Omalle nartulle pentuja

!@#+×

Olen harkinnut jos teettäisin omalle nartulleni pentuja.
Perheeseen jäisi pari ja muutamia hyviä koteja olisi tiedossa.

Tietenkin kävisin ensin ell. Ottamassa tarvittavat kuvat yms. Ennen astumista, varmistaakseni että narttuni on luustoltaan kestävä.
Narttu on jo muutoin terveeksi tutkittu, silmöt peilattu ja ikänsä ollut terve.

Nyt on 1.5v joten olisiko vuoden päästä sopivan ikäinen?

5

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvattajan kaveri

      Tietenkin kannattaa teettää. Jos on kerran ikänsä terveenä ollut, tai ainakin tähän asti. Suurinosa perinnöllisiksi luokiteltavista sairauksista ilmenee neljän ikävuoden jälkeen, joten tietenkin kannattaa tehdä pennut tai paritkin nyt mahdollisimman pian.

    • hitleri

      Mene lukemaan ensin apulan -annetaan ja myydään sekarotuiset -palstaa. Mieti sitten haluatko lisätä näitä kotia etsiviä koiria. Sterilointi pakolliseksi muille kuin puhdasrotuisille terveystutkituille, jalostustarkatetuille korille.

    • Ei oo totta?

      Koirasi on siis sekarotuinen ja ajattelit teettää lisää seropi pentuja?
      Silmienpeilaustulos ei riitä koska koirasihan on vasta 1.5 v.
      Toivottavasti löydät yhtä perusteellisesti tutkitun uroksen. Ja varmaan tiedät kummankin taustat ainakin pari sukupolvea taaksepäin välttääksesi perinnölliset sairaudet.

    • think before do

      Hyvä että mietit, etkä vain teetä miettimättä.
      Luusto ja muutkin terveystodistukset kannattaa hankkia vasta koiran ollessa vähintän 2.v, tällöin koira on jo täysin kasvunsa kasvanut ja tulokset ovat päteviä. Koira on henkisesti aikuinen 2-3 vuoden (rodusta riippuen) iässä eli tuota ennen ei ainakaan kannata astuttaa. Ensisynnyttäjän suositusikä on kuitenkin alle 5.v.

      Toiset väittävät ettei urokselle olisi alaikärajaa mutta koska monet perinnölliset sairaudet alkavat oireilla vasta aikuisiällä ei alle 2.v urosta kannatta käyttää astutukseen.

    • 1z1

      Voi voi inhottava lukea tätä kaksnaamasuutta, koiria ne seropit on siinä missä rotukoiratkin. Jos vaan lopetetaan kaikkien koirien pennuttaminen, voidaan vaikka käydä lukee tota apulan annetaan/myydään rotukoiria sielähän niit on pilvin pimein ja muuallakin. Vaikka tietäsit isän/ emän koko historian, ei ole takeita siitä että saat terveet pennut .(nähty on liian usein) Ja mielestäni pahimpia tehtailijoita ovat juuri rotukoirien kasvattajat, jatkuvasti samalta emolta uusia pentueita. Sehän se sitten onkin reilua ja hyväks koiralle, enkä tarkoita että kaikki tätä tekevät.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe