Pois kotoolta...

LonelyCat

Oon 15 vuotias tyttönen ja haluisin muuttaa pois kotoolta,tuntuu että tarvitsen sitä omaa paikkaa joka on vain minun ja että koko koti näyttää minunlaiselta.. ja muutenkin kamala hinku päästä maailmaa kiertämää. tiiän että muuttaminen on mahdollista mutta on vaan se raha ongelmana, kun kummiskin vuokra maksaa paljon...
Muita samassa tilanteessa olevia...?

12

1419

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stadilainen

Aikanaan olin samanlaisessa tilanteessa mutta kyllä es siitä laantui ja opin elämään ilman omaaki kämppää koita vain kestää...

• Moi

Sulla taitaa vaan olla sellainen ajanjakso. Kuuluu sun ikään. Loppujen lopuks jos kotoo nyt muuttaisit pois, huomaisit muutaman viikon jälkeen että ei ois kannattanu. Se on kamalaa jos asuu yksin eikä ole rahaa ruokaan, stressi siitä että vuokra pitää maksaa, Sähköt katkee jos en maksa laskua jne. Joten ei kannata kiirehtiä. Välillä mäkin kaipailen aikoja kun asuin vielä "kotona", kaikki oli niin helppoo.. Pyykit pestynä ja ruuat pöydässä.. Vaikka tottakai osallistuin kotitöihin mutta nyt kaikki on erilailla. Mutta itse päätät, tässä mun mielipide :O)

• danz

Slloin harmittelet, että lähdit kotoa niin aikaisin. Tuo vapaudenkaipuu on monelle niin tuttu tunne, se, että haluaa oman kämpän ja mennä miten vaan, eikä vanhemmilla ole mihinkään mitään sanottavaa. Kerkeät kyllä elämään omassa kämpässäsi vielä, kunhan se aika tulee.

Olet siis 15-vuotias. Lähdet varmaan pian opiskelemaan? Mitäpäs jos sanoisit vanhemmillesi, että aiot lähteä opiskelemaan johonkin muuhun kaupunkiin vähän kauemmas? Jos löydät mieleisesi koulun, asuntokin varmasti järjestyy jostain sen läheltä. Mieti, siihenkään ei ole enää pitkä aika, kunhan olet ensin käynyt peruskoulun. Kyllä ne asiat siitä järjestyvät pian :)

• LonelyCat

Näin juuri ajattelinkin tehä, että kun lähen opiskelemaan muualle kuin tänne vantaalle niin sieltä sitten se asunto :)

• Tytteli

Hmm... No jos siltä tuntuu, niin juttele siitä vanhempiesi kanssa. Mieti kuitenkin vielä. Elämä ei aina ole niin helppoa :) Ellei huoltajasi ole valmiita maksamaan elämistäsi? Tietysti on noita tukia ym, mutta ei nekään kaikkeen riitä, joten harkitse... Hyvää jatkoa sinulle, oli päätös mikä tahansa! :)

• cessi

mulla on kans ollu jo pitkää sama fiilis ja se helpotti nyt ku pääs asumaan melkee 100km päähän himasta amiksen asuntolaan...siellä asuu myös neljä kaveria samalta paikkakunnalta mistä muutettiin asuntolaan. on ollu tosi mahtavaa. eihän se toki oo sama asia ku oma kämppä, mutta paljon vapaampaa ja omaa rauhaakin on vaikka asuu samassa huoneessa kaverin kanssa. olin toki aluks kauhuissan niistä ainakin 26 eri säännöstä mitä asuntolassa asumiseen kuuluu. mutta ei niistä juuri mikään oo pitäny. ollaan haettu omaakin kämppää mutta se on niin tosi kallista ja opiskelija on paha sana jos aikoo saada vuokrakämpän...kannattaa todellaki vanhempia pyytää vuokraamaan se ja ei välttämättä sanoo et siihen tulee opiskelija asumaan, koska kaikki opiskelijat on "pahoja" ja kaiken pahan alku. toki koita löytää myös opiskelija asuntoa...mutta asuntolassa asuminen on kaikista halvinta jos kotia ei lasketa mukaan :D

• Ninni

Kallista on joo, on tullut huomattua. Muutin 50 neliön kämppään Helsingin keskustaan ja vuokra on 650e/kk. Sen lisäks piti ostaa kalusteet: sohva 1700e, keittiön pöytä tuolit 600e, kirjahylly 800e, litteä televisio 1200e, auto 14 000e blaa blaa blaa... Kaikki valaisimet, matot, kattilasarjat jne. piti tottakai ostaa.

Ei toivoakaan, että tällainen 19v opiskelija noita itse maksaisi. Onneksi on varakkaat ja mukavat vanhemmat, jotka kustansivat koko lystin.

• anskuliini04

Joo, sama tilanne mulla! Mut mä oon vasta 14. Kasi loppuun ja sit vielä ysi.. Sen jälkeen lähden toiselle paikkakunnalle kouluun. Toki tuun viikonloppusin kotiin. Koulussa OPOn tunneilla on etsitty halpoja asumisvaihtoehtoja ja rahaakin on jo säästössä.. Ja mullakin on kauhee hinku omaan kämppään, missä sais ite määrätä asioistaan.. Tsemppiä sulle!

• Ready To Fly?

15-vuotias tyttönen ei saa oikeastaan mitään tukea mistään. Kelan opintoraha on tarkoitettu yli 17-vuotiaille, joista vanhemmille ei makseta enää lapsilisää. Asumistukeen vaikuttaa vanmpien tulot siihen asti kun täytät 18. Opintolainaakaan et saa, kun et opiskele.
      Ainoa vaihtoehtosi olisi Sosiaalitoimiston tuki, mutta sitä varten pitää olla todella hyvät perustelut (esim. Sietämätön tilanne kotona, ryyppäävät/hakkaavat vanhemmat, yms.), ja silloinkin sinut luultavasti sijoitettaisiin nuorisokotiin tai sijaisperheeseen oman asunnon sijasta.

Eli näistä asioista vedämme johtopäätöksen että 15-vuotiaan tyttösen on mahdotonta muuttaa pois kotoa, ellei satu olemaan h*lvetin rikas.

Eikä se muuttaminen onnistu vielä välttämättä 16-vuotiaana opiskelijanakaan, ainakaan omaan vuokra-asuntoon (oppilaitoksen asuntola on asia erikseen). Et vielä 16-vuotiaanakaan saa edes opintorahaa, etkä asumislisää, jos vanhmpiesi tulot ylittävät (muistaakseni) 28000e/vuosi. Ja tuossakin tapauksessa saisit avustusta noin 60e 400 euron kuukausivuokraa kohti.

Tosiasiassa muuttaminen omaan asuntoon on ns. "järkevää" vasta 19-20 vuotiaana. 20-vuotiaan opintorahaan ei enää vaikuta vanhempien tulot, jolloin opintoraha on noin 260-270e/kk. Sillä maksaa osan vuokrasta. Jos vuokra on 400e/kk ja olet yli 18, saat täyden asumislisän, joka on 80% vuokrasta, eli vuokraa jäisi tuossa tapauksessa maksettavaksi noin 40e/kk. Mutta tämä kaikki vasta kun olet yli 18.

Eli siinäpä kylmää faktaa. Itse jouduimme juuri siirtämään muuttoamme yhteiseen asuntoon tyttöystävän kanssa näiden asioiden takia, hän kun on vielä huhtikuuhun asti 17-vuotias.

Eli kannattaa nyt odotella ihan kaikessa rauhassa kotosalla, niin asuntolakin tuntuu sitten jo melkein omalta kodilta, vaikka siellä onkin kämppäkaveri joka valittaa sun julisteista ja säännöt jotka kieltää seinien maalaamisen/tapetoimisen ;)

• mollu

heij kuules. Mä oon 16-vuotias ja just muutin pois kotoa Porvoosta Tampereelle. Ok, kivaa kun on vapaalla ja sinänsä mulle helppo muuttaa ku muutin siskon kanssa, mut pitää ottaa sitten vastuu kaikesta tekemisesta eikä anna vapauden nousta päähän. Loppujen lopuksi sulla on vähemmän vapauksia yksin, kuin perheen kanssa. kaukana sun pitää ite huolehtia itestäs ja tehdä ruokaa ja pestä pyykkiä ja siivota ja ehkä käydä töissä ja kaikkee.. Mulle nyt pappa betalar melkein kaiken, mut jos sun tilanne ei ole sama, niin pysy kotona ja kerää rahaa vaikka töillä, ennen ku muutat. koulu ja työ samaan aikaan on pirun rankkaa..

• Alphamental

Pysy kotona niin kauan kun voit. Tai "on pakko". Hanki kesätöitä, säästä, hanki muualta rahaa, säästä. Niin pitkään kun sulla on mahdollisuus ilmaiseen ruokaan, kattoon pään päällä ja muiden ostamiin vaatteisiin, käytä tilaisuutta hyväkses. Nimittäin sitte ku pois muutat, sulla ei ole maksajaa, ei rahaa. Saat tinkiä jokaisesta asiasta ja miettiä riittääkö rahat jos mä ostan tämmöisen. Asia tietysti eri jos kotona hakataan tai tehdään jotain muuta mikä haittaa merkittävästi sun elämää...

• minttu-porvoosta

oon ihan samassa tilanteessa kuten sinä haluaisin pois kotoo että voisin olla vähään omillani en jaksa kotona enää. ainut ongelma onse vuokra ja muut laskut....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2742
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      17
      2291
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1874
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1443
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe