Onko pakko olla koko ajan läsnä?

eeri1

Olen syytettynä rikoksesta ja käräjät tulossa loppuvuodesta. Haasteeseen on vastattu aikaa sitten ja siinä ilmoitettin, että vastaaja eli minä saan kutsun myöhemmin kun tiedetään istuntopäivät. Avustajani lähetti kuitenkin jo keväällä minulle ajankohdan. Odottelen nyt sitten sitä kutsua (!!) oikeusistuntoon :D

Ihan mielenkiinnon vuoksi: kun käräjäoikeuksissa on ruuhkaa ja varmaankin toimistohenkilöillä paljon tekemistä muutenkin, miksei minua voitu samalla kun sain haasteen määrätä tulemaan paikalle oikeuteen?
Tai viimeistään silloin kun istuntopäivät ilmoitettiin avustajalleni ja hän samantien ilmoitti ne minulle?

Jos käräjät kestää usean päivän, onko vastaajan oltava paikalla koko ajan vai riittääkö että avustaja tenttaa todistajia ja asianomistajia? Toki pitää olla paikalla vastaamassa syytteenlukuun ja oman kuulemisensa aikana mutta entäs muuna aikana?

2

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aöädflgij

      No, istuntopäivä ei ole ilmeisestikään ollut tiedossa silloin, kun haaste on annettu sinulle tiedoksi. Vaikuttaa tavanomaista isommalta jutulta, koska useampi päivä varattu. Silloin on haluttu nimenomaisesti ensin kirjallinen vastauksesi, jotta tiedetään kuinka mutkikkaasta jutusta on kysymys eli että tiedetään, mihin näyttöön tulee varautua. Täysin tavanomainen menettely isommissa jutuissa. Tai sitten on tarvittu pikainen haasteen tiedoksiantaminen vanhentumisen katkaisemiseksi, mutta ehkä epätodennökäisempi vaihtoehto.

      "Tai viimeistään silloin kun istuntopäivät ilmoitettiin avustajalleni ja hän samantien ilmoitti ne minulle?"

      No juuri siksi, kun muutakin tekemistä sihteerillä on. Kun ajankohdat on ilmoitettu jo avustajan kautta (eli "merkkaa kalenteriin nää päivät", niin ei ole niin kiire enää virallisilla kutsuilla.

      "Jos käräjät kestää usean päivän, onko vastaajan oltava paikalla koko ajan vai riittääkö että avustaja tenttaa todistajia ja asianomistajia? Toki pitää olla paikalla vastaamassa syytteenlukuun ja oman kuulemisensa aikana mutta entäs muuna aikana? "

      Kyllä/ei. Jos kenenkään osapuolen mielestä vastaajan hlökohtainen läsnäolo ei ole enää tarpeen, voidaan antaa lupa olla pois.

      Kuitenkin, vastaajan on ASIALLISTA olla läsnä koko ajan. Ensinnäkin, istunnon kuluessa voi tulla esille asioita, jotka ovat avustajallekin uusia, ja avustajan pitäisi pystyä juttelemaan päämiehensä kanssa niistä.

      Ja ihan oikeasti, miltä se nyt näyttää ulospäin. "Ei mua tää asia vois vähempää kiinnostaa, en jaksa tääl istua koko aikaa, pitäkää käräjänne ilman mua".

      • eeri1

        Ok, tuli selväksi ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe