Odottelulla on hintansa

viisas.

Oletteko vuokratuhnut laskeneet paljonko on tullut maksamaan romahtelun odottelu? Minulla on 120 neliötä kohta maksettu Vantaalla, 15 vuotta siihen meni.

28

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin meillä

Olen tuhnutellut suunnilleen tuon saman 15 vuotta. Ylijäävät varat olen sijoittanut korkeakorkoiselle määräaikaistilille ja saanut nautiskella vapaan linnun elämästä.

Se meni laskuissani hieman pieleen, että kuvittelin säästöilläni ostavani sitten käteisellä oman. Nyt kuitenkin hinnat ovat nousseet paljon enemmän kuin mitä olen ehtinyt koko aikana saamaan säästöön.

Tässä vaiheessa en oikein voi lopettaa tuhnutteluakaan, joten katsotaan peli loppuun asti.

• Vastike 150;-

Kertoisitko meille muillekin, mistä löytää sen "korkeakorkoisen" määräaikaistilin? Minullakin olisi käyttöä tuollaiselle riskittömälle ja hyvin tuottavalle rahojen parkkipaikalle.

• Eikun tallettamaan
        Vastike 150;- kirjoitti:

Kertoisitko meille muillekin, mistä löytää sen "korkeakorkoisen" määräaikaistilin? Minullakin olisi käyttöä tuollaiselle riskittömälle ja hyvin tuottavalle rahojen parkkipaikalle.

Onhan noita, Nordea, Danske, OP jne.

Korko tällä hetkellä reilusti yli 0,1%.

• Anonyymi
        Eikun tallettamaan kirjoitti:

3% saa .

• Anonyymi
        Eikun tallettamaan kirjoitti:

Älkää makuutelko rahoja jollain ihme tileillä ja eikä missään nimessä koskaan laittako rahastoihin. Ostakaa osakkeita yhtiöistä jotka jakaa joka vuosi osinkoja.

• Ekonomi-yrittäjä.

Mitä ***vettiä. Itse olen hankkinut tasan sellaisen asunnon, joka ei voi rommata käytännössä paljon mitään, suoraan omistajalta ja vielä halvalla.

Aikaa, malttia ja taitoa se toki vaatii. Ja tuuria, ostin 2007. Nyt on maksettu jo.

Jokainen ymmärtää, että jatkuvaa kasvua ei ole ja musta-pekka jää tällaisessa pelissä jollekin aina käteen. Rommausvaara on ehdoton ja rumaa jälkeä on tulossa. Kuitenkin asiansa osaava voi ostaa asunnon vaikka nyt täysin huoletta.

Tässä on hieman sama analogia, kuin yrittäjäksi ryhtymisessä; miltäpä kuulostaisi kirurgiksi tai lentäjäksi ryhtyminen? Paperit vain sisään ja osaaminen sillä selvä. Nykyinen tilanne on seurausta siitä, kun joka ***vetin putkipentin ja perusduunarin on pitänyt saada lainaa ja paljut ja ledit saunan kattoon. Ja sitten on makseltu aivan poskettomia hintoja naurettavien korkojen aikana. Jospa korot olisivatkin vuonna 2018 sen 10 %, niin jokaikinen näistä mönkkäri-lippatukka-tribaalitatska-hinttareista on totaalisen kusessa prinsessaa leikkivien siiderivalaidensa kanssa. 20 vuotta sitten huideltiin jopa 15%, laskekaapa huviksenne mitä se tekee nykyisen lainapääomanne kanssa.

Tämä maa ja sen aivottomat ääliöt tarvitsevat kurinpalautusta ja realiteettien tajua. **rkele.

• I love betoni

120 neliötä Vantaalla voi tarkoittaa mitä vaan. Ilmeisesti joku aravatasoinen 70-luvun kerrostaloluukku Länsimäessä? Yhtiössä ei yhtään työssäkäyvää eikä yhtään kantaväestöön kuuluvaa?

No niihin ei ole kovasti kuplaa tullut koska ne on vieläkin niin halpoja. Tosin reaaliarvo sellaiselle Myyrmäen/Länsimäen/Hakunilan putkalle on aikalailla nolla.
      Helppo sellaisen paperit taskussa pullistella ja kysellä odottelun kannattavuudesta.

• viisas.

Mikä on reaaliarvo, johon viittaat?

• Nunhut

Ei tuhnut osaa mitään laskea.

• viisas minäkin

Tulihan tuota tuhnuteltua vuosikaudet pääasiassa työttömänä vuokralla, veronmaksajien piikkiin. Lyhyitä pätkätöitä todella harvoin. Samaan aikaan sain pistettyä tuohta syrjään kun en käyttänyt rahaa kuin muutaman kympin kuussa ruokaan. Sitten ostin pienen yksiön, jossa maksettiin kaupantekohetkellä vain pieni summa, loput maksetaan rahoitusvastikkeena, johon saa siis täyden asumistuen. Nyt siis asun uudehkossa omistuskämpässä, työttömänä edelleen, ja veronmaksajat lyhentää asuntoani velattomaksi. Joku muu siis maksaa asuntoni velattomaksi, samaan tapaan kuin vuokranantajillakin. Systeemiä pitää osata hyödyntää, lakia rikkomatta.

• vuokraisäntä

Paljonkos on tulossa eläkettä?

• viisas minäkin
        vuokraisäntä kirjoitti:

Paljonkos on tulossa eläkettä?

Katselin kelan sivuilta, että minimi takuueläke on vähän suurempi kuin nykyinen työttömyyskorvaus. Lisäksi tietenkin eläkkeensaajan asumistuki ja sossusta saa eläkkeelläkin toimeentulotukea. Jos pärjään nyt, niin varmasti pärjään eläkkeelläkin, koska tulot nousee silloin. Ja voihan tämän kämpän myydä sitten, ja muuttaa vuokralle tuhnuttelemaan. Varmasti pieni yksiö lähes ydinkeskustasta helppo myydä vaikka vuokrasijoittajalle.
        Miksi maksaa asunto itse, kun sen voi maksattaa muilla?

• vuokraisäntä
        viisas minäkin kirjoitti:

Katselin kelan sivuilta, että minimi takuueläke on vähän suurempi kuin nykyinen työttömyyskorvaus. Lisäksi tietenkin eläkkeensaajan asumistuki ja sossusta saa eläkkeelläkin toimeentulotukea. Jos pärjään nyt, niin varmasti pärjään eläkkeelläkin, koska tulot nousee silloin. Ja voihan tämän kämpän myydä sitten, ja muuttaa vuokralle tuhnuttelemaan. Varmasti pieni yksiö lähes ydinkeskustasta helppo myydä vaikka vuokrasijoittajalle.
        Miksi maksaa asunto itse, kun sen voi maksattaa muilla?

" Miksi maksaa asunto itse, kun sen voi maksattaa muilla? "

Minusta kysymys kuuluu siten, että oletko muiden armoilla vai johdatko itse elämääsi.

• viisas minäkin
        vuokraisäntä kirjoitti:

" Miksi maksaa asunto itse, kun sen voi maksattaa muilla? "

Minusta kysymys kuuluu siten, että oletko muiden armoilla vai johdatko itse elämääsi.

Sinäkin maksat asuntoani, etkä voi siitä kunniasta kieltäytyä. Onko se järkevää rahankäyttöä, voit miettiä sitä hiljaa mielessäsi. Ei tarvi vastata.

• Raha loppumassa

Sinäkin maksat asuntoani, etkä voi siitä kunniasta kieltäytyä. Onko se järkevää rahankäyttöä, voit miettiä sitä hiljaa mielessäsi. Ei tarvi vastata.

Kyllä siitä voi kieltäytyä, kunhan tämä nykyinen velkataloudenpito tömähtää seinään. Sitten pistetään sosiaaliturva uuteen uskoon soppajonopohjalle.

• vuokraisäntä

Eli olet siis toisten armoilla ja mimä johdan elämääni. Ihan hyvä tulevaisuus sulla tiedossa, hädin tuskin olet edes oikeustoimikelpoinen sillä muut päättävät asiat puolestasi.

Minua ei haittaa, koska sosiaaliturva on hyvä juttu sillä se pitää yhteiskuntaa kasassa. Muutenhan olisit kerjuulla. Itse asiassa oletkin, julkisella kerjuulla.

• odotellaan...
        Raha loppumassa kirjoitti:

Kyllä siitä voi kieltäytyä, kunhan tämä nykyinen velkataloudenpito tömähtää seinään. Sitten pistetään sosiaaliturva uuteen uskoon soppajonopohjalle.

Sitä odotellessa, voi tulla ensin se työvoimapula ja asuntojen megarommi, sekä maailmanloppu. Odotellaan niitä vuosi tai pari, ehkä kolme tahi neljäkin. Saattaapa käydä niinkin, että asuntoni lyhenee velattomaksi, ennen kuin mikään noista toteutuu, mukaanlukien se sosiaaliturvan leikkaus.

• pöljä
        vuokraisäntä kirjoitti:

Eli olet siis toisten armoilla ja mimä johdan elämääni. Ihan hyvä tulevaisuus sulla tiedossa, hädin tuskin olet edes oikeustoimikelpoinen sillä muut päättävät asiat puolestasi.

Minua ei haittaa, koska sosiaaliturva on hyvä juttu sillä se pitää yhteiskuntaa kasassa. Muutenhan olisit kerjuulla. Itse asiassa oletkin, julkisella kerjuulla.

Työn orja syvällä kumarassa, ja johtaa jotain, hehe.
        Johdat kämppääs vasaranalle.

• vuokraisäntä
        pöljä kirjoitti:

Työn orja syvällä kumarassa, ja johtaa jotain, hehe.
        Johdat kämppääs vasaranalle.

Työ on hyvä asia kun se on mielenkiintoista ja motivoivaa.

Ymmärrän kyllä jos harmittaa tajutessaan olevansa muiden armoilla ja vielä loppuelämänsä. Urakehitysmahdollisuuksia ei ole. Omat mahdollisuudet on torpattu eikä mitään pysty hankkimaan saatikka suunnittelemaan kun ei ole tuloja eikä varoja. Saa sitä onnitella itseään että elää muiden armoilla. Vaikutusmahdollisuuksia on oman elämän hallintaan tasan nolla.

Itsellä on ollut oikea supervuosi: pari ulkomaan matkaa, uusi auto, talon ja tontin hankinta sekä jälkikasvun pääseminen ulkomaille opiskelemaan.

Minäkin olen ollut joskus fattan rahoilla ja tiedän kuinka persiistä elämä voikaan olla.

• nauraen pankkiin

Aijai että osui hyvään saumaan pari vuotta sitten, oman velattomaksi maksetun kaupungin keskusta-asunnon myynti kolminkertaiseen hintaan hankintahinnasta. Tämä parin vuoden tuhnuttelu on ollut pelkkää puhdasta tuloa kun asuntorahat ovat tuplaantuneet pörssissä sillä aikaa, kun sen entisen asunnon hinnasta on lähtenyt varmaan jo sellaiset parikymmentä prosenttia pois. Kunhan asuntohinnat tästä oikein kunnolla romahtavat, niin voisi sitä katsoa taas jonkun.

• xxx xxx

Onko rahasi sijoitettu pörssiin, hullu! Joskus 80-luvulla pörssi oli kova juttu mutta ei enään tämä päivänä. Asunnot ja bitcoinit, niillä tehdään tili.

• vähänkö trolli
        xxx xxx kirjoitti:

Onko rahasi sijoitettu pörssiin, hullu! Joskus 80-luvulla pörssi oli kova juttu mutta ei enään tämä päivänä. Asunnot ja bitcoinit, niillä tehdään tili.

"Onko rahasi sijoitettu pörssiin, hullu! Joskus 80-luvulla pörssi oli kova juttu mutta ei enään tämä päivänä"

Hahhahaa. Voi taivas, voiko joku oikeasti olla noin kujalla tilanteesta? Pihalla kuin lumiukko tai sitten trolli...

• on viisasta

On ollut viisasta jättää ostamatta niitä remonnikuntoisia taloja. Ok-taloja, tai kerrostaloasuntoja, joissa on ollut tulossa kaikki isot ja kalliit remontit. Jokunen aika stten niitä tulossa olevia remontteja ei huomioitu myyntihinnassa mitenkään. Kaikki meni kaupaksi, ja hyvään hintaan. Suorastaan tapeltiin siitä, kuka saa ostaa. Kilvan korotettiin hintaa!!
      Nyt on näillä ostajilla velkaa asunnosta, jota ei myynnissä saisi takaisin

• vuokraisäntä

Viisaus riippuu sopimuksesta.

• Perus Guru

On todellakin hintansa, sillä asuntojen hinnat nousevat joka vuosi. Omakoti-
      talojen hinna pk-seudulla hiukan laskeneet, mutta keskimääräisesti nykyään
      kun ihanassa eurossa ollaan hinnat eivät tule laskemaan korkotason vuoksi
      vuokrien hinnoista puhumattakaan...

• Viisaampi!

Vuokaralla asunut koko ikäni ja kiertänyt maailmaa, hetkeäkään ei kaduta että 55v säästössä ei ole kuin kymmeniä tuhansia. Toki minulla voisi olla oma asuntoja ja omaisuutta, mutta miksi niitä hautaan veisin. Toivottavasti olet myös nauttinut elämästä samassa paikassa penniä laskien.

• whoknowswins

Asuin 1990 -luvun alussa Tapiolassa vuokralla, oli 3000 mk silloin ja ehkä 750 euroa nyt. Jos olisin jäänyt siihen, olisi nyt mennyt 216 000 euroa vuokriin. Isäntä sanoi silloin 1991 asunnon hinnaksi 500 000mk.

Siihenkin, kuplahintaan nähden, 2,5 kertaa asunnon tuolloinen hankintahinta olisi palanut taivaan tuuliin. Lamassa ko. asunnon arvo oli ehkä 300 000mk.

• tuli oli ja meni

Odottelulla todella on ollut hintansa. Vielä vuosi-puolitoista sitten asunnon sai kaupaksi hetkessä ja se meni lähes niin kovaan pyyntihintaan minkä vain kehtasi laittaa. Sitten alkoi tulla päivittäin huonoja uutisia taloudesta.

Nyt hintakuplan tyhjentyessä kauppa on seis ja hinnat tippuvat päivä päivältä alemmas. Huiput oli ja meni. Fiksuimmat myivät huipulle ja vähemmän sellaiset ostivat ja ottivat velkaa. Enää ei saa huippuhintoja ja myyjä joutuu tinkimään paljon, mutta silti tänään myydessä sai vielä enemmän kuin mitä saa huomenna, puhumattakaan ensi viikosta, kuusta tai vuodesta. Hintojen lasku on vasta saamassa vauhtia. Niin se vaan menee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4432
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2343
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      168
      1527
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      243
      1466
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      121
      1311
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      115
      1237
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1159
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      8
      1136
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      64
      1062
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35