Miten tehdä sabluuna?

Kuvioija

Hei,

pitäisi saada hyvä sabluuna kuvioiden tekemiseen
puulautaan.

Kokeilin sabluunan tekemistä veitsellä
ja piirtoheitinkalvolla mutta en saanut
reunoista riittävän tasaisia.

Seuraavat muut vaihtoehdot tulivat mieleen:

1) Sabluuna materiaalina paksumpi muovi(plexi)
ja siitä leikattaisiin kuvio esimerkiksi pienoislaikalla/porakoneella
( Dremel / Proxxon tyyppisellä )

2) Jokin kyltti-firma tekisi sellaisen
tilaustyönä omilla laitteillaan

Olisiko jollakin muita ideoita tai kokemuksia
edellämainituista vaihtoehdoista?

Kiitos vinkeistä ja kommenteista !

t:Kuvioija

P.S Katsoin googlella & keskusteluryhmistä
& Suomi24:n arkistosta sabluunoiden tekemisestä mutta huonoin tuloksin.

3

9027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm.

Itse olen tehnyt sabluunoita piirtoheitinkalvosta käyttämällä kirurginveistä. Sellaiset kapea- ja teräväkärkiset askarteluveitset ovat varmaan parhaita leikkaamiseen. Kalvo kannattaa kiinnittää hyvin leikkuualustaan, ja huolellisuutta pitää käyttää, jotta jälki on hyvää.

Toinen konsti on sellainen, jota en ole itse kokeillut, mutta joka näyttää aika tehokkaalta. Englantilaisissa sisustusohjelmissa käytettiin kynän näköistä sähkövempainta, jonka kärki kuumenee ja sillä pystyy sulattamalla leikkaamaan kuviot kalvosta. Tarkemmin en tiedä, mikä laitteen nimi on, mutta se ei ollut varsinaisesti sabluunan tekoon tehty, joten varmasti niitä saa rautakaupoista täälläkin. Laitteesta tuli itselleni lähinnä mieleen tinakolvi tai sellainen puun kuviointiin tarkoitettu polttokynä. Tällä konstilla sabluunaan saa todella tarkat ja siistit reunat.

• markkuh1a

Oletko tekemässä kertakäyttösabluunaa, vaiko sellaista jota tulet käyttämään jatjuvasti. Piirtoheitinkalvo on hyvä materiaali ja veitsi teräväkärkinen askarteluveitsi, ei mikään mattoveitsi. Piirtoheitin kalvoja on saatavilla eri paksuuksia. Askartelu / taiteilijantarvikeliikkeistä on saatavana eikseen sabluunakalvoa, jonka "takapuolella" on kevyt tarraliima, joka pitää sabluunan paikoillaan ja tiiviisti alustaa vasten. Voi käyttää useampaan kertaan. Saman asian ajaa piirtoheitinkalvo, joka kiinnitetään alustaan irtoavalla sprayliimalla ( saa askarteluliikkeistä) .Mikäli sabluunan tekee paksusta pleksistä, tulee helposti ongelmia itse maalauksessa. Polttokynän / juotoskolvin käyttö sabluunan tekoon on mielestäni vähän huono idea, koska muovi palaessaan erittää myrkyllisiä kaasuja. Juotoskolvin terä / polttokynän kärki menee helposti pilalle muovista erittyvien happojen vuoksi. Juotojkolveihin on saatavilla kýlläkin erikseen leikkauskärkiä, muttä ylipäätänsä suosittelen kynnon veitsellä piirtoheitinkalvosta leikkaamista.

• Markus

Jos teet sabluunan plexistä tai vaikkapa vanerista, sähköinen lehtisaha on paras vaihtoehto. Ei maksa biltemassa kuin 55 eur.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3554
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2521
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe