paimensukuinen lapinkoira...

johannah70

Minulla on paimensukuinen lapinkoira...eli suomenlapinkoira...ollut jo kymmenen vuotta....mutta,mutta, minä olen vaan omistaja, en kasvattaja.Ihmetyttää tässä paimensukusten seurassa tämmöinen...jos oot vaikka alottelija koirien kanssa, ja erehdyt kertomaan mielipiteesi, niin sinut "teilataan" samantien....eli tässä seurassa on vaan ne ainoat pari oikeaa asiantuntijaa, jotka tietää, miten asia menee???? Jäsenmaksuja silti maksetaan, ja luulisi kait että meillä" ei niin pitkään koiranomistajillakin"olisi jonkunlainen sananvalta!!!!Tästäkin tulee eteen täällä SOMEssa tämä inhottava tilanne, tiettyjen kennelien koiruuvet on niin in ...toiset taasen ei....fase ja paimensukuinen suomen lapinkoira....

4

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuo kasvattajat ovat varsin sekalainen sakki, osalle on kilahtanut itse itselle otettu titteli nuppiin, vaikkei sille ole mitään sen kummallisempaa pohjaa, ei se vaadi korkeakoulukoulutusta. Tällä itsemääräämisoikeudella tyypit sitten päättävät että juuri heidän kasvatinsa ovat kaikkein rodunomaisimmat, vaikkei sille olisi mitään sen kummallisempaa pohjaa.
      Vitsihän on se että paimensukuiset on perustettu käyttöön kelpaamattomista, Lapista etelään tuoduista koirista, joista piti jalostaa suomalainen seurakoirarotu.

Tämä maa on hiukan turhan pieni että voisi yhdestä pienestä rodusta eriyttää vielä kaksi aivan erillistä linjaa; geeniperimän kaventuminen on muutenkin riskinä; nykyaikaisimmat kasvattajat tekevät ns. sekalinjoja, esim. etsivät terverakenteisia koiria paimennustaipumuksella.
      Tuosta kuppikuntaisuudesta johtuen voi olla hiukan vaikeaa löytää ihmisiä. jotka avoimesti ja ennakkoluulottomasti katsovat eteenpäin.

• sellaista se elämä

Älä osta vastedes enää mistään fanaattisista klikeistä koiria :)

• alli.. :)

Hei! Mullakin on paimensukuinen lapinkoira ja olen aivan ihastunut ajatukseen, että alkuperäinen työkoirakanta on saatu säilytettyä. Minusta sen asian pitäisi olla kaikkien suomalaisten koiraharrastajien sydäntä lähellä. Kuten kaikkien muidenkin kotimaisten rotujen säilyminen, tietenkin.

Geenipohja on ongelma, toki, mutta onneksi rodulla suomenlapinkoiralla on avoin rotukirja jonka myötä pohoisia työkoiria voidaan edelleen ottaa rotuun harkintamenettelyllä.

Ja mitä tulee paimensukuisharrastajiin. Ikävää, että olet pahoittanut mielesi. Facessa tulee usein väärinymmärryksiä kun kirjoitellaan toisia näkemättä, ja niin on tietenkin kaikkialla sosiaalisessa mediassa.
      Mutta itsestäni on ainakin tuntunut siltä, että minut on otettu aloittelijakoiranomistajana paimensukuis'porukoihin' hyvin mukaan ja kaikissa tapahtumissa on iloista seuraa ja mukavia koiria.

Ei kannata yleistää kaikkia koiraharrastajia, tai kaikkia paimensukuisharrastajia, jos joku on ollut harmittavainen. Ja mitä tulee rodunomaisuuteen, niin paimensukuinen lapinkoira harvemmmin vastaa täydellisesti suomanlapinkoiran rotumääritelmää, joskin jotkut kyllä vastaavat. Juuri moninaisuus on paimensukuisen rikkaus. Kuten se on myös suomenlapinkoiran, valtalinjankin, rikkaus. Ei viitsi laittaa näitä linjoja vastakkain vaan ajatellaan, että lapinkoirasta riittää jokaiselle 'jotain' = )

• alli.. :)

... ja piti tuohon kapeaan geenipohjaan vielä lisätä, että paimensukuisen kuten valtalinjankaan edustajien geenipohja ei kuitenkaan ol emitenkään hälyttävä, vaan on paljon koirarotuja paljon pienenmmällä geenipohjalla.
        Mutta tokihan geenipohja laajempi saisi olla, siihen ei kylläkään ole vastaan väittämistä. Parasta olisi jos noita pohjoisessa edelleen työskenteleviä koisia saataisiin rotuun ja tekemään vaikka yhdet pennut paimennuskauden välissä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2618
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      116
      2496
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      26
      2084
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      58
      1963
    5. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      30
      1573
    6. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      309
      1265
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1063
    8. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      258