Omistajan koulutus

perafffgggg

Eilen takapihalla nurmikkoa siistiessäni tupsahti vieressä kulkevalla polulla isokokoinen koira puskan takaa. Ilmeisesti koira huomasi minutkin yllättäen, koska alkoi murista. Koira ei ollut kiinni ja omistaja tuli vasta hetken päästä perässä. Meillä oli pihassa omia ja naapurin lapsia, nuorimpana puolivuotias konttaamassa.

Kysyin ulkoiluttajalta, eikö koira olisi pidettävä kiinni?
Mies vaan totesi, että tämä ei ole mikään yleinen jalkakäytävä. No ei olekaan, metsänreunassa kulkeva polku enemmänkin, mutta polku menee tonttien vieressä. Ja on taajama-aluetta.

Toisaalta huvittaa jokakeväinen koirankakka yms. keskustelu, mutta kyllä koiranomistajat itse aiheuttavat välinpitämättömyydellään ja tietämättömyydellään huonon maineensa.

9

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • caucasiansd

      DH iskee jälleen, aina uuden otsikon takaa. Taaskin KOIRA oli ISOKOKOINEN ja alkoi heti MURISTA. Jännä kun minulle ei koskaan koirat murise, ei isot eikä pienet. kun tulee vapaana oleva koira vastaan niin huudahdan että "kenekäs kulta se täällä juoksee?!" Koira tulee hyppien luokseni ja pyrkii antamaan nuolupusun.

      • Voi apinaa

        Juuri näin. Ja lapset siinä "uhkaavassa tilanteessa".


      • lähtikömopottaas
        Voi apinaa kirjoitti:

        Juuri näin. Ja lapset siinä "uhkaavassa tilanteessa".

        ^ Eikö teidän pitäisi olla päiväunilla...?!


    • Koiran irtipidosta on järjestyslaissa, googlaa koirakuri vaikka; taajamassa koirat tulee pitää aina kykettyinä, ihan sama vaikka olisi vähän pusikkoakin. Poikkeuksena siitä on vain ns. virkakoirat. Nykyisessä laissa ei ole mitään lievennystä "koira voi kulkea välittömästi kytkettynä", niin väittävä puhuu potaskaa, se on vanhaa lakia.

      Metsästyslain mukaan myös koirat on pidettävä nyt kiinni, vaikkei metsästyssäännöt pitäisi pahemmin taajama-alueita koskeakaan.

      Rikoslaissa on myös pykälä arvaamattomista ja tunnetusti ympäristölle vaarallisista eläimistä, joista on velvoite huolehtia niistä niin ettei ne pääse irti; jos näin kuitenkin tapahtuu, eläin pääsee irti, se on jo osoitus huolimattomuudesta.

      Aika ja paikka muistiin, jos sanominen ei auta, ja ilmoitus poliisille.

      • koirallekin apua

        Siis kultanen noutajan täytyy olla välillä irti että saa puskettua energiaa ilmaan ette voi aatella että koira aina puree ihmisiä ja lapsia....


      • koirallekin apua kirjoitti:

        Siis kultanen noutajan täytyy olla välillä irti että saa puskettua energiaa ilmaan ette voi aatella että koira aina puree ihmisiä ja lapsia....

        Osaava koiranomistaja tietää miten heilutella niitä omia takajalkojaan jotta koira saa riittävästi liikuntaa, asiansa hallitseva koiran lenkittäjä osaa kyllä virikkeistää ja teettää koirallansa hommia ilman että se on metriäkään irti.

        Laki on ettei koirat saa olla irti taajamassa.


    • jei1236

      Koiranohjaaja on vastuussa ja koiran on kuljettava mieluiten kytkettynä välittömässä ohjaajan läheisyydessä vaikka se olisikin hallinnassa muuten ainakin alueella, missä liikuu muita.

      Vitikonpaarustaja luullee, että koiranohjaajat ovat jäätäviä pikajuoksijoita ja huippukuntosia kun aattelee, että koira pääsee toteuttamaan kaiken tarpeensa kytkettynä. Koira vaatii lenkkejä myös vapaana, mutta sellaisissa olosuhteissa, että siitä ei ole haittaa muille.

      • Pari tuttua pappaa, ikää 70 , saavat kyllä lenkitettyä metsästysrotuiset koiransa hihnassa taajamassa, toinen vie koiraa pyörällä, toinen potkupyörällä ja käyttää koirapuistossa; nuoremmillehan tämä on silkka mahdottomuus.

        Suurin riski ympäristölle ovat koiranomistajat, jotka ahdistuvat kun heidän lemmikkinsä eivät saa puokkoilla vapaana ympäri puistoja.


    • ...

      Tuo on ihmeen yleistä...

      Oletus ajatus itselläni olisi luonnollisesta tapahtuma sarjasta: ihmiseltä karkaa koira hallinnasta-> hän ryntää pirun vilkkaasti hakemaan koiransa hallintaan -> pyytelee anteeksi -> mahdollisesti sopertelee jonkun selityksen mokalleen -> lähtee pirun nolona pois paikalta.

      Itse melko kookkaan koiran omistajana olen vastaikään toiminut juuri kuvaamallani tavalla. Koirani on puolustusviettinen, siis varautunut vieraita kohtaan ja törmätessään "reviirillään" vieraaseen antaa kyllä kuulua niin, että tuskin kenellekään tulisi mieleen alkaa sille mitään sössöttämään kultamussukoista... Sattui marjastaja osumaan liian lähelle pihaa, asumme taajama alueen ulkopuolella, mutta metsästyskoirana koiramme tokikin ulkoilee aina kytkettynä, mutta pihassa pysyvänä se on aina pihassa irti (kanalinnut eivät pesi pihassamme, koska siinä on aina irti oleva koira, joten ei tarvitse huolia pesinnän puolesta). Tuli pirunmoinen kiire hakea koira pois, nolo anteeksi pyyntö, selitellä en alkanut, toki kysyin onko kaikki hyvin, kun ihminen näytti jonkun verran kauhusta kankealta ja äkkiä viemään koira sisälle, jotta saa marjastaa rauhassa. Ajattelin että kävisinkö vielä sanomassa, kun koira on poissa tilanteesta, että marjastaa turhan lähellä pihaa, mutta olikin hävinnyt jo paikalta... Eli olisin itsekin syyllistynyt tuohon uhrin syyllistämiseen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe