Vanhusten kipulääkitys

Lähi omainen Äidille

Äidilleni kotisairaanhoitajat laittoi lääkärin määräyksestä kipulaastarin , koska hän kärsi kovia selkäkipuja ja kipujen takia joutui myös myöhemmin sairaalahoitoon, laastarin vahvuutta lisättiin koska kivut ei hellittäneet.
Hän alkoi mennä sekavaksi ja olikin lopulta muistamaton ja näki kovia painajaisia.
Hän elikin jo talvessa, vaikka oli kesä. ajan taju oli poissa , liikkuminen vain huononi, jne....,
Esitin jossakin vaiheessa voitaisiinko kipua hoitaa tulehduskipulääkkeillä, mutta siihen ei suostuttu, koska siitä voi seurata vatsavaivoja sanottiin.
todettiin kivun hoidon olevan ongelmallista jos kipua ei voida hoitaa kipulaastareilla.
Lääkäri ryhtyi itsekkin epäilemään sekavuuden johtuvan kipulaastareista ja määräsi sen lopetettavaksi ja alettiin käyttämään Mobilaattia paikallisesti jolloin kivut alkoivat hellittämään ja Äitini palasikin normaaliksi, mutta ei muistanut kipulaastarihoito ajasta mitään muuta kuin ne painajaiset.
Olen ottanut puheeksi kivun hoidon, tuttavien lähihoitajien kanssa ja he ovat kertoneet kuinka vanhukset menevät sekaisin kun niille laitetaan kipulaastarit ja kertoivat laastarien sisältävän morfiinia.
Nyt haluaisin kertoa tämän kokemuksen asiasta kiinnostuneille ja kysyä minne tästä pitäisi kertoa että tämä kivunhoito lopetettaisiin.
Asia tulisi saattaa suuremman yleisön tietoisuuteen ettei vanhuksia huumattaisi turhan takia. Eikö nykyisin suomessa ole muuta kivunhoitoa kuin Morfiinia sisältävät kipulaastarit. ????

16

12978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------

Ikä-ihmisten vointi huononee usein väärän tai liiallisen lääkityksen takia. On kokemusta, lääkäreitä ja ammattilaisia on vaikea saada uskomaan että kunnon romahtaminen johtuu lääkkeistä.
      On paljon vanhuksia jotka ovat turhaan vuodepotilaana tai jopa kuollet lääkkeisiin. Tämä on asia josta ei koskaan puhuta tarpeeksi.

• Mummon lääkekoukku

Lähiomainen kirjoitti kipulaastareista.
        Olen nähnyt palvelutalossa,miten mummo pyytää kipulaastaria,useammin kun on määrätty. Lääkäri oli määrännyt 3 päivän välein.
        Oli selvinnyt,että mummo on ollut lääkekoukussa 20 vuotta,siis kotona.
        Tytär kertoi,että aina joutui ratsaamaan joka paikan,kun mummo piilotteli vahvoja lääkkeitään.
        Kun mummo sai sen kipulaastarin,joka kolmas päivä,hän tuli hetken päästä käytävälle suurinpiirtein tanssiaskelin.
        Kumara ryhti suoristui.
        Hän itse halusi näin,vaikka seuraavana päivänä olikin huono olo.
        Monet mummot ovat siis olleet lääkekoukussa jo vuosia ennenkuin tulevat sairaalaan tai palvelutaloon.

• hoitajatarrrfg

Sairaalassa työskennelleenä voin vastata aloittajalle ja kertoa oman mielipiteeni :) kun kipulaastari aloitetaan, seurataan ilmeneekö haittavaikutuksia (painajaisia, sekavuutta, levottomuutta jne.) jos haittoja ilmenee, vaihdetaan lääkettä.
      Olen nähnyt paljon tapauksia, jossa kipulaastari on ollut hyvä apu vanhuksen kipuihin, ilman haittoja. Eli tämä on yksilöllistä, toisille laastarit ovat oiva apu, toisille ne eivät käy.

• toinen kokemus

Minullakin kokemusta, yleensä laastarit otetaan pois vanhuksilta, liikaa sivuvaikutuksia.

• Anonyymi

Kiitos sulle tiedoista ihmettelen tässä omaa äitiäni hoivakodissa kanssa lääkäri määräsi kipulaastarin selkäkipuun ja nyt niin sekasin ja jalka turvonnut.eilen illalla soitin että vaihtaisivat johonkin toiseen saas nähdä mitä lääkäri sanoo.

• Anonyymi

Olen omaishoitaja. Hoidettavallani on mielenterveysongelmia sekä lääkitys siihen. Muisti temppuilee.
      Hän on vuosia syönyt Panacod poretta selkäsärkyynsä. Hän ei anna lääkitystään annosteltavaksi minulle vaan pitää ne itsellään. Samoin käy myös inttervallihoidossa, että ei anna Panacodia hoitohenkilökunnalle.
      Lääkärille valehtelee miten ottaa kolme lääkettä vuorokaudessa. Mutta todellinen Panacod pore määrä on 6 -8 kpl. Hän on aivan humalassa särkylääkkeistään.
      Lisäksi pitää omassa jemmassaan Diapam 10 mg.
      Ihmettelen kovasti sitä miten lääkärit uusii reseptejä, laskematta todellista lääkkeen kulutusta. Parin viikon välein hakee särkylääkkeensä.
      Hoidettava on entinen alkoholisti ja sekin on tietona tk:ssa. Lääkkeen oikean käyttömäärän olen kertonut hänen hoitajalleen joka välittänyt tiedon lääkärille. Samalla olen pyytänyt, että lääke vaihdettaisiin toiseen tai Panacod poretta ei uusittaisi kuin sen 3 tabletin mukaan minkä hoidettava on ilmoittanut.
      Hän käyttää kyseisiä lääkkeitä huumatakseen itseään.
      Panacod muuttuu maksassa morfiiniksi.

Miksi minua omaishoitajana ei uskota? Miksi joudun elämään hoidettavan kanssa kaiket päivät pelossa, mitä seuraavaksi tapahtuu?
      Täytyykö tapahtua jotain vakavas ennen kuin
      ouheeni huomioidaan tk:ssa?
      Sitten varmaan ihmetellään, miksi asioihin ei ole puututtu....

• Anonyymi

Tietämättömät omaiset ovat vanhusten kipulääkityksen pahimpia vihollisia. Uskotaan kaikkia mahdollisia huhuja kuten Suoli24 kirjoittelijoita lääkäreiden ja hoitajien sijasta. Kun vanhuksen kipuhoito on saatu tasapainoon, vaaditaan lääkkeen lopettamista, koska se on hirveää huumetta ja syyllinen kaikkiin vanhuksen muihin vaivoihin ja koska lääkettä ”ei enää tarvita”.

Nämä tietäjät sekoittavat lääkkeen antamistavan sen laatuun. Jos vanhus saa popsia opioidia pillerinä, se on aivan OK, vaikka kukaan ei kontrolloi kuinka paljon pillereitä vanhus kerralla ottaa. Sen sijaan hoitohenkilökunnan laittama laastari, josta annostus tulee tasaisesti ja ilman vanhuksen puuttumista annosteluun, on kauheaa myrkkyä ja huumetta, vaikka kyse on samoista aineista kuin pillereissä.

Ottakaa hyvät ihmiset selvää asioista ennen kuin lähdette puoskaroimaan kipua kärsivien ihmisten hoitamista!

• Anonyymi

Ongelmana voi olla riipuvuus (morfiini) mikä ruokkii kipulääkkeen liikakäytölle jota hoidettava ei halua myöntää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ongelmana voi olla riipuvuus (morfiini) mikä ruokkii kipulääkkeen liikakäytölle jota hoidettava ei halua myöntää.

No eikö se nyt ole täysin merkityksetöntä, jos vanhus tulee riippuvaiseksi lääkkeestä, kun sillä saa kivun lievitettyä. Kivuissaanko vanhojen pitäisi kärsiä elämänsä viimeiset vuodet? Ettei vain tule riippuvaiseksi morfiinista vielä vähän ennen kuolemaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eikö se nyt ole täysin merkityksetöntä, jos vanhus tulee riippuvaiseksi lääkkeestä, kun sillä saa kivun lievitettyä. Kivuissaanko vanhojen pitäisi kärsiä elämänsä viimeiset vuodet? Ettei vain tule riippuvaiseksi morfiinista vielä vähän ennen kuolemaa?

Rauhotu.
        Ei ole kyse siitä etteikö kipulääkkeitä saisi käyttää, kyllä ne on tarpeellisia oikein käytettyinä.
        Mutta on tapauksia joissa kipulääkkeitä käytetään moninkertaisina yliannoksina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rauhotu.
        Ei ole kyse siitä etteikö kipulääkkeitä saisi käyttää, kyllä ne on tarpeellisia oikein käytettyinä.
        Mutta on tapauksia joissa kipulääkkeitä käytetään moninkertaisina yliannoksina.

Jospa kirjoitan tähänkin keskuselupalstalle, vaikka vanha onkin.
        Sain tänään nuo neljä kipulaastaria, Buperenorphin STADA 5mg. Yhden jo sitten laitoin käsivarteen, kuten apteekissa neuvottiin.
        Ilman muuta olisin laittanut lonkkaani, mikä kipeä. Olen ollut lonkkaleikkauksessa murtuman vuoksi. Tekonivel laitettiin, aikoja sitten. Olin jo ihan kävelykuntoinenkin, eikä apuvälineitä.
        Kuntoutus 10 kertaa ja vakuutus korvasi 15. Kuitenkin nyt heinäkuun puolella rupesi menemään kuntoutuksessa "takapakkia".
        Lääkkeet tietysti alkuun, muttei enää aikoihin. Nyt kun kävely ja kaikki liikkeet kivuliaat on kokeiltu noita lääkkeitä. Panacod vallan puhelimessa määrättiin, ostin en voi käyttää, tuli ummetus.
        Sitten Buranaa, nosti verenpainetta, lääkitys ollut sopiva, tuo nosti 196/101.
        Mitähän sitten tästä laastarista, kai napattava pois, jos tiedostaa jotain. Se seitsemänpv kumminkin yritän.
        Aikoinaan söin turhaan Lyricat, sun muut, ei mitään apua tuli CRPS. Taisi -18, kun lopetin jonkin Venlafksin varovasti, ei tullut vieroitusoireita. Mahtaako tuosta laastarista tulla, jos/kun lopettaa?
        Olen 84v mummeli

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jospa kirjoitan tähänkin keskuselupalstalle, vaikka vanha onkin.
        Sain tänään nuo neljä kipulaastaria, Buperenorphin STADA 5mg. Yhden jo sitten laitoin käsivarteen, kuten apteekissa neuvottiin.
        Ilman muuta olisin laittanut lonkkaani, mikä kipeä. Olen ollut lonkkaleikkauksessa murtuman vuoksi. Tekonivel laitettiin, aikoja sitten. Olin jo ihan kävelykuntoinenkin, eikä apuvälineitä.
        Kuntoutus 10 kertaa ja vakuutus korvasi 15. Kuitenkin nyt heinäkuun puolella rupesi menemään kuntoutuksessa "takapakkia".
        Lääkkeet tietysti alkuun, muttei enää aikoihin. Nyt kun kävely ja kaikki liikkeet kivuliaat on kokeiltu noita lääkkeitä. Panacod vallan puhelimessa määrättiin, ostin en voi käyttää, tuli ummetus.
        Sitten Buranaa, nosti verenpainetta, lääkitys ollut sopiva, tuo nosti 196/101.
        Mitähän sitten tästä laastarista, kai napattava pois, jos tiedostaa jotain. Se seitsemänpv kumminkin yritän.
        Aikoinaan söin turhaan Lyricat, sun muut, ei mitään apua tuli CRPS. Taisi -18, kun lopetin jonkin Venlafksin varovasti, ei tullut vieroitusoireita. Mahtaako tuosta laastarista tulla, jos/kun lopettaa?
        Olen 84v mummeli

,,, virheitähän tuli. Laitan vielä, että se 15 käyntiä oli Fysikaalinen hoito.
        Fysiatrin puolen kuntoutus, nyt suositteli vallan uimahallin kuntoutusta.
        Alkuun oli kyllä hyvä lukea noita vanhojen ihmisten hoidoista, nyt tässä ihan vanhus tuumailee, kuinka joutuu koukkuun.
        Kyllähän joku mainitsi morffiinista. Kyllähän se Panacod muuttuukin, jos itsellä riittävästi luontaisesti on. Minulla ei ollut, ei auttanut kipuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

,,, virheitähän tuli. Laitan vielä, että se 15 käyntiä oli Fysikaalinen hoito.
        Fysiatrin puolen kuntoutus, nyt suositteli vallan uimahallin kuntoutusta.
        Alkuun oli kyllä hyvä lukea noita vanhojen ihmisten hoidoista, nyt tässä ihan vanhus tuumailee, kuinka joutuu koukkuun.
        Kyllähän joku mainitsi morffiinista. Kyllähän se Panacod muuttuukin, jos itsellä riittävästi luontaisesti on. Minulla ei ollut, ei auttanut kipuun.

,,, nyt vielä sen verran, ummetustahan tuosta laastarista tuli. Nyt kyllä setsemäs viikko menossa.

Oli pika-aika kipu ja ummetusasiaan. Eihän siitä edes ollut apua kipuun. Määrättiin kaikki apteekin pehmennysaineet. Sitten "uusi" (kaikkihan kokeiltu jo) MOVENTIG . Se sitten tarkoitus: Ummetus, OPIAATTILÄÄKITYSTÄ VASTAAN.
        Enpä ole ostanut 10 tabl. jo yli 30€
        Kk sitten 300€ pelkkä esto. Siinä tietysti omat haittavaikutukset. Vi-Siblin reseptillä halvempi. Noilla yritän, vaikea tilanne.

Sitten yritin soittaa, yksi pe
        ennen 15:00 tuli kyllä soittopyyntö, muttei ehditty kuunnella asiaani.
        Ehkä olisinkin kysynyt, laastarihan ei ole auttanut kipuun, voisinko laittaa su ylimäär. laastarin. Apteekissa käydessäni jo sitä vään ehdotin. Pitäisi lääkäriltä kysyä.

Laastariinhan tulee kolmen, neljän pv jälkren paremmin tehoa. Olen ti laittanut, pääseekin to sitten asioille. Eihän siihen tullut selvyyttä, eikä määräävä lääkäri ole soittanut.

Nyt, kun tämän ummetusjutun takia en välittäisi laastaria ollenkaan. Sitten kysyisin jo kuinka lopettaisin, ettei tule vieroitushaittoja. Tuossa, kun minulla on pienin 5mg laastari. Onkohan siinä tapauksessa pisentää vaihtoväliä.

Kyllähän minun murtumatekonivelenleikkaus ei ole oikein sujunut. Pitkän'sitkeesti mennyt, fysioteraeuttikin määräsi kiirevast.otto lääkärille, elok. lopulla. Sitten vaan lääkkeitä.

Kun olisinkin silloin jo tilannut Ortopedille. Nyt sentään lähete Coxaan. Nyt ihan kirjoittelen viestisivulla, kun on ollut terveydenhoitajienkin kommenteja. Eihän tänne ole aikoihin kirjoitettu, mukava jos joku laittaisi neuvoja. Jos yrittäisi kumminkin jatkossa käyttää kipulaastaria.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

,,, nyt vielä sen verran, ummetustahan tuosta laastarista tuli. Nyt kyllä setsemäs viikko menossa.

Oli pika-aika kipu ja ummetusasiaan. Eihän siitä edes ollut apua kipuun. Määrättiin kaikki apteekin pehmennysaineet. Sitten "uusi" (kaikkihan kokeiltu jo) MOVENTIG . Se sitten tarkoitus: Ummetus, OPIAATTILÄÄKITYSTÄ VASTAAN.
        Enpä ole ostanut 10 tabl. jo yli 30€
        Kk sitten 300€ pelkkä esto. Siinä tietysti omat haittavaikutukset. Vi-Siblin reseptillä halvempi. Noilla yritän, vaikea tilanne.

Sitten yritin soittaa, yksi pe
        ennen 15:00 tuli kyllä soittopyyntö, muttei ehditty kuunnella asiaani.
        Ehkä olisinkin kysynyt, laastarihan ei ole auttanut kipuun, voisinko laittaa su ylimäär. laastarin. Apteekissa käydessäni jo sitä vään ehdotin. Pitäisi lääkäriltä kysyä.

Laastariinhan tulee kolmen, neljän pv jälkren paremmin tehoa. Olen ti laittanut, pääseekin to sitten asioille. Eihän siihen tullut selvyyttä, eikä määräävä lääkäri ole soittanut.

Nyt, kun tämän ummetusjutun takia en välittäisi laastaria ollenkaan. Sitten kysyisin jo kuinka lopettaisin, ettei tule vieroitushaittoja. Tuossa, kun minulla on pienin 5mg laastari. Onkohan siinä tapauksessa pisentää vaihtoväliä.

Kyllähän minun murtumatekonivelenleikkaus ei ole oikein sujunut. Pitkän'sitkeesti mennyt, fysioteraeuttikin määräsi kiirevast.otto lääkärille, elok. lopulla. Sitten vaan lääkkeitä.

Kun olisinkin silloin jo tilannut Ortopedille. Nyt sentään lähete Coxaan. Nyt ihan kirjoittelen viestisivulla, kun on ollut terveydenhoitajienkin kommenteja. Eihän tänne ole aikoihin kirjoitettu, mukava jos joku laittaisi neuvoja. Jos yrittäisi kumminkin jatkossa käyttää kipulaastaria.

Eipä mitään, tänään tulikin Coxan kirje. Siinä ilmoitus, että tulee lähete noin 3-5 kk ( kuukauden!) Mitenkähän mumno siihen saakka pärjää?
        Vaikeaa tulee olemaan, jos elää saa!?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä mitään, tänään tulikin Coxan kirje. Siinä ilmoitus, että tulee lähete noin 3-5 kk ( kuukauden!) Mitenkähän mumno siihen saakka pärjää?
        Vaikeaa tulee olemaan, jos elää saa!?

Toisaalta jos kipulaastari on tarkoitettu vaihdettavaksi viikon välein, vaihtamisvälin pitkittäminen tuskin auttaisi mihinkään. Lääkeaine ilmeisesti vapautuu laastarista sen viikon ajan, ei kauempaa.
        Eikä noiden vahvojen lääkkeiden kanssa kannata alkaa säätämään omiaan, lääkärin kanssa neuvoteltava.
        Noissa lääkkeissä, laastareissakin, on ikävä sivuvaikutus se, että ne aiheuttaa herkästi ummetusta.
        Kerroit kokeilleesi kaikki valmisteet, eli oletko kokeillut myös Movicolia tai Pegorionia, jauhepusseja, joita voi laittaa veteen, mehuun, taisi jopa sopia kuumaankin juoman kanssa, en muista varmasti.
        Jos on ummetusta, on myös hyvä muistaa juoda riittävästi vettä, koska suoli tarvitsee nestettä. n. 1,5-2 litraa vettä päivässä olisi hyvä.
        Joillain auttaa ummetukseen esim. kuivatut luumut, onko tullut kokeiltua ? Luumuja voi liottaa vesilasissa yön yli, ja aamulla syödä luumut ja juoda veden vielä lasista. Ei sekään tosin välttämättä kaikille auta, mutta eri keinoja on hyvä kokeilla, voi jokin apu löytyäkin.
        Toivotaan, että aikasi tulee mahdollisimman pian, ja saat apua vaivoihisi.
        Kaikkea hyvää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toisaalta jos kipulaastari on tarkoitettu vaihdettavaksi viikon välein, vaihtamisvälin pitkittäminen tuskin auttaisi mihinkään. Lääkeaine ilmeisesti vapautuu laastarista sen viikon ajan, ei kauempaa.
        Eikä noiden vahvojen lääkkeiden kanssa kannata alkaa säätämään omiaan, lääkärin kanssa neuvoteltava.
        Noissa lääkkeissä, laastareissakin, on ikävä sivuvaikutus se, että ne aiheuttaa herkästi ummetusta.
        Kerroit kokeilleesi kaikki valmisteet, eli oletko kokeillut myös Movicolia tai Pegorionia, jauhepusseja, joita voi laittaa veteen, mehuun, taisi jopa sopia kuumaankin juoman kanssa, en muista varmasti.
        Jos on ummetusta, on myös hyvä muistaa juoda riittävästi vettä, koska suoli tarvitsee nestettä. n. 1,5-2 litraa vettä päivässä olisi hyvä.
        Joillain auttaa ummetukseen esim. kuivatut luumut, onko tullut kokeiltua ? Luumuja voi liottaa vesilasissa yön yli, ja aamulla syödä luumut ja juoda veden vielä lasista. Ei sekään tosin välttämättä kaikille auta, mutta eri keinoja on hyvä kokeilla, voi jokin apu löytyäkin.
        Toivotaan, että aikasi tulee mahdollisimman pian, ja saat apua vaivoihisi.
        Kaikkea hyvää!

VOI KIITOS! Olipa mukava lukea ja saada tietoa!
        Tämän sivun kirjoitukset tullut kyllä luettua moneen kertaan. Se toinen kovasti pitkä, yrittänyt useasti sitäkin, "harpin" kyllä välillä.

Sinne sivulle jo aijemminkin kirjoittanut, nyt muutti pikaohjeille ummetukseen. Joku laittanut tuon MOVENTIG ja luulin kirjoittaneen kysymykseeni kokemuksista. Eipä ollut. Mutta melki kaikki neuvot olleet käytössä. Tietysti tyhmiäkin neuvoja..

Minä jos kuka, näin vanhana kokeillut kaikkia. Viimeiseen käyntiini laitettu reseptillä juuri tuo
        M-----g. Sitten Vi-Siblin onkin vähän halvempi reseptillä. Määräsi sen oranssin, joka ei niin hyvä diabetikolle (soitin, kyllä voi käyttää).
        Sen nyt ostin, halpaa on. Pegorion myös siinä listassa. Sitä kyllä söin nelisen kk sen lonkkaleikkauksen jälkeen. Vähän toiselle lääkärille sanoin, voiko pitkään. Laittoi reseptin Toilax! Sehän onkin ihan kamala, pillerin otti, täys'ripuli! Luuli kai, että täysi ummetus päällä?
        Olin myös muun asian vuoksi vast.ott.

Niin sitten tuossa viimeisimmässä oli tuo hyvä LAXOBERON tipat.10-20 tippaa. Sitä oli myös ennestään. Joskus sillä 5-10 tipalla pärjännyt. Sitäkin nyt (noiden opioiden vuoksi ummetus) otin reilu 10 t. Tuli solkenaan, en ota niin paljon.

Niin yksi "juttu" ei aivan nyt toiminut harvakseltaan. Olin huhtik. saakka pärjännyt pelkästään sillä. Joskus --22v olikin käytössä, mutta jotenkin unohtui. Huhtikuussa muistin sen.
        Parhaimmillaan yksi pilleri auttoi 21pv. Nyt yritin sitäkin. Eipä tämän Norspan-ummetus auta kolmen pv välein oikein.

Nyt tämä "ihmeaine" on vallan muuhun käyttöön.
        Jotain 2004 ei saanut Melatonia, kuin reseptillä ja sitäkin piti tilata (pienellä paikk.kunn.) Yliopiston apteekista. Itse postimaksut. Toisella kerralla lähetin siskolle reseptin, laittoi litteänä kirjeenä, merkin hinnalla.

Tämä meni pitkäksi. Loppujen lopuksi silloin tuli melki kk ripuli!! En muista kuinka plus×plus hoksasin sen vanhoista reseptistä ja muistaakseni tähystettiinkin silloin.
        Olen wc käynnit merkannut, nyt jotenkin sen lonkkaleikk. jälkeen jäi joku vko merkkaamatta. Niin sitten tammikuussa meni täysin ummelle. Sisko haki apteek. peräruisk.olin jo muutam. pv kärsinyt. Sitten piti mennä päivystykseen. Ainakin kolme pikää ruiskua laittoivat. Tuskissani wc makasin vaan rollaattorin päällä. Ääneen valitin, lopuksi naislääkäri kaiveli loppuja. Siihen saakka en päästä tätä. Otan vaikka niitä Toilaxia. Mutta tämä syksyn Opiaatit vaikeutti kaikki.
        Tänään päivällä kai joku lääkäri soitti asian tiimoilta. Kyllä niin valitin oloani, tai en oikein kuinka huonovointiseksi olen mennyt. Ei jaksa mitään, ruokakaan ei oikein maistu. Tuli viesti, että voin laittaa kaksi 5£g laastaria. Pelkään pahoin , miten selviää.
        Anteeksi pitkä sepustukseni, tämä näpyttely vielä sujuu hanskan kanssa. Tulee.10v, kun oikean käden etusormi kipeä. Kaularankaa (jotain vikaa) leikattiin, tuli SRPS. Kesät, talvet, yötä päivää pitänyt villahanskaa. Pystyy jotenkin olemaan, ei voi koskea sillä. Kosketuskyniä menee.
        Kuinkahan uskallan laittaa lähtemään, näin pitkää!?
        Mukavasti samalla Areenalta katselen Pentulive koiranpentuja 11 kpl!
        Nyt pääsen uudelleen lukemaan hyvää kirjoitustasi! KIITOS SIITÄ! 🤗

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      194
      2665
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      49
      2608
    3. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      179
      2550
    4. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      70
      2252
    5. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      71
      2115
    6. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      41
      2105
    7. Riikka Purra on ihana, jämpti

Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      1985
    8. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      73
      1586
    9. Onko sulla jotain

Suunnitelmia?
      Ikävä
      146
      1467
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      0
      1340
    Aihe