Harrastaako kukaan laivojen pienoismalleja?

miniatyyriseilori

Näpertelen kaikkea pientä nukkekotiin, mutta oikea intohimo on laivat... Olen keräillyt sisustusliikkeistä ja kirppareilta pieniä ja vähän suurempiakin laivoja, mutta onhan ne vähän kökköjä ne mihin mulla on ollut varaa.

Olis kiva yrittää näpertää vaikka joku vähän "oikeampi" pienoismalli, aloittaa vaikka jostain helposta, pieni purjevene tai vaikka ihan vaan pieni soutuvene airoineen, kunhan olisi vähän autenttisempi.

Mutta mistä aloittaa? Tekeekö täällä joku pienoismalleja valmiista seteistä?
Mistä löytyy, onko laadukkaita vai järjestään myovia?
Toki ei muovinen haittaa, jos pinta on hyvin maalattavissa.
Tai jopa ihan alusta asti?
Löytyykö alusta asti tekijöille valmiita blueprinttejä laivoista, vai suunnitteletteko itse?
Mistä löytää sopivaa puuta, joka taipuu miniatyyrilaudoiksi?

Tämä on ikuisuushaave joka saattaa jäädä sinne eläkeikään... Ajattelin kyllä jopa lähteä opiskelemaan oikeaa veneenrakennusta, mutta ehkä pienoismallit auttaisi ensihätään :)

5

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohoi2

      tutkailes aluksi tanskalaisen Billing Boats firman rakennussarjoja ( http://www.billingboats.com ). Esim aloittelijalle purjelaiva Rainbow Cutter hinta n. 55 euroa. Löytyy varmaan monestakin liikkeestä kotimaasta

    • sulara

      Suomen laivamallien rakentajat ry

      www.sulara.fi/

    • JussiTD

      Billing Boats sarjoja minäkin suosittelen. Varsinkin nuo aloittelijoiden sarjat ovat ihan OK.

      Minun mielestä näppärälle aloittelijalle käy myös Bluenose II jolla itse harrastuksen aloitin. Sitä saa mm. täältä: http://www.hobbypoint.fi/the_advanced_beginner

      Sitten kun nälkä ja kokemus kasvaa, niin kannattaa siirtyä Billing Boats sarjoista esim. JoTiKa Ltd. tai Mantua Models:n tekemiin sarjoihin. Niissä laatu on parempi mutta niin on hintakin.

      • $$$$

        Kiinnostaisko ketään ostaa vanhaa pommern merkkistä purjelaivaa? Tullut perintönä enkä oikeen välitä pienoismalleista... jos joku kiinnostui niin laittakaa sähköposti osoite tähän niin sinne saa sitten kuvia...


    • Jacop

      Miniatyyriselori.

      Minä olen vanhoilla päivilläni innostunut samasta asiasta kuin sinäkin. Ostin Espanjassa käydessäni hienon kolmimasto purjeveneen pienoismallin. Olen innostunut nyt tekemään tämän pienoismallin mukaan itsekkin samanlaisia ja vähän muuneltuja malleja. Malli on vain 20 sm pitkä ja sen alus osa on kokonaan umpi puuta. Materiaalina minulla on ollut rakennusjätettä, siis parrun pätkiä lautää ja paneli lautaa. Kun käytän panelia ja liimailen niitä yhteen, niin suunnittelemalla rakennelmaani, olen saanut malleihin esm kiinteän laidan ja kölin. Jotkin pienois mallien tekiöistä tekevät kölin erikseen, mutta minä olen saanut vähällä työllä kölin sekä laidat pikku laivaani. Minusta on mielenkiintoista käyttää jätettä askarrellessani. Jo siitä syystä, että se on halpaa. On myöskin ilo nähdä, että jäte onkin muuttunut laivan pienois malliksi! En tiedä millaiset ovat sinun työsi laadun ja sitten kun olet valmistanut mallin, millaisen mallin työnäsi hyväksyt. Minulle on kuitenkin merkinnyt tämä harrastus jonka ihan äskettäin aloitin, että se antaa terveyttä ja ajankukua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe