Kuukautiset eivät oo alkanu vaikka...

gimolo

Täytin toukokuun loppussa 16, mutta kuukautiset ei oo vielä alkanu. Onks tää huolestuttavaa? Mitä mun pitäis tehä? Gynellä käynti kammottaa...

5

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noknoknok

Joillakin alkaa 11-vuotiaana ja joillakin vanhempina. Jos sun tilanne kuitenkin mietityttää, niin kannattaa mennä esim. kouluhoitajan tai lääkärin puheille. Mulla oli joskus 16-17 -vuotiaana joku hormonihäiriö minkä takia 13-vuotiaana alkaneet kuukautiset jäi pois, mulla aloitettiin kevyt hormonilääkitys joka kesti muistaakseni viikon ja sen jälkeen menkat alkoi taas.

• kuuhl

Mikä siinä kammottaa? Ei siellä sen ihmeemmin tutkita, jos alapäätutkimusta pelkäät. Jutellaan ja sitten saat reseptin hormonilääkkeisiin.

Ihan rohkeasti vaan varaamaan aikaa lääkärille. Lääkärin ei tarvitse olla välttämättä gynekologi, yleislääkärikin riittää.

• Näinson!

Kaikista helpoin on mennä juttelemaan koulun terkkarille. Jos ei muuten kehtaa niin mainitse asiasta vaikka terveystarkastuksen yhteydessä. Aina kannattaa puhua.. Itelläkin kammotti mennä pyytämään kuukautisten siirto tabletteja, mutta terkkarilla käy joka päivä niin monia ihmisiä, ettei se mitenkään erityisesti muutamaa antamaansa reseptiä tai ohjausta lääkärille muista. Ota vaikka kaveri mukaan.

• lololololl

Paitsi jos on hemmetin pieni koulu.

• surukas

Hyvä, että oot 16-vuotta, koska nyt jos meet terkalle, niin asialle tehään jotain. Mä oon muutaman kuukauden päästä saman ikänen. Mä kävin vuos sitte terkalla siitä asiasta, että mun menkat alko 11-vuotiaana, mutta sitte niitä ei oo enää kuulunu. Terkka sano, että ei syytö huoleen, odotetaan vielä vähä, että ne alkaa. No ei oo alkanu ja olen aika varma, ettei alakaan:-/

En sinänsä halua niitä, mutta eihän voi olla nainen (tai tuntea oloansa naiseksi) ilman niitä. Ja muutenkin minulla on pienet rinnat ja olen suora. Minä olen niin kyllästynyt tähän kaikkeen...Anteeksi vuodatus.
      Oon lukenu, että 16-vuotiaana kannattaa mennä lääkärille, jos ei oo alkanu. Eli kannattaa mennä sinne kysäseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      39
      2912
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      28
      2723
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      47
      2383
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1951
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      41
      1926
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      57
      1709
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      39
      1597
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      36
      1486
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1403
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26