Opinto-oppaiden muutos

minämitähjuu

Terve,
Olen aloittamassa yliopistossa tänä syksynä tuotantotalouden linjalla ja suunnitteilla olisi mennä armeijaan heinäkuussa 2015. Olen kuitenkin huomannut, että opinto-oppaissa joidenkin kurssien opintopistemäärä on vaihdellut vuosien saatossa.
Vaikuttaako opinto-oppaiden muuttuminen merkittävästi jos olen poissaolevana toisen opintovuoden?
Asialliset vastaukset ja mahdolliset kokemukset ovat tervetulleita.

5

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adasdasd

Eivät ne paljonkaan vaikuta, tulet saamaan joka tapauksessa ihan oikean määrän noppia niistä opinnoistasi. Sinulle tehdään jossain vaiheessa henkilökohtainenopintosuunnitelma, HOPS, johon listataan tutkintoosi kuuluvat kurssit. Tällä sitoudut opiskelemaan nuo kurssit ja koulu sitoutuu järjestämään koulutuksen.

• Turha huoli

Kaikkea sitä näkee! Joku stressaa kursseista, joiden opiskelua ei ole vielä aloittanutkaan.

Tuotantotalous on kuitenkin insinöörialoista sellainen, joka sisältää niitä näitä sieltä täältä, eikä mitään kovin syvällistä ja hankalasti suoritettavaa.

• minämitähjuu

Valitettavasti olen vain tällainen. Itsekin vihaan tätä varovaista puolta itsessäni.

• ....

Älä turhaan stressaa, mutta mun mielestä on oikeasti ihan hyvä, että olet jo nyt tajunnut tätäkin asiaa miettiä. Ei pitäisi tulla ikäviä yllätyksiä sinulle :) On erittäin todennäköistä, ettei sinulle tule mitään ongelmia kurssimuutosten kanssa. Tutkinnot ovat uudistuneet ja siksi nyt parina vuotena kursseissa on tapahtunut paljon muutoksia, mikä on "sotkenut" aika monien opiskelua. Käytännössä siis kursseja lopetettu ja korvattu uusilla niin, että jossain vaiheessahuomaa suorittaneensa jonkun kurssin lähes turhaan (jos näin voi sanoa) ja toisaalta kun entinen 3 nopan kurssi on korvattu 5 nopan kurssilla, joutuu käymään "ylimääräistä". Pahimmillaan tämä on tarkoittanut joidenkin kohdalla oikeasti aika reilua ylimääräistä työtä, mutta usein vaan sitä, että tutkintoa ei saa suoritettua 300 op laajuisena vaan esimerkiksi 305, mikä nyt ei ole kovin paha juttu. Sinun onneksesi tutkintouudistus kandin osalta on jo kuitenkin aika lailla paketissa, joten en usko että mitään ongelmia tulee, vaikka vuoden olisitkin pois. Ja kuten joku jo mainitsi, on koulu velvoitettu hopsin hyväksymisen jälkeen järjestämään sinulle ne opinnot tavalla tai toisella.

• Ei ole totta

Semmoinen asiavirhe tässä on, että koulu ei ole velvollinen järjestämään HOPSiin hyväksyttyjä kursseja sinulle. Koulu voi lopettaa kursseja vapaasti, mutta silloin sen pitää ilmoittaa miten kurssin suoritus korvataan. Se voi olla korvaaminen jollain tietyllä kurssilla tai vapaavalintaisilla opinnoilla tapauksesta riippuen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe