Kokemuksia firmasta? Millainen ilmapiiri, millainen palkka? Onko luotettava?
Swissport Finland Oy ?
62
14865
Vastaukset
- SWP...
Luotettava on, miksei olisi? Swissport on kansainvälinen suuri yritys, kannattaa googlettaa tietoa ennen haastattelua ;). Yhtiön alla Helsinki-Vantaan valtaosa lentoyhtiöistä ja enemmänkin olisi jollei yhtiölle olisi tullut liiaan määräävää markkina-asemaa, näin ollen yhtiön piti myydä yrityskauppojen ehdoilla osa toiminnoistaan pois. Uusia yhtiöitä tulee koko ajan silti riittämin, eli sinun täytyy olla valmis omaksumaan PALJON tietoa ja oppimaan uutta koko ajan. Sinun tulee olla myös joustava, työajat ovat epäsäännölliset ja jos teet osa-aikatyötä, ei ymmärtääkseni työmäärästä ole takuuta.
Oletan että olet matkustajapalveluihin hakemassa? Palkka on IAU:n taulukkopalkka (ryhmä 6) lisät, joista koostuu suuri osa palkasta: http://www.iau.fi/easydata/customers/iau2/files/TES/palkkataulukot_20140315_maapalvelutyot.pdf Myöhemmin, oltuasi vuoden töissä, saat lisäksi korotusta henkilökohtaisen osaamisen mukaan, monitaitoituuslisää, esim jos kouluttaudut tulopalveluun, loungeen tai lipputoimistoon, sekä toki työkokemuslisää. Toki saat myös ilta- ym. lisät vuorojen mukaan, kannattaa tutustua IAU:n tessiin.
Itse pidän työstäni ja firmassa hyvä yhteishenki. Uusia on tosin palkattu paljon, eikä kaikkiin ole ehtinyt tutustua.... Työhön motivoituneita ahkeria työkavereita kaivataan :) Tervetuloa!- kiristyspolitiikkaa
Eli juuri tällä IAU:n monitaitolisällä on se vaikutus että työnataja palkkaa joka työhön osa-aikaisia eikä teetä yhdellä kaverilla täysiä tunteja kahdessa hieman erilaisessa työssä. Heti vaaditaan monitaitolisää. Todellisessa maailmassa eli lentokentän ulkopuolella hyvä työntekijä osaa/joutuu tekemään monenlaista.
- mites tällanen..?
Hei muuten!
Onko mahdollista tulla SWP:lle tettiin? Tuo matkustajapalvelu kuulostaisi melko hyvältä vaihtoehdolta, kun noi finavia ja finnair ovat niin kiveen hakanneet negatiivisen kantansa tet-harjoittelijoita kohtaan. Olisi mulla sopivasti kokemustakin asiakaspalvelusta.- työntekijä
Kulkulupaan vaaditaan 18 vuoden ikä. TET-harjoittelijoilla sitä ei taida olla?
- jepjepss
:D.... Itse olen aloittanut Finnairilla työharjoittelussa muutaman muun likan kanssa, meni jokunen viikko ja tuntui että koko työporukan on tuntenut paljon pidemmän aikaa. Ihania, kannustavia työkavereita, rientävät apuun ilman pyytämistäkin kun huomaavat harjoittelijan olevan pinteessä. Älä levitä täällä väärää puskaradiotietoa kun sinulle todellista kokemusta ei ole.
niin ja ps kaikki saimme työsopimukset harjoittelun päätyttyä.
- ei hyvä merkki
Ilmeisesti vaihtuvuus on suuri kun vähän väliä haetaan uusia työntekijöitä.
- onsiihensyynsä
Kukapa jaksaisi henkisesti raskasta epäsäännöllistä vuorotyötä vuodesta toiseen. Sitäpaitsi ihmisellä on elämä, jäädään äitiysvapaille, lähdetään opiskelemaan, avioidutaan toiselle puolelle Suomea/maailmaa, vaihdetaan alaa. Kyllä niitä syitä löytyy. Työhön hakeutuu ihmisiä jotka valmiiksi ovat liikkuvaa sorttia.
- mistä moinen
Tuttava sai lähteä 5 kk jälkeen, kohta olikin jo uusi haku päällä netissä.
- kataonna
Se ei kerro yrityksestä mitään. Kertoisiko se tuttavasta jotain?
- Epäluotettava
Tällä hetkellä palkkaavat 20 uutta osa-aikaista eikä ota kokoaikaisia. Tekevät vain 0 sopimuksia eli ei välttämättä pääse hirveästi hommia tekemään
- Riippuu katsojasta
Ottavat vain osa-aikaisia, mutta antavat myös "takuutunti" soppareita, eli 90-150h/6vko. Eihän se ihan kokopäiväistä työtä ole, mutta nämä tiedot on saatu haastattelussa. :)
- Swpswpswp
Riippuu katsojasta kirjoitti:
Ottavat vain osa-aikaisia, mutta antavat myös "takuutunti" soppareita, eli 90-150h/6vko. Eihän se ihan kokopäiväistä työtä ole, mutta nämä tiedot on saatu haastattelussa. :)
Joka kurssilta lähes kaikki ovat saaneet vakituisen osa-aika tai kokopäiväsopparin. Työn luonteesta (sesongit, yhtiöiden vaihtelevuus sesongeittain) sekä varmaan nykytrendistäkin johtuen sopparit tehdään aluksi määräaikaisiksi. Työsopimus on loppunut lähinnä niiltä jotka sitä itse haluavat, ovat jatkaneet opiskelua tms. tai eivät yksinkertaisesti pärjänneet tehtävässään. Näitä ei per kurssi montaa ole ollut. Henki on meillä maapalveluista parhain :) Se että rekrytoidaan usein, ei kerro vaihtuvuudesta vaan juuri tuosta sesonkien vaihteluvuudesta. Nyt esim ensi kesänä uusinta ryhmää lukuunottamatta meillä kaikilla täydet lomat, joten tarvitsemme jo Tammikuusta uuden porukan, jotta ovat kesällä valmiita työskentelemään itsenäisesti. Tervetuloa uusi porukka!
- vaikka_sitten_Barona
Ihan perseestä, yritä vain jotain muuta enemmin. On ehkä täynnä kohta ulkomaisia alipalkattuja työntekijöitä. Oma mielipiteeni.
- Mikä-muu-muka
No sähän varsinaista faktaa heität, tiedätkö maapalvelutoiminnoista mitään? "Ulkomaalaisia" Swissportilla ei juurikaan ole, ja tervetuloa vaan lisää jos on tullakseen. Palkkahan on kaikille sama, olit millaista etnistä taustaa tahansa. Kuulumme IAU:n tesiin. Ja huonompi homma jos et siihen kuulu, kuten Airpro, silloin kärsit huonosta palkasta ja ns. heidän moniosaajan hommissa joudut työskentelemään lisäksi turvassa, rampissa ja vaikka jopa bussikuskina. Aviatorilla on yt:t ja Finnairinkin loput työt siirtynee Swissportille tulevaisuudessa. Siinäpä ei jää enää muita vaihtoehtoja, Barona on jo historiaa. Swissport ehdottomasti paras ja vakain vaihtoehto tällä hetkellä jos alalle haluaa.
Aika erikoista on yrityksen toiminta. Kavereita potkitaan koe-ajan loppumetrillä pois kertomatta mitään syytä. Ei anneta mahdollisuutta ottaa luottamusmieheen yhteyttä. Töiden päättymisestä ei kerro edes oma esimies. Annetaan tehtävä jollekin muulle henkilölle. Ei mitään huomautusta aikaisemmin työn laadusta tai muustakaan. Ilmoitetaan vain työvuoron päätyttyä, että ei tarvitse enää tulla.
Edellisellä viikolla on allekirjoitettu jo uusi sopimus jatkosta.
Melko käsittämätöntä toimintaa. Kyllä töiden päättymisen syy pitäisi voida kertoa kasvotusten.
Samaan aikaan ollaan taas palkkaamassa uutta porukkaa.
Ei kovin hyvää kuvaa anna yrityksen toiminnasta. Haiskahtaa nuorten hyväksikäytöltä.- Anonyymi
Mikä-muu-muka kirjoitti:
No sähän varsinaista faktaa heität, tiedätkö maapalvelutoiminnoista mitään? "Ulkomaalaisia" Swissportilla ei juurikaan ole, ja tervetuloa vaan lisää jos on tullakseen. Palkkahan on kaikille sama, olit millaista etnistä taustaa tahansa. Kuulumme IAU:n tesiin. Ja huonompi homma jos et siihen kuulu, kuten Airpro, silloin kärsit huonosta palkasta ja ns. heidän moniosaajan hommissa joudut työskentelemään lisäksi turvassa, rampissa ja vaikka jopa bussikuskina. Aviatorilla on yt:t ja Finnairinkin loput työt siirtynee Swissportille tulevaisuudessa. Siinäpä ei jää enää muita vaihtoehtoja, Barona on jo historiaa. Swissport ehdottomasti paras ja vakain vaihtoehto tällä hetkellä jos alalle haluaa.
Kaiken ulinan keskeltä oli vaikea löytää yhtään lausetta, joka olisi ollut totta.
- m..m
Onko nyt joku muukin rekry auki kuin ramppareiden?
- 235236514321
Ei ole, eikä vähään aikaan tulekaan varmasti, yliresurssointi matkustajapalveluiden puolella tällä hetkellä.
@Zepp, jokaisella on mahdollisuus ottaa luottamusmieheen yhteys, senkun vaan luuri käteen tai sähköposti laulamaan, sitä ei työnantaja estä. Koeajalla ei tarvitse olla syytä irtisanomiselle, siihen ei luottamusmies voi vaikuttaa. Mutta mitä itse tiedän, niin 99% ovat saaneet töihin jäädä ja nämä yhden käden sormilla laskettavat työsopimuksien purkamiset on olleet työntekijän omasta käytöksestä johtuvia ja kaikkien tiedossa. Ei ole työnantajan etu kouluttaa uusia ihmisiä, koulutus ja luvat on kalliita. Ja kukahan muu asiasta kertoo, jollei esimiehet (joita firmassa on useita ja eri tasoilla) onkohan ystäväsi edes tietoinen asianomaisen tittelistä...Juu
Kyllä kaikilla on varmaankin oikeus ottaa luottamusmieheen yhteys. Mutta jos työvuoron päätteeksi sanotaan, että homma on tässä ja piste. On melko turhaa enää pyytää luottamusmiestä paikalle.
Lähinnä toimintatapa tuntuu erikoiselta. Kyllä normaali työelämässä kerrotaan työntekijälle jos jokin työ ei suju odotetusti ja kehoitetaan muuttamaan toimintatapoja tms. jos ei olla tyytyväisiä ja myöskin opastetaan työvaiheissa.
Jos kaveri ei opi, niin silloin on tietenkin perusteltua reagoida asiaan ja tarvittaessa purkaa työsuhde.
Nythän kavereita sai lähteä melko heppoisin perustein tai ilman kunnollista varsinaista syytä.
- swissport
Lentokonekuormaaja, 40 paikkaa, Swissport Finland Oy
yt-neuvottelut firmassa käynnissä, antaa hyvän kuvan.Näyttääpä antavan todella hyvän kuvan yrityksen toiminnasta. Palkataan lisää osa-aikaisia epämääräisillä tuntimäärillä. Samalla YT:t meneillään. Säästöjä........säästöjä........... vai mistä kysymys ??
- ISeppoI
Zepp kirjoitti:
Näyttääpä antavan todella hyvän kuvan yrityksen toiminnasta. Palkataan lisää osa-aikaisia epämääräisillä tuntimäärillä. Samalla YT:t meneillään. Säästöjä........säästöjä........... vai mistä kysymys ??
Otetaan isomäärä osareita ja karsitaan huonoja pois välillä.
- Laukkuapina
Kohta 4 vuotta talossa lusittu ja pidän työstäni. YT-neuvottelut ovat koskeneet vain ja ainoastaan matkustaja- ja työnjohdon puolta. Ja YT-neuvotteluiden syy oli Flyben ja Finnairin yhteistyön loppuminen. Swissportille kuului Flyben operoimien lentojen matkustajapalvelu ja kun yhteistyö päättyi päätti Finnair alkaa tuottamaan sen itse. Todellisuudessa 0 ihmistä sai kenkää, koska Swissport alkoi tuottamaan lentoasemalla itse puhelin palvelunsa.
Aulassa ja rampissa voi joutua tehdä vuodenkin osa-aikaisen listaa mutta parhaat nostetaan vakituisiksi ensimmäisenä ja kesällä yleensä kaikki saavat tehdä pitkää listaa eli 10-13h tunnin päiviä laukku lapasessa.
6kk jos pysyy firmassa niin saa Finnairin lentolippuedut, jos niinätä haluaa käyttää.
Ja ne ihmiset ketä on viimeisen parin vuoden aikana potkittu pihalle niin ocat sen ansainneet. Kyseisiä ihmisiä on varoitettu ja kehoitettu parantamaan käytöstään ja työn jälkeä. Eräällekkin viimeinen niitti oli erään entisen ministerin metsästysseurueen kiväärien hukkaaminen ja vielä asiasta valehtelu. Kolmesta muöhästymisestä tulee myös monoa perseeseen, mutta kaiken kaikkiaan hyvä työpaikka jossa ei kiusata tai syrjitä ketään.
Ja tosiaan ulkomaalaisia ei juurikaan koko lentoasemalla töissä koska Finavia ja Suomen laki vaativat suppean turvallisuysselvityksen, asunut Suomessa vähintään 5 vuotta ja sujuva suomenkieli. - Lehmätlentää_
Heh, swissp:llä finskin lippuedut :-DD. Jep jep.
- Lehmätnavettaan
Lehmänä voit lentää minne haluat mutta Swissportin työntekijöillä on lippuedut Finnairille. Sen verran voin vielä antaa todistusaineistoa kun menet myidtravel.com ja etsit alavalikosta Swissport Finland.
5 vuotta firmassa olleena voin suositella lämpimästi. Jos olet epäpätevä, et osaa katsoa kelloa, et siedä painetta niin silloin kannattaa pysyä poissa tai vaihtoehtoisesti talutetaan pois.
Terveisin lippuetuja käyttävä :) - 10_vuotta_firmassa
Lehmätnavettaan kirjoitti:
Lehmänä voit lentää minne haluat mutta Swissportin työntekijöillä on lippuedut Finnairille. Sen verran voin vielä antaa todistusaineistoa kun menet myidtravel.com ja etsit alavalikosta Swissport Finland.
5 vuotta firmassa olleena voin suositella lämpimästi. Jos olet epäpätevä, et osaa katsoa kelloa, et siedä painetta niin silloin kannattaa pysyä poissa tai vaihtoehtoisesti talutetaan pois.
Terveisin lippuetuja käyttävä :)Älä nyt höpötä pehmeitä. Ei ole todellakaan "Finnairin lippuedut".
- Lehmätnavettaan
10_vuotta_firmassa kirjoitti:
Älä nyt höpötä pehmeitä. Ei ole todellakaan "Finnairin lippuedut".
Hei, kerrotko nyt miten käsität Finnairin lippuedun niin jatketaan keskustelua.
- SeppoPapunen
Siis ei todellakaan kyllä oo millää ihme svissportilla mitää finnairin lentoetuja. Muutenha se ois finnairin nimellä koko firma. Jotai rajaa hei noihi satuihi.. Eiköhä tosta lukis lehdissä jotai muuten. Ja sillonha sinne tulis kaikki töihi vaikka siellä onki se surkee 10€ tunti
- Maya123
Kyllä siellä on Finnairin lippuedut. Mun mies on siellä töissä niin mäkin saan hänen eduillaan lennellä. Onhan Norrallakin Finnairin lippuedut vaikka ei nimi ole Finnair?
- Anonyymi
Lehmätnavettaan kirjoitti:
Lehmänä voit lentää minne haluat mutta Swissportin työntekijöillä on lippuedut Finnairille. Sen verran voin vielä antaa todistusaineistoa kun menet myidtravel.com ja etsit alavalikosta Swissport Finland.
5 vuotta firmassa olleena voin suositella lämpimästi. Jos olet epäpätevä, et osaa katsoa kelloa, et siedä painetta niin silloin kannattaa pysyä poissa tai vaihtoehtoisesti talutetaan pois.
Terveisin lippuetuja käyttävä :)Göös on kusipää
- lippuetuileva
Täällä on näköjään todella tietävää porukkaa paikalla. Swissportilla on todellakin Finnairin lippuetu kuten monen muunkin firman työntekijöillä kentällä. Ovat usein ulkoistettua porukka joilta ei ole viety kaikkia vanhoja Finnairin etuja. Esimerkiksi catering ja rahti.
- Tiedustelen
Minkä suuntaista palkkaa Swissportin rahtivirkailija saa kuukaudessa lisineen? Jotakin valistuneita arvioita, ei kokemusta.
- NiMeTöN16
Matkustajapuolella erittäin huono ilmapiiri, kiusaamista ja epäasiallista kohtelua muutaman osalta. Rampin ja aulan puolella henki kuulemma parempi eli sinne vaan. IAU:n henkilöillä ei ilmeisesti mitään vaitilolovelvollisuutta mistään koska asiat vuotaa kuin seula, sen mä oon ainaki huomannu.
- Hakija123
Haku matkustajapalveluvirkailijaksi auki. Kyseessä kesätyö, osa-aikainen. Osaatteko sanoa onko palkka ja toteutuneet tunnit määrältään samat kun Finnair, Aviator, Airpro? Kannattaako hakea, millainen on työ, verrattuna noihin ym yhtiöihin?
- Airprolle1
Älä nyt hyvä ihminen ainakaan airprolle hae!
- Jepajepulis
Pääseekö swissportille kokoaikaseksi koskaan ?
- swp12
Varmasti pääsee jos vanhoja lähtee talosta tai uusi lentoyhtiö aloittaa swissportin huollinnassa.
- Öykkäkukko
Kokoaikaiseksi pääsee swissportilla noin 4-5 vuodessa. Ekat 3-4 vuotta joudut tekemään osa-aikaista työtä. Muutaman määräaikaisen kokoaikaisuuden saatat saada tällä välillä
- Swpkuormaajaksi
Minkä verran osa-aikaisena tienaa kuukaudessa noin suurinpiirtein kuormaajana???
- Aulanparasmies
Osa-aikaisena aikalailla se 1700-2500e riippuen viikonlopuista ja pyhistä
- Työkkäri85
Onko millaiset työterveystarkastukset?Huumetestit ja onko muuten työhön kykenevä vai?Kuinka kunnollinen kansalainen pitää olla aina ollut jotta töihin sen puolestakin otetaan?
- Työntekijä
Laaja työhöntulotarkastus Mehiläinen Airportissa.
- Työkkäri85
Millä sen voi kusta?
- läheinenkokenuttämän
Varmasti on paremmat työkaverit ja ilmapiiri kuin Finnairin omilla lähtöselvitysvirkailijoilla. Työpaikkakiusaamista jopa asiakkaiden nähden vanhojen, katkerien akkojen toimesta. Eikä esimiehet puutu tähän ollenkaan, päinvastoin.
- Töihinjuurihakenut
Millainen on siis ilmapiiri, Swiisportin matkustajaplavuilssa? Ei kiinnosta katkerat vanhat akat ja kiusaaminen tai epäpätevät esimiehet!!
Paljonko vakituisena osa-aikaisena tienaat? Elääkö sillä tulolla? Joutuuko tosiaan 3-4 vuotta odottelemaan kokoaikasta vakkarin paikkaa?? - Töihinjuurihakenut
Swissportin matkustajapalveluissa*
Mun nakkisormet ei vaan ole tehty, kosketusnäyttöjä varten:) - Jupe552
Ilmapiiriin en osaa vastata, mutta vakituiseen paikkaan ei ole mitään selkeätä aikaväliä. Voi mennä 2 vuotta, voit saada vakanssin myös alle vuodessa. Se riippuu työntekijästä myös paljon.
- SWP123
Jos haet vain glamouria, älä hae. Jos olet oikeasti kiinnostunut ilmailusta hae. Työpäivät usein 10 tuntisia, mutta tämän ansiosta on yleensä kolme viikkovapaata. Työ on kolmivuorotyötä, aamuvuorot alkavat 03.30-06.30 välillä, iltavuorot päättyvät usein 23:00-01:00 välillä.
- 1423
Mihin Swissport Finland lentää? En ole tämän nimisestä lentoyhtiöstä kuullutkaan vaikka useamman kerran vuodessa matkustan?
- swissi
lähinnä tilauslentoja Eurooppaan.
- Lowcost
Nimi ainakin viittaa halpalentoyhtiöön...
- Lentäjä69
Lennetään lähinnä Afrikkaan rahtilentoja. Välillä matkustajiakin kyydissä.
- VoiLuojaNytTaas
Swissport Finland ei ole lentoyhtiö.
- Ehkätöihin
Kuka tietää minkälainen kuntotesti on kuormaukseen?
- Ehkälentokentälle
Osaako kukaan sanoa että mitä kuntotesti pitää sisällään ja mitkä on hyväksytyt rajat?
- Anonyymi
Pitäs tulla naamalle
- Random128
pääseekö swissportille töihin jos ei osaisi kuntotestissä punnerruksia tekemään? Ja ovatko tauot miten työpaikalla kuuluu olla kuuluvat tauvot? Vai saattaako olla että päivän aikana ei juurikaan ole taukoja kiireen vuoksi? Sekä onko puhelimen käyttö kiellettyä työnaikana onko niin kiireistä ettei kerkesi puhelimeen katsoa ?.
- Kentällätöis
Kyllä jos sua huolestuttaa tuo puhelimen käyttö ja punnerruksen teko niin kannattaa miettiä jotain muuta alaa. Työ on fyysistä joten peruskunto on oltava hyvä. Tauoilla voi tietysti katsoa puhelinta. Kuntotestit ovat helppoja mikäli oot perusterve. Siihen sisältyi viimeksi kyykkyjä (60sek), 12kg käsipainot molemmissa käsissä (36krt), kädenpuristus mitattiin laitteella jossa oli painemittari ja sitten punnerruksia niin että kädet selän takana -> punerrus, läpsy toiseen kyynärpäähän ja sitten alas.(30sek). Itse sain muistaakseni kyykkyjä 27 ja punnerruksia 17. Ihan hyvä testi siinä mielessä että karsitaan heikot heti alussa pois.
- Anonyymi
Kentällätöis kirjoitti:
Kyllä jos sua huolestuttaa tuo puhelimen käyttö ja punnerruksen teko niin kannattaa miettiä jotain muuta alaa. Työ on fyysistä joten peruskunto on oltava hyvä. Tauoilla voi tietysti katsoa puhelinta. Kuntotestit ovat helppoja mikäli oot perusterve. Siihen sisältyi viimeksi kyykkyjä (60sek), 12kg käsipainot molemmissa käsissä (36krt), kädenpuristus mitattiin laitteella jossa oli painemittari ja sitten punnerruksia niin että kädet selän takana -> punerrus, läpsy toiseen kyynärpäähän ja sitten alas.(30sek). Itse sain muistaakseni kyykkyjä 27 ja punnerruksia 17. Ihan hyvä testi siinä mielessä että karsitaan heikot heti alussa pois.
Testi jo kertovat minkälainen työpaikka on kyseessä..Jouluna juostaaan ulkona ilman paitaa esimiehen opastuksella.
- Anonyymi
Testissä/haastatteluvaiheessa minulta loppui fyysinen voima kesken, haastattelijat vain nauroivat sitä mun paskaa kuntoani, eivätkä palkanneet yritykseen töihin vaikka tulin tekeen sinne töitä parikymppisenä enkä esitteleen lihaksia, no lähin sieltä sit itkien pettyneenä kotiin, mutta onneksi päädyin töihin muualle. Tein uudessa työpaikassani runsaasti ylitöitä ja olen tienannut parissa vuodessa 25000€ pesämunan, enkä edes haaveile swissportille enää uudelleen hakemista vaikka fyysiset voimani tänä päivänä jopa riittäisivät läpäisemään heidän surkeat työhöntulotestinsä. Ei kannata ikinä aliarvioida työhöntulijoita. :)
- Anonyymi
Pitääkö paikkansa, että viikon perehdytyksestä ei Aviator maksa palkkaa?
- Anonyymi
Jos kyseessä on aviator niin kyllä. Hehä ilmoittele sitä jo työpaikka ilmoituksessa et kurssi palkaton.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik103379MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681858Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61982Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33948Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768