Paha riesa tuo leväkin

capt.cöpenick

Vahvat nautaeläimetkin sairastuvat levän saastuttamaa vettä juotuaan. Runsastunut levä syö vedestä hapen ja tappaa kalatkin.
Meressä tilanne on helpompi, kalat ja muut elävät voivat etsiä happirikkaampia alueita.

31

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä puhdas vesi

      Kylmässä vedessä tai pohjavedessä ei levää ainakaan ole. Mitäs sitten kun syksyllä vedet jäähtyvät niin että rannat alkaa ensin jäätyä? Siitäs saatte levät.

    • sini-sirkku ek

      Levät tuottavat 90 % maapallon ilmakehästä, ovat siis kuitenkin pallomme keuhkot, kertoo Wikipedia.
      Alalajeja on mainittu, joiden myrkyllisyydestä en saanut selvää, sinilevä lienee pintavesissä ja uimarantoja pilaamassa.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Levä

      • mökinranta pilalla

        Kyllä kai levät lienevät olleet niitä ensimmäisiä elämänmuotoja alkumeressä? Niitä on kaikkialla. Onko nämä sinileviä sitten nämä myrkylliset?
        Rakkolevää entisaikana ihmiset nostivat merestä ja saivat lähes kalliorannoille kasvimaita. Ihmisten vesiin jättämät ravinteetko saavat aikaan näitä myrkyllisiä lajeja?


    • sini-sirkku ek

      En usko sen vaikuttavan, rehevöityminen on nähdäkseni eri asia vaan levät on alkeellisia eliölajeja, joissa esiintyy myös myrkyllisiä.
      Niinhän on sienilajeissa ja kasveisskin, eläinlajeista puhumattakaan. Kuuluu luontoon, ---luin tuossa viherlevää sanottavankin kasviksi.

      Kirjoitus sisälsi vaan niin paljon tieteellisiä termejä, joihin en yrittänytkään sukeltaa:D

    • Nea*

      Paha riesa on leväesiintymät.
      Samoin voisin sanoa rastaista ja muista pikkulinnuista, jotka kuvittelevat minun heitä varten hoitavan viinimarjapensaita!

      Hämmästyin kun menin puutarhaan, niin eräs puska oli riivitty melkein tyhjäksi, eilen katsoin, että tuleepa hyvin marjoja ja kohta ovat kypsiä, karu totuus paljastui taas.

      Kasetin nauhoja olemme kiristäneet puskain päälle, mutta kait ne tottuu siihen huminaan.

      Anteeksi, tämä nyt meni ohi aloittajan teemasta, mutta tuo otsikko oli niin ajankohtainen.

      • capt. cöpenick

        Nea

        Jos haluat punaherukat itsellesi sun täytyy tehä näin'ikään. Ostat 90 sm korkeaa metalliverkkoa niin että jokaiseen pensaaseen yltää tiiviisti maahan laitettu kehä.
        Sen päälle rastasverkko niin ettei mihinkään jää rastaan kokoista aukkoa, ei alas eikä saumakohtiin. Silti niitä hulluja takertuu verkkoihin.
        Rastaan liha on valkoista, ensin pannulle ja sitten kattilaan herkuteltavaksi, mutta niitä pitäisi olla pari tuoretta lintua aterioijaa kohden.
        Kun vielä mansikkaa oli, mansikkamaan ylle laitetuista ja punaherukkain päälle laitetuistasain ja hautasin 12 rastasta samana kesänä puutarhaan.
        Mansikanviljelijät kiukusta sihisten näkevät miten marjarosvot vievät osan mansikkaviljelmiltä. Tarjoisin niille kyllä haulipyssyä.


    • MMXIV

      Sinilevä pilaa uimarannat sekä meressä että makean veden järvissä, ja luulen että c. c. tarkoitti tuota levää.

      Merilevä on taas hyvä ruuissa ja kuivattuna tabletteina lisäravinne.

      • c c

        Luulisin, että etupäässä fosforipäästöjen myötä, meressäkin olisi kukkivia sinilevälauttoja.
        Merilevää tosiaan saa luontaistuotekaupoista terveystuotteena.


    • Luin tuolla jälleen typestä, jota ilmakehämme sisältää yli kaikkein eniten. Nyt tämä sinilevä "syö" ilmakehän typpeä, mutta yhteyttää silti, ymmärsin sen tuottavan siis happea, aikkakin käyttä typpeä ravinnokseen.

      Entäpä jos ilmakehäämme tulee meidänkin runsaan lukumäärämme myötä liikaa typpeä ilmakehään, jota uloshengityksemme tuottaa?

      Silloinhan tuo sinilevän runsastuminen olis maapallon itsekorjaava toimi, niin kuin monessa muussakin asiassa, jopa omassa kehossamme!

      JK.
      Muuten sinilevä onkin ainoa, joka maapallon alkuaikoina kykeni tuottamaan elintärkeää happea,--- kun se kerran käytti tuota typpeä,...olihan tosi hyvä :D että osasi!

      • capt. cöpenick

        Meille sotia edeltävän vuosikymmenen ihmisille nämä pieneliöt ovat vähän tunnettu asia.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Syanobakteerit

        Koko nimi sinilevä on harhaan johtava nimitys kuten täällä kerrottiin. Edes kaikki sinilevät eli bakteeripeite vaikkapa sadevesipytyn pinnalla ei ole aina myrkyllinen.


    • s-s

      Niinpä,..ja valkeista kukinnoistakin vain osa on myrkyllisiä, ehkäpä tasapainottamisen mukaan.

      • c c

        Kuitenkin S-S lähdit naarasleijonan tavoin upeasti nostamaan nollatason avaustani. Sinulla on asia- ja ilmaisutaustaa.
        Kuten kaikille palstalaisille, mutta erikoisesti sinulle upeaa tiistaita, puolen viikon aattopäivää.

        Entisajan isäntä aitassa goisiville renkeilleen maanantaina aamu viideltä: Nouskeehan poijjaat. Aurinko on jo kolme korennonvartta korkeella ja huomenna jo puolenviikon aatto.


      • pettynyt.
        c c kirjoitti:

        Kuitenkin S-S lähdit naarasleijonan tavoin upeasti nostamaan nollatason avaustani. Sinulla on asia- ja ilmaisutaustaa.
        Kuten kaikille palstalaisille, mutta erikoisesti sinulle upeaa tiistaita, puolen viikon aattopäivää.

        Entisajan isäntä aitassa goisiville renkeilleen maanantaina aamu viideltä: Nouskeehan poijjaat. Aurinko on jo kolme korennonvartta korkeella ja huomenna jo puolenviikon aatto.

        Miksi aina yksi saa kehut vaikka muutkin ketjuihisi ihan fiksusti kirjoittaa ?Sitäpaitsi googlen tietoja nuo, kuka tahansa voi kopsata.
        Empä enää vaivaudu, kun nuo terveisetkin menee erityisesti tuolle parhaalle.


      • toinen pettyny
        pettynyt. kirjoitti:

        Miksi aina yksi saa kehut vaikka muutkin ketjuihisi ihan fiksusti kirjoittaa ?Sitäpaitsi googlen tietoja nuo, kuka tahansa voi kopsata.
        Empä enää vaivaudu, kun nuo terveisetkin menee erityisesti tuolle parhaalle.

        koita kestää, en minuakaan tuo kapteni ole koskaan huomannut. Mennään muualle, ei tupata kun ei tykätä.


    • :D Aika hyvä, ja niin tuttua maalaiselämää!
      Piti lähtemäni kauppoihin vaan sade kohisikin lujasti tuolla, kiitos capu, ketjussasi oli inspiroivaa keskustelua! Nyt täytynee laittaa jo huushollit kuntsikkaan, on jo kohta puolipäiväkin,..moikka,...mitä häh, kolme korrenvartta? "Kyll se sitt kauhian matalalla viel on",terve,..

      • on hieman eroa

        s-s

        Korsi ja korento!


      • on hieman eroa kirjoitti:

        s-s

        Korsi ja korento!

        Niiden eroa en tosiaan tiedä, korsi on minulle vain joko heinänkorsi tai viljankorsi, korentoa en tunne, paitsi sanassa sudenkorento:D

        Illan raukeus meinasi vallata, mutta kömmin sohvalta vielä liikkeelle, ettei uni vie näin aikaisin, muutoin herään jo 3 kieppeillä. Kun ei ukkosta tulisi, meillä kun on suuret tammet 5 metrin päässä rakennuksesta ja oksat hipoo kattopeltiä. Pitäneekin ottaa selvää josko meillä on ukkosenjohdatin.

        Modeemi minulta hajosi 6-7 vuotta sitten ukonilmalla, kun mökillä olimme, mutt'ei muilla mitään vahinkoa sattunut.

        Ainakin on 2 uloskäynitä huoneistossa, mutta en tykkää jos salama räiskii kamalasti,..silloin meen saunaan, kun se on ihan keskellä lukaalia ja paan räppänän kiini.

        Guten nacht sitten, rauhallista yötä kaikille!


      • on hieman eroa
        sini-sirkku kirjoitti:

        Niiden eroa en tosiaan tiedä, korsi on minulle vain joko heinänkorsi tai viljankorsi, korentoa en tunne, paitsi sanassa sudenkorento:D

        Illan raukeus meinasi vallata, mutta kömmin sohvalta vielä liikkeelle, ettei uni vie näin aikaisin, muutoin herään jo 3 kieppeillä. Kun ei ukkosta tulisi, meillä kun on suuret tammet 5 metrin päässä rakennuksesta ja oksat hipoo kattopeltiä. Pitäneekin ottaa selvää josko meillä on ukkosenjohdatin.

        Modeemi minulta hajosi 6-7 vuotta sitten ukonilmalla, kun mökillä olimme, mutt'ei muilla mitään vahinkoa sattunut.

        Ainakin on 2 uloskäynitä huoneistossa, mutta en tykkää jos salama räiskii kamalasti,..silloin meen saunaan, kun se on ihan keskellä lukaalia ja paan räppänän kiini.

        Guten nacht sitten, rauhallista yötä kaikille!

        Moi s-s

        Olen yllättynyt, kun Wikikään ei tiennyt korennosta (minun tarkoittamasta) mitään, mutta ämmänlänget oli sentään tunnettu. Jouduin siis lunttaamaan, kun huomasin, että kukaan toinen ei ole vastannut sinulle, mutta taisivat häipyä toisaalle!!DD

        Jos katsot Wikistä nuo ämmänlänget, joilla yksi ihminen kantaa vaikka vettä, niin korento on pitkä riuku ja keskellä on poikkipuolinen puu, johon voi ripustaa korvon (kai sen tiedät;)). Sitten vain ukko tai akka molempiin riunpäihin ja korvo keikkuen menevi. Meillä maalla sillä kannettiin saunalle ja navetalle vettä kaivosta.

        ps. tosin riuún päissä oli usein myös poika tai tyttä! Ja taisiko edes c-c tarkoittaa tätä korentoa?


      • on hieman eroa kirjoitti:

        Moi s-s

        Olen yllättynyt, kun Wikikään ei tiennyt korennosta (minun tarkoittamasta) mitään, mutta ämmänlänget oli sentään tunnettu. Jouduin siis lunttaamaan, kun huomasin, että kukaan toinen ei ole vastannut sinulle, mutta taisivat häipyä toisaalle!!DD

        Jos katsot Wikistä nuo ämmänlänget, joilla yksi ihminen kantaa vaikka vettä, niin korento on pitkä riuku ja keskellä on poikkipuolinen puu, johon voi ripustaa korvon (kai sen tiedät;)). Sitten vain ukko tai akka molempiin riunpäihin ja korvo keikkuen menevi. Meillä maalla sillä kannettiin saunalle ja navetalle vettä kaivosta.

        ps. tosin riuún päissä oli usein myös poika tai tyttä! Ja taisiko edes c-c tarkoittaa tätä korentoa?

        Moi, moi
        Joo, nyt kun tuon kuvailit, löytyi muistini kätköstä tuo nimikin,

        olenko sitten nähnyt taulussa/tv:ssä. mutta nähnyt olen. Filmissä Hiljaa virtaa Don, oli ihania kuvauksia muinaisista askareista kylissä.

        Kirjassakin pystyy kertoja kuvaamaan tuon olkapäiden varassa kannettavan korvon,...kivasti osasitkin kertoa:D
        Jäähän siinä kädet vapaiksi ainakin, sormet ja ranteet kun ei meillä naisilla ole niin vahvat kuin miehillä.
        Joo, nyt kun tuon kuvailit, löytyi muistini kätköstä tuo nimikin,

        olenko sitten nähnyt taulussa/tv:ssä. mutta nähnyt olen. Filmissä Hiljaa virtaa Don, oli ihania kuvauksia muinaisista askareista kylissä.

        Kirjassakin pystyy kertoja kuvaamaan tuon olkapäiden varassa kannettavan korennon korvoineen,...kivasti osasitkin kertoa:D
        Jäähän siinä kädet vapaiksi ainakin, sormet ja ranteet (kourat) kun ei ole niin vahvat kuin miehillä.
        Kiitos


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Moi, moi
        Joo, nyt kun tuon kuvailit, löytyi muistini kätköstä tuo nimikin,

        olenko sitten nähnyt taulussa/tv:ssä. mutta nähnyt olen. Filmissä Hiljaa virtaa Don, oli ihania kuvauksia muinaisista askareista kylissä.

        Kirjassakin pystyy kertoja kuvaamaan tuon olkapäiden varassa kannettavan korvon,...kivasti osasitkin kertoa:D
        Jäähän siinä kädet vapaiksi ainakin, sormet ja ranteet kun ei meillä naisilla ole niin vahvat kuin miehillä.
        Joo, nyt kun tuon kuvailit, löytyi muistini kätköstä tuo nimikin,

        olenko sitten nähnyt taulussa/tv:ssä. mutta nähnyt olen. Filmissä Hiljaa virtaa Don, oli ihania kuvauksia muinaisista askareista kylissä.

        Kirjassakin pystyy kertoja kuvaamaan tuon olkapäiden varassa kannettavan korennon korvoineen,...kivasti osasitkin kertoa:D
        Jäähän siinä kädet vapaiksi ainakin, sormet ja ranteet (kourat) kun ei ole niin vahvat kuin miehillä.
        Kiitos

        Johan nyt,...anteeksi tuplaus, sormetkohan hyppeli !


      • c c
        on hieman eroa kirjoitti:

        Moi s-s

        Olen yllättynyt, kun Wikikään ei tiennyt korennosta (minun tarkoittamasta) mitään, mutta ämmänlänget oli sentään tunnettu. Jouduin siis lunttaamaan, kun huomasin, että kukaan toinen ei ole vastannut sinulle, mutta taisivat häipyä toisaalle!!DD

        Jos katsot Wikistä nuo ämmänlänget, joilla yksi ihminen kantaa vaikka vettä, niin korento on pitkä riuku ja keskellä on poikkipuolinen puu, johon voi ripustaa korvon (kai sen tiedät;)). Sitten vain ukko tai akka molempiin riunpäihin ja korvo keikkuen menevi. Meillä maalla sillä kannettiin saunalle ja navetalle vettä kaivosta.

        ps. tosin riuún päissä oli usein myös poika tai tyttä! Ja taisiko edes c-c tarkoittaa tätä korentoa?

        Korennolla tässä tarkoitettiin tosiaan kantamiseen käytettyä puista riukua. Se on tarvittavan pituinen. Sillä voitiin kantaa metsästä vaikka saaliseläin.
        Myös kaksi korvainen päreestä tehty pyykkikori tai vesisaavi. Ämmänlängistä ainakin ristisanatehtävien ratkaisukirjassa oli piirros niistä.


      • Ramoona*
        c c kirjoitti:

        Korennolla tässä tarkoitettiin tosiaan kantamiseen käytettyä puista riukua. Se on tarvittavan pituinen. Sillä voitiin kantaa metsästä vaikka saaliseläin.
        Myös kaksi korvainen päreestä tehty pyykkikori tai vesisaavi. Ämmänlängistä ainakin ristisanatehtävien ratkaisukirjassa oli piirros niistä.

        Korennoista tietenkin mielenkiintoisin on välkkyväsiipinen hontelo kaksisiipiparinen taitolentäjä, maailman vanhimpia hyönteislajeja. Lapsuuden kesiin ne kuuluivat, laiturilla makaillen tiirailimme välillä pikkukaloja, välillä veden pinnalla ja yllä liikkuvia kiehtovia siivekkäitä. Kun sudenkorento istahti lumpeen lehdelle, alkoi mielikuvitusmatka, minne se vetäisi lehden perässään, minä peukaloliisana kyydissä. Pirunhevoseksi ja pirunpuntariksi sudenkorenoa on sanottukin ...eli niissä on nähty pelottavaa, suttakin se olisi voinut kantaa.

        Yleinen selitys on, että onkin kyse kesän eli suven korennosta, ja koska sen v on kuulostanut savolaiselta d:n vastineelta, olisi otettu hienommalta kuulostava d:llinen muoto käyttöön. Uskottavampi on selitys, että sudenkorentoon on liitetty taikavoimia, pelottavaakin. Ruotsissa se on trollsända, noidan värttinä.

        Kaunishan se on kuin säihkyvä herkkä koru !


      • on hieman eroa
        sini-sirkku kirjoitti:

        Moi, moi
        Joo, nyt kun tuon kuvailit, löytyi muistini kätköstä tuo nimikin,

        olenko sitten nähnyt taulussa/tv:ssä. mutta nähnyt olen. Filmissä Hiljaa virtaa Don, oli ihania kuvauksia muinaisista askareista kylissä.

        Kirjassakin pystyy kertoja kuvaamaan tuon olkapäiden varassa kannettavan korvon,...kivasti osasitkin kertoa:D
        Jäähän siinä kädet vapaiksi ainakin, sormet ja ranteet kun ei meillä naisilla ole niin vahvat kuin miehillä.
        Joo, nyt kun tuon kuvailit, löytyi muistini kätköstä tuo nimikin,

        olenko sitten nähnyt taulussa/tv:ssä. mutta nähnyt olen. Filmissä Hiljaa virtaa Don, oli ihania kuvauksia muinaisista askareista kylissä.

        Kirjassakin pystyy kertoja kuvaamaan tuon olkapäiden varassa kannettavan korennon korvoineen,...kivasti osasitkin kertoa:D
        Jäähän siinä kädet vapaiksi ainakin, sormet ja ranteet (kourat) kun ei ole niin vahvat kuin miehillä.
        Kiitos

        Hienoa s-s, että et .....taas tuli sana, jonka voi käsittää väärin, tuo loukkaantuminen. Kuinka olisitkaan voinut? Tuli vain mieleeni, kun "törkkäsin" tuon tekstini kiireissäni.

        Kiva, että toisetkin ovat nyt tuoneet mielipiteitään, mutta Wikiin en mene lähiaikoina enää.

        Aamulla, kun sinne kurkkasin ja korennosta ei tietoakaan, siis siitä, jota tarkoitin, niin enkös joutunut sivuille "maanviljelys" ja "kielioppi"? Hyi, hyi! Aina olen inhonnut kielioppia"!

        Jotenkin yritän muistaa noita kieliopillisia korjauksia, joita toisille jaellaan, mutta en pidä siitä, että meidän ikäisiä ohjaillaan kovin paljon, jopa ivallisesti. Siksi en kirjoita usein.

        On minullakin sanontoja, jotka olen jo unohtanut. Onko jo piilevä dementia?


    • Nea*

      capt.cöpenick. kiitos hyvästä neuvostasi! Tämän laitan korvan taakse odottamaan seuraavaa kesää, sillä näyttää olevan aktiivista lajia nuo lintuset., että punaiset ovat menneet "parempiin suihin"!
      Mustatviinimarjat saa olla paremmin rauhassa, nekin kohta poimittavia.

      • penjami

        Meillä punaherukoistakin vain pieni osa kypsynyt. Vielä rastaita ei ole näkynyt. Mikä lie syynä tai ansiona, että reilun kilometrin päässä poimimattomat punaherukat näkyivät ajo tielle vielä syyskuussa, joku vuos sitten.


      • marjaterttu¨
        penjami kirjoitti:

        Meillä punaherukoistakin vain pieni osa kypsynyt. Vielä rastaita ei ole näkynyt. Mikä lie syynä tai ansiona, että reilun kilometrin päässä poimimattomat punaherukat näkyivät ajo tielle vielä syyskuussa, joku vuos sitten.

        Sitä on turha arvailla miksi ei poimittu, mutta

        vaihteleehan lintumäärätkin eri vuosina, riippuen pesinnän onnistumisesta ym. perillepääsystä ja etelän lintupyynnistäkin.


      • penjami
        marjaterttu¨ kirjoitti:

        Sitä on turha arvailla miksi ei poimittu, mutta

        vaihteleehan lintumäärätkin eri vuosina, riippuen pesinnän onnistumisesta ym. perillepääsystä ja etelän lintupyynnistäkin.

        Sitä silmälläpitäen ihmettelin kun linnuilla on siivet ja meidän kulmilla on ainakin 100 innokasta rastasta.
        Syksykesän tietää siitä kun räkättirastas lentää korkealla ja sanoo lentäessään huihui.


    • punakuono ja mie
      • ura

        punakuono ja mie

        Tuo sama linkki syanobakteereista näyttää tuolla jo olevan, mutta hyvän asia toisto niin paha ol.
        Ennenkin on niin käynyt Suomen aluevesillä merellä kuin sisävesilläkin, että ilmojen viilennyttyä ja tuulten sekoitettua pintavesiä, leväkukinnot vähenevät.


    • evk

      Kuuma kesä ja veden lämpeneminen lisää rehevöitymistä, ravinteitahan siellä vesissä riittää, niitä valuvat ojat, joet maa-ainesten lisäksi peltojen ravinteet ja ihmisten jätteet.
      Onneksi se kausiluoteisena on lyhytaikainen ilmiö, toki se haisevana on kurja rannoilla. Biomassana painuu pohjalle, liekö pohjakalat, lahnat sun muut lihovatkin syksyyn mennessä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      857
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      750
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      94
      730
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe