keskuslämmitystä ei ole asumistuki

pienimökki

Miksi asumistuki tippuu melkee puolella jos asunnossa ei keskuslämmitystä? Olisin muutamassa pieneen taloon jossa 40 neliötä. Paljonko kuluu euroja sähköön kuukaudessa talvella. Ilmalämpöpumppu, sähköpatterit ja kakluunikin löytyy jota myös tavella lämmittelisin.

17

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petu...

      Asumistukihakemuksessa kysytään onko asunnossa keskuslämmitys tai siihen verrattava lämmitysjärjestelmä.

      Keskuslämmitykseen verrattava on mm. seinään kiinnitetyt lämpöpatterit. Käsitykseni mukaan myös ilmalämpöpumppu on keskuslämmitysjärjestelmään verrattava.

      Asumistuki on pienempi vain silloin jos lämmitysjärjestelmänä on pelkästään uunit, ja niiden lisäksi mahdollisesti irralliset sähköpatterit. Jos tilanne olisi tuollainen niin järjestelmästä tulisi keskuslämmitysjärjestelmään verrattava kun hankkisi seinään kiinnitettävät lämpöpatterit - vaikka sitten lämmittäisi vain puilla.

      http://www.satakunta.net/Asumistuen saajana Suomessa.pdf

      http://www.toimeentulotuki.net

    • pienimökki

      Eli tuo ilmalämpöpumppu, sähköpatterit, uuni on ilmeisesti keskuslämmitys?

      • Petu...

        Jos ne sähköpatterit ja ilmalämpöpumppu ovat kiinni seinässä niin silloin asunnossa on keskuslämmitykseen verrattava lämmitysjärjestelmä, eli kyllä, on keskuslämmitys.

        http://www.toimeentulotuki.net


    • sähköine

      Mulla 52 neliön omakotitalo Pohjois-Pohjanmaalla ja sähkö/kuukausi sähkö siirto noin 80 euroa /kk. On myös uuni.

      • Säkhöne

        Mulla on iso asumistuki, nousi reipaasti, kun jäi eläkkeelle.


      • Säkhöne kirjoitti:

        Mulla on iso asumistuki, nousi reipaasti, kun jäi eläkkeelle.

        Tuohon lienee vaikuttanut asuntosi neliömäärä?

        Yleisessä asumistuessa yksinäiselle kun sallitaan vain 37 neliötä.

        Sen sijaan eläkkeensaajan asumistuessa raja on 70 neliötä.

        Esim. työmarkkinatukea saava Porissa n. 55 neliön asunnossa 500 euron vuokralla asuva saa asumistukea alle 200 euroa. Eläkkeensaaja saisi vastaavaan asuntoon noin 400 euron asumistuen, ja takuueläke olisi 700 e/kk, josta vero 0%.

        http://www.satakunta.net


      • Sähköne
        Säkhöne kirjoitti:

        Mulla on iso asumistuki, nousi reipaasti, kun jäi eläkkeelle.

        Joo, tiesin sen ja hyvä näin, nyt kelpaa asustella todella rauhallisella alueella ja vuokra-antajat eivät kyttää. Täällä on hyvä harrasta autoja, moottoripyöriä ja soittamista, kun ei tuo ikääkään paina.


    • .knlkndf

      Asumistuki tippuu kun ei ole keskuslämmitystä koska keskuslämmityksen ulkopuolisen kämpän ei pitäisi maksaa niin paljoa. Se että sinä tai joku muu on valmis maksamaan ei tarkoita sitä että se hinta olisi oikein. Vähän sama kuin jos joku asuu maakellarissa ja pitää 15 euron neliövuokraa kyseisestä pommisuojasta ihan kohtuullisena, niin ei se sitä tarkoita että se oikeasti olisi kohtuullinen ja yhteiskunnan pitäisi se maksaa. Näillä säännöksillä pyritään myös vaikuttamaan laajemmalti yleiseen asumistasoon ja siihen mitä voidaan pitää kohtuullisena. Sen takia meillä ei ole vuokrakasarmeja ja slummeja tässä maassa.

    • uusi kaava

      Asumistuen perusteet muuttuvat ensi vuoden alussa.

    • peruuuuta

      Miten ne muuttuu? Huonompaa vai parempaa suuntaa?

    • uusi kaava
    • VARO sähkölämmitystä

      Älkää hyvät ihmiset muuttako SÄHKÖLÄMMITTEISEEN vuokra-asuntoon ikinä! Nuo on yleensä sellaisia konkurssiloukkoja, ettei moni usko ennen kuin kokee itse. Ensin maksat vuokran, sitten maksat vielä sähkölaskussa lämmityskulut, jotka voi vallan mainiosti olla talvikuukausina asunnosta riippuen 250-400€/kk!!!!! Tuollaiset summat ylittää kaikki sossun "kohtuulliset asumismenot" ja näin ollen niitä ei lasketa tt-tukeen, joka tarkoittaa sitä, että maksat kiltisti kaiken toimeentulotuen perusosasta, TAI MUUTEN KATKEAA SÄHKÖT! On tullut koettua tämä ja opittua kantapään kautta...

    • täältätähän

      hyvillä mielin voi ottaa sähkölämmitteisen jos osaa elellä niin ettei sähkölasku ole sitä 250e-400. Lämmittelee uunia ja sitä rataa. Itellä ei ole ku 50e.

      • Petu...

      • Ei sähkölämmitystä

        Harva loppupeleissä osaa tai viitsii lämmittää puilla, moni pitää siitä huolimatta sähköpattereita päällä ja vetoisassa mökkiröksässä ne polttaa sähköä vaikka puu-uunit olisikin lämpiminä. Myös kuuman veden kohtuullinen käyttö on monelle hukassa, ei vaan ymmärretä mitä se tosiasiassa maksaa. Sama homma koskee tietysti myös sähkölämmitteistä saunaa... Suurin osa kerrostalossa ikänsä asuneista ei hahmota ollenkaan mistä nuo sähkökulut oikein koostuu ja vielä vähemmän sitä, millä niitä voi pienentää ja pitää aisoissa. Siinä ei pyykinpesukoneen eko-ohjelmat auta, vaikka jengi niin kuvittelee ..


      • jxshjhchcfdhhcdfhjcd
        Ei sähkölämmitystä kirjoitti:

        Harva loppupeleissä osaa tai viitsii lämmittää puilla, moni pitää siitä huolimatta sähköpattereita päällä ja vetoisassa mökkiröksässä ne polttaa sähköä vaikka puu-uunit olisikin lämpiminä. Myös kuuman veden kohtuullinen käyttö on monelle hukassa, ei vaan ymmärretä mitä se tosiasiassa maksaa. Sama homma koskee tietysti myös sähkölämmitteistä saunaa... Suurin osa kerrostalossa ikänsä asuneista ei hahmota ollenkaan mistä nuo sähkökulut oikein koostuu ja vielä vähemmän sitä, millä niitä voi pienentää ja pitää aisoissa. Siinä ei pyykinpesukoneen eko-ohjelmat auta, vaikka jengi niin kuvittelee ..

        puita saa ilmaiseksi, eli kannattaa.


    • pienimökki

      Juu sähkösaunoja ei löydy ja itse ainakin olen säästämisen oppinut kun 10 vuotiaasta asti maksanut kaikki omat tarvikkeeni ja kyllä sen huomaa, että paljon on ihmisiä jotka ei tiedä rahanpäälle mitään vaikka sitä ei paljoa tule. Kaikki kulutetaan viikon aukana ja 3 viikkoa ollaa puremassa kynsiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      191
      4469
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      120
      2811
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2264
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      132
      2245
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1952
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1516
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      113
      1434
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1352
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe