Terve,
Olen aloittamassa yliopistossa tänä syksynä tuotantotalouden linjalla ja suunnitteilla olisi mennä armeijaan heinäkuussa 2015. Olen kuitenkin huomannut, että opinto-oppaissa joidenkin kurssien opintopistemäärä on vaihdellut vuosien saatossa.
Vaikuttaako opinto-oppaiden muuttuminen merkittävästi jos olen poissaolevana toisen opintovuoden?
Asialliset vastaukset ja mahdolliset kokemukset ovat tervetulleita.
Opinto-oppaiden muutos
5
224
Vastaukset
- adasdasd
Eivät ne paljonkaan vaikuta, tulet saamaan joka tapauksessa ihan oikean määrän noppia niistä opinnoistasi. Sinulle tehdään jossain vaiheessa henkilökohtainenopintosuunnitelma, HOPS, johon listataan tutkintoosi kuuluvat kurssit. Tällä sitoudut opiskelemaan nuo kurssit ja koulu sitoutuu järjestämään koulutuksen.
- Turha huoli
Kaikkea sitä näkee! Joku stressaa kursseista, joiden opiskelua ei ole vielä aloittanutkaan.
Tuotantotalous on kuitenkin insinöörialoista sellainen, joka sisältää niitä näitä sieltä täältä, eikä mitään kovin syvällistä ja hankalasti suoritettavaa.- minämitähjuu
Valitettavasti olen vain tällainen. Itsekin vihaan tätä varovaista puolta itsessäni.
- ....
Älä turhaan stressaa, mutta mun mielestä on oikeasti ihan hyvä, että olet jo nyt tajunnut tätäkin asiaa miettiä. Ei pitäisi tulla ikäviä yllätyksiä sinulle :) On erittäin todennäköistä, ettei sinulle tule mitään ongelmia kurssimuutosten kanssa. Tutkinnot ovat uudistuneet ja siksi nyt parina vuotena kursseissa on tapahtunut paljon muutoksia, mikä on "sotkenut" aika monien opiskelua. Käytännössä siis kursseja lopetettu ja korvattu uusilla niin, että jossain vaiheessahuomaa suorittaneensa jonkun kurssin lähes turhaan (jos näin voi sanoa) ja toisaalta kun entinen 3 nopan kurssi on korvattu 5 nopan kurssilla, joutuu käymään "ylimääräistä". Pahimmillaan tämä on tarkoittanut joidenkin kohdalla oikeasti aika reilua ylimääräistä työtä, mutta usein vaan sitä, että tutkintoa ei saa suoritettua 300 op laajuisena vaan esimerkiksi 305, mikä nyt ei ole kovin paha juttu. Sinun onneksesi tutkintouudistus kandin osalta on jo kuitenkin aika lailla paketissa, joten en usko että mitään ongelmia tulee, vaikka vuoden olisitkin pois. Ja kuten joku jo mainitsi, on koulu velvoitettu hopsin hyväksymisen jälkeen järjestämään sinulle ne opinnot tavalla tai toisella.
- Ei ole totta
Semmoinen asiavirhe tässä on, että koulu ei ole velvollinen järjestämään HOPSiin hyväksyttyjä kursseja sinulle. Koulu voi lopettaa kursseja vapaasti, mutta silloin sen pitää ilmoittaa miten kurssin suoritus korvataan. Se voi olla korvaaminen jollain tietyllä kurssilla tai vapaavalintaisilla opinnoilla tapauksesta riippuen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko831698- 431349
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu1101098Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.74991Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja203975- 53892
- 61885
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20870- 34824
- 37799