Primera 94 vs 98

Pekka

Tutulla on Primera -94, minulla Primera -98. Molemmat ovat 1,6 koneella. Ajotyylit on suht samanlaisia, samoten renkaat. Miten voi olla mahdollista, että kaverin Primera syö parhaillaan matka-ajossa alle 6l/100km kun oma lla Primeralla pääsee harvoin alle 7l/100km? Eikö noissa ole täsmälleen samanlainen kone?
Paljonko teillä Primerat kuluttaa?

11

1665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rimu -96 (P10)

kokonaiskulutuskeskiarvo koko kesältä on 6.3.

Onko sinun autossasi ilmastointi? se varmaan nostaa kulutusta.

• jossain

Moottori on sama, mutta ohjauselektroniikassa on todennäköisesti eroja, myös esim. pakoputkisto lienee erilainen (päästömääräykset ovat tiukentuneet jatkuvasti). Uudempi Primera myös todennäköisesti painaa enemmän. Ajotyylejäkin on muuten pirun vaikea vertailla. Tuossa joitakin kommentteja. Primeran omistajat vastatkoot kulutuskysymykseen.

• Pekka

Paino tietenkin lisää kulutusta jonkin verran, mutta suurempi merkitys voisi tosiaan olla elektroniikalla? Voihan olla, että minun primerassa on esim lastulla "kireämmät" asetukset vaikka tuon painonnousun kompensoimiseksi?
        Joku kyseli ilmastoinnin perään, se löytyy minun autosta..mut ei viime kesänäkään paljon tarvinnut ilmastointia käyttää. Ja muistaakseni sen merkitys oli desi tai pari jos koko ajan käyttää?
        Myönnän, että ajotyylejä on yhtä monta kuin kuskiakin. Mutta itse ajelen rauhallisesti rajoitusten mukaan, tuskin tämä toinen on kovin kauheasti kaahaillut koska kulutus oli noinkin pieni. Siltikin minun autossa kulutus on suurempi. Tuo ajotyylin merkitys kasvaa taajama-ajossa koska siellä kiihdytetään ja jarrutetaan usein.

• sama jossain
        Pekka kirjoitti:

Paino tietenkin lisää kulutusta jonkin verran, mutta suurempi merkitys voisi tosiaan olla elektroniikalla? Voihan olla, että minun primerassa on esim lastulla "kireämmät" asetukset vaikka tuon painonnousun kompensoimiseksi?
        Joku kyseli ilmastoinnin perään, se löytyy minun autosta..mut ei viime kesänäkään paljon tarvinnut ilmastointia käyttää. Ja muistaakseni sen merkitys oli desi tai pari jos koko ajan käyttää?
        Myönnän, että ajotyylejä on yhtä monta kuin kuskiakin. Mutta itse ajelen rauhallisesti rajoitusten mukaan, tuskin tämä toinen on kovin kauheasti kaahaillut koska kulutus oli noinkin pieni. Siltikin minun autossa kulutus on suurempi. Tuo ajotyylin merkitys kasvaa taajama-ajossa koska siellä kiihdytetään ja jarrutetaan usein.

Kyllä, lastulla on tämän päivän autoissa todella suuri vaikutus moottorin ominaisuuksiin ja kulutukseen.

Perinteisiä syitä kulutuseroille ovat tietenkin mukana kuljetettavan kuorman paino, ilmanvastusta lisäävät tekijän (taakkatelineet, suksiboksi jne.) Nissaneissa perinteinen kulutuksen lisääjä ovat jumittavat jarrut. Oli autoa huollettu tai ei, kannattaa levyjarrut putsata ja herkistellä säännöllisesti. Vaikuttaa menohaluihin ja kulutukseen todella paljon.

• Sade
        sama jossain kirjoitti:

Kyllä, lastulla on tämän päivän autoissa todella suuri vaikutus moottorin ominaisuuksiin ja kulutukseen.

Perinteisiä syitä kulutuseroille ovat tietenkin mukana kuljetettavan kuorman paino, ilmanvastusta lisäävät tekijän (taakkatelineet, suksiboksi jne.) Nissaneissa perinteinen kulutuksen lisääjä ovat jumittavat jarrut. Oli autoa huollettu tai ei, kannattaa levyjarrut putsata ja herkistellä säännöllisesti. Vaikuttaa menohaluihin ja kulutukseen todella paljon.

Enpä ole ikinä kuullut Nissaneiden jumittavista jarruista... Menossa 7. Nissan...

• vastaus
        Sade kirjoitti:

Enpä ole ikinä kuullut Nissaneiden jumittavista jarruista... Menossa 7. Nissan...

Oletko ikinä tsekannut autojesi jarrujen kuntoa? Ei se mitään merkkaa että olet omistanut 7 Nissania, olennaista on, oletko koskaan tempaissut pyörää irti ja kokeillut laahaavatko jarrut?

Ei tuo mikään herja tai provo ole, vaan ihan asiallinen kommentti, joka koskee tietenkin monia muitakin automerkkejä.

80-luvun Nissaneissa jumittavat jarrut olivat erittäin yleisiä. 90-luvulle tultaessa ongelma vähentyi, mutta oli edelleen olemassa. Uusimmista minulla ei ole vielä riittävästi kokemusta.

Ei nyt kuitenkaan lipsuta aiheesta. Jos ihmetellään auton korkeaa kulutusta, ovat laahaavat jarrut tekniikkapuolella usein syypää, jos vikaa ei tahdo löytyä konepellin alta.

• Minni

Meillä oli ennen -98 Primera. Siinä oli se ajotietokone jossa näki kokoajan "reaaliaikaisen" kulutuksen. Joskus hetkittäin alamäessä sopivalla nopeudella se laski alle kuuden ja taas hetken päästä ylämäessä nousi kahdeksaan-yhdeksään litraan. Jaa mut se olikin 2.0 koneella.

• JiiPee

Pidin kirjaa Primeran (P10) 1.6 LX:n kulutuksesta lähes seitsemän vuoden ja 190 tkm:n ajan. Keskikulutus oli koko ajalta 7.3 l/100 km. Kesällä matka-ajossa meni alle 6:n litran, mutta talvella työmatka-ajossa lähes 10 litraa sadalla.

• Pekka

Minäkin pidän kirjaa ja kuluneen vuoden aikana keskikulutus oli 7,8l. Mut tuo 6l on kyllä saavuttamaton unelma minun Primeralla. Tosiaan himppu alle 7l on parhaillaan mennyt, oisko ollut jotain 6,8l/100km.

• P10 2,0

Itsellä 2,0 P10 primera, joka kyllä menee matka-ajossa alle 7 useinkin. Virranjakajan kannen ja pyörijän uusiminen tiputti minulla yllättäen vielä kulutusta. Vaihdoin koska en tiennyt koska viimeksi vaihdettu. Vanhassa oli toki hapettumaa, mutta ajossa huomannut juurikaan mitään eroa.

Vaan mitä uudempi primera sitä tehokkaampi versio koneesta löytyy, mutta aina on tehojen myötä auton paino noussut. Tästä huolimatta suorituskyky on 1,6 malleissa heikennyt vuosien saatossa. 2,0 suoritus kyky on hieman jopa parantunut uudemmissa malleissa.

Yksinkertaisesti 1,6 on alitehoinen kone primeran kokoiseen autoon -> kulutus nousee herkästi.

2,0 on kaikista optimaalisin kone P10/P11 primeraan, ei hyydy isommassakaan lastissa ja kulutukset kohdallaan.

• veke

Ihtelläkin primera vie normaali ajolla yli seitsemän.mut tässä jokin viikko ajoin todella rauhallisesti pääsin 6.2litraan.eli pudotin vauhtia 10 kilometriä normaalista ajosta joka alueella.enkä pysähdelly turhaan valoissa...vaikutusta on...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      49
      2938
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2711
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      37
      2420
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2159
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1539
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1225
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1203
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1050
    Aihe