissä).
        Keskussuljiin (ja ns. sähköinen) mahdollistaa myös salaman käytön lyhyimmillä suljinajoilla (esim taustan tummentamiseksi).

        Kameran paino ei ole toissijainen asia. Kevyeen painoa lisää? Kiviä taskuun? Lisätään keskusteluun vielä kameran ja jalustan yhteensopimattomuus. Pitkä putki ja raskas laatukamera yhdessä kaupanteossa yli jääneillä rahoilla ostetun rimpulajalustan kanssa on pulttibois-yhdistelmä.


      • Super Major
        Super Major kirjoitti:

        Kameran paino ei ole toissijainen asia. Kevyeen painoa lisää? Kiviä taskuun? Lisätään keskusteluun vielä kameran ja jalustan yhteensopimattomuus. Pitkä putki ja raskas laatukamera yhdessä kaupanteossa yli jääneillä rahoilla ostetun rimpulajalustan kanssa on pulttibois-yhdistelmä.

        Vielä piti sanomani, että voihan tähän salamatäsmäyksenkin liittää. Salamahan on sisäkuvauksessa se terävyyden varmistaja. Taustan tummentaminen onnistuu monilta ihan luonnostaan. Etualalla on punasilmäisten albiinojen naamoja ja tausta sysimusta. On se kumma, että tällaiset kuvat herättävät juuri terävyyden takia hyväksyviä kommentteja, vaikka vaikka valaistus on aivan järkyttävä. Tuo kameran paino vaatisi tietysti tarkempaa saivartelua. Liika on aina liikaa. Vanhan studiokameran kanssa ei ala Arskakaan käsivaralta heilua.


      • aivan järkyttävä
        Super Major kirjoitti:

        Vielä piti sanomani, että voihan tähän salamatäsmäyksenkin liittää. Salamahan on sisäkuvauksessa se terävyyden varmistaja. Taustan tummentaminen onnistuu monilta ihan luonnostaan. Etualalla on punasilmäisten albiinojen naamoja ja tausta sysimusta. On se kumma, että tällaiset kuvat herättävät juuri terävyyden takia hyväksyviä kommentteja, vaikka vaikka valaistus on aivan järkyttävä. Tuo kameran paino vaatisi tietysti tarkempaa saivartelua. Liika on aina liikaa. Vanhan studiokameran kanssa ei ala Arskakaan käsivaralta heilua.

        ”Etualalla on punasilmäisten albiinojen naamoja ja tausta sysimusta.”
        Tekeekö sun studiosalamat tuollaista vai tarkoitatko, että kaikki muut kuvaavat väärin paitsi sinä?


      • SuperMajor
        aivan järkyttävä kirjoitti:

        ”Etualalla on punasilmäisten albiinojen naamoja ja tausta sysimusta.”
        Tekeekö sun studiosalamat tuollaista vai tarkoitatko, että kaikki muut kuvaavat väärin paitsi sinä?

        En tarkoittanut studiokuvausta, vaan kameroiden kiinteitä salamoita. Kai Se oli sanomattakin selvää.


      • Kai Se?
        SuperMajor kirjoitti:

        En tarkoittanut studiokuvausta, vaan kameroiden kiinteitä salamoita. Kai Se oli sanomattakin selvää.

        Kai se on sanomattakin selvää, että myös kiinteän salaman eteen voi laittaa valonhajoittimen. Hämmästelen ettet tuota tiennyt?

        Jos kuvaa muuta kuin ihmisiä tai eläimiä niin mistä ne ”punasilmäisten albiinojen” naamat tulee kuvaan?


      • Super Major
        Kai Se? kirjoitti:

        Kai se on sanomattakin selvää, että myös kiinteän salaman eteen voi laittaa valonhajoittimen. Hämmästelen ettet tuota tiennyt?

        Jos kuvaa muuta kuin ihmisiä tai eläimiä niin mistä ne ”punasilmäisten albiinojen” naamat tulee kuvaan?

        Voi laittaa, voi käyttää epäsuoraa salamaa, voi käyttää pieniä tai suuria orjasalamia, kuulemma, kaverit on kertoneet. Jotkut kuulemma kuuluvat vallitsevan valon koulukuntaan. Itse olen keskittynyt albiinoihin ja kääpiöihin.


    • Narussa on pitelemis

      Kokeile nurujalustaa.

      Varttituuman ruuvi, johon kiinnitettynä sopivan mittainen naru, jossa toisessa päässä passeli aluslevy. ->Ruuvi jalusta kierteeseen, tossu aluslevyn päälle ja naru sopivasti kiristetty = yksi ylimääräinen tukipiste, joka vakauttaa kuvaa.

      tämän kanssa saa käyttää vakainta
      5€:llä saat tarvittavat jalustat eliniäksi

      -ei korvaa vakaajaa eikä kunnon kolmijalkaa. On kuitenkin halvempi ja toimivampi kuin mikään alle 70€ jalusta.
      -Et näytä PRÖ-kuvaajalta edes perhejuhlissa -> Et joudu kuvaamaan kissanristiäisiä vaikka sinulla olisi "ns" iso putki.

      • Narussa on pitelemis

        Juppimalli: kevlar vahvisteinen naru maksaa noin 10€/30M. Ei tarvitse tyytyä tavalliseen naruun, mutta tämä kestää hiilikuituakin enemmän.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8079
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2131
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2042
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1688
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    8. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      996
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      985
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe