Tammen leikkaaminen

Kymysys

Meillä tammi on n. 10m korkuinen.
Näyttää aika nuorelta kuitenkin eikä ole tammenterhoja tehnyt koskaan.
Oksat osuu maahan ja ajatus olisi alimpia oksia karsia pois.
Mikä vuodenaika olisi hyvä karsia ylimääräisiä oksia vahingoittamatta/tappamatta koko puuta?

10

10843

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korkeintaan 1 kiehkura kerrallaan oksia pois. Tämä keskikesä on oikein hyvä ajankohta, kun puu on valmiiksi kasvussa, nesteet kiertää, niin leikkaishaava halkeilee vähiten.

    • ei todellakaan

      paras leikkuu aika vaan elokuun puolessa välissä.

    • Kymysys

      Siis yksi oksa per vuosi? menee aika kauan, kun olisi 8 oksaa leikattavissa :(

    • 3 tammen omistaja

      Joku nettisivusto sanoi terhoista että saadakseen terhoja on tammen alus pidettävä nk puhtaana.Amerikan intiaanit polttivat alustan heinistä.Ilmeisen kuiva alusta ja paljas maa.

      Meillä tammet tuottaa uusia taimia,mutta yhtään tammenterhoa en ole koskaan onnistunut löytämään.Voiskohan teillä olla sama juttu?Tai sitten tammet vaativat aikaa terhotuotantoon,mutta luulis jo 10m puun tuottavan terhoja?
      Meridän tammet on jostain 30 luvulta.Kuivalla paikalla ja hyvin tiiviskasvuisia.

      Nyt niihin on alkanut iskeä joku vaaleanpunainen jäkälän näköinen sieni.
      Mitenkäs tuommoiselta tammet pelastan?Kiire on istutella uusia taimia.

      • tammifani

        Tammi tuottaa kelvollisia terhoja yleensä vasta yli 50-vuotiaana. Luonnollisestikaan kituvat tammet eivät useinkaan tuota terhoja edes tällöin, mutta kaikki heinien polttaminen ja muu sellainen hölynpöly kannattaa suosiolla unohtaa.


    • kymysys

      Oon huono arvioimaan puiden pituutta, mutta sain kutakuinkin mitattua sen, se on 4-5m korkuinen. Karsin muita puita sitä ympäröimästä jotta pääsisi vapaammin kasvamaan.

      En ole nähnyt terhoja tehneen.
      Ei ainakaan tänävuonna ole vieläkään näkyny.

      • Ei se 4-5metrinen juuri terhoja tee.


      • Anonyymi

        Mulla o 30 vuotias tammi,asunut täs mökis 6 vuotta,tammenterhoja tullu joka vuosi valtavasti.Olen jopa kerännyt terhoi ja oikealla tavalla saanut niistä kasvamaan tammenalkui👍🏼


    • Minä olen kyllä leikannut/sahannut ihan koska vaan niitä oksia pois.
      Aika vaikea puu tappaa.
      Se voi olla liian aurinkoisella paikalla.Saa liian vähän vettä.
      Minulla on mökillä yli sata tammea.90% taimia.Terhoista kasvatettu.
      Naapuritontilla 50kpl:tta taimia.Nekin terhoista.

    • Tamminen765

      Oma, 7 vuotta vanha tammi on kasvanut nyt noin nelimetriseksi ja ajattelin katkaista latvan reilun kahden metrin korkeudelta. Vähän hidastaa (toivottavasti ainakin) puun korkeuskasvua ja tekee siitä leveämmän. Ajattelin leikata keväällä ennen lumien lähtöä, toivottavasti on oikea aika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe