Can-Am

ei tietoa

Stiä kun saa ajaa B-kortilla, minkähintainen on vakuutus, ja lisäksi mitä lukee rekisteriotteessa, onko moottoripyörä, vai millä nimikkeellä sitä kutsutaan.
Ajattelin kun saa B-kortilla ajaa, niin voisi olla vakuutuksetkin halvempia kuin perinteisessä moottoripyörässä.

5

1021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole mp

      koska saa ajaa b-ajokortilla. Vakuutukset on kuitenkin mpn tasoa.

      • matsonation

        Kyseessä on B1-luokan ajoneuvo. Meillä se luokitellaan kolmipyöräksi, koska Suomessa ei ole käytössä B1-luokkaa.

        Ajokorttidirektiivin mukaan jäsenvaltioissa, joissa kyseinen luokka ei ole käytössä, on edellytettävä B-luokan ajokortti tällaisten ajoneuvojen kuljettamiseksi.

        Suomessa tällaista kolmipyörää saa kuljettaa myös A-luokan kortilla, jos kuljettaja on täyttänyt 21 vuotta.


      • kanami
        matsonation kirjoitti:

        Kyseessä on B1-luokan ajoneuvo. Meillä se luokitellaan kolmipyöräksi, koska Suomessa ei ole käytössä B1-luokkaa.

        Ajokorttidirektiivin mukaan jäsenvaltioissa, joissa kyseinen luokka ei ole käytössä, on edellytettävä B-luokan ajokortti tällaisten ajoneuvojen kuljettamiseksi.

        Suomessa tällaista kolmipyörää saa kuljettaa myös A-luokan kortilla, jos kuljettaja on täyttänyt 21 vuotta.

        En löytänyt mistään noita mainitsemiasi asioita, enkä ole kuullut koskaan tuota A-luokan kortilla ajo-oikeutta 21 vuotiaana, taitaa olla hevosmiesten-tietotoimiston uutisia.
        Pyörä kuitenkin kiinnostaa, käytettyjäkin olisi myynnissä, uuden ostoa jarruttaa hinta, n. 35000 on aika iso kasa rahaa, ainakin minulle.


      • mats....
        kanami kirjoitti:

        En löytänyt mistään noita mainitsemiasi asioita, enkä ole kuullut koskaan tuota A-luokan kortilla ajo-oikeutta 21 vuotiaana, taitaa olla hevosmiesten-tietotoimiston uutisia.
        Pyörä kuitenkin kiinnostaa, käytettyjäkin olisi myynnissä, uuden ostoa jarruttaa hinta, n. 35000 on aika iso kasa rahaa, ainakin minulle.

        Ajoneuvolaista:
        L5e-luokan ajoneuvo (kolmipyörä) on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.

        Ajokorttilaista:
        4 §:n 1 momentin 4 kohdan b alakohta:
        A-luokka, johon kuuluvat: kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden teho ylittää 15 kW.

        A-luokkaan kuuluvaa 4 §:n 1 momentin 4 kohdan b alakohdassa tarkoitettua kolmipyörää saa kuitenkin kuljettaa vain se A-luokan ajo-oikeuden haltija, joka on täyttänyt 21 vuotta.

        Kyllä hevosetkin kiinnostaa.


      • intikka.................
        mats.... kirjoitti:

        Ajoneuvolaista:
        L5e-luokan ajoneuvo (kolmipyörä) on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.

        Ajokorttilaista:
        4 §:n 1 momentin 4 kohdan b alakohta:
        A-luokka, johon kuuluvat: kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden teho ylittää 15 kW.

        A-luokkaan kuuluvaa 4 §:n 1 momentin 4 kohdan b alakohdassa tarkoitettua kolmipyörää saa kuitenkin kuljettaa vain se A-luokan ajo-oikeuden haltija, joka on täyttänyt 21 vuotta.

        Kyllä hevosetkin kiinnostaa.

        No millasen kortin se hevonen tarvii? Suomenhevosesta lähtee 21,5hv. On neliveto.omapaino jopa 500kg.huippunopeus lähemmäs 60km/h.pakkivakiona sekä maastoon alennusvaihde.luokitellaanko traktori työkoneeksi kun ei ole kypäräpakkoa???.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe