Asekaapin avaimet kadoksissa. Miten kaappi auki?

onko kokemusta

Olen yleensä ottanut metsästysreisulle asekaapin avaimet mukaan ja viime vuonna kävi sitten niin että avaimet katosivat, ilmeisesti putosivat autosta.

Kyseessä on bauhaussin asekaappi, eli ei mikään pommin tukeva kaappi. Mahtaisiko joku lukkoseppä saada tuollaisen auki vai pitäisikö käyttää vain raakaa voimaa ja murjoa se auki?

11

8085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vara-avain talteen

      Tämä on tietenkin jälkiviisautta joka ei hyödytä sinua enää mutta meille muille opiksi; kaappiin (ja muihinkin) pitää olla vara-avaimet jossain turvallisessa paikassa. Jos on yksien avainten varassa niin ennemmin tai myöhemmin on edessä sama kuin keskustelun avaajalla!

      • Vara avain

        Varmasti löytyy joka pitäjästä lukkoseppä joka kaapin avaa. Vara avain tulisi olla myös autoon. Kävi takavuosina nimittäin näin ; oltiin lähdössä metsätien päästä hirvimetsälle pojan kanssa. Aseet ja reput oli otettu kontista . Laitoin takaluukun lukkonapin alas ja luukku kiinni. Keskuslukitus veti muutkin ovet lukkoon seurauksella että avaimet ja 2kpl hirvikoiria autossa sisällä. Puoliso toi kotoa tunnin kuluttua vara avaimet ja jahti pääsi alkamaan. Passimiehet odotteli kiltisti tilanteen kehittymistä aloillaan.


    • vr3

      Varovainen saa olla myös tapauksessa jossa henkilöauton takapenkillä koira ja kun pysähdyt ja nouset autosta niin ehdottomasti avaimet mukaan sillä innokas koira voi painaa ovet lukkoon jos on vielä sellainen auto että ovet lukittuu oven sisäpuolelta.

    • Parempi lukossa

      Jos ihan oikeasti olet ne avaimet hukannut, soita lukkoliikkeeseen.
      Se joka täällä ilmaisee julkisesti, kuinka asekaapin saa auki ilman avaimia, voi joutua vastuuseen.

    • lukosepä

      No kyllä kai kaikki tietää että ohutta peltiä olevia asekaappeja ei saa millään muulla auki kuin juuri siihen kaappiin tehdyillä avaimilla. Lisäksi ne on aika usein pultattu kiinni talon rakenteisiin joten sekin on estetty että ottaa vaan kaapin kainaloon ja kävelee ulos.

      Rälläkkä, sorkkarauta ja polttoleikkausvälineet ei auta sillä kaapit ovat edullisia ja erikoisterästä, samaa mitä käytetään avaruusteknologiassa ja venäläisissä panssarivaunuissa.

      • ec2e23vr32r3v3v

        Ainakin jotkut kaapit saa auki kun kysyy kaapin valmistajalta miten se aukaistaan mutta sinun täytyy todistaa että omistat kaapin. Itse olen joitunut kysymään, en sen takia että avaimet olisivat hukassa vaan siksi että lukkomekanismi särkyi kaapinsisältä. Eikä kellään ainakaan polttolekkaus käy mielessä siellähän on tuhansien eurojen arvosta aseita ja patruunoita.


    • Lukkosepän kaveri

      Noi halpiskaapit ei suojaa edes harrastelijalta, ammattilaisesta puhumattakaan. Pahimmillaan pelkät ulkopuolella törröttävät saranat hajottamalla saa oven auki ja rälläkkä puree ohuisiin peltiseiniinkin kuin juustoon.

      Itse ole ratkaissut tuon avaihomman sillain, että asekaapin avain on koodilukollisessa, oikeassa 160 kg painavassa kassakaapissa. Kassakaappi on lisäksi pultattu betonilattiaan.

      Asekaappina minulla on vähän vahvempi malli, eli tällainen Hartwallin HS 1500. Se on myös pultattu lattiaan seinään. http://www.hartsafe.fi/secure/main.php?cat=1
      Patruunat yms aseissin liityvat tarvikkeet säilytän vanhassa, suljetusta apteekista ostetussa vaarallisten lääkkeiden turvakaapissa. Se on turvallisuustasoltaan suunnilleen samaa luokkaa kuin nuo Bauhaussin, Honkkarin yms. "asekaapit"
      Lisäturvana minulla on Securitakseen yhdistetty ammattitason murtohälytinjärjestelmä.

      Mikäänhän ei ammattilaiselta suojaa, mutta mielestäni olen ainakin yrittänyt..

      Sellasen halpissekaapin avaamisen olen nähnyt ja siinä ei kyllä lukkosepältä kauaa nokka tuhissut. No, nähnyt on vähän liioittelua, sillä minä ja omistajakin saimme jostain syystä odotella oven ulkopuolella.

    • Anonyymi

      Mistä saa vara avaimen teetettyä asekaappiin ,yksi on mut toinen hukassa kysyn yhdestä lukkoliikkeestä ,ei ole aihioita asekaapin lukkoon

    • Anonyymi

      Kun youtubeen laittaa hakusanaksi lpl niin kaikki
      selviää samantien.

    • Anonyymi

      Hakusanaksi: asekaapin aukaisut.

      • Anonyymi

        Asekaapin avaimet oli hukassa.Kaapi vanha kotimainen NPK valmiste.Bodan turvalukko.Soitto lukkosepät liikesen, eivät pysty avaamaan. Suosittelivat rälläkä. Vara-avaimen piilo löytyy sitten aikanaan. Opetus. 😫😫😫


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3326
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      436
      3115
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2849
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2202
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2050
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1200
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe