Astianpesukone poissa käytöstä useita vuosia

mari38

Sellaista lähdin kyselemään, että meillä ei ole käytetty astianpesukonetta moneen vuoteen, mutta nyt olisi tarvetta ottaa se jälleen käyttöön. Uskaltaako konetta käyttää vai pitääkö siihen uusia mahdollisesti letkut tai onko muuta huomioitavaa?

12

6031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :M :M; Ö; Ö

      Letkut kannattaa ainakin tarkistaa. Onhan siinä niitä tiivisteitä, mutta ei loppujen lopuksi oikein muuta, mikä menisi pilalle säilytyksessä, etenkin jos säilytetty muualla kuin vuotavakattoisessa liiterissä.

      Testaa suihkuhuoneessa, siis paikassa, missä lattiakaivo, näkee mahdolliset vuodot, eikä tule vesivahinkoa.

    • tyroksikoho/sieni

      letkujen tarkistus on hyvä tehdä niinkuin jo opastettiin, lisäksi huomioitava onko konetilassa hiirien jätöksiä, jos on, niin tulvasuojan toimivuus on syytä silloin tarkistaa.

    • mari38

      Kiitos molemmmista vastauksista. Kone on siis ollut kokoajan keittiössä omalla paikallaan, eli ei ole säilytetty missään muualla.

      • hajuaastioihin-miksi

        Letkujen vaihtaminen itse astianpesukoneeseen ei onnistu kovin helposti (huoltomiehen hommia), joten kiinnitysten tarkistamisen pitäisi riittää - 5 vuotta käyttämättömänä tuskin mitään haperointia niihin aiheuttaa kun viiden vuoden käyttökään ei sitä tee.

        Aloittaisin silti ensin varovaisesti - avaa ensin tulovesihana ja tsekkaa ettei vuoda mistään, käytä ensin esihuuhtelu-ohjelmaa ja tarkista, ettei vuoda. Jos kaikki hyvin, niin aja pitempi ohjelma kone tyhjänä käyttäen astianpesukoneenpuhdistusainetta (löytyy kaupasta pesuainehyllystä) ohjeiden mukaan tyhjään koneeseen ja valitse pitkä, korkealämpöinen ohjelma ja anna koneen käydä ohjelma loppuun - näin mahdolliset rasva- ja kalkkisaostumat saadaan pois ja kone on valmis jatkuvaan käyttöön.

        Pesuaineena itse käytän Livin pesuainetabletteja, koska en ymmärrä miksi astioita pestessä pitäisi olla hajusteita ja hoitoaineita - nämä kemikaalit eivät vain huuhdoudu hyvin ja varsinkin pehmeisiin muoveihin tarttuu niiden "tuoksu" ja aineet.

        Kokeilin äskettäin Finishin koneenpuhdistusainetta (two-in-one muoviputeli) ja oli se viimeinen kerta kun sitä käytin - pesuvaiheessa uskomaton haju levisi keittiöön ja pesuvaiheen jälkeen koneen pohja oli runsaan vaahdon peitossa. Jouduin ajamaan toisen pesuohjelman heti perään vain varmistaakseni, ettei mitään jäämiä enää ollut koneessani.


      • mari38
        hajuaastioihin-miksi kirjoitti:

        Letkujen vaihtaminen itse astianpesukoneeseen ei onnistu kovin helposti (huoltomiehen hommia), joten kiinnitysten tarkistamisen pitäisi riittää - 5 vuotta käyttämättömänä tuskin mitään haperointia niihin aiheuttaa kun viiden vuoden käyttökään ei sitä tee.

        Aloittaisin silti ensin varovaisesti - avaa ensin tulovesihana ja tsekkaa ettei vuoda mistään, käytä ensin esihuuhtelu-ohjelmaa ja tarkista, ettei vuoda. Jos kaikki hyvin, niin aja pitempi ohjelma kone tyhjänä käyttäen astianpesukoneenpuhdistusainetta (löytyy kaupasta pesuainehyllystä) ohjeiden mukaan tyhjään koneeseen ja valitse pitkä, korkealämpöinen ohjelma ja anna koneen käydä ohjelma loppuun - näin mahdolliset rasva- ja kalkkisaostumat saadaan pois ja kone on valmis jatkuvaan käyttöön.

        Pesuaineena itse käytän Livin pesuainetabletteja, koska en ymmärrä miksi astioita pestessä pitäisi olla hajusteita ja hoitoaineita - nämä kemikaalit eivät vain huuhdoudu hyvin ja varsinkin pehmeisiin muoveihin tarttuu niiden "tuoksu" ja aineet.

        Kokeilin äskettäin Finishin koneenpuhdistusainetta (two-in-one muoviputeli) ja oli se viimeinen kerta kun sitä käytin - pesuvaiheessa uskomaton haju levisi keittiöön ja pesuvaiheen jälkeen koneen pohja oli runsaan vaahdon peitossa. Jouduin ajamaan toisen pesuohjelman heti perään vain varmistaakseni, ettei mitään jäämiä enää ollut koneessani.

        Kiitos paljon todella selkeistä ohjeista. Täytyypä tuossa viikonlopun aikana kokeilla, kun on aikaa.


      • Putkikoodari
        hajuaastioihin-miksi kirjoitti:

        Letkujen vaihtaminen itse astianpesukoneeseen ei onnistu kovin helposti (huoltomiehen hommia), joten kiinnitysten tarkistamisen pitäisi riittää - 5 vuotta käyttämättömänä tuskin mitään haperointia niihin aiheuttaa kun viiden vuoden käyttökään ei sitä tee.

        Aloittaisin silti ensin varovaisesti - avaa ensin tulovesihana ja tsekkaa ettei vuoda mistään, käytä ensin esihuuhtelu-ohjelmaa ja tarkista, ettei vuoda. Jos kaikki hyvin, niin aja pitempi ohjelma kone tyhjänä käyttäen astianpesukoneenpuhdistusainetta (löytyy kaupasta pesuainehyllystä) ohjeiden mukaan tyhjään koneeseen ja valitse pitkä, korkealämpöinen ohjelma ja anna koneen käydä ohjelma loppuun - näin mahdolliset rasva- ja kalkkisaostumat saadaan pois ja kone on valmis jatkuvaan käyttöön.

        Pesuaineena itse käytän Livin pesuainetabletteja, koska en ymmärrä miksi astioita pestessä pitäisi olla hajusteita ja hoitoaineita - nämä kemikaalit eivät vain huuhdoudu hyvin ja varsinkin pehmeisiin muoveihin tarttuu niiden "tuoksu" ja aineet.

        Kokeilin äskettäin Finishin koneenpuhdistusainetta (two-in-one muoviputeli) ja oli se viimeinen kerta kun sitä käytin - pesuvaiheessa uskomaton haju levisi keittiöön ja pesuvaiheen jälkeen koneen pohja oli runsaan vaahdon peitossa. Jouduin ajamaan toisen pesuohjelman heti perään vain varmistaakseni, ettei mitään jäämiä enää ollut koneessani.

        Muuten ok.

        Mutta letkujen vaihtaminen astianpesukoneeseen kai yks maapallon helpoimmista hommista, noin periaatteessa pitää erottaa meisselin kahva, meisselin terästä.


      • jormaslarba
        Putkikoodari kirjoitti:

        Muuten ok.

        Mutta letkujen vaihtaminen astianpesukoneeseen kai yks maapallon helpoimmista hommista, noin periaatteessa pitää erottaa meisselin kahva, meisselin terästä.

        Ainakin mun koneessa (UPO D90D) niin tulo- kuin poistoletkunkin kiinnitys on koneen sisällä vaikeasti saavutettavissa, joten pelkkä meisselin käytön tuntemus ei riitä.


    • apk tabletit

      Tuli vaan mieleen.. Miksi kukaan käyttää apk:ssa pesuainetabletteja - ei ymmärrä..
      Pesuainejauhe maksaa murto-osan tabletteihin verrattuna ja sitä voi myös annostella astioiden likaisuuden mukaan.

      • Peter von Bragh

        Meillä on kato hilloo nii pal ettei jaskalle taivu


      • älvee

        Koska LV-konetiskiainetta ei saa kuin tabletteina. Lisäksi se sopii käyttöömme niin koneen toiminnan, pesutuloksen, lisäaineettomuuden ja varsinkin hajuttomuutensa takia.

        On toki olemassa myös muita hajusteettomia konepesuaineita jauhemuodossa, mutta niiden pitempiaikainen käyttö saa koneeni vikisemään tietyssä pesuvaiheessa - ilmeisesti lämpötila ja pesuaine yhdessä vaikuttavat pumpun toimintaan ja saavat sen ujeltamaan. LV:tä käytettäessä ujellus on vähäisempää - joskus sitä ei esiinny ollenkaan.


    • Toivottavasti vesihana toimii eikä ala vuotamaan läpi. Se tarkoittaa että pian kone ilmoittaa vikakoodia ja poistopumppu alkaa pyörimään poistaen vettä koneesta jatkuvasti. Kutsu silloin huoltomies heti.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe